Jupiler Pro League 2021-2022

En waarom zou het Belgische voetbal hier nu verder achterop door gaan hinken? Heb je daar een rationele reden voor?
Veel kleine ploegen doen het nu al dramatisch slecht op financieel vlak. Als je dan zo een grote kans hebt om te degraderen, resulteert dat in nóg minder stabiliteit. Zelfs als je halverwege het seizoen achtste staat, ben je nog in degradatiegevaar. Resulteert dikwijls in paniekaankopen, frustraties, sponsors die afhaken, minder sponsors die zich op lange termijn willen engageren, etc.

Ik zie dat de Pro League er een draai aan geeft en zegt dat ze de "mobiliteit tussen 1A en 1B willen vergroten". In realiteit gaat dit resulteren in een hoop jojo-clubs die constant vanaf nul mogen herbeginnen en niks op lange termijn gaan opbouwen. Als referentie kan ik gerust de Spaanse derde klasse geven, waar ze ook het lumineus idee hadden om de "mobiliteit te vergroten". Om het kort te houden: het is niet goed afgelopen. Dat er meer geld zal vloeien naar 1B, zal ook bitter weinig uitmaken. Structureel lost dit niks op, integendeel.

Nu goed, quote mij gerust opnieuw als we 6 jaar later zijn.

meer dan 1/4 van de ploegen kan ieder jaar zakken. Dat is mssn wel wat overdreven en daar snap ik de commentaar van de kleine clubs wel. Net zoals ik ook snap dat iedere club kijkt wat het beste is voor hen om te overleven. Maar een Pro League zou daarboven moeten staan en niet de clubs zelf laten beslissen wat de competitieformat is.

Veel kleine ploegen doen het nu al dramatisch slecht op financieel vlak. Als je dan zo een grote kans hebt om te degraderen, resulteert dat in nóg minder stabiliteit. Zelfs als je halverwege het seizoen achtste staat, ben je nog in degradatiegevaar. Resulteert dikwijls in paniekaankopen, frustraties, sponsors die afhaken, minder sponsors die zich op lange termijn willen engageren, etc.

Ik zie dat de Pro League er een draai aan geeft en zegt dat ze de "mobiliteit tussen 1A en 1B willen vergroten". In realiteit gaat dit resulteren in een hoop jojo-clubs die constant vanaf nul mogen herbeginnen en niks op lange termijn gaan opbouwen. Als referentie kan ik gerust de Spaanse derde klasse geven, waar ze ook het lumineus idee hadden om de "mobiliteit te vergroten". Om het kort te houden: het is niet goed afgelopen. Dat er meer geld zal vloeien naar 1B, zal ook bitter weinig uitmaken. Structureel lost dit niks op, integendeel.

Ik heb geen last van wat beneden aan de piramide gebeurt als Anderlechtsupporter maar probeer na te denken over wat dan wel de oplossing moet zijn. Ik krijg van niemand deftige constructieve oplossingen die verder gaan dan kijken naar het eigenste belang vandaag.

Men heeft het al zolang ik voetbal volg - begin jaren '90 - over het "kerkhof genaamd 2de klasse". In het oude systeem, met weinig mobiliteit, met veel clubs. Ook al van dat. Voor de playoffs gingen ze daar ook met de regelmaat van de klok failliet. Wat je bij inkrimpingen van de competitie vaak zag is dat kleine clubs in eerste klasse financiële risico's nemen omdat ze schrik hebben niet meer snel terug te keren naar 1ste bij degradatie, waarbij die risico's tot drama's leiden. Als kleine clubs het nu financieel slecht doen ligt dat, naast ook corona natuurlijk, ook voor een stuk aan dat soort mechanismen. Als de kans verhoogt dat je snel terugkeert hoeft degradatie geen ramp te zijn. Als 2de klasse commercieel interessanter is is dat geen drama voor sponsors of investeerders. Als je daar snel terug kan meedoen voor promotie kan dat sportief ook een leuk jaar zijn.

Maar wat willen de Kortrijks en STVV's van deze wereld eigenlijk als ik tussen de lijnen lees? Liefst een gesloten competitie of zo, eentje waarbij ze zelf zeker zijn van hun plaats in 1ste. "Fuck de nog kleinere clubs". Het equivalent van een Super League op Belgisch niveau waar dan voor hen nog net plaats is en wat daaronder gebeurt zal hen worst wezen.

Je kan veel zeggen over dit voorstel maar wat je niet kan tegenspreken is dat dit een gigantische poging is om 2de klasse op te waarderen (er gaat meer geld naartoe, meer matchen, meer kwaliteit, meer kansen op promotie). Als er meer kansen op promotie is, is er elders meer kans op degradatie. Lijkt me nogal wiedes.

The voice of reason komt nu van Seraing die - ook in een precaire situatie - dit een prima voorstel vinden en de kansen op promoveren uit 2de klasse als positief ervaren.

En bon, "over 5 of 6 jaar nog eens analyseren" heeft maar zin als alle andere factoren hetzelfde blijven (economie, Belgische plaats op het internationale toneel, fiscale regelgeving, etc.). Een vergelijking kan je maar maken als ze correct is.

meer dan 1/4 van de ploegen kan ieder jaar zakken. Dat is mssn wel wat overdreven en daar snap ik de commentaar van de kleine clubs wel. Net zoals ik ook snap dat iedere club kijkt wat het beste is voor hen om te overleven. Maar een Pro League zou daarboven moeten staan en niet de clubs zelf laten beslissen wat de competitieformat is.
De Pro League = de clubs. Dat is dus nogal moeilijk. Dan zou je de beslissing moeten leggen bij de KBVB.

Ik ben tegen een gesloten competitie, maar een eerste klasse met 14 ploegen waarvan er 4 kunnen degraderen?

Dat kan alleen maar slecht aflopen. Over 6 jaar hinkt het Belgisch voetbal nog verder achterop.
2 die degraderen en 2 die eventueel kunnen degraderen, als ze verliezen (in 2 matchen) van de nummer 3 en 4 uit 1B... Dus maw, als ze hoegenaamd niks te zoeken hebben op het hoogste niveau.
Verwacht niet dat er in 1B elk jaar 2 ploegen van het niveau Union gaan komen he... Seraing leek nergens op dit seizoen en hebben gemakkelijk RWDM opzij gezet in de play offs dus ik denk niet dat je er vanuit moet gaan dat er 4 zakken elk jaar. Maar je gunt wel 4 1B clubs de hoop op promotie, waardoor die competitie aantrekkelijker wordt.

Als je zakt komt je, theoretisch gezien, ook minder in problemen want 1B wordt aantrekkelijker gemaakt én ze gaan er meer tv geld krijgen zodat je niet eens zo hard aan je budget moet sleutelen.

Het stelselmatig tegenhouden om te kunnen zakken van al die kleine ploegjes zorgt er net voor dat 1B zo'n kerkhof is geworden... Maar dat willen ze precies niet snappen.
Dit was, imo, een geweldig voorstel dat heel de boel beter had kunnen maken en het zal weer eens weggestemd worden uit eigenbelang van een paar ploegjes die te bang zijn om te zakken naar het moeras dat ze zelf veroorzaakt hebben. En dan maar zeiken dat onze competitie niks voorsteld.

Ik heb geen last van wat beneden aan de piramide gebeurt als Anderlechtsupporter maar probeer na te denken over wat dan wel de oplossing moet zijn. Ik krijg van niemand deftige constructieve oplossingen die verder gaan dan kijken naar het eigenste belang vandaag.

Men heeft het al zolang ik voetbal volg - begin jaren '90 - over het "kerkhof genaamd 2de klasse". In het oude systeem, met weinig mobiliteit, met veel clubs. Ook al van dat. Voor de playoffs gingen ze daar ook met de regelmaat van de klok failliet. Wat je bij inkrimpingen van de competitie vaak zag is dat kleine clubs in eerste klasse financiële risico's nemen omdat ze schrik hebben niet meer snel terug te keren naar 1ste bij degradatie, waarbij die risico's tot drama's leiden. Als kleine clubs het nu financieel slecht doen ligt dat, naast ook corona natuurlijk, ook voor een stuk aan dat soort mechanismen. Als de kans verhoogt dat je snel terugkeert hoeft degradatie geen ramp te zijn.

Maar wat willen de Kortrijks en STVV's van deze wereld eigenlijk als ik tussen de lijnen lees? Liefst een gesloten competitie of zo, eentje waarbij ze zelf zeker zijn van hun plaats in 1ste. "Fuck de nog kleinere clubs". Het equivalent van een Super League op Belgisch niveau waar dan voor hen plaats is en wat daaronder gebeurt zal hen worst wezen.

Je kan veel zeggen over dit voorstel maar wat je niet kan tegenspreken is dat dit een gigantische poging is om 2de klasse op te waarderen (er gaat meer geld naartoe, meer matchen, meer kwaliteit, meer kansen op promotie). Als er meer kansen op promotie is, is er elders meer kans op degradatie. Lijkt me nogal wiedes.

The voice of reason komt nu van Seraing die - ook in een precaire situatie - dit een prima voorstel vinden en de kansen op promoveren uit 2de klasse als positief ervaren.
Je zegt dat je als Anderlechtsupporter geen last hebt van wat er beneden aan de piramide gebeurt, maar dan klaag je wel dat de rest enkel aan eigenbelang denkt. Ok. En omdat Seraing met jou akkoord gaat, zijn ze the voice of reason? Dat er op artificiele wijze meer suspens gecreëerd wordt, betekent niet dat het niveau gaat stijgen.

Ik lees dat het voordeel voor de grote clubs is dat er minder clubs in eerste klasse zullen zijn, waardoor het niveau groter wordt, de kalender ontlast wordt en ze verder kunnen doorstoten in Europa. Geloof je dat echt, dat dit bizarre format zal helpen?

Wat dan wel de oplossing is? Geen idee, ik heb geen budget om een heel onderzoek op te richten naar alles wat er foutloopt in de Belgische voetbalwereld. Maar degene die geloven dat dit ten goede gaat komen van het Belgisch voetbal, zijn waarschijnlijk dezelfde die geloven dat het invoeren van de play-offs een jaar of tien geleden het Belgisch voetbal ging redden.

Degradatie betekent voor vele clubs momenteel een financiële mokerslag. Gevolg: financiële risico's nemen om toch maar niet te degraderen. Andersom geldt dat ook. 1B is wegens het gebrek aan TV-gelden en commerciële belangstelling geen competitie waar je iets kan opbouwen op lange termijn. En dus doen clubs risicovolle investeringen om zo snel mogelijk te promoveren. Dat is ook een van de redenen waarom quasi elke club in 1B in buitenlandse handen is gekomen.

Het opwaarderen van 1B moet ervoor zorgen dat degradatie geen financiële en sportieve ramp meer moet zijn. Dat je geen enorme financiële risico's meer moet nemen om degradatie af te wenden. Dat je gerust enkele jaartjes in 1B kan vertoeven omdat de competitie aan kwaliteit en financiële slagkracht heeft gewonnen.

Ik dacht ook dat dat de reden was dat men tweede klasse heeft herdoopt tot 1B: omdat het een volwaardige profcompetitie is die moet dienen als een extensie van 1A. Alleen is dat enkel in naam zo en in de praktijk is daar niks van te merken.

Als 1B opgewaardeerd wordt tot een volwaardige competitie dan is er niets mis met een jojo club te zijn. Die heb je in quasi elke andere gezonde competitie ook. Het alternatief is een afgesloten competitie te hebben zonder risico op degradatie. Maar dat lijkt me een slecht recept als je het niveau wil verhogen en voor de neutrale toeschouwer is het ook allesbehalve interessant.

Kijk bv. naar de degradatiestrijd dit seizoen: je hebt een club die er niets van bakt en dat zorgt ervoor dat alle andere clubs de rest van het seizoen nergens meer voor spelen. Komt dat het niveau ten goede?

Ik had toch altijd in mijn hoofd dat als er geen vergelijk gevonden wordt, dat er dan terug naar 16 clubs gegaan wordt (dus 30 matchen en dan nog eens 10 matchen in PO1 met halvering punten) -> klopt dit?

Hoeveel % moeten ze eigenlijk halen? 50%? 2/3?

2 die degraderen en 2 die eventueel kunnen degraderen, als ze verliezen (in 2 matchen) van de nummer 3 en 4 uit 1B... Dus maw, als ze hoegenaamd niks te zoeken hebben op het hoogste niveau.
Verwacht niet dat er in 1B elk jaar 2 ploegen van het niveau Union gaan komen he... Seraing leek nergens op dit seizoen en hebben gemakkelijk RWDM opzij gezet in de play offs dus ik denk niet dat je er vanuit moet gaan dat er 4 zakken elk jaar. Maar je gunt wel 4 1B clubs de hoop op promotie, waardoor die competitie aantrekkelijker wordt.

Als je zakt komt je, theoretisch gezien, ook minder in problemen want 1B wordt aantrekkelijker gemaakt én ze gaan er meer tv geld krijgen zodat je niet eens zo hard aan je budget moet sleutelen.

Het stelselmatig tegenhouden om te kunnen zakken van al die kleine ploegjes zorgt er net voor dat 1B zo'n kerkhof is geworden... Maar dat willen ze precies niet snappen.
Dit was, imo, een geweldig voorstel dat heel de boel beter had kunnen maken en het zal weer eens weggestemd worden uit eigenbelang van een paar ploegjes die te bang zijn om te zakken naar het moeras dat ze zelf veroorzaakt hebben. En dan maar zeiken dat onze competitie niks voorsteld.
Ik las op HLN dat de nummer 10 van 1B zelfs nog kan promoveren, maar soit.

Ik hoor hier veel ideeën die "in theorie" allemaal mooi klinken. "Meer kans op promotie, dus dat gaat aantrekkelijker zijn voor de fans". "Meer tv-geld dus ze moeten niet zoveel aan hun budget sleutelen bij degradatie". Op het eerste gezicht, met die verwoordingen, klinkt dat allemaal wel leuk. Maar de realiteit is anders. Dit is hetzelfde mantra dat ze in Spanje aan de ploegen verkocht hebben, en daar is het nu een groter kerkhof dan ooit tevoren. Je moet met dergelijke systemen verder denken dan je neus lang is. Uiteindelijk is dit een druppel op een hete plaat.

Maar als je wil geloven dat zowel de grote ploegen als kleine ploegen hier beter van gaan worden, dan houd ik je niet tegen. Dan zal ik eens lachen als ze over 8 jaar weer afkomen met een nieuw geniaal systeem om het Belgisch voetbal te redden.

Ik had toch altijd in mijn hoofd dat als er geen vergelijk gevonden wordt, dat er dan terug naar 16 clubs gegaan wordt (dus 30 matchen en dan nog eens 10 matchen in PO1 met halvering punten) -> klopt dit?

Hoeveel % moeten ze eigenlijk halen? 50%? 2/3?
Tweederde meerderheid. En anders gaan we inderdaad terug naar het oude format na volgend seizoen. Dat betekent dat er komend seizoen ook 3 teams moeten degraderen, iets wat de K11 ook niet ziet zitten

De Raad van Bestuur en de Algemene Vergadering van de Pro League komen op maandag 4 april om het over de competitieformat te hebben. In 2022/2023 spelen er nog achttien clubs in de Jupiler Pro League. In principe degraderen er dat seizoen drie clubs en wordt 1A hervormd naar zestien ploegen. Maar de zogenaamde K11 wijzen naar de financiële naweeën van de coronacrisis en pleiten voor een verlenging van de huidige format tot 2025.

Daar houdt het nieuwe format trouwens óók rekening mee. De komende twee seizoenen worden nog met 18 teams afgewerkt, nadien een seizoen met 16 clubs om dan finaal over te stappen in 2025-2026 op een competitie met 14 clubs.

Degradatie betekent voor vele clubs momenteel een financiële mokerslag. Gevolg: financiële risico's nemen om toch maar niet te degraderen. Andersom geldt dat ook. 1B is wegens het gebrek aan TV-gelden en commerciële belangstelling geen competitie waar je iets kan opbouwen op lange termijn. En dus doen clubs risicovolle investeringen om zo snel mogelijk te promoveren. Dat is ook een van de redenen waarom quasi elke club in 1B in buitenlandse handen is gekomen.

Het opwaarderen van 1B moet ervoor zorgen dat degradatie geen financiële en sportieve ramp meer moet zijn. Dat je geen enorme financiële risico's meer moet nemen om degradatie af te wenden. Dat je gerust enkele jaartjes in 1B kan vertoeven omdat de competitie aan kwaliteit en financiële slagkracht heeft gewonnen.

Ik dacht ook dat dat de reden was dat men tweede klasse heeft herdoopt tot 1B: omdat het een volwaardige profcompetitie is die moet dienen als een extensie van 1A. Alleen is dat enkel in naam zo en in de praktijk is daar niks van te merken.

Als 1B opgewaardeerd wordt tot een volwaardige competitie dan is er niets mis met een jojo club te zijn. Die heb je in quasi elke andere gezonde competitie ook. Het alternatief is een afgesloten competitie te hebben zonder risico op degradatie. Maar dat lijkt me een slecht recept als je het niveau wil verhogen en voor de neutrale toeschouwer is het ook allesbehalve interessant.

Kijk bv. naar de degradatiestrijd dit seizoen: je hebt een club die er niets van bakt en dat zorgt ervoor dat alle andere clubs de rest van het seizoen nergens meer voor spelen. Komt dat het niveau ten goede?
En jij gelooft dat kleine clubs voortaan gaan zeggen, "Oei, we zijn op weg om te degraderen. Geen probleem, het is tegenwoordig plezant in 1B! We zullen wel zien wat er gebeurt."

De commerciële belangstelling van 1B zal even laag zijn als nu, met als verschil dat ze inderdaad iets meer tv-geld gaan krijgen. En hoe lang gaat dat duren? Dit systeem gaat er absoluut niet voor zorgen dat de grote clubs het beter gaan doen in Europa, dus over een paar jaar gaan die ook weer beginnen morren en iets anders willen proberen. 1A en 1B gaan nooit een extensie van elkaar zijn. Dat is een utopie. Wie gaat er ook in godsnaam willen kijken naar een match als Deinze - Genk B?

Het voorbeeld van de degradatiestrijd dit jaar slaat toch ook nergens op? In het nieuwe systeem kan het evengoed gebeuren dat er een zwakke ploeg tussen zit die hopeloos laatst eindigt. Kan altijd gebeuren. Dat is een volkomen opportunistisch argument. Eindeseizoensmatchen heb je daarbij overal. Tegen dan is de Europese strijd al lang gestreden, dus dan maakt het voor die grote clubs ook al niet veel meer uit. Ik zie écht geen link tussen een gebrek aan eindeseizoensmatchen, en een hoger niveau van de competitie.

Dat er met meer inzet gespeeld wordt op het einde van het seizoen, verhoogt het algemene niveau van de competitie niet. Het creëert suspens op een artificiële manier, dat wel. Maar denk je dat fans het plezant vinden, om hun ploeg tegen de degradatie te zien vechten? De realiteit is kwade supporters, wekelijkse fluitconcerts, kleedkamers die overhoop liggen, overhaast en archi-slecht voetbal, etc. Maar het enige dat jullie precies horen is "aha, veel meer matchen met inzet, dat wordt veel plezanter om te volgen!" Dat bedoel ik met verder kijken dan je neus lang is.

In Spanje ging de verhoogde mobiliteit ook helpen, en krijgen de kleintjes nu ook een pak meer tv-geld. Denk je dat dat geld allemaal even nuttig besteed wordt? De ene ploeg na de andere gaat failliet, en intussen is de zender die het tv-geld betaalde ook al bijna failliet, omdat de interesse in die matchen naar beneden is gegaan in plaats van naar boven. Maar goed. In België zal hetzelfde plannetje blijkbaar fantastisch werken.

Wat dan wel de oplossing is? Geen idee, daarvoor moet je een grootschalig onderzoek opzetten en er heel wat budget insteken. Er is geen enkele internet-held op Beyond Gaming die hier een perfect valabel antwoord op kan geven. Ik word er ook niet voor betaald om de Belgische competitie te redden. Mijn punt is gewoon dat je niet zo naïef moet zijn om te geloven dat dit plan iets gaat uithalen.

Laatst bewerkt:
Je zegt dat je als Anderlechtsupporter geen last hebt van wat er beneden aan de piramide gebeurt, maar dan klaag je wel dat de rest enkel aan eigenbelang denkt. Ok. En omdat Seraing met jou akkoord gaat, zijn ze the voice of reason? Dat er op artificiele wijze meer suspens gecreëerd wordt, betekent niet dat het niveau gaat stijgen.

Ik lees dat het voordeel voor de grote clubs is dat er minder clubs in eerste klasse zullen zijn, waardoor het niveau groter wordt, de kalender ontlast wordt en ze verder kunnen doorstoten in Europa. Geloof je dat echt, dat dit bizarre format zal helpen?

Wat dan wel de oplossing is? Geen idee, ik heb geen budget om een heel onderzoek op te richten naar alles wat er foutloopt in de Belgische voetbalwereld. Maar degene die geloven dat dit ten goede gaat komen van het Belgisch voetbal, zijn waarschijnlijk dezelfde die geloven dat het invoeren van de play-offs een jaar of tien geleden het Belgisch voetbal ging redden.
Wat ik met die eerste opmerking bedoel is dat ik denk neutraler in die discussies over promoveren of degraderen kan staan dan clubs die er middenin staan.

Seraing verdedigt iets waarbij ze zelf sneller kunnen zakken, vind ik krachtig.

Ik deel ook het idee dat veel verloop beter is voor alles aan de onderkant (van 1A én 1B), en inkrimping beter is voor de kwaliteit en indirect dus ook Europese prestaties, en dat is ook wat die studiebureaus die wél budgetten hebben ook uitgestudeerd hebben, al een tijd en verschillende keren. Maar dat blijven velen negeren.

Nu voor mijn part blokkeren ze de boel en gaan we terug naar het oude systeem hoor. Ook goed. Ik vond dat een leuk concept. Altijd geamuseerd.

En desnoods verkoopt Anderlecht haar tv-rechten maar individueel als iedereen toch aan zichzelf denkt, zoals dat in Portugal ook gebeurt en je 3 topclubs hebt in een voor de rest waardeloze mickey mouse-competitie.

Wat ik met die eerste opmerking bedoel is dat ik denk neutraler in die discussies over promoveren of degraderen kan staan dan clubs die er middenin staan.

Seraing verdedigt iets waarbij ze zelf sneller kunnen zakken, vind ik krachtig.

Ik deel ook het idee dat veel verloop beter is voor alles aan de onderkant (van 1A én 1B), en inkrimping beter is voor de kwaliteit en indirect dus ook Europese prestaties, en dat is ook wat die studiebureaus die wél budgetten hebben ook uitgestudeerd hebben, al een tijd en verschillende keren. Maar dat blijven velen negeren.
Dat zijn dezelfde studiebureaus die met de play-offs het Belgisch voetbal tien jaar geleden ook gingen redden. Dezelfde studiebureaus die in Spanje ook gezegd hadden dat dat een uitstekend idee was. Intussen zijn er nooit zoveel faillissementen geweest, en staat zelfs de tv-provider op de rand van de afgrond. Die studiebureaus worden ook in een bepaalde richting geduwd, waardoor ze met een heleboel factoren ook geen rekening houden. Ze tonen misschien aan dat iets op bepaalde termijn meer geld kan opleveren, maar dat ze kunnen oordelen dat het niveau naar omhoog zal gaan? Laat me niet lachen.

Dat inkrimping beter is voor de kwaliteit, dat spreek ik niet tegen. 18 clubs in België is inderdaad teveel. Maar er zijn ook andere factoren waar je rekening mee moet houden als je inkrimpt. Dit is geen pure wiskunde, waarin je kan stellen dat 4 minder clubs de prestaties van de groten in Europa x2 verbetert. Er is geen enkele internationale belangstelling voor het Belgisch voetbal, en dat gaat ook niet veranderen. Doordat het nu ook veel makkelijker is om buitenlandse clubs te volgen, gaan veel supporters in kleine landen tegenwoordig ook naar de Premier League, La Liga, Serie A, Bundesliga etc kijken. Daar moet je ook tegen opboksen.

Het grote probleem is dat de meeste clubs in België door randdebielen geleid worden. Dan mag je het format van de competitie nog tien keer aanpassen. Als je ziet wat een potentieel Anderlecht heeft, en hoeveel miljoenen ze gewoon in de vuilbak gegooid hebben, tja.

Laatst bewerkt:
Ik las op HLN dat de nummer 10 van 1B zelfs nog kan promoveren, maar soit.

Dat is natuurlijk ook een geweldige overdrijving. er zijn 4 periodekampioenen op basis van 9 wedstrijden, dus als een ploeg 8 keer wint en periodekampioen wordt om achteraf helemaal ineen te stuiken en maar 10e te eindigen, dan kan die inderdaad promoveren. Of als de ploeg in kwestie slecht start en na de winterstop plots 8 keer op rij wint binnen zo'n periode, dan heeft die een kans om te promoveren.
Dan moet die achteraf wel nog altijd tegen de 11e of de 12e uit 1A winnen. Nogmaals, dan spreek je over clubs als OHL, STVV en Kortrijk tegen een Deinze, een Lierse of een Lommel. Hoe vaak gaan die laatstgenoemden winnen? Momenteel weinig tot niet, zeker over 2 wedstrijden verspreid.

De commerciële belangstelling van 1B zal even laag zijn als nu, met als verschil dat ze inderdaad iets meer tv-geld gaan krijgen. En hoe lang gaat dat duren? Dit systeem gaat er absoluut niet voor zorgen dat de grote clubs het beter gaan doen in Europa, dus over een paar jaar gaan die ook weer beginnen morren en iets anders willen proberen. 1A en 1B gaan nooit een extensie van elkaar zijn. Dat is een utopie. Wie gaat er ook in godsnaam willen kijken naar een match als Deinze - Genk B?

Het voorbeeld van de degradatiestrijd dit jaar slaat toch ook nergens op? In het nieuwe systeem kan het evengoed gebeuren dat er een zwakke ploeg tussen zit die hopeloos laatst eindigt. Kan altijd gebeuren. Dat is een volkomen opportunistisch argument. Eindeseizoensmatchen heb je daarbij overal. Tegen dan is de Europese strijd al lang gestreden, dus dan maakt het voor die grote clubs ook al niet veel meer uit. Ik zie écht geen link tussen een gebrek aan eindeseizoensmatchen, en een hoger niveau van de competitie.

Dat er met meer inzet gespeeld wordt op het einde van het seizoen, verhoogt het algemene niveau van de competitie niet. Het creëert suspens op een artificiële manier, dat wel. Maar denk je dat fans het plezant vinden, om hun ploeg tegen de degradatie te zien vechten? De realiteit is kwade supporters, wekelijkse fluitconcerts, kleedkamers die overhoop liggen, overhaast en archi-slecht voetbal, etc. Maar het enige dat jullie precies horen is "aha, veel meer matchen met inzet, dat wordt veel plezanter om te volgen!" Dat bedoel ik met verder kijken dan je neus lang is.

In Spanje ging de verhoogde mobiliteit ook helpen, en krijgen de kleintjes nu ook een pak meer tv-geld. Denk je dat dat geld allemaal even nuttig besteed wordt? De ene ploeg na de andere gaat failliet, en intussen is de zender die het tv-geld betaalde ook al bijna failliet, omdat de interesse in die matchen naar beneden is gegaan in plaats van naar boven. Maar goed. In België zal hetzelfde plannetje blijkbaar fantastisch werken.

Wat dan wel de oplossing is? Geen idee, daarvoor moet je een grootschalig onderzoek opzetten en er heel wat budget insteken. Er is geen enkele internet-held op Beyond Gaming die hier een perfect valabel antwoord op kan geven. Ik word er ook niet voor betaald om de Belgische competitie te redden. Mijn punt is gewoon dat je niet zo naïef moet zijn om te geloven dat dit plan iets gaat uithalen.

Je spreekt over "iets meer" TV geld, er ging in het verleden ongeveer 5 miljoen euro naar 1B, nu zou er 20 miljoen naar 1B gaan. Plus 1 miljoen extra per U-23 ploeg. Dat is al een pak meer geld dan voordien.
In het nieuwe format verdienen ploegen aan de top in 1B trouwens meer geld dan ploegen onderin 1A, wegens die nieuwe verdeelsleutel. Nog een reden waarom degradatie dus geen zelfmoord meer is.

Je vergelijking over de hopeloos slechte ploeg die laatst eindigt, loopt spaak. In het huidige format zoals dit jaar wist iedereen in Oktober al dat ze safe waren, op Seraing na. In het nieuwe format is dat niet het geval want er degraderen 2 ploegen rechtstreeks. En spelen er nog 2 barrage-wedstrijden. Dat zorgt dus sowieso voor een extra dynamiek en ploegen die meer inzet leveren op het einde van het seizoen.
Ook je voorgestelde realiteit klopt niet. Afin, dat is wel de realiteit maar heeft niks met "kans op degradatie" te maken, wel gewoon met het geleverde spel en de intensiteit van de supporters. Stonden de fans in Seraing dit jaar te rellen ondanks de 17e positie heel het jaar lang? Neen. Stonden de fans in Standard te rellen ondanks de veilige positie maar met slecht spel en slecht management? Ja.

Je doet alsof Spaanse lagere divisies het absolute voorbeeld zijn en als het daar niet lukt, zal het nergens niet lukken. Alsof er geen enkele andere situatie een invloed uitgeoefend zou kunnen hebben. Zoals de mindere economische situatie in Spanje bv, of de corruptie.

Terug
Bovenaan