Svartálfar
Well-known member
Zeggen dat ge het geen rood vind om de volgende zin te zeggen ofwel alletwee rood is sowieso al onzin.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Sonck moet tegenwoordig bij elke fout of actie tegendraads en intressant doen precies.Mja, wat Sonck zegt is ook onnozel. Reageren met een slaande beweging is altijd rood imo, ongeacht hoe hard je de tegenstander raakt.
Beide rood kan ik nog mee leven, maar zeggen dat Stengs geen rode kaart verdiende slaat nu wel nergens op. Al vind ik dit zeker niet zo erg als Vanzeir vorig jaar.
Niet om oude koeien uit de gracht te halen maar vorig jaar toen Vanaken Frey in het gezicht sloeg werd zowel hier (niet persé jij voor de duidelijkheid) als bij de verzamelde pers het tot in het oneindige kapot gerelativeerd waarom dat het geen kaart was. Nu doet Stengs iets wat zeker niet erger is en waren er krantenkoppen met 'vuistslag' in en sprak men over 'tot 8 weken schorsing'. Ik vind dat een beetje met 2 maten, 2 gewichten oordelen en daar heb ik het zoals steeds heel moeilijk mee.Mja, wat Sonck zegt is ook onnozel. Reageren met een slaande beweging is altijd rood imo, ongeacht hoe hard je de tegenstander raakt.
Ik zeg niet dat gij beperkt zijt, ik zeg dat ge het niet *wilt* begrijpen.
Twee users geven uitleg over de context van de data en dan doet gij dat af als "dus data van kust m'n eieren".
De data, echt gespeelde wedstrijden, geven de input om tot die metric xG te komen. En die metric is wat ze is. Ge kunt aangeven dat ge toch vindt dat de positie van de doelman in rekening gebracht moet worden, maar dat gebeurt wel degelijk, zij het in andere metrics. Minder voor de hand liggend op te berekenen en dus duurder om aan te kopen gok ik.
Hoe dan ook, bottom line blijft wel dezelfde: die xG geeft aan hoe groot de kans op een doelpunt was gegeven de historische gegevens. Ge moogt dat in dit specifieke geval zeker merkwaardig vinden. Maar om daarom heel het data gebeuren "onnozel" te vinden, zeker als het om "dit soort data" gaat zegt meer over uw vooringenomenheid over het data gebeuren dan wat anders. Hence niet willen begrijpen.
Data zal er nooit een fifaspelleke van maken, gelukkig, maar het helpt wel om onze onderbuik te kwantificeren: was dit nu écht een grote kans of niet, was de tegenpartij nu echt zo compleet weggespeeld?
Dit is een overzicht van een wedstrijd op basis van de old-school metrieken. Wat denkt ge dat de uitslag was? (Antwoord in de spoiler):
Team A Team B Balbezit 52% 48% Passes in de 16 19 11 Voorzetten 22 10 Hoekschoppen 7 5 Schoten 18 14 Schoten op doel 13 12
Dit is de befaamde 7-1 van Duitsland tegen Brazilie op het WK.
Duitsland is hier team B. Brazilië toch niet zo enorm overrompeld zoals we allemaal denken en het ons herinneren!
[/Spoiler
Allé komaan, scoren vanop pakweg 7m zonder een keeper in doel, vanuit een schuinere hoek, is nog altijd makkelijker dan scoren recht op recht vanop 7m met een keeper in doel. En toch zal die laatste kans een hogere probability hebben volgens die berekeningen. En dan wordt nog geen rekening gehouden met mogelijke verdedigers in de buurt en de druk op de aanvaller. Absurd.
allé, Yaremchuk is goed bezig om topspits te wordenEn de statistieken zijn wat ze zijn he. Als je niet kan geloven dat die xG van Lang op die positie zo laag is (ongeacht positie doelman), moet ge maar eens kijken wat de toppers missen van dergelijke posities. En dat zijn dan enkel maar de toppers, 8minuten lang:

Positie van de keeper in doel is irrelevant bij de berekening van xG, dus je moet niet redeneren over xG ifv de doelman. De xG is wat ze is: wat is de kans op een doelpunt als ik vanaf hier trap. In jouw redenering kan je nog verder gaan: de kans op een doelpunt is hoger als Haaland er tegen trapt dan Brandon Mechele, nutteloze statistiek!!!
En de statistieken zijn wat ze zijn he. Als je niet kan geloven dat die xG van Lang op die positie zo laag is (ongeacht positie doelman), moet ge maar eens kijken wat de toppers missen van dergelijke posities. En dat zijn dan enkel maar de toppers, 8minuten lang:
In zijn eigen doel alvast nietZelfs Brandon Mechele gaat dergelijke kans niet 1 op 2 missen.

Grappig, want ik heb dat hier inderdaad al eens meegegeven, dat wie tegen de bal trapt effectief ook een verschil maakt in de kans op een doelpunt. Uiteraard. Nog een reden waarom die xG weinigzeggend is.
Maar je geeft eigenlijk zelf voldoende argumenten waarom die xG dus weinigzeggend is. Er wordt geen rekening gehouden met de doelman, de verdedigers, de druk op de bal, de kwaliteit van de speler die trapt,...
En toch wordt (hier) vaak geoordeeld dat een ploeg al dan niet verdiend gewonnen heeft, puur op basis van xG, zelfs de andere statistieken weerleggend. Vind je dat dan zelf correct?
En denk je dat die toppers dan dergelijke kansen 1 op de 2 gaan missen? Want dat is wel wat die 51% aangeeft hé? Dat ze af en toe eens een grote kans missen is uiteraard waar, maar doet er verder weinig toe in die probability berekening me dunkt. Zelfs Brandon Mechele gaat dergelijke kans niet 1 op 2 missen.
Het evalueert de positie van waar de bal richting doel wordt getrapt. Het is dus een ideale graadmeter om te bepalen hoe goed de (kansen) waren. De statistiek is alleen weinigzeggend als je er zaken uit wil halen die het niet bevat. Als je werkt met statistieken moet je nu eenmaal een beetje uitzoomen. Als ik hier zou afkomen met een model dat de xG bepaalt van Kevin De Bruyne die vanop links op doel trapt van een perfect gepositioneerde doelman, dan zou gij (bv) opperen "jama hebt ge de reikwijdte en sprongkracht van die specifieke doelman wel in rekening gebracht, nee? Nutteloze statistiek dus"
Ik vind niet dat je op basis van één statistiek kan bepalen of een ploeg terecht heeft gewonnen. Je moet die en andere statistieken altijd zien als een geheel om je subjectief beeld op de wedstrijd te evalueren. Het is zinloos om iets te zeggen obv één statisitiek want dat zou een variatie zijn op scorebordjournalistiek.
Soms lijkt het alsof een ploeg heeft gedomineerd omdat ze 20 schoten op doel hadden (binnen de palen), maar uit de xG kan je dan afleiden of het al dan niet ging om kwalitatieve kansen. Was er uberhaupt een redelijke kans op goal in die 20 schoten? Voor zo een vragen is die xG bedoelt en is het dus ook de ideale metric. Voetbal gaat nooit te gieten zijn in één wiskundige fomule die alles zal bepalen.
Nee, maar zelfs al scoren ze de vijf volgende kansen, dan zou het nog altijd een kans geven van sub 85% terwijl veel supporters uit buikgevoel zouden zeggen: dat is toch een xG van zeker .99. En daarom bestaan die statistieken, buikgevoel kwantificeren.
NB: meeste xG statistieken houden wel rekening met druk van verdedigers via proximities. Rekening houden met positie doelman of kwaliteit van de speler die trapt kan ook, via andere statistieken weliswaar.
@stungunner aanraders om eens te lezen, als je echt wil weten waarop het gebaseerd is en waarom het net wél een correcte metric is om matchen te evalueren, en waarom dat zij die dit als eerste zijn beginnen gebruiken (o.a. Bloom van Brightford & Benham van Brentford) ook enorm succesvol zijn.
The Football Code: The Science of Predicting the Beautiful Game: Tippett, James: 9781527211940: Amazon.com: Books
The Football Code: The Science of Predicting the Beautiful Game [Tippett, James] on Amazon.com. *FREE* shipping on qualifying offers. The Football Code: The Science of Predicting the Beautiful Gamewww.amazon.com
Heb beide boeken gelezen uit (professionele & privé) interesse, en het biedt wel wat meer perspectief.
Ondertussen zijn er verschillende xG's gangbaar, afhankelijk van de bron wordt er bvb. nu wél rekening gehouden met positie van keepers/verdedigers/..
Probleem is dat de journalisten weinig bekend zijn met het concept.Mja, als ze idd veel meer rekening houden daarin met zowat alle parameters en omstandigheden, dan zal het uiteraard een veel correcter beeld geven, absoluut. Maar ik vrees toch dat voor de Belgische Pro League (voorlopig) niet opgaat.
Heb je Lukaku tegen Italië en Kroatië gezien?En denk je dat die toppers dan dergelijke kansen 1 op de 2 gaan missen? Want dat is wel wat die 51% aangeeft hé? Dat ze af en toe eens een grote kans missen is uiteraard waar, maar dat doet er verder weinig toe in die probability berekening me dunkt. Zelfs Brandon Mechele gaat dergelijke kans niet 1 op 2 missen.
Uiteraard. Maar enerzijds waren dat toch niet allemaal simpele intikkers voor een leeg doel zoals de goal van Lang, anderzijds zijn we het er toch ook hopelijk allemaal over eens dat Lukaku dergelijke kansen meestal wel afmaakt?Heb je Lukaku tegen Italië en Kroatië gezien?
Uiteraard. Maar enerzijds waren dat toch niet allemaal simpele intikkers voor een leeg doel zoals de goal van Lang, anderzijds zijn we het er toch ook hopelijk allemaal over eens dat Lukaku dergelijke kansen meestal wel afmaakt?
Dat onderschrijft stungunner zijn punt toch net?Heb je Lukaku tegen Italië en Kroatië gezien?
Vanavond Eupen - Genk. Mag Paul nog meedoen?![]()