Complex, niemand zal je een éénduidig antwoord kunnen geven. Laat ik gewoon voor mezelf spreken.
Net als jou heb ik na mijn middelbaar 2 studierichtingen geprobeerd, die niets voor mij bleken te zijn en op dat moment wist ik het ook niet goed meer. Zo ben ik in de retailsector terechtgekomen (geen diplomavereisten), waar ik 15 jaar gewerkt heb voor twee firma's van verkoper tot store manager. Was heel leuk (elektro en daarna multimedia/games) maar waar de ene een rampzalige werkgever was, was de tweede een uitdoofscenario met weinig toekomst en collectieve ontslagen.
Gelukkig ben ik in 2020 (op mijn 29) via afstandsonderwijs voor mijn bachelor beginnen gaan, waardoor ik in feite heel die shit net op tijd kon ontspringen, aangezien ik binnenkort een jaar voor mijn diploma al aan de slag kan in de sector waar ik voor studeer. De combinatie werken/studeren is wel absoluut niet evident en zou ik alleen aanraden als dat dus nog de enige optie is, langs de andere kant brengt levenservaring je ook meer zelfkennis waardoor je later beter weet wat je wil studeren en ga je ook anders om met het studeren an sich, zo ervaarde ik het toch. Voor mij persoonlijk was het afstandsonderwijs echt mijn uitkomst, ik had dit nooit gepresteerd op mijn 18-20 omwille van diverse factoren. Je zou ook verschieten hoeveel mensen afstandsonderwijs volgen (NIET te verwarren met avondonderwijs). Dat het zo slecht zou beginnen gaan op het werk heb ik ook niet zien aankomen in 2020 en was niet de aanzet om te studeren, wel het gevoel dat ik daar op mijn top zat, niets meer kon bijleren, ik moeilijk aan een andere job geraakte door de "retailstempel" en mij eigenlijk gewoon verveelde op bepaalde momenten.
Het kan dus best zijn dat voor jou de beste optie is om nu even te gaan werken en binnen een paar jaar pas beter te weten waar je heen wil, maar nogmaals, dit is niet evident en vraagt veel opofferingen (ik ben bv. 3 jaar niet op congé geweest omdat al mijn verlof opging aan studeren / examens maken). Ik ga akkoord met
@TRUMP dat je ook wel één jaar opleiding kan doen, als je de effort wil doen om te slagen, anders is het weer een verloren jaar die je nog minder zal motiveren in de toekomst om later dan toch nog iets te proberen. Een maat van mij is onlangs na zeer lange werkloosheid na een korte opleiding bij een roboticabedrijf terecht gekomen en is daar doodgelukkig. Als ik zie waar je soms kan geraken met dergelijke kleinere opleidingen ... je moet dat zeker overwegen en het is soms zelfs een betere beslissing dan een bachelor volgen.
Nu op dit moment terug 3 jaar studeren, my bet, komt niet goed. Je straalt nu al geen motivatie uit in je post, het basisingrediënt om te slagen. En je kan dat niet forceren, verwijt het jezelf niet en laat het je ook niet verwijten.
Doe waar jij je goed bij voelt en laat je niet pushen. Succes, wat je ook kiest!