Jupiler Pro League 2022-2023

Tja, in het stadion ziet ge het zelf toch niet goed, maar ik heb nu net de beelden gezien van in Standard. Genk werd toch los genaaid. Mogelijk buitenspel. Die wissel die niet mocht doorgaan. Die penalty was echt belachelijk. Die vierde ref moet trouwens petsen krijgen. Zelf een fout maken en gelijk een klikkend schooljongetje iemand gaan aanwijzen die wat geroepen heeft. Dat soort mensen haat ik.
Toch eens even terug gaan kijken. Die eerste goal lijkt mij toch geen buitenspel te zijn? Tenzij het over een andere fase gaat?

9SpgWww.png

edit: beter camerastandpunt

En ik heb zelf de fase niet gezien maar op de radio maakte PvdB gewag van een duidelijke penaltyfout die niet gefloten werd na een foutief duel tussen Preciado en Zinckernagel. Zo eenzijdig als jij het voorstelt, lijkt de arbitrage dan toch ook niet geweest te zijn.

Over die wissel heeft Genk wel een punt natuurlijk. Maar om dan te gaan stellen zoals Heynen dat Genk van de scheidsrechter verliest, is toch ook redelijk flauw.

Laatst bewerkt:
Tgoh ja, hoe oud is uw zoon? Niet vergeten dat in de lagere school vroeger ook iedereen wel een nonkel had die bij Nintendo of Playstation werkte.
Ja klopt wel, hij heeft me nu die video laten zien die kerel is zelf trainer van een ploeg ( jongen gasten ) die ref moet al matchen gefloten hebben van hem als ref. Via hem is hij met zijn opa en hij zelf gaan kijken gisteren hij maakt veel tiktok video's .
Hij zelf is "neutraal " maar wel constant vitten op genk en Club.
Zelf heb ik de wedstrijd maar een stuk gezien tot het half uur over de ref kan ik weinig zeggen ook die penalty niet gezien en andere fases.

Dus mensen die fouten maken mogen zomaar te pas en te onpas beledigd worden?

Hebt gij dan beelden met geluid van wat Van Dessel gezegd heeft? Het is in de huidige maatschappij inderdaad vreemd, maar mensen kunnen echt wel zwaar van hun tak maken zonder beledigend te zijn. Was dat hier zo? Ik weet het niet. Maar jij ook niet.

Over die wissel heeft Genk wel een punt natuurlijk. Maar om dan te gaan stellen zoals Heynen dat Genk van de scheidsrechter verliest, is toch ook redelijk flauw.

Ik vind dat dus absoluut niet fout. De twee fouten van Preciado bij de penalty en de fase die je aanhaalt waren absoluut niet meer dan de fouten op Sor en Paintsil. Maar die laatste twee zwijgt hij dood.
Maw blijf je met de extreem zure eerste goal die door de enorm oneerlijke situatie Genk van slag brengt en we daarna een enorm ongelukkige maar begrijpelijke strafschop tegenkrijgen (al werd vorige week bij Charleroi - Westerlo een identieke penalty door de VAR teruggedraaid) in die directe nawee. Dus als je uiteindelijk met 2-0 verliest kan je het niet halen van een punt vanuit ons standpunt echt wel herleiden tot die fase en dan is Heynen zijn visie echt wel heel begrijpelijk.

Het is bovendien niet de eerste keer dat we met een zuur gevoel naar de arbitrage toe eindigen. En dat gevoel (los van of jullie dat stilaan een levende meme vinden of niet) wordt dus niet gecompenseerd door die penalty tegen Union en de niet-penalty tegen Cercle.

Dus ja, de frustratie binnen de club is sterk aan het stijgen.

Hebt gij dan beelden met geluid van wat Van Dessel gezegd heeft? Het is in de huidige maatschappij inderdaad vreemd, maar mensen kunnen echt wel zwaar van hun tak maken zonder beledigend te zijn. Was dat hier zo? Ik weet het niet. Maar jij ook niet.
Ik denk we dat we ervan mogen uitgaan dat er op z'n minst sprake was van verbale agressie. Voor zover ik gezien heb was er ook geen protest op die rode kaart.

Toch eens even terug gaan kijken. Die eerste goal lijkt mij toch geen buitenspel te zijn? Tenzij het over een andere fase gaat?

9SpgWww.png

edit: beter camerastandpunt

En ik heb zelf de fase niet gezien maar op de radio maakte PvdB gewag van een duidelijke penaltyfout die niet gefloten werd na een foutief duel tussen Preciado en Zinckernagel. Zo eenzijdig als jij het voorstelt, lijkt de arbitrage dan toch ook niet geweest te zijn.

Dat is toch niet het beeld dat hij de bal speelt? Kijk hoe die zijn benen staan.

Vind ik trouwens toch nog nipt hoor, maar er is geen VAR lijn geweest..

Die van Preciado was inderdaad wild inkomen in de rug. Zinckernagel liet ook wel al mooi de beentjes hangen om onderuit gelopen te worden dus begrijp de ref daar wel. Maar ik blijf het straf dat Dusenne weer weg komt met zo'n opzichtige duw, daar zijn al veel veel vaker strafschoppen voor gefloten.

Peter zegt ook vaak dingen die hij wilt hè.
Gisteren zei zelfs DeBilde dat Laforge niet consequent floot en kaarten gaf. Dan is het al erg als hij het ook ziet natuurlijk.

Die Ludo van de Walle van Het Nieuwsblad haalt ons weer door het slijk. We mogen blijkbaar niet klagen. Als ik hem was zou ik maar niet meer in het stadion komen.

Het enige wat Laforge goed deed, was bij het werpen van die rookbommen op het veld, gewoon rustig te blijven en niet meteen als een zot naar binnen te gaan.

Het enige wat Laforge goed deed, was bij het werpen van die rookbommen op het veld, gewoon rustig te blijven en niet meteen als een zot naar binnen te gaan.
Heerlijke pyro, maar ze moeten stoppen met dat op het plein te gooien. Maak van pyro een meerwaarde en geen stoorzender.

Als je de lat laag genoeg legt voor een strafschop dan kan je alles wel goedpraten. Ter referentie: in Nederland zijn er 44 strafschoppen gefloten na 28 speeldagen en in België 126 na 32 speeldagen.

Wat mij betreft moet de strafmaat toch nog altijd in proportie staan met de overtreding en in 90% van de hands gevallen is dat absoluut niet het geval.

Als je de lat laag genoeg legt voor een strafschop dan kan je alles wel goedpraten. Ter referentie: in Nederland zijn er 44 strafschoppen gefloten na 28 speeldagen en in België 126 na 32 speeldagen.

Wat mij betreft moet de strafmaat toch nog altijd in proportie staan met de overtreding en in 90% van de hands gevallen is dat absoluut niet het geval.
Moet je uiteraard wel mee opletten met zo'n statistieken. Je zou eigenlijk ook al aantal acties in de 16 moeten meten en hoeveel keer het daarbij over en (een soort van) duel gaat, de handsregel interpretatie (die is niet internationaal vastgelegd dacht ik?), hoe goed (of slecht) er verdedigd worden in de respectievelijke competities, en zo kan je wel nog ff door gaan.

Uiteraard is het verschil wel heel groot, wat ergens frappant is, maar tegelijk zegt dat eigenlijk niets.

Moet je uiteraard wel mee opletten met zo'n statistieken. Je zou eigenlijk ook al aantal acties in de 16 moeten meten en hoeveel keer het daarbij over en (een soort van) duel gaat, de handsregel interpretatie (die is niet internationaal vastgelegd dacht ik?), hoe goed (of slecht) er verdedigd worden in de respectievelijke competities, en zo kan je wel nog ff door gaan.

Uiteraard is het verschil wel heel groot, wat ergens frappant is, maar tegelijk zegt dat eigenlijk niets.
Ik had vorige maand eens voor de belangrijkste competities opgezocht wat het gemiddelde aantal strafschoppen per match is.

Premier League: 0.22
La Liga: 0.33
Bundesliga: 0.35
Serie A: 0.29
Ligue 1: 0.39
Eredivisie: 0.21
Liga Portugal: 0.36
Jupiler Pro League: 0.44
Scottish Premiership: 0.28
Austrian Bundesliga: 0.27

Alez ja, je kan wel allerlei andere factoren in rekening willen brengen maar anderzijds lijkt de conclusie me ook wel duidelijk. In België wordt er gul gestrooid met penalty's. Die indruk krijg je trouwens ook gevoelsmatig zonder cijfers.

Ik had vorige maand eens voor de belangrijkste competities opgezocht wat het gemiddelde aantal strafschoppen per match is.

Premier League: 0.22
La Liga: 0.33
Bundesliga: 0.35
Serie A: 0.29
Ligue 1: 0.39
Eredivisie: 0.21
Liga Portugal: 0.36
Jupiler Pro League: 0.44
Scottish Premiership: 0.28
Austrian Bundesliga: 0.27

Alez ja, je kan wel allerlei andere factoren in rekening willen brengen maar anderzijds lijkt de conclusie me ook wel duidelijk. In België wordt er gul gestrooid met penalty's. Die indruk krijg je trouwens ook gevoelsmatig zonder cijfers.
Oké, dat is idd al wat meer info.
Tegelijk sterkt dat ergens ook het idee rond "in het Engels voetbal (bij uitbreiding GB) mag er wat meer" of kijken ze mss ook gewoon anders naar voetbal.

Snapt iemand die dwaze handsregels eigenlijk nog? Ik alvast niet, want elke keer als je het denkt te snappen is er de week (of dag) er op een fase waardoor je het weer niet meer snapt :help:

Ik begrijp die heisa over die penalty bij Cercle niet zo goed? Is dat dan vanwege de handsbal of dat het al dan niet in de zestien gebeurde? Want over de handsbal bestaat toch sowieso geen discussie?

Ik vind die niet gefloten penalty voor Union veel schandaliger eigenlijk. Zoals Geraerts zelf al zei: of wel fluit je beide of wel géén. Hoe je daar in hemelsnaam de ene wel fluit, maar de andere niet... Begrijpen wie begrijpen kan. En dat waren dan dezelfde mensen die die fases moesten beoordelen.

Nog even over Genk, zonder negatief te willen zijn, maar je merkt toch wel hard aan al die reacties dat ze het gevoel hebben dat ze de titel aan het mislopen zijn.

Ik begrijp die heisa over die penalty bij Cercle niet zo goed? Is dat dan vanwege de handsbal of dat het al dan niet in de zestien gebeurde? Want over de handsbal bestaat toch sowieso geen discussie?

Ik vind die niet gefloten penalty voor Union veel schandaliger eigenlijk. Zoals Geraerts zelf al zei: of wel fluit je beide of wel géén. Hoe je daar in hemelsnaam de ene wel fluit, maar de andere niet... Begrijpen wie begrijpen kan. En dat waren dan dezelfde mensen die die fases moesten beoordelen.

Nog even over Genk, zonder negatief te willen zijn, maar je merkt toch wel hard aan al die reacties dat ze het gevoel hebben dat ze de titel aan het mislopen zijn.
Volgens de link die ik gepost zijn beide fases correct beoordeeld.
Elke week worden zo goed als identieke fases anders beoordeeld in dezelfde wedstrijd door dezelfde arbitrage.

Edit:
Ref Boterberg geeft extra uitleg

Jan Boterberg, de referee uit AA Gent-Union, belicht bij Eleven zijn keuzes om geen en wel een penalty te fluiten. “Over die eerste fase heb ik geen seconde getwijfeld”, vertelt hij bij Eleven. “De arm van De Sart was naast het lichaam. Dicht bij het lichaam ook. En hing in een natuurlijke houding. Mijn assistent, Kevin Dhondt, had dezelfde mening. Daarna was er communicatie met Jasper Vergoote (de VAR, red.), die dat bevestigde.”

Tien minuten voor tijd ging de bal dus wel op de stip na hands van Lynen. “Hier maakt de speler zich breder. En de arm gaat wél weg van het lichaam. Dat is voor ons het grote verschil tussen de twee fases.”

“Wij als scheidsrechters zijn vragende partij om die handsregels nog strakker te maken”, voegt Boterberg toe. “Maar situaties met hands zijn sowieso heel moeilijk. Wat is een instinctieve reactie? Wat is een loopbeweging?”

Laatst bewerkt:
Volgens de link die ik gepost zijn beide fases correct beoordeeld.
Elke week worden zo goed als identieke fases anders beoordeeld in dezelfde wedstrijd door dezelfde arbitrage.

Edit:
Ref Boterberg geeft extra uitleg

Jan Boterberg, de referee uit AA Gent-Union, belicht bij Eleven zijn keuzes om geen en wel een penalty te fluiten. “Over die eerste fase heb ik geen seconde getwijfeld”, vertelt hij bij Eleven. “De arm van De Sart was naast het lichaam. Dicht bij het lichaam ook. En hing in een natuurlijke houding. Mijn assistent, Kevin Dhondt, had dezelfde mening. Daarna was er communicatie met Jasper Vergoote (de VAR, red.), die dat bevestigde.”

Tien minuten voor tijd ging de bal dus wel op de stip na hands van Lynen. “Hier maakt de speler zich breder. En de arm gaat wél weg van het lichaam. Dat is voor ons het grote verschil tussen de twee fases.”

“Wij als scheidsrechters zijn vragende partij om die handsregels nog strakker te maken”, voegt Boterberg toe. “Maar situaties met hands zijn sowieso heel moeilijk. Wat is een instinctieve reactie? Wat is een loopbeweging?”
https://sporza.be/nl/2023/04/10/wat...bal-niemand-kan-er-nog-aan-uit~1681116765889/

Herhaling vanaf 0:10

Sorry, maar daar is weinig natuurlijks aan. Die arm gaat gewoon naar beneden richting de bal. Als dat natuurlijk is, dan is die van Lynen ook natuurlijk. Daar is zelfs totaal geen beweging naar de bal. Dus ik blijf erbij: of wel allebei fluiten, of wel geen enkele.

Terug
Bovenaan