Inflatie

tis echt hallucinant. Zit nu ook al 18 jaar in den bouw maar dit heb ik nog nooit tegengekomen.
Ze sturen al erratum mails met wijzigingen op de prijsstijging die in de originele mail stonden nog voor die in voege gingen. :wtf:
Ik weet van bedrijven die bellen net voor levering met de prijs en de factuur die direct vereffend moet worden of ze rijden gewoon naar de volgende die de goederen wil.

Ik weet van bedrijven die bellen net voor levering met de prijs en de factuur die direct vereffend moet worden of ze rijden gewoon naar de volgende die de goederen wil.
De beste bedrijven leer je kennen in tijden van nood he ;). Bedrijven die het TE bond maken, kunnen nu klanten slecht behandelen, maar als ze vroeg of laat het weer drukker krijgen, zijn ze die klanten wel kwijt. En zelfs meer dan dat. Je zou denken: Klanten genoeg! Maar klanten die malcontent zijn, die zeggen dat verder aan familie en kennissen. Als iemand die ik goed ken, mij zegt: Dit is ne pipo en dat is ne goeie, en ik heb ooit iemand nodig, dan ga ik naar diegene die mij werd aangeraden.

Pas op: Het is voor iedereen moeilijk, en ik begrijp dat prijsstijgingen soms onvermijdbaar zijn en dat men snel moet inspelen op de markt. Maar je moet je klanten wel nog met enig respect behandelen.

Laatst bewerkt:
tis echt hallucinant. Zit nu ook al 18 jaar in den bouw maar dit heb ik nog nooit tegengekomen.
Ze sturen al erratum mails met wijzigingen op de prijsstijging die in de originele mail stonden nog voor die in voege gingen. :wtf:
Wa nog hallucinanter is (gehoord vn onze architect). Klant tekent in op een offerte vn een aannemer. Ge zou denken "offerte getekend = offerteprijs betalen" (tenzij er afwijkingen zijn op wat er bij de uitvoer gedaan wordt tegenover wat gevraagd werd).
Aannnemer "ahja, ik kan pas in december beginnen"
2 maand na ondertekening van de offerte krijgt die klant een melding dat er een supplement komt...euh..wa is dan het nut van een offerte?
Ge moet als klant la'g wachten op de aannemer..en dan stuurt em u intussen nog eens een indexatie. Tis ni dat de klant het proces vertraagd heeft eh

Wa nog hallucinanter is (gehoord vn onze architect). Klant tekent in op een offerte vn een aannemer. Ge zou denken "offerte getekend = offerteprijs betalen" (tenzij er afwijkingen zijn op wat er bij de uitvoer gedaan wordt tegenover wat gevraagd werd).
Aannnemer "ahja, ik kan pas in december beginnen"
2 maand na ondertekening van de offerte krijgt die klant een melding dat er een supplement komt...euh..wa is dan het nut van een offerte?
Ge moet als klant la'g wachten op de aannemer..en dan stuurt em u intussen nog eens een indexatie. Tis ni dat de klant het proces vertraagd heeft eh
Dat is normaliter de goede werkwijze.

Maar er is een reden waarom dat bij een offerte altijd informatie staat over de regels binnen het contract. En dat je voor je tekent, deze doorneemt om te zien of er iets problematisch instaat, zoals een indexatie, aangepaste prijs na x of y,...
Of anders gezegd, de specifieke verkoopsvoorwaarden van de firma.

Al ga je niet veel kunnen doen, tegen een firma die daarmee afkomt voordat de werken uitgevoerd zijn. Dan is het betalen of opzouten en een andere zoeken. Maar echt proper is dat niet.

Maar er is een reden waarom dat bij een offerte altijd informatie staat over de regels binnen het contract. En dat je voor je tekent, deze doorneemt om te zien of er iets problematisch instaat, zoals een indexatie, aangepaste prijs na x of y,...
Of anders gezegd, de specifieke verkoopsvoorwaarden van de firma.
Als in de kleine letterkes van die offerte instaat dat de aannemer die extra kosten mag aanrekenen en er staat ook in dat na ondertekening van de offerte, deze bindend is, en je zegt nadien: Ik betaal dit niet, ik zoek een ander. Correct me if I am wrong maar dan kan die aannemer naar de rechtbank gaan wegens contractbreuk en een boetebedrag eisen? Of zie ik dat verkeerd? :unsure:

Maar ik heb wel nog nooit gehoord dat een aannemer dat dan effectief ook doet.

Als in de kleine letterkes van die offerte instaat dat de aannemer die extra kosten mag aanrekenen en er staat ook in dat na ondertekening van de offerte, deze bindend is, en je zegt nadien: Ik betaal dit niet, ik zoek een ander. Correct me if I am wrong maar dan kan die aannemer naar de rechtbank gaan wegens contractbreuk en een boetebedrag eisen? Of zie ik dat verkeerd? :unsure:

Maar ik heb wel nog nooit gehoord dat een aannemer dat dan effectief ook doet.
Ja die kan naar de rechtbank gaan. En ja die kan die contractuele som opeisen. Is ook logisch natuurlijk, je bent met die voorwaarden akkoord gegaan, ook al staan ze in kleine lettertjes.

Waarom denk jij dat een overheid nooit maar dan ook NOOIT de voorwaarden van de aannemer aanvaardt. Maar zijn eigen voorwaarden oplegt waarbij je u akkoord verklaard als je een prijs geeft voor een overheid? Het feit dat je uw voorwaarden dan vb eraan toevoegt heeft op dat gebied in principe geen enkele waarde.

Waarom denk jij dat een overheid nooit maar dan ook NOOIT de voorwaarden van de aannemer aanvaardt. Maar zijn eigen voorwaarden oplegt waarbij je u akkoord verklaard als je een prijs geeft voor een overheid? Het feit dat je uw voorwaarden dan vb eraan toevoegt heeft op dat gebied in principe geen enkele waarde.

Off topic:
Ik heb me altijd afgevraagd hoe het dan gaat tussen twee grote aannemers onderling.

Ik herinner me nog dat bij een bestelling van een offerte van een grote firma er altijd een leveringsbon van hun kant uit bij zat met een vermelding van hun algemene voorwaarden en dergelijke.
Maar als beide firma's hun eigen bon hebben met tegenstrijdige zaken, kom je toch tot een twistpunt.

On topic:
Het is raar dat we in juli nog geen brief gekregen hebben van de grondstofleveranciers. Ik had toch verwacht dat we in augustus / september opnieuw met verhoogde prijzen zullen zitten. Bij de vorige verhogingen hebben ze daarop wel al geanticipeerd met een "dieselclausule die de markt volgt".

Ik herinner me nog dat bij een bestelling van een offerte van een grote firma er altijd een leveringsbon van hun kant uit bij zat met een vermelding van hun algemene voorwaarden en dergelijke.
Maar als beide firma's hun eigen bon hebben met tegenstrijdige zaken, kom je toch tot een twistpunt.
Ik pas hun voorwaarden aan en stuur het zo terug. Als ze daarmee akkoord gaan tekenen we.

Uiteindelijk is dat ook een stukje van de onderhandelingen...

Off topic:
Ik heb me altijd afgevraagd hoe het dan gaat tussen twee grote aannemers onderling.

Ik dacht dat voor niet overheid, de clausule in basis van toepassing was van de firma die de werken uitvoert.

Enigste uitzondering is wanneer er daarvoor speciale tenders en dergelijke zijn. Dan gelden de regels van de tender. Of wanneer je zelf afwijkt van de basisregels en die aanvaard worden door de andere firma door de bestelling te ondertekenen.

Het is raar dat we in juli nog geen brief gekregen hebben van de grondstofleveranciers. Ik had toch verwacht dat we in augustus / september opnieuw met verhoogde prijzen zullen zitten. Bij de vorige verhogingen hebben ze daarop wel al geanticipeerd met een "dieselclausule die de markt volgt".
Misschien omdat quasi alle grondstoffen gezakt zijn in prijs?

De grondstoffen die ik bedoel zijn quasi uitsluitend afhankelijk van energie.
Zand en gravé moeten ontgonnen en vervoerd worden en daar kruipt verschrikkelijk veel diesel in.
Voor cement draaien die ovens op gas en dat is nu ook niet bepaald zot veel goedkoper geworden.
De serieuze loonsstijging voor januari 2023 moet toch weldra ook nog aangerekend worden denk ik dan.

Zeker niet alle grondstoffen... Ik zou eerder denken dat sommige leveranciers dat niet in juli uitsturen wegens vakantie aan hun kant, ofwel van het administratieve personeel, ofwel binnenkort van productie waardoor ze geen nieuwe aankoopgolf van klanten willen creëren om dan te moeten zeggen "we kunnen nu toch niet meer produceren / leveren voor het verlof"?

Off topic:

On topic:
Het is raar dat we in juli nog geen brief gekregen hebben van de grondstofleveranciers. Ik had toch verwacht dat we in augustus / september opnieuw met verhoogde prijzen zullen zitten. Bij de vorige verhogingen hebben ze daarop wel al geanticipeerd met een "dieselclausule die de markt volgt.
Ikzelf werk voor een hoofdaannemer. Als we een samenwerking aangaan met een onderaannemer (vb. voor het buitenschrijnwerk te plaatsen, aanleg van de tuin, plaatsen parket…). Dan is dit steeds aan onze eigen voorwaarden (die we aanpassen na opmerkingen van de andere partij). Indien we met hun voorwaarden werken hebben we geen poot om op te staan als ze niet meer afkomen, de planning niet opvolgen, vragen voor prijsstijgingen, werk niet uitvoeren volgens de regels van de kunst…

Anderzijds als een architect of bouwpromotor ons contacteert voor een nieuw project, dienen wij ook steeds hun contract te gebruiken. Hierdoor hebben zij een drukkingsmiddel naar ons toe.

Als je omgekeerd zou werken dan kan je “vreemde dingen” tegenkomen. Zo kan je hoge voorschotfacturen in je contract openemen zonder planning te vermelden, of voorwaarden van hoe het werk uitgoevoerd dient te worden of... Probeer dan maar eens om een onderaannemer te laten langskomen om zaken te laten oplossen als er nergens in het contract staat hoe hij het moet doen, wanneer hij dit dient te doen... Of nog erger, een onderaannemer die plots spoorloos is na het betalen van de voorschotten.
Daarom dat in ons contract (naar een onderaannemer toe) standaard staat dat wij werken met (maandelijkse) vorderingen. Enkel de zaken dat ze die maand goed uitgevoerd hebben zullen we aanvaarden.
Ik heb weet van de werking bij enkele andere grote hoofdaannemers (klasse 6-7-8). Zij werken steevast op dezelfde wijze.

Wat de prijsstijgingen betreft. Wij krijgen op regelmatige basis nog steeds updates van onze leveranciers (ook nog deze maand). Al valt er wel op dat er deze maand minder nieuwe prijsstijgingen zijn dan vorige maanden.

Indexering volgens group S 10,34% voor pc 200 in januari 2023.
Zal best zijn, dit weekend naar de Colruyt geweest en 200€ kwijt voor een kleine winkelkar :(

Laatst bewerkt:
Indexering volgens group S 10,34% voor pc 200 in januari 2023.
Zal best zijn, dit weekend naar de Colruyt geweest en 200€ kwijt voor een kleine winkelkar :(

Helaas zijn de gemiddelde prijzen in supermarkten met meer dan 10% gestegen, ik geloof dat er sprake was van 15%.
Voor sommige producten die energie-intensief zijn in productie, kan ik dat begrijpen, maar bij andere zien bedrijven mooi hun kans om een serieuze prijsstijging door te voeren om hun winstmarges op te drijven... Alles is tegenwoordig zo sterk afhankelijk van gas en Oekraïne :rolleyes:

Helaas zijn de gemiddelde prijzen in supermarkten met meer dan 10% gestegen, ik geloof dat er sprake was van 15%.
Voor sommige producten die energie-intensief zijn in productie, kan ik dat begrijpen, maar bij andere zien bedrijven mooi hun kans om een serieuze prijsstijging door te voeren om hun winstmarges op te drijven... Alles is tegenwoordig zo sterk afhankelijk van gas en Oekraïne :rolleyes:
Ugh... ben je hier nu serieus over ? De kostprijs van energie gaat maal 10... energie die een repercussie heeft op :

1) al dan niet met vertraging in de lonen (wegens de indexcoëfficiënt) - afhankelijk van welk PC... welke een wegingsfactor hebben in de eindkost van een product.
2) de productiekost om zaken te maken verbruikt energie, waarbij elk product een andere hoeveelheid aan energie kan verbruiken (en ik geen idee heb welk aandeel deze energiekost heeft in elk product). Zonder dan ook nog expliciet rekening te houden met het feit dat de plaats waar mensen werken ook liefst geklimatiseerd is (verwarm als het te koud is, verkoeld als het te warm is - je weet wel welzijnsregels op het werk...)
3) de kosten voor brandstoffen zijn ook gestegen, ook voor de bedrijven (vervoeer (sales)personeel, vervoersonkosten om die producten in de winkels te krijgen,...)

Maar in uw opinie is de enigste reden waarom de prijzen stijgen het feit dat bedrijven mooi hun kans zien om een serieuze prijsstijging door te voeren... het feit dat die hogervermelde kosten een impact hebben kan volgens u op geen enkele manier aan de grond liggen van de stijging die men doorvoert. Jij begrijpt zelfs niet hoe het zou kunnen dat voor sommige producten dit verschillend kan zijn (terwijl wij dag in dag uit voorbeelden krijgen van gewoon al mensen waarbij de energiefactuur dag en nacht verschilt : vb 750€ per maand aan extra voorschot versus 30€/mnd aan extra voorschot bij verschillende personen... of dat je voorbeelden ziet waarbij bakkers, slagers,... spreken over een energiekost die gaat van 7500€/mnd naar 50000€/mnd). Maar neen jongens het is enkel voor de winstmarges op te drijven. En dus niet dat zij die kosten gewoon doorrekenen in hun verkoopsprijzen... (want allez ja jij werkt dus gratis en zou die verhoogde kosten slikken om failliet te gaan...)

Ben je nu echt serieus...

Laatst bewerkt:
Er zijn bakkers, slagers, whatever die nu gouden zaken doen. Prijzen opslaan samen met hun collega’s die een variabel contract hebben, maar zelf nog een lage vaste prijs hebben.

Moeten daar niet onnozel over doen, er zijn ook winnaars. Begin dit jaar, toen de prijzen al ver over de €100 zaten, sprak een vriend mij aan over hoe het kon dat een zelfstandige waar hij een ketel was gaan installeren, een contract had met een vaste prijs voor 3 jaar aan nog geen vierde van de marktprijs op dat moment. Ik heb dat contract dan onder ogen gekregen en het contract ging in in april 2022, aan een belachelijke lage prijs. Maar was getekend in…april 2021, zowat het dieptepunt van de prijzen.
Perfecte timing van die zelfstandige, maar denk je dat die zijn prijzen niet verhoogd heeft omdat hij een goedkoop energiecontract heeft? Die gaat gewoon drie vette jaren tegemoet.

Er zijn bakkers, slagers, whatever die nu gouden zaken doen. Prijzen opslaan samen met hun collega’s die een variabel contract hebben, maar zelf nog een lage vaste prijs hebben.

Moeten daar niet onnozel over doen, er zijn ook winnaars. Begin dit jaar, toen de prijzen al ver over de €100 zaten, sprak een vriend mij aan over hoe het kon dat een zelfstandige waar hij een ketel was gaan installeren, een contract had met een vaste prijs voor 3 jaar aan nog geen vierde van de marktprijs op dat moment. Ik heb dat contract dan onder ogen gekregen en het contract ging in in april 2022, aan een belachelijke lage prijs. Maar was getekend in…april 2021, zowat het dieptepunt van de prijzen.
Perfecte timing van die zelfstandige, maar denk je dat die zijn prijzen niet verhoogd heeft omdat hij een goedkoop energiecontract heeft? Die gaat gewoon drie vette jaren tegemoet.
Die zelfstandige heeft dus geluk gehad en heeft een mooie deal afgesloten. Helemaal niet vreemd inderdaad.

Dat hij zijn prijzen mooi mee verhoogt op dit moment is niet meer dan logisch want hij moet zien dat als zijn contract over 3j afloopt dat hij dan reserve heeft kunnen opbouwen (ik ga uit van geen speculatie zoals ja maar over 3 jaar zijn de prijzen lager - want dat weet niemand).

Terug
Bovenaan