Jupiler Pro League 2022-2023

Ik ging er vanuit dat ze de licentievoorwaarden juist minder zwaar gingen maken. Zodat je profclubs, semi-amateurclubs en belofteploegen in de tweede reeks zou krijgen. Zodat je terug een volwaardige reeks zou krijgen. Intussen is er inderdaad sprake van enkel profclubs en zelfs tot 6 belofteploegen om aan 16 te komen. Die 2/3 promotieplekken kwamen er uiteraard niet zomaar.

Door het aantal profclubs in 1B laag te houden kan je het aardige TV-geld per club hoog houden. Maar als 1B-fan zit ik wel echt niet te wachten om meer dan 1/3e van de tijd naar beloftes te gaan kijken hoor.

Ach, jullie gingen toch voor promotie over 2 seizoenen ;)

Die bekerhervorming is toch helemaal van de pot gerukt. Ploegen die Europees spelen moeten amper 4 matchen spelen???? Maak anders meteen een halve finale op basis van loting met enkel G5 ploegen. Neem anders nog meer charme van het bekervoetbal weg 🤬

Die bekerhervorming is toch helemaal van de pot gerukt. Ploegen die Europees spelen moeten amper 4 matchen spelen???? Maak anders meteen een halve finale op basis van loting met enkel G5 ploegen. Neem anders nog meer charme van het bekervoetbal weg 🤬
De Europese teams die een ronde later instromen, dat vind ik ook geen goed idee. Halve finale die in een wedstrijd wordt gespeeld en eersteklassers die niet meer beschermd zijn in de 16de finales zijn dan wel weer goede veranderingen.

De Europese teams die een ronde later instromen, dat vind ik ook geen goed idee. Halve finale die in een wedstrijd wordt gespeeld en eersteklassers die niet meer beschermd zijn in de 16de finales zijn dan wel weer goede veranderingen.
daar heb ik dan ook geen kritiek, dat zijn idd veranderingen ten goede :-). Smijt de ploegen uit 1ste klasse er gewoon in van de 1/32 of 1/64 finale. Zo kunnen de kleine ploegen ook eens tegen een ploeg uit 1ste klasse spelen. Match van het jaar voor die mannen

daar heb ik dan ook geen kritiek, dat zijn idd veranderingen ten goede :). Smijt de ploegen uit 1ste klasse er gewoon in van de 1/32 of 1/64 finale. Zo kunnen de kleine ploegen ook eens tegen een ploeg uit 1ste klasse spelen. Match van het jaar voor die mannen
Anderzijds denk ik dat het nieuwe format ook voor meer verrassingen kan zorgen. Teams uit lagere divisies komen nu niet meer per se uit tegen eersteklassers in de 16de finale en kunnen gemakkelijker doorstoten. Halve finale in een wedstrijd is ook in het voordeel van kleinere teams.

daarom dat ik zeg dat er ook goeie veranderingen zijn hé. Alleen is dit weer een overbescherming voor de G5 ploegen met amper 4 matchen voor ze Europees kunnen halen. En die hebben al genoeg voordelen vind ik persoonlijk

Ik zie er ook de meerwaarde niet van in om de Europese ploegen later te laten instromen, ik mag trouwens hopen dat ploegen die enkel voorrondes spelen geen vrijstelling krijgen?

dat mag ik hopen, zou nogal belachelijk zijn dat een ploeg die in Augustus uitgeschakeld wordt pakweg in november dit voordeel krijgt
Je zou dat ook in zijn totaliteit kunnen bekijken: de Europees spelende ploegen hebben over een jaar gezien meer matchen te spelen (minstens al 2) en dus worden ze 1 match in de beker vrijgesteld om de kalender op jaarbasis wat in te perken. Uiteindelijk wordt er op een Europese speeldag sowieso al nooit competitie of beker gespeeld, dus overlappen doet dat nooit.

Enfin ik weet niet wat de gedachtengang en uitwerking nu precies is maar beide opties kan het idee zijn erachter.

Ploegen die Europees spelen hebben bijna allemaal een kern van +25 spelers (omwille van de "drukke" kalender). Dat zijn toch spelers genoeg om enkele bekermatchen er bij te nemen.

Ploegen die Europees spelen hebben bijna allemaal een kern van +25 spelers (omwille van de "drukke" kalender). Dat zijn toch spelers genoeg om enkele bekermatchen er bij te nemen.
Inderdaad, maar misschien in de onderliggende gedachte dat ze willen afbouwen in aantal spelers?

Ach, 'ze'. Ze kiezen niks. Ze bestaat niet.

Dat gaat om verschillende clubs met verschillende belangen en verschillende visies over wat nu het beste systeem is. Iedereen wilt zoveel mogelijk binnenhalen van wat hij denkt dat het optimale is.
En uiteindelijk belandt men dan bij een soort van complex compromis waarin een beetje inzit voor iedereen en dat verworden is tot een totaaloplossing waar niemand echt achter staat maar dat iedereen wel een beetje kan accepteren om een bepaalde reden.

Jullie moet dat allemaal zo rationeel niet proberen uitleggen. Zelfs de G5 rolt haast vechtend over straat.

Ach, 'ze'. Ze kiezen niks. Ze bestaat niet.

Dat gaat om verschillende clubs met verschillende belangen en verschillende visies over wat nu het beste systeem is. Iedereen wilt zoveel mogelijk binnenhalen van wat hij denkt dat het optimale is.
En uiteindelijk belandt men dan bij een soort van complex compromis waarin een beetje inzit voor iedereen en dat verworden is tot een totaaloplossing waar niemand echt achter staat maar dat iedereen wel een beetje kan accepteren om een bepaalde reden.

Jullie moet dat allemaal zo rationeel niet proberen uitleggen. Zelfs de G5 rolt haast vechtend over straat.
Ze = G5 maar dat was toch al duidelijk vermoed ik :-).

Ze = G5 maar dat was toch al duidelijk vermoed ik :).
En mijn punt van mijn post is dat de G5 geen éénduidig standpunt heeft.

Ze willen min of meer wel playoffs maar zelfs bij Club is dat niet heel duidelijk. Sommigen willen halvering, anderen niet. Sommigen willen met minder clubs, anderen dan weer niet. Bij de niet-G5 willen sommigen playoffs, anderen niet. Van de niet-G5 zijn er verschillende die hier voor die 3 degradatieplaatsen gestemd hebben (Union, Cercle, Beerschot),...

Enzovoort.

de "grote" ploegen willen geen competitie met 18 ploegen met 34 wedstrijden terwijl het merendeel van de "kleine" ploegen dit wel wil. Ze ("grote") hebben liever minder ploegen maar dan met PO zodat ze eventuele misstappen kunnen goed maken in de PO zodat ze makkelijker Europees voetbal kunnen halen. Hierdoor heb je nu eenmaal meer speeldagen voor hen en meer €€€. Maar dan willen ze makkelijker Europees voetbal halen via de beker door minder matchen te spelen?

Terug
Bovenaan