Jupiler Pro League 2021-2022

En jij gelooft dat kleine clubs voortaan gaan zeggen, "Oei, we zijn op weg om te degraderen. Geen probleem, het is tegenwoordig plezant in 1B! We zullen wel zien wat er gebeurt."
Overdrijven is ook een kunt natuurlijk.
Het is een feit dat uiteraard geen enkele club wil degraderen maar het is wel zo dat indien die degradatie niet gelijk staat aan faillisement je geen té grote risico's gaat nemen en je u sneller gaat neerleggen bij het feit dat je het jaar erop in 1B gaat aantreden.
De commerciële belangstelling van 1B zal even laag zijn als nu, met als verschil dat ze inderdaad iets meer tv-geld gaan krijgen. En hoe lang gaat dat duren? Dit systeem gaat er absoluut niet voor zorgen dat de grote clubs het beter gaan doen in Europa, dus over een paar jaar gaan die ook weer beginnen morren en iets anders willen proberen. 1A en 1B gaan nooit een extensie van elkaar zijn. Dat is een utopie. Wie gaat er ook in godsnaam willen kijken naar een match als Deinze - Genk B?
Een 1B met meer en sterkere ploegen zorgt voor een groter kweekvijver aan talent waar de grote clubs uit 1A van profiteren. Minder matchen in 1A zodat je niet moet gaan kiezen tussen 2 fronten de moment dat je Europees eens voorbij de poulefase geraakt is ook een voordeel imo.
Theoretisch gezien gaat er idd zelfs meer commerciële belangstelling zijn voor 1B maar dat wil ik je nog geven dat dit eerder utopisch is dan realistisch.
Het voorbeeld van de degradatiestrijd dit jaar slaat toch ook nergens op? In het nieuwe systeem kan het evengoed gebeuren dat er een zwakke ploeg tussen zit die hopeloos laatst eindigt. Kan altijd gebeuren. Dat is een volkomen opportunistisch argument. Eindeseizoensmatchen heb je daarbij overal. Tegen dan is de Europese strijd al lang gestreden, dus dan maakt het voor die grote clubs ook al niet veel meer uit. Ik zie écht geen link tussen een gebrek aan eindeseizoensmatchen, en een hoger niveau van de competitie.
Kan inderdaad, en dan moet er toch nog gestreden worden om niet bij de laatste 4 te eindigen... Dus meer spanning, hoe "artificieel" dan ook.
Dat er met meer inzet gespeeld wordt op het einde van het seizoen, verhoogt het algemene niveau van de competitie niet. Het creëert suspens op een artificiële manier, dat wel. Maar denk je dat fans het plezant vinden, om hun ploeg tegen de degradatie te zien vechten? De realiteit is kwade supporters, wekelijkse fluitconcerts, kleedkamers die overhoop liggen, overhaast en archi-slecht voetbal, etc. Maar het enige dat jullie precies horen is "aha, veel meer matchen met inzet, dat wordt veel plezanter om te volgen!" Dat bedoel ik met verder kijken dan je neus lang is.
Denk jij nu echt dat een supporter van Zulte-Waregem dit seizoen niet kwaad was? Gewoon omdat zijn club er in geslaagd is om nog 2 groter sukkelaars te vinden en die achter hen te houden?
Ik kijk misschien niet langer dan mijn neus lang is maar je moet toch zelf inzien dat meer matchen met inzet gaat zorgen voor meer belangstelling? En meer belangstelling leidt, in een normaal scenario, naar hogere inkomsten en hogere commerciële belangstelling etc.
Of gaan we anders gewoon naar een vriendencompetitie zonder punten? Want inzet is blijkbaar toch niet belangrijk?
In Spanje ging de verhoogde mobiliteit ook helpen, en krijgen de kleintjes nu ook een pak meer tv-geld. Denk je dat dat geld allemaal even nuttig besteed wordt? De ene ploeg na de andere gaat failliet, en intussen is de zender die het tv-geld betaalde ook al bijna failliet, omdat de interesse in die matchen naar beneden is gegaan in plaats van naar boven. Maar goed. In België zal hetzelfde plannetje blijkbaar fantastisch werken.
Je kan eender welke instantie niet gaan verwijten dat ze geen rekening houden met het feit dat het extra budget niet nuttig besteed gaat worden natuurlijk he... Als ik u posts in dat topic moet geloven lijkt de Spaanse voetbalwereld ook net iets corrupter dan de Belgische dus sta mij toe dat ik toch een beetje hoop heb dat dit kan werken ja.
Wat dan wel de oplossing is? Geen idee, daarvoor moet je een grootschalig onderzoek opzetten en er heel wat budget insteken. Er is geen enkele internet-held op Beyond Gaming die hier een perfect valabel antwoord op kan geven. Ik word er ook niet voor betaald om de Belgische competitie te redden. Mijn punt is gewoon dat je niet zo naïef moet zijn om te geloven dat dit plan iets gaat uithalen.
Ik ga er nu wel van uit dat dit voorstel er niet gekomen is omdat 1 of ander Pro League lid vorige week is opgestaan met een eureka moment en dat hier wel degelijk onderzoek naar verricht is.
Ik vraag me trouwens wel af waarom jij zo'n plan mag afschieten met als enig voorgaand onderzoek het feit dat Deportivo het niet tof vind in Spanje maar een ander er geen fan van mag zijn?

1A met 14 ziet er toch een pak aantrekkelijker uit.
Club Brugge
Union
Anderlecht
Antwerp
Gent
Charleroi
KV Mechelen
Genk
Sint-Truiden
Cercle Brugge
OH Leuven
Oostende
Kortrijk
Westerlo

En datzelfde geldt voor 1B met 18. Nu ja, op die belofteteams na dan. Die mogen van mij nog altijd vertrekken.
Standard
Zulte Waregem
Eupen
Seraing
Beerschot
RWDM
Waasland-Beveren
Deinze
Lierse Kempenzonen
Lommel
Virton
RFC Liege
Dender
Patro Eisden
Genk B
Club Brugge B
Anderlecht B
Gent B

Dat is natuurlijk ook een geweldige overdrijving. er zijn 4 periodekampioenen op basis van 9 wedstrijden, dus als een ploeg 8 keer wint en periodekampioen wordt om achteraf helemaal ineen te stuiken en maar 10e te eindigen, dan kan die inderdaad promoveren. Of als de ploeg in kwestie slecht start en na de winterstop plots 8 keer op rij wint binnen zo'n periode, dan heeft die een kans om te promoveren.
Dan moet die achteraf wel nog altijd tegen de 11e of de 12e uit 1A winnen. Nogmaals, dan spreek je over clubs als OHL, STVV en Kortrijk tegen een Deinze, een Lierse of een Lommel. Hoe vaak gaan die laatstgenoemden winnen? Momenteel weinig tot niet, zeker over 2 wedstrijden verspreid.

Je spreekt over "iets meer" TV geld, er ging in het verleden ongeveer 5 miljoen euro naar 1B, nu zou er 20 miljoen naar 1B gaan. Plus 1 miljoen extra per U-23 ploeg. Dat is al een pak meer geld dan voordien.
In het nieuwe format verdienen ploegen aan de top in 1B trouwens meer geld dan ploegen onderin 1A, wegens die nieuwe verdeelsleutel. Nog een reden waarom degradatie dus geen zelfmoord meer is.

Je vergelijking over de hopeloos slechte ploeg die laatst eindigt, loopt spaak. In het huidige format zoals dit jaar wist iedereen in Oktober al dat ze safe waren, op Seraing na. In het nieuwe format is dat niet het geval want er degraderen 2 ploegen rechtstreeks. En spelen er nog 2 barrage-wedstrijden. Dat zorgt dus sowieso voor een extra dynamiek en ploegen die meer inzet leveren op het einde van het seizoen.
Ook je voorgestelde realiteit klopt niet. Afin, dat is wel de realiteit maar heeft niks met "kans op degradatie" te maken, wel gewoon met het geleverde spel en de intensiteit van de supporters. Stonden de fans in Seraing dit jaar te rellen ondanks de 17e positie heel het jaar lang? Neen. Stonden de fans in Standard te rellen ondanks de veilige positie maar met slecht spel en slecht management? Ja.

Je doet alsof Spaanse lagere divisies het absolute voorbeeld zijn en als het daar niet lukt, zal het nergens niet lukken. Alsof er geen enkele andere situatie een invloed uitgeoefend zou kunnen hebben. Zoals de mindere economische situatie in Spanje bv, of de corruptie.
Nu zitten er 8 ploegen in 1B die 5 miljoen krijgen, tegenover 18 ploegen in 1B die 20 miljoen krijgen. Laten we nog 25 miljoen zeggen. Als ik het goed voor heb, komt dat neer op een stijging van pakweg 700.000 per ploeg. Rechtstreeks gevolg is dat die ploegen op de spelersmarkt meer gaan concurreren met elkaar, en ook gewoon meer gaan uitgeven aan spelerslonen. Gevolg? Quasi dezelfde spelers, maar voor meer geld. En dat staartploegen in 1A minder geld krijgen dan topploegen in 1B, lijkt me ook al niet meteen het allerslimste idee, maar goed.

Ik heb nog niet zolang geleden Zulte Waregem dramatisch zien spelen. Ze scheten in hun broek tegen Seraing, en hadden puur geluk om de drie punten te pakken. Hadden ze die match verloren, waren zij waarschijnlijk naar de barrages verwezen. Zo zeker van behoud leek Zulte Waregem mij op dat moment niet hoor. En het niveau voetbal dat ze brachten was lachwekkend. En in Waregem heb ik wél heel wat kwade supporters gezien. Ik heb het niet over ploegen zoals Seraing die al tientallen jaren niet meer in eerste klasse hebben gespeeld hé. Die zijn doorgaans iets minder kritisch. Wel over ploegen met een bepaalde historiek, die al een tijdje een vaste waarde zijn. Het zijn die ploegen, zoals een Zulte Waregem, die hierdoor dikwijls in dergelijke situaties gaan terecht komen. Standard is ook nog eens een heel ander verhaal.

En tuurlijk zijn er nog andere factoren die een rol gespeeld hebben in Spanje. Je haalt corruptie aan, maar denk je dan dat het in België allemaal zo clean is? Ik zie gewoon dat de voordelen die de Pro League aanhaalt hier heel droog afgerateld worden, zonder dat er nagedacht wordt over de gevolgen van die "voordelen". Het wordt veel te simplistisch voorgesteld.

Nu, op zich zal het mij een worst wezen. Belgisch voetbal interesseert me al jaren bijzonder weinig meer, en dat zal niet snel veranderen. Van mij mogen ze gerust dit systeem invoeren. Maar gaat dat iets uithalen? Gaat de gemiddelde supporter plots vol interesse beginnen kijken naar de degradatietopper tussen Sint-Truiden en Kortrijk? Gaat Waasland-Beveren plots Club Brugge het vuur aan de schenen leggen met wervelend voetbal? Gaat SK Deinze plots grotere talenten in hun ploeg krijgen dankzij het extra tv-geld? Zelfs op lange termijn gaat dat niet gebeuren.

Ik heb het ook helemaal niet over Depor, ik heb het over kleine traditieploegen zoals Extremadura, Reus, Unión, Badajoz, Salamanca, Recreativo... die allemaal tegen een faissillement aankijken. En het feit dat ze dachten dat de competitie aantrekkelijker zou zijn en meer kijkers zou lokken, terwijl de realiteit het tegenovergestelde is. Dat zie ik zeker en vast ook in België gebeuren.

Ik heb hier ook enkel maar op gereageerd omdat ik sommige reacties las van mensen die het "onbegrijpelijk" vinden dat de kleine ploegen hier weer gaan dwarsliggen, en dan enkel maar voorgekauwde voordelen opsommen. Ik vind het veel te simplistisch voorgesteld, dat is mijn mening, niet meer en niet minder.

Laatst bewerkt:
Kompany staat op vertrekken. Burnley en mönchengladbach worden genoemd.

Als vervanger zijn ze blijkbaar aan het praten met Hasi en Mazzu
Hasi. Dan stopt het toch hoor.
Mazzu deed het goed bij Union, maar zo wil ik ons totaal niet zien voetballen.

Dan kunt ge nog beter Vrancken halen

Mazzu deed het goed bij Union, maar zo wil ik ons totaal niet zien voetballen.
Als dat werkt gaat ge wel meer punten halen dan met trust the process. Maar jullie instituut is heilig daar natuurlijk.
Liever 4de en tikitaka dan kampioen met direct voetbal.

Als dat werkt gaat ge wel meer punten halen dan met trust the process. Maar jullie instituut is heilig daar natuurlijk.
Liever 4de en tikitaka dan kampioen met direct voetbal.
Bij mij gaat het zelfs niet om direct voetbal. Kompany was daarin ook geëvolueerd en vaak speelden we erg direct terwijl ik Mazzu bv. op Club heel dominant en hoog zag komen shotten.

Maar Mazzu dat is ook bij een voorsprong tikjes uitdelen, gaan liggen, mekkeren, randje erover spelen, enfin en dat vind ik antivoetbal dat absoluut niet past bij onze hele clubwaarden en werking. Wij leiden geen enkele speler zo op.

1A met 14 ziet er toch een pak aantrekkelijker uit.

En datzelfde geldt voor 1B met 18. Nu ja, op die belofteteams na dan. Die mogen van mij nog altijd vertrekken.

Dat voorstel zou pas over enkele jaren van start gaan, tegen dan zitten er geen U-23 ploegen meer in 1B denk ik. Tenzij de licentievoorwaarden niet afgezwakt worden waardoor U-23 ploegen de enigen zijn die kunnen/willen promoveren van 1e Amateur naar 1B :)

Bij mij gaat het zelfs niet om direct voetbal. Kompany was daarin ook geëvolueerd en vaak speelden we erg direct terwijl ik Mazzu bv. op Club heel dominant en hoog zag komen shotten.

Maar Mazzu dat is ook bij een voorsprong tikjes uitdelen, gaan liggen, mekkeren, randje erover spelen, enfin en dat vind ik antivoetbal dat absoluut niet past bij onze hele clubwaarden en werking. Wij leiden geen enkele speler zo op.
Inderdaad, denk dat Mazzu ideaal is om een underdog ploeg boven zichzelf te doen uitstijgen.
Hasi: wat was de reden alweer dat die weg is gegaan bij rsca?

Kompany staat op vertrekken. Burnley en mönchengladbach worden genoemd.

Als vervanger zijn ze blijkbaar aan het praten met Hasi en Mazzu

Bekijk bijlage 9843
Toch ook raar. Ik vond dit eigenlijk het eerste seizoen dat Kompany goed presteerde met Anderlecht, naar de verwachtingen. Ziet hij dan geen ruimte voor verbetering of is er geen geld voor nieuwe spelers?

Toch wel heel pijnlijk voor de Anderlecht supporters. Qua trainer-capaciteiten heeft hij nog heel wat stappen te zetten, als het er zelfs inzit, maar spelers zoals Zirkzee lijken me nu ook een pak minder geneigd om naar Anderlecht te komen. Het was de ideale trainer voor Anderlecht, zonder een goede trainer te zijn, zoals hier al is aangehaald.

Hasi: wat was de reden alweer dat die weg is gegaan bij rsca?
Twee jaar lang waanzinnig slecht baggervoetbal en een spelerskern vol ruzie en middelmaat (herinner je het gedoe met Vanden Borre nog, dat lag heus niet enkel aan hem, en spelers zoals Badji).

Toch ook raar. Ik vond dit eigenlijk het eerste seizoen dat Kompany goed presteerde met Anderlecht, naar de verwachtingen. Ziet hij dan geen ruimte voor verbetering of is er geen geld voor nieuwe spelers?
Aangezien de spitsen weer vertrekken moet er opnieuw gebouwd worden. Je kan progressie boeken, hij zag die kansen ook, maar dan moet de kern op zijn minst intact blijven (en dat betekent: veel geld smijten naar Kouame/Zirkzee want anders is het weer opnieuw van nul beginnen). Als je van nul begint ben je niet klaar als je je moet kwalificeren voor de Europese poules en Verbeke en Vandenhaute al efkes bezig met de druk op te voeren via de pers.

Twee jaar lang waanzinnig slecht baggervoetbal en een spelerskern vol ruzie en middelmaat (herinner je het gedoe met Vanden Borre nog, dat lag heus niet enkel aan hem, en spelers zoals Badji).
FrenchYearlyChrysalis-size_restricted.gif

legendarisch

Lichtjes positief, krijgt al ruime tijd positieve feedback, kent het huis en samen met Rik de Mil ook goed voor de doorstroming van NXT talenten. Hopelijk maakt hij het waar. Zal naar alle waarschijnlijkheid gewoon de toon verder zetten qua spel.

Benefit of the doubt geven zeker? Had ook mijn twijfels bij Leko, Schreuder en Clement (toen hij T1 wou worden na MPH).

Had liever De Mil gehad maar als er intern vertrouwen is in Hoefkens

Terug
Bovenaan