Inflatie

Mijn loon nu en in de toekomst is gekend. Mijn loon stijgt in functie van mijn anciënniteit, en dit staat allemaal vermeld in de barema's. En die stijgt met de index. Schaf de index af en personen zoals mij, en zo zijn er meerderen, die verliezen gewoon.
En ik heb geen maaltijdcheques, ecocheques, bonussen, 3de eindejaarspremie, bedrijfswagen met tankkaart, forfaitaire nettovergoedingen, ...
En zo zijn er wel meer... (vb sociale sector)

Terwijl dat allemaal niet logisch is om te beginnen over degressiviteit. Koopkracht is koopkracht. Of je nu 100k of 500k verdient. Voor mij is dat geen reden om een andere correctie uit te voeren op uw loon.

Daarvoor moet je maar de heffingsvoet voor gebruiken. Daarvoor dient die. Dat is niet de taak van de index.

Mogelijks, bij U. Maar er zullen er een pak meer zijn waar je ernaar zou kunnen fluiten. Zoals in de rest van de wereld. De sterkte van die index is juist dat voor mensen in een zwakkere positie dat zij niet uit de boot vallen. Wat een grotere kans zou zou dat zou gebeuren.
Men moet dan ook leren om de index op die manier te bezien, als de manier van jamaar die mensen met 10k€ brutoloon die krijgen 800€ bruto en ik krijg maar een habbekrats... De sterkte van een maatregel staat en valt met de gunningsfactor dat je die geeft aan iedereen. Op het moment dat je er begint aan te morrelen dan ondergraaf je uw sterke positie. Want nu zijn die mensen voorstander van die index, reduceer het zodanig dat het aan hun koopkracht morrelt en ze zouden wel eens kunnen zeggen van, schaf het maar af, ik zal er zelf wel voor onderhandelen of mijn boeltje bijeen pakken.

Je leest mijn tekst wel volledig uit de context. :)

Ze spreken hier over mensen met hoge lonen (Ik lees hier bedragen van 10k bruto). Dus ik denk dan aan de goed betaalde sectoren, hoge profielen, waar loonkost niet zo een groot impact heeft,....

Zo'n profielen de index begrenzen gaat niet zoveel uitmaken. Want die gaan tijdens onderhandelingen toch extra krijgen, net zoals ze nu ook al bovenop de index krijgen. Onder welk moto ga je het dan begrenzen, omdat je niet vind kunnen dat de mensen die 10K verdienen bruto evenveel koopkracht krijgt van zijn werkgever en ze dat maar op een ander manier moeten geven?
Ik werk nu in een goed betalende sector en daar stijgt de barema's ook nog bovenop de index en de jaarlijkse vaste opslag en dat voor elke werknemer in de sector. Ipv 2% index en 1% bijkomende opslag, zal het dan 1% index zijn en 2% bijkomende opslag. Uiteindelijk betaald de werkgever toch steeds 3%, want voor hun is het totaal van belang.
Om sociale vrede te bewaren zou ik dus niet verschieten dat ze bij ons gewoon zeggen, we bypassen de index sowieso (moest deze afbouwend zijn)

Zoals ik dan ook hier al zei de verliezers gaan niet diegene met 10K bruto zijn, maar eerder de mensen in de middenklasse die niks anders krijgen dan de index. Die gaan hun koopkracht zien afzwakken. Want zoals je zegt zullen er meerdere zijn die er naar gaan kunnen fluiten.

Voor mij is % ook een correct vorm. index is er gekomen om de koopkracht gelijk te houden. Dat afbouwend invoeren of met vaste bedragen werken, doe je dat niet.

Laatst bewerkt:
Heb al vaak genoeg gezegd dat die koterij er uit moet. Ik snap niet hoe dit relevant is in deze context.
Ik antwoord 1 keer, dit telt dan voor elke.
Zolang dit aanwezig is, heeft het geen zin om dit niet mee te rekenen. Ofwel moeten we nu overeenkomen dat we de index pas veranderen op het moment dat er enkel nog in brutoloon betaald wordt. Of dat we in al onze hypothetische discussies, daar van moeten uitgaan.

Ik zou het hoger verplaatsen, maar als we niets mogen aanpassen omdat het 'iemand' tegen zijn schenen stampt, dan gaan we helemaal niets bereiken hé.
Amai ze, sterk argument, 'mensen die benadeeld zijn gaan niet tevreden zijn'. No shit captain obvious.

Het punt dat ik hoopte te maken, is dat als je een aanpassing doet in de negatieve zin, dan is dat iets dat enorm veel resistentie oproept. En bij systemen die al de uitzondering zijn in de wereld, zou ik geen aanpassingen doen die niet breed gedragen zijn. Omdat als degenen die goed verdienen niet meer achter het systeem staan. Dan kan het wel eens snel gedaan zijn met dit systeem.
Zeker wanneer je dan ook nog eens een arbitraire formule gebruikt om de trappen te bepalen.

Gemiddeldes zijn enorm slechte tools om zoiets te bereiken.
Hanteer overigens gerust een andere korf voor de basis. Maar 'het is niet perfect, je moet niet janken dat je niet rondkomt' is ook weer een zwak argument voor de persoon die er mee zit hé.
Ik zie niet in welke andere tools je anders zou kunnen gebruiken.

Ik vind het een beetje oneerlijk. Als ik stel van pas de korf aan, dan wil dat niet zeggen dat je niet moet janken dat je niet rondkomt. Dan wil dat zeggen dat je op die manier realistischer uitkomt dan op een andere wijze. En zeker in vergelijking met een arbitraire modifier te werken om u een lagere index te geven.
Voor mijn part werk je met een korf per inkomensgrens. En gebruik je die korf dan voor de index te berekenen. Om op die manier de differentiatie te maken.
Daar zou ik nog kunnen mee leven. Juist omdat dit dan wel BINNEN de definitie van het indexmechanisme valt.
Maar eerlijk waar, ik heb liever dat ze dat niet doen, omdat het gewoon de deur wagenwijd openzet voor discussies (wat hoort wel of niet bij wie), en ik liever zoals al meerdere keren gezegd liever niet morrel aan iets waar we bij wijze van spreken de enigste in de wereld zijn die het systeem hebben. En waar er groepen zijn die het liever zien verdwijnen dan dat het blijft bestaan. En we moeten die zeker geen extra munitie geven.

Het is juist om als maatschappelij er sterk voor te staan dat dit een sterke tool is. Ik snap echt niet hoe je kan beweren dat dit voor iemand met 10k een noodzakelijk iets zou zijn. Zoals je zelf al aanhaalt, in het buitenland is het systeem er niet hé. Laat de mensen waarbij de koopkracht niet aan de basis komt, maar luxe is, er toch ook gewoon zelf verder over onderhandelen. Is, again, zoals je zelf zegt, in het buitenland ook zo.
Er zijn barema's met 10k (in verschillende sectoren) of er zelfs over. En het feit dat je 10k bruto verdient is geen enkele garantie dat je erover kunt onderhandelen of dat je in een onderhandeling sterk staat. Het feit dat je sterk staat hangt af van andere parameters dan het loon dat je krijgt.
En opnieuw, voor mij dient de index om de totale koopkracht op peil te houden, niet enkel de basis. Voor mij is de volledige discussie dat die index enkel voor de basis mag gelden, een keuze op basis van het groene monster.

Daarnaast zie ik het nut er niet van om die groep tegen u op te jutten, als die toch de luxe hebben om te onderhandelen en dit op hun eigen zouden kunnen afdwingen. Dan neem je die gewoon mee als ondersteuners voor het systeem van de zwakkeren.

Je leest mijn tekst wel volledig uit de context. :)
Neen, echt niet ;). Zie hoger.

Voor mij is % ook een correct vorm. index is er gekomen om de koopkracht gelijk te houden. Dat afbouwend invoeren of met vaste bedragen werken, doe je dat niet.
Akkoord.

Als Rusland Litouwen aanvalt over de spoorwegen naar Kaliningrad lijkt me een nog steeds hoge inflate nog wel een mogelijkheid. Ik heb geen idee hoe dat deftig in te schatten. Ik weet wel dat een jaar lang 10% inflatie onhoudbaar is voor alles en iedereen, zonder drastische ingrepen.

Ik ben stiekem wel blij dat mijn schulden verdampen aan een nooitgezien tempo, maar ik vrees dat mijn of anderen hun inkomen ook ineens verdampt wegens ontslagen etc.
Er zijn misschien veel vacatures momenteel, maar als de economie eens serieus hapert, verdampen die nog veel sneller dan mijn schulden blootgesteld aan de inflatie/indexatie van mijn loon.

Er zijn barema's met 10k (in verschillende sectoren) of er zelfs over. En het feit dat je 10k bruto verdient is geen enkele garantie dat je erover kunt onderhandelen of dat je in een onderhandeling sterk staat. Het feit dat je sterk staat hangt af van andere parameters dan het loon dat je krijgt.
En opnieuw, voor mij dient de index om de totale koopkracht op peil te houden, niet enkel de basis. Voor mij is de volledige discussie dat die index enkel voor de basis mag gelden, een keuze op basis van het groene monster.

Daarnaast zie ik het nut er niet van om die groep tegen u op te jutten, als die toch de luxe hebben om te onderhandelen en dit op hun eigen zouden kunnen afdwingen. Dan neem je die gewoon mee als ondersteuners voor het systeem van de zwakkeren.
Dit is echt de nagel op de kop...
Als je de indexering afschaft of afvlakt voor de hogere inkomens dan zaag je de poten onder de stoel weg van het hele indexeringsverhaal.
Wie gaat dat systeem nog verdedigen? België is al de uitzondering in de wereld met dit systeem... Dan evolueer je naar een systeem van geen indexeringen en gewoon onderhandelen. Drie keer raden wie er in dat systeem zijn koopkracht het best zal behouden....

Ik ben stiekem wel blij dat mijn schulden verdampen aan een nooitgezien tempo, maar ik vrees dat mijn of anderen hun inkomen ook ineens verdampt wegens ontslagen etc.
Er zijn misschien veel vacatures momenteel, maar als de economie eens serieus hapert, verdampen die nog veel sneller dan mijn schulden blootgesteld aan de inflatie/indexatie van mijn loon.
Idd. Winter is coming voor België...

Yup, de meeste grondstoffen zijn toch al aardig wat teruggevallen. Reken daar dan ook nog eens de renteverhogingen bij en de inflatie zou toch moeten beginnen te dalen de komende maanden.
De vraag is wie daar welke rekening voor gaat betalen.

FWHWSaEXEAA1wlC.jpg

Dit is echt de nagel op de kop...
Als je de indexering afschaft of afvlakt voor de hogere inkomens dan zaag je de poten onder de stoel weg van het hele indexeringsverhaal.
Wie gaat dat systeem nog verdedigen? België is al de uitzondering in de wereld met dit systeem... Dan evolueer je naar een systeem van geen indexeringen en gewoon onderhandelen. Drie keer raden wie er in dat systeem zijn koopkracht het best zal behouden....
De staatskas zal het ook niet graag hebben. Index afschaffen voor hogere inkomens is een aanslag op de overheidsfinanciering.

Inkomen schuiven niet mee, maar de uitgaven wel... pijnlijk.

Pronostiekjes voor juni?
- afgevlakte gezondheidsindex: nog sterk stijgend (is lagging door de afvlakking)
- index: sterk stijgend, zal pas vanaf juli minder sterk stijgen en dan soms zelfs eens dalen.
- inflatie: boven de 9%, daling is vanaf juli licht merkbaar en dan zal het vlugger naar beneden gaan dan nu verwacht

- afgevlakte gezondheidsindex: nog sterk stijgend (is lagging door de afvlakking)
- index: sterk stijgend, zal pas vanaf juli minder sterk stijgen en dan soms zelfs eens dalen.
- inflatie: boven de 9%, daling is vanaf juli licht merkbaar en dan zal het vlugger naar beneden gaan dan nu verwacht
En pronostiekje voor indexering lonen PC200 in januari? :tongue:
Gaan we volgens jou nog wat zakken/huidige indexering aannemen/hoger zitten?

Vraag ook maar een correctie aan in de frituur want ze gaan de Belgische aardappelen weggeven dit jaar, zelfs met de hoge brandstofprijzen, dure frituurolie en energie.

maar zo werkt het niet zeker, of zal men daar toch een verschil merken: met inflatie die flirt met 10% kan ik me inbeelden dat bij toekomstige dalingen er mss toch iets van prijsdaling zou kunnen komen (buiten de gekende zaken).

En pronostiekje voor indexering lonen PC200 in januari? :tongue:
Gaan we volgens jou nog wat zakken/huidige indexering aannemen/hoger zitten?
PC200 heeft al een stuk van de huidige index gekregen in januari (die 3,58%). De stijging van de afgevlakte gezondheidsindex op het einde van het jaar wordt voorlopig geschat op 7,44%, dat zal dus (op basis van huidige schattingen) zijn wat er in PC 200 van index is.

Samen over die 2 jaar een stuk meer dan 10%.

PC209 lijkt dan wel een goeie timing te hebben nu om het percentage vast te zetten? Mijn broer zal content zijn. :D

PC209 lijkt dan wel een goeie timing te hebben nu om het percentage vast te zetten? Mijn broer zal content zijn. :D
ze hebben een goeie timing om een hoog percentage te hebben, maar mensen in PC 209 hebben een stuk later hun index (die ongeveer 3,5%) én een stuk vroeger (5%) ivm PC 200, ze zullen ook nog een klein jaar moeten wachten met de stijgingen die in juli-augustus zouden kunnen komen. of het dus beter is, dat durf ik niet zomaar zeggen :).

Terug
Bovenaan