kan zoiets technisch werken? 3 ports aansluiting.

TRUMP

Active member
ok sorry voor de aliexpress aankoop: ik ga meteen eerlijk zijn: 3port stekker:

voor de techneuten onder ons. kan zoiets uberhaupt wel werken. is dus geen switch of hub.
Het leek me gewoon makkelijk : ik heb 1 lan aansluiting in mijn muur.
maar zit daar met een PS4, smart tv, en digibox. had ze graag alle 3 op LAN kabel gestoken, ipv wifi (stabieler).

er stond duidelijk bij dat je maar 1 van de 3 tegelijk kon gebruiken, maar dat is voor mij geen probleem:
ofwel kijk ik tv via de apps op tv, ofwel tv via de digibox, ofwel gamen op de playstation.
maar ipv telkens moeten de lan kabel te moeten versteken, leek mij die 3 ports ding wel gemakkelijk.

echter als ik ze allemaal in steek, en ik heb gedaan met naar TV te kijken via digbox, en wil es smart tv apps openen, zegt hij steevast, geen internet verbinding. lijkt dus niet te werken. of zou je enkele minuten moeten wachten, nadat je 1 van de 3 hebt gebruikt? pfff . Ik kan gewoon de LAN verbinding niet instellen op mijn TV.
zou es moeten checken als ik een hele dag niet thuis ben geweest, en meteen eens proberen, zonder dat ik eerst mijn playstation of digibox heb gebruikt voor connectie?

EDIT: lijkt opgelost. is omdat digibox in standby blijft. Dus dit is niet geschikt hiervoor.
een waarschuwing dus voor anderen die dit ook op het oog zouden hebben.

Laatst bewerkt:
Een traditionele RJ45 splitter zal intern de 4 koperparen opslitsen in 2x 2 koperparen. In dat geval kan je 2 actieve verbindingen over dezelfde kabel laten lopen (tegen lagere snelheid), maar vereist wel een splitter langs beide kanten dan. Maar dan heb je nog altijd maar 2 aansluitingen ipv de gewenste 3.

Wat jij hebt is niet echt een splitter maar gewoon een stekker waar je 3 kabels kan insteken. Het apparaat dat als eerste een verbinding maakt met je upstream switch/router zal de kabel "hypothekeren". Wanneer je de digibox uitzet zal die wellicht nog tijdelijk de verbinding actief houden en dus de kabel bezet houden. Je kan eens testen door de stroomstekker van de digibox echt uit te trekken. Wellicht zal je TV dan sneller een verbinding krijgen.

Maar eigenlijk moet je gewoon een kleine switch aan je TV zetten. Een 5-poorts switch vind je al vanaf ~20€ of zo. Dan heeft elk apparaat een volwaardige eigen netwerkverbinding.

ok bedankt, maar bestaan er switches zonder stekkers?

of moet die ook telkens een stopcontact hebben?

Je hebt switches met PoE maar je aansluiting uit de muur moet dan ook effectief wel stroom kunnen leveren.
oei oei, dat zal wellicht niet het geval zijn, zo'n moderne technologie... ik woon er al 10 jaar. dat zal nog niet standaard geweest zijn indertijd.

dus weeral extra stopcontact, sluimerverbruik, ....
ik zal het laten denk ik dan tot ik nieuwe game console heb; want de ps4 wordt nog amper gebruikt, en tv kijken gebeurt ook vooral met digibox.
voor het youtube-tv kijken gebruik ik dan wel de wifi verbinding.

toch bedankt iedereen!

oei oei, dat zal wellicht niet het geval zijn, zo'n moderne technologie... ik woon er al 10 jaar. dat zal nog niet standaard geweest zijn indertijd.

dus weeral extra stopcontact, sluimerverbruik, ....
ik zal het laten denk ik dan tot ik nieuwe game console heb; want de ps4 wordt nog amper gebruikt, en tv kijken gebeurt ook vooral met digibox.
voor het youtube-tv kijken gebruik ik dan wel de wifi verbinding.

toch bedankt iedereen!
Dat sluimerverbruik valt nog wel mee denk. Akkoord; staat constant aan maar draait doorgaans aan zeer weinig verbruik. Dat gaat mss iets van een 20kwh op jaarbasis zijn en met de huidige energieprijzen zit je dan max. ergens rond de €5,50 - €6?

Zoiets als dit :

Een POE versie, voor de switch, is ook mogelijk, maar dan moet je bij het vertrek van uw internetkabels een switch hebben voorzien die POE kan aanleveren. Zie het voorbeeld dat ik in de wat heb je gekocht post voorzien had.
Alternatief is dat je ipv die bekabeld hebt, dat je die aansluit via de wifi. En dat je een wifi oplossing daar hebt aangesloten. Of dat je een oplossing voorziet waarbij je een wifi punt en switch in 1 hebt. Dat je dus de paar toestellen wel aansluit met een kabel en de andere, die je vb minder gebruikt, niet.
Er zijn verschillende opties.

En voor uw stroom in te steken kun je een stopcontactenblok gebruiken.
iets zoals :

Ik heb bij mij dit voorzien :https://www.amazon.com.be/dp/B07RFT874P?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title (of een ander alternatief : https://www.amazon.com.be/-/en/Chac...dc-b1dc-df6f056a119e&pd_rd_i=B08DRM6BY3&psc=1)
En dan zo'n stopcontactenblok om mijn verbruikers in te steken. Aangezien hetgeen ik erin steek beperkt verbruikt is dat risico beperkter.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik regelmatig een zogenaamde "travelrouter".
Je kan die instellen dat die verbinden met je wifi, en die geven dan internet buiten op hun LAN poort.

Ik heb meerdere van onderstaande in gebruik, die dingen zijn stabiel als een rots, en nemen voeding uit eender welke USB A poort.
Bijna alle toestellen zoals smarttv, PS, digibox etc hebben ergens wel een USB-A poort.
Is wel enkel 2.4Ghz, dus snelheid is gelimiteerd, maar voor de meeste toestellen wel voldoende.
17€ op amazon (22€ bij Alternate)!

Ze hebben een ietsjes duurder modelletje dat wat hogere snelheden op 5Ghz doet:

Ik gebruik regelmatig een zogenaamde "travelrouter".
Je kan die instellen dat die verbinden met je wifi, en die geven dan internet buiten op hun LAN poort.

Ik heb meerdere van onderstaande in gebruik, die dingen zijn stabiel als een rots, en nemen voeding uit eender welke USB A poort.
Bijna alle toestellen zoals smarttv, PS, digibox etc hebben ergens wel een USB-A poort.
Is wel enkel 2.4Ghz, dus snelheid is gelimiteerd, maar voor de meeste toestellen wel voldoende.
17€ op amazon (22€ bij Alternate)!

Ze hebben een ietsjes duurder modelletje dat wat hogere snelheden op 5Ghz doet:
Maar dat ga je toch niet gebruiken in een thuissetup ?

Hiermee maak je een apart wifi netwerk.

Maar dat ga je toch niet gebruiken in een thuissetup ?

Hiermee maak je een apart wifi netwerk.
Neen hoor, geen apart netwerk.
Is dan gewoon een wifi client, net zoals je andere toestellen zoals gsm, tablet,...

Je hangt er dus toestellen die geen wifi ingebouwd hebben maar wel een netwerkpoort mee aan je netwerk.
Dat ding doet niets anders dan voor kabel spelen, dhcp en dergelijke staat uit en toestel (tv, digibox,...) krijgt gewoon ip adres van je hoofdrouter.

Neen hoor, geen apart netwerk.
Is dan gewoon een wifi client, net zoals je andere toestellen zoals gsm, tablet,...

Je hangt er dus toestellen die geen wifi ingebouwd hebben maar wel een netwerkpoort mee aan je netwerk.
Dat ding doet niets anders dan voor kabel spelen, dhcp en dergelijke staat uit en toestel (tv, digibox,...) krijgt gewoon ip adres van je hoofdrouter.
Ok, maar dan voldoet het toch niet aan zijn behoefte ?
Hij vraagt een oplossing die stabieler is dan wifi. Dus de opties zijn dan toch ofwel de wifi stabieler maken, wat je hiermee niet doet. Ofwel een hub die het bekabeld signaal split / verdeeld naar andere bekabelde poorten.

Ok, maar dan voldoet het toch niet aan zijn behoefte ?
Hij vraagt een oplossing die stabieler is dan wifi. Dus de opties zijn dan toch ofwel de wifi stabieler maken, wat je hiermee niet doet. Ofwel een hub die het bekabeld signaal split / verdeeld naar andere bekabelde poorten.
Ah, had dat stukje tussen haakjes overlezen...
Dacht dat het vooral voof toestellen was die geen wifi hebben (zoals digibox).

Nu ja, met de juiste apparatuur zie ik niet hoe LAN veel stabieler is dan wifi?

Mijne gsm mist nooit, en daar zit geen lan poort op!

Nu ja, met de juiste apparatuur zie ik niet hoe LAN veel stabieler is dan wifi?

Mijne gsm mist nooit, en daar zit geen lan poort op!
Goed voor u, duidelijk niet relevant voor de TS 🤷‍♂️

Zal zelfs niet van toepassing zijn voor het merendeel van de mensen. De meeste mensen gebruiken enkel de modem/router van de ISP (die dan nog eens niet optimaal staat maar gewoon waar het binnenkomt), hebben geen utp lopen naar de ideale plekken om een AP bij te plaatsen (als ze al weten hoe dit deftig te doen) en proppen dan nog eens veel van de apparaten waarover hij het heeft weg ergens in een kast. Of achter de tv wat ook nefast kan zijn voor een deftig signaal.

Dus buiten de "juiste apparatuur" heb je ook nog eens de "juiste plaatsing" en "juiste opstelling" nodig. Wat zelfs bij renovaties en nieuwbouw tegenwoordig niet deftig ingepland wordt tenzij de klant er specifiek achter zit; laat staan bij oudere huizen...

En om dat retrofit te installeren, zit je met een duurdere en complexere ingreep dan gewoon een switch daar gebruiken, wat zelfs iemand zonder kennis van zaken kan voor weinig geld (unmanaged 5p gbit switch zal voldoende zijn en vind je voor €20, stekkerblok en netwerkkabels zijn ook niet duur en is gewoon alles inpluggen).

@TRUMP gewoon een TP-Link Gigabit switch van 5 of 8 poorten kopen en daar zetten, kost 2 x niks, verbruikt 2 x niks ook...
Als ge wilt kan ik eens langskomen eh, kwestie van alles in 1 x te optimaliseren, dan op te bouwen met brol of halve oplossingen van Aliexpress.

Bedankt allemaal, heel veel nuttige zaken werden hier gepost.

Nu moet ik er wel bij zeggen, dat dingetje in mijn openingspost, ook wel grotendeels gekocht omdat ik een combined shipping bedrag van 20 euro nodig had, om gratis verzending te hebben. Dus dan maar dat spul er bij gestoken, maar zo hoog is de behoefte echt niet.

zoals gezegd: youtuben via wifi dat gaat nog wel vlekkeloos hoor.
Enkel voor de PS4, grotere updatebestanden binnen te halen, is de wifi gewoon een pak trager dan LAN (betwijfel of de PS4 al uitgerust is met ghz 5.0, denk eerder de 2.4 ghz).
Maar volgens ik lees gaan er geen updates meer komen, is de PS4 dus momenteel "doods". Dus heb ik daar ook al geen LAN kabel meer nodig. enkel dus de digibox,dus voorlopig red ik het wel met 1tje, rechtstreeks in de muur dus.

Indien hier later toch een PS5 komt en ik zou merken dat de updates via wifi 5.0 ghz te traag verloopt, kijk ik eens voor een oplossing met @kinxton huis-aan-huis :woohoo: <3

Terug
Bovenaan