Dat is natuurlijk ook een geweldige overdrijving. er zijn 4 periodekampioenen op basis van 9 wedstrijden, dus als een ploeg 8 keer wint en periodekampioen wordt om achteraf helemaal ineen te stuiken en maar 10e te eindigen, dan kan die inderdaad promoveren. Of als de ploeg in kwestie slecht start en na de winterstop plots 8 keer op rij wint binnen zo'n periode, dan heeft die een kans om te promoveren.
Dan moet die achteraf wel nog altijd tegen de 11e of de 12e uit 1A winnen. Nogmaals, dan spreek je over clubs als OHL, STVV en Kortrijk tegen een Deinze, een Lierse of een Lommel. Hoe vaak gaan die laatstgenoemden winnen? Momenteel weinig tot niet, zeker over 2 wedstrijden verspreid.
Je spreekt over "iets meer" TV geld, er ging in het verleden ongeveer 5 miljoen euro naar 1B, nu zou er 20 miljoen naar 1B gaan. Plus 1 miljoen extra per U-23 ploeg. Dat is al een pak meer geld dan voordien.
In het nieuwe format verdienen ploegen aan de top in 1B trouwens meer geld dan ploegen onderin 1A, wegens die nieuwe verdeelsleutel. Nog een reden waarom degradatie dus geen zelfmoord meer is.
Je vergelijking over de hopeloos slechte ploeg die laatst eindigt, loopt spaak. In het huidige format zoals dit jaar wist iedereen in Oktober al dat ze safe waren, op Seraing na. In het nieuwe format is dat niet het geval want er degraderen 2 ploegen rechtstreeks. En spelen er nog 2 barrage-wedstrijden. Dat zorgt dus sowieso voor een extra dynamiek en ploegen die meer inzet leveren op het einde van het seizoen.
Ook je voorgestelde realiteit klopt niet. Afin, dat is wel de realiteit maar heeft niks met "kans op degradatie" te maken, wel gewoon met het geleverde spel en de intensiteit van de supporters. Stonden de fans in Seraing dit jaar te rellen ondanks de 17e positie heel het jaar lang? Neen. Stonden de fans in Standard te rellen ondanks de veilige positie maar met slecht spel en slecht management? Ja.
Je doet alsof Spaanse lagere divisies het absolute voorbeeld zijn en als het daar niet lukt, zal het nergens niet lukken. Alsof er geen enkele andere situatie een invloed uitgeoefend zou kunnen hebben. Zoals de mindere economische situatie in Spanje bv, of de corruptie.
Nu zitten er 8 ploegen in 1B die 5 miljoen krijgen, tegenover 18 ploegen in 1B die 20 miljoen krijgen. Laten we nog 25 miljoen zeggen. Als ik het goed voor heb, komt dat neer op een stijging van pakweg 700.000 per ploeg. Rechtstreeks gevolg is dat die ploegen op de spelersmarkt meer gaan concurreren met elkaar, en ook gewoon meer gaan uitgeven aan spelerslonen. Gevolg? Quasi dezelfde spelers, maar voor meer geld. En dat staartploegen in 1A minder geld krijgen dan topploegen in 1B, lijkt me ook al niet meteen het allerslimste idee, maar goed.
Ik heb nog niet zolang geleden Zulte Waregem dramatisch zien spelen. Ze scheten in hun broek tegen Seraing, en hadden puur geluk om de drie punten te pakken. Hadden ze die match verloren, waren zij waarschijnlijk naar de barrages verwezen. Zo zeker van behoud leek Zulte Waregem mij op dat moment niet hoor. En het niveau voetbal dat ze brachten was lachwekkend. En in Waregem heb ik wél heel wat kwade supporters gezien. Ik heb het niet over ploegen zoals Seraing die al tientallen jaren niet meer in eerste klasse hebben gespeeld hé. Die zijn doorgaans iets minder kritisch. Wel over ploegen met een bepaalde historiek, die al een tijdje een vaste waarde zijn. Het zijn die ploegen, zoals een Zulte Waregem, die hierdoor dikwijls in dergelijke situaties gaan terecht komen. Standard is ook nog eens een heel ander verhaal.
En tuurlijk zijn er nog andere factoren die een rol gespeeld hebben in Spanje. Je haalt corruptie aan, maar denk je dan dat het in België allemaal zo clean is? Ik zie gewoon dat de voordelen die de Pro League aanhaalt hier heel droog afgerateld worden, zonder dat er nagedacht wordt over de gevolgen van die "voordelen". Het wordt veel te simplistisch voorgesteld.
Nu, op zich zal het mij een worst wezen. Belgisch voetbal interesseert me al jaren bijzonder weinig meer, en dat zal niet snel veranderen. Van mij mogen ze gerust dit systeem invoeren. Maar gaat dat iets uithalen? Gaat de gemiddelde supporter plots vol interesse beginnen kijken naar de degradatietopper tussen Sint-Truiden en Kortrijk? Gaat Waasland-Beveren plots Club Brugge het vuur aan de schenen leggen met wervelend voetbal? Gaat SK Deinze plots grotere talenten in hun ploeg krijgen dankzij het extra tv-geld? Zelfs op lange termijn gaat dat niet gebeuren.
Ik heb het ook helemaal niet over Depor, ik heb het over kleine traditieploegen zoals Extremadura, Reus, Unión, Badajoz, Salamanca, Recreativo... die allemaal tegen een faissillement aankijken. En het feit dat ze dachten dat de competitie aantrekkelijker zou zijn en meer kijkers zou lokken, terwijl de realiteit het tegenovergestelde is. Dat zie ik zeker en vast ook in België gebeuren.
Ik heb hier ook enkel maar op gereageerd omdat ik sommige reacties las van mensen die het "onbegrijpelijk" vinden dat de kleine ploegen hier weer gaan dwarsliggen, en dan enkel maar voorgekauwde voordelen opsommen. Ik vind het veel te simplistisch voorgesteld, dat is mijn mening, niet meer en niet minder.