Degradatie betekent voor vele clubs momenteel een financiële mokerslag. Gevolg: financiële risico's nemen om toch maar niet te degraderen. Andersom geldt dat ook. 1B is wegens het gebrek aan TV-gelden en commerciële belangstelling geen competitie waar je iets kan opbouwen op lange termijn. En dus doen clubs risicovolle investeringen om zo snel mogelijk te promoveren. Dat is ook een van de redenen waarom quasi elke club in 1B in buitenlandse handen is gekomen.
Het opwaarderen van 1B moet ervoor zorgen dat degradatie geen financiële en sportieve ramp meer moet zijn. Dat je geen enorme financiële risico's meer moet nemen om degradatie af te wenden. Dat je gerust enkele jaartjes in 1B kan vertoeven omdat de competitie aan kwaliteit en financiële slagkracht heeft gewonnen.
Ik dacht ook dat dat de reden was dat men tweede klasse heeft herdoopt tot 1B: omdat het een volwaardige profcompetitie is die moet dienen als een extensie van 1A. Alleen is dat enkel in naam zo en in de praktijk is daar niks van te merken.
Als 1B opgewaardeerd wordt tot een volwaardige competitie dan is er niets mis met een jojo club te zijn. Die heb je in quasi elke andere gezonde competitie ook. Het alternatief is een afgesloten competitie te hebben zonder risico op degradatie. Maar dat lijkt me een slecht recept als je het niveau wil verhogen en voor de neutrale toeschouwer is het ook allesbehalve interessant.
Kijk bv. naar de degradatiestrijd dit seizoen: je hebt een club die er niets van bakt en dat zorgt ervoor dat alle andere clubs de rest van het seizoen nergens meer voor spelen. Komt dat het niveau ten goede?
En jij gelooft dat kleine clubs voortaan gaan zeggen, "Oei, we zijn op weg om te degraderen. Geen probleem, het is tegenwoordig plezant in 1B! We zullen wel zien wat er gebeurt."
De commerciële belangstelling van 1B zal even laag zijn als nu, met als verschil dat ze inderdaad iets meer tv-geld gaan krijgen. En hoe lang gaat dat duren? Dit systeem gaat er absoluut niet voor zorgen dat de grote clubs het beter gaan doen in Europa, dus over een paar jaar gaan die ook weer beginnen morren en iets anders willen proberen. 1A en 1B gaan nooit een extensie van elkaar zijn. Dat is een utopie. Wie gaat er ook in godsnaam willen kijken naar een match als Deinze - Genk B?
Het voorbeeld van de degradatiestrijd dit jaar slaat toch ook nergens op? In het nieuwe systeem kan het evengoed gebeuren dat er een zwakke ploeg tussen zit die hopeloos laatst eindigt. Kan altijd gebeuren. Dat is een volkomen opportunistisch argument. Eindeseizoensmatchen heb je daarbij overal. Tegen dan is de Europese strijd al lang gestreden, dus dan maakt het voor die grote clubs ook al niet veel meer uit. Ik zie écht geen link tussen een gebrek aan eindeseizoensmatchen, en een hoger niveau van de competitie.
Dat er met meer inzet gespeeld wordt op het einde van het seizoen, verhoogt het algemene niveau van de competitie niet. Het creëert suspens op een artificiële manier, dat wel. Maar denk je dat fans het plezant vinden, om hun ploeg tegen de degradatie te zien vechten? De realiteit is kwade supporters, wekelijkse fluitconcerts, kleedkamers die overhoop liggen, overhaast en archi-slecht voetbal, etc. Maar het enige dat jullie precies horen is "aha, veel meer matchen met inzet, dat wordt veel plezanter om te volgen!" Dat bedoel ik met verder kijken dan je neus lang is.
In Spanje ging de verhoogde mobiliteit ook helpen, en krijgen de kleintjes nu ook een pak meer tv-geld. Denk je dat dat geld allemaal even nuttig besteed wordt? De ene ploeg na de andere gaat failliet, en intussen is de zender die het tv-geld betaalde ook al bijna failliet, omdat de interesse in die matchen naar beneden is gegaan in plaats van naar boven. Maar goed. In België zal hetzelfde plannetje blijkbaar fantastisch werken.
Wat dan wel de oplossing is? Geen idee, daarvoor moet je een grootschalig onderzoek opzetten en er heel wat budget insteken. Er is geen enkele internet-held op Beyond Gaming die hier een perfect valabel antwoord op kan geven. Ik word er ook niet voor betaald om de Belgische competitie te redden. Mijn punt is gewoon dat je niet zo naïef moet zijn om te geloven dat dit plan iets gaat uithalen.