Toen ik als klein manneke (en dat is al enige tijd geleden

) in het stadion zat, hoorde ik dat lied voor het eerst. 'Nog liever dood dan sportingjood' Op dat moment gaat de mogelijke diepere betekenis compleet aan je voorbij. Met ouder worden vond ik het gewoon een vreemd lied. Nooit de behoefte gehad om dat mee te zingen. Ik denk wel dat de meesten die dat lied zingen geen racistische motieven hebben. Er zullen er wel tussen zitten natuurlijk, doorsnede van de samenleving enzo.
Wie een hond wil slaan, vindt altijd wel een stok natuurlijk. Tegenwoordig is je beledigd voelen een hobby voor sommigen. De context wordt vergeten en gewoon dat ene woord dat in het verkeerde keelgat schiet, is van belang. Wat de zender van de boodschap precies bedoelt, is dan niet meer van belang. Ik vind het ook maar een marginaal liedje, maar antisemitische gezangen vind ik wel heel sterk geformuleerd. Als blijkt dat je mensen echt kwetst met dat lied/woord, waarom dan niet zoeken naar iets anders. Ik kan niet zeggen dat ik er gehecht aan ben. Er zijn genoeg andere/mooiere/leukere liedjes om te zingen. Met 'nek' hebben we overigens een prima alternatief, 'Nog liever gek dan sportingnek' dan maar?

Wie heeft er nu nood aan twee geuzennamen?
Ik ben helemaal voor de vrijheid van meningsuiting. Maar dit is voetbal hé, 't zou plezant moeten zijn voor iedereen. Gaan we ons gefrustreerd of monddood voelen omdat we niet meer 'sportingjood' of 'homo' mogen roepen? De situatie met Raman is inderdaad vergelijkbaar. Ik weet ook wel dat Raman waarschijnlijk niets tegen homo's heeft, maar het ligt gevoelig. Gent supporters zingen dat lied ook alleen maar, omdat ze ons sympathieke Brugge supporters op de kast willen jagen. Maar veel van ons worden ook niet geconfronteerd met angst om hand in hand te lopen met onze partner in sommige buurten. Als je dan een heel stadion hoort zingen over homo's in een beledigende context, dan zal dat wel heel onaangenaam zijn. Als je tot hier bent geraakt in mijn post, zal je wel merken dat ik ondertussen op twee gedachten hink.
Gewoon het feit dat ik nu twijfel om op 'plaats reactie' te drukken, spreekt voor mij al boekdelen. Ik vind het allemaal nogal vermoeiend. Doe gewoon eens een beetje rustig en normaal, is wat ik wil zeggen. Ik voel het in mijn buik dat dat sportingjood gedoe niet helemaal koosjer is (sorry

). Ik krijg een beetje last van plaatsvervangende schaamte als ik de beelden zie. Maar antisemitisme, nee dat zie ik er niet in. Alsook het schenden van de coronaregels. Opnieuw heel vermoeiend ... Iedereen wil zot doen, bij elkaar kruipen, gezellig feesten ... 't Is inderdaad niet de moment, nog niet. Net zoals sommige overdreven verontwaardigde reacties op die beelden. Opnieuw heel vermoeiend ...
Nieuwe krantenkop:
'Zatte bende houdt zich niet aan afspraken' Wie had dat kunnen denken? De politie zal PV's opstellen en aan oren trekken waar nodig. Laat ons er geen nationaal drama van maken.