Ik heb een mooi leven gebouwd, maar niet het leven dat ik had willen doorgeven.
Er zijn onderwerpen waar men voorzichtig omheen loopt.
Kinderen krijgen is er zo één.
Alsof het vanzelfsprekend is voor wie ze krijgt. Alsof het een neutrale keuze is voor wie ze niet krijgt. Alsof een kinderwens iets is dat men netjes kan parkeren tot het beter past. Alsof twee mensen daar altijd helder, eerlijk en gezamenlijk in terechtkomen.
Bij mij is dat niet zo gegaan. Ik wilde kinderen.
Niet vaag. Niet misschien. Niet als een romantische gedachte voor later, ergens tussen een groter huis, een betere job en een mooie reis. Ik wilde echt kinderen. Eén kind zeker. Misschien twee. Dat verlangen zat niet aan de rand van mijn leven. Het zat in het midden. Het hoorde bij mijn beeld van toekomst, van liefde, van gezin, van ouder worden, van iets doorgeven dat groter was dan bezit.
Ik heb dat vóór ons huwelijk ook duidelijk gezegd. Niet als ultimatum. Niet als dreigement. Maar als waarheid.
Als iets waarvan ik wist: als dit niet kan, dan wordt het moeilijk om samen een leven te bouwen zonder dat er ooit iets fundamenteels begint te scheuren.
Zij wist dat. Zij voelde dat dit voor mij een breekpunt was. Haar antwoord was duidelijk genoeg om mij gerust te stellen: ja, zeker één kind, misschien twee.
Ik geloofde haar.
Niet omdat ik dom was. Niet omdat ik niet beter wilde weten. Maar omdat liefde voor een groot deel bestaat uit vertrouwen. Wanneer iemand op zo’n levensvraag ja zegt, begin je niet met wantrouwen. Je neemt dat ernstig. Je bouwt daarop. Je trouwt daarop. Je stelt je toekomst daarop af.
En dus ging het leven verder.
De jaren gingen voorbij.
En elke avond zag ik haar de pil nemen.
Dat klinkt bijna banaal. Een klein gebaar. Een pilletje, een glas water, een routine. Maar voor mij werd dat gebaar langzaam iets anders. Geen detail meer. Geen gewoonte meer. Het werd een dagelijkse bevestiging dat het leven waarover wij gesproken hadden, niet dichterbij kwam maar verder weg schoof.
Zolang zij dat pilletje bleef nemen, kon er geen kind komen.
Dat wist zij.
Dat wist ik.
En toch bleven wij leven alsof er nog altijd een later bestond waarin alles vanzelf zou veranderen.
Eerst denk je: het komt nog.
Dan denk je: misschien is ze bang.
Dan denk je: misschien wacht ze op het juiste moment.
Dan denk je: ik moet geduld hebben.
Dan denk je: we moeten er nog eens over praten.
En dus praat je.
Eén keer.
Tien keer.
Jaar na jaar.
Je probeert zacht te zijn. Dan duidelijk. Dan wanhopig. Dan boos. Dan weer zacht, omdat boosheid niets oplost en omdat je ook niet de man wil zijn die een kind afdwingt.
Want dat wilde ik niet.
Ik wilde geen kind uit druk. Geen kind uit schuld. Geen kind als toegeving. Geen kind dat later tussen ons in zou staan als bewijs van iemands nederlaag. Ik wilde een kind dat welkom was. Door ons allebei.
Dat is misschien één van de wreedste kanten van dit verhaal: ik kon haar keuze niet respecteren zonder mezelf te verloochenen, en ik kon mijn verlangen niet verdedigen zonder het risico te lopen haar onder druk te zetten.
Dus bleef ik hangen.
Tussen liefde en verdriet.
Tussen hoop en vernedering.
Tussen begrip en woede.
Tussen wachten en weten.
Ik zag wat er gebeurde, maar ik trok de deur niet achter mij dicht. Daarover moet ik eerlijk zijn. Ik ben niet alleen slachtoffer van haar keuze. Ik ben ook iemand die bleef. Iemand die hoopte tegen beter weten in. Iemand die te bang was, of te trouw, of te laf, of te verstrikt in liefde om zijn koffers te pakken en te zeggen: dit is niet het leven dat ik bedoelde.
Misschien was het lafheid.
Misschien was het liefde.
Misschien was het angst om opnieuw te beginnen.
Waarschijnlijk was het dat allemaal tegelijk.
We waren al achteraan in de twintig toen we elkaar leerden kennen. We waren dertigers toen we trouwden. En ergens dacht ik: als ik nu vertrek, begin ik opnieuw vanaf nul. Dan moet ik iemand anders vinden. En die vrouw zou dan meteen voelen dat er haast achter zit. Dat er druk is. Dat de tijd dringt.
Ook dat vond ik niet eerlijk.
Ik wilde niemand anders belasten met mijn biologische en emotionele klok. Ik wilde geen nieuwe liefde beginnen met een deadline op haar voorhoofd. Ik wilde geen vrouw aankijken en weten dat zij meteen moest beslissen over een toekomst die eigenlijk tijd en rust verdient.
Dus bleef ik.
Ik bleef en ik hoopte op een mirakel.
Dat mirakel kwam niet.
Wat wel kwam, waren familiefeestjes. Momenten waarop zij achter mijn rug zei dat ze al jaren geen anticonceptie meer nam.
Dat waren geen onschuldige woorden.
Dat waren woorden die mij op een vreemde manier dubbel alleen maakten. Want ik wist wat ik elke avond zag. Ik kende de waarheid van ons huis. Van onze badkamer. Van onze slaapkamer. Van ons zwijgen.
Ik zag de pil.
Ik wist dat er geen toeval aan het werk was.
En toch werd er buiten ons huis een ander verhaal verteld.
Niet tegen vreemden, maar tegen mensen die ons kenden. Mensen die misschien dachten: ach, het zal gewoon niet lukken. Of: jammer, ze hebben pech gehad. Terwijl het geen pech was. Het was geen medisch drama dat ons overkwam. Het was geen noodlot. Het was een keuze.
Haar keuze.
En mijn onvermogen om op tijd de consequentie te trekken.
Ik heb haar daar nooit publiekelijk voor te kijk gezet.
Dat had ik kunnen doen. Ik had op zo’n familiefeest kunnen zeggen: stop met liegen, ik zie je elke avond de pil nemen. Ik had de kamer kunnen stil krijgen. Ik had gelijk kunnen halen. Ik had haar kunnen vernederen zoals ik mij vanbinnen vernederd voelde.
Maar ik deed het niet.
Niet omdat het mij niets deed.
Integendeel.
Het sneed door mij heen.
Maar zelfs in mijn verdriet wilde ik haar niet kapotmaken waar anderen bij stonden. Ik wees haar er later op, in de auto, onderweg naar huis. Ik zei dat ze moest stoppen met die onzin. Ik slikte mijn vernedering in tot we alleen waren.
Misschien was dat waardigheid.
Misschien was dat lafheid.
Misschien is het soms onmogelijk om die twee uit elkaar te houden.
Wat ik wel weet: ik droeg mijn verdriet meestal binnenskamers. Te veel. Te lang. Tot het geen zuiver verdriet meer bleef.
Want verdriet dat nergens naartoe kan, wordt bitterheid.
En bitterheid is geen nette emotie.
Bitterheid is rauw. Ze komt op wanneer je denkt dat je vrede hebt. Ze meldt zich zonder toestemming. Bij een kinderfietsje op straat. Bij een vader met zijn zoon. Bij een dochter die haar oude vader bezoekt. Bij een familiefoto waarop generaties naast elkaar staan. Bij de gedachte aan later. Bij de gedachte aan niemand die mijn stem ooit “papa” heeft genoemd.
Niemand die iets van mij verder draagt.
Niemand voor wie mijn handen vanzelfsprekend veilig waren.
Niemand die, wanneer ik er niet meer ben, zal zeggen: dat heb ik van mijn vader.
Ik heb een mooi leven gebouwd.
Dat moet ook gezegd worden.
Ik woon in een chique huis. Ik heb gewerkt. Ik heb opgebouwd. Ik heb gedaan wat mensen vaak succesvol noemen. Van buitenaf lijkt er weinig te klagen. Er is comfort. Er is zekerheid. Er is bezit. Er is een zekere vorm van vrijheid.
Mensen zouden kunnen zeggen: wat wil je nog meer?
Maar precies daar zit de pijn.
Ik had veel liever één of twee kinderen gehad.
Geen enkel bedrag vervangt een kind dat er nooit kwam. Geen enkel huis vult een kinderkamer die nooit een kinderkamer werd. Geen vermogen geeft antwoord wanneer je ouder wordt en voelt dat alles wat je verzameld hebt uiteindelijk naar papieren, regelingen en erfgenamen zal gaan, maar niet naar een zoon of dochter aan wie je ook jezelf had kunnen doorgeven.
Geld kan veel verzachten.
Maar niet alles herstellen.
Er zijn kamers in een mens waar geld niet binnen kan.
In één van die kamers staat bij mij nog altijd een leeg bedje.
Niet letterlijk.
Juist daarom is het zo moeilijk uit te leggen.
Nu ben ik 65.
Mijn lichaam is niet meer het lichaam waarmee ik ooit vader had kunnen worden. Parkinson loopt met mij mee. Soms nadrukkelijk, soms op de achtergrond, maar altijd aanwezig als een schaduw die niet meer weggaat.
En nu mijn lichaam mij inhaalt, haalt ook dit oude verdriet mij in.
Vroeger kon ik het wegduwen. Werken. Vooruitgaan. Dingen regelen. Plannen maken. Reizen. Kopen. Bouwen. De gewone drukte van een leven gebruiken als verdoving.
Maar op een bepaalde leeftijd wordt het stiller.
Dan komen de grote rekeningen op tafel.
Niet alleen de financiële, maar de menselijke.
Wat heb ik gekozen?
Wat heb ik laten gebeuren?
Waar ben ik trouw gebleven?
Waar heb ik mezelf verlaten?
Waar heb ik gezwegen terwijl ik had moeten spreken?
Waar ben ik gebleven terwijl ik had moeten vertrekken?
Ik hou nog van haar.
Dat maakt het ingewikkelder.
Het zou eenvoudiger zijn als ik haar alleen maar haatte. Dan kon ik dit verhaal netjes maken: zij de dader, ik het slachtoffer. Dan kon ik mijn verdriet opbergen in een eenvoudig schema. Dan hoefde ik niet te erkennen dat een mens tegelijk gekwetst kan zijn en nog altijd liefde kan voelen voor degene die hem gekwetst heeft.
Maar zo simpel is het niet.
Er is nog liefde.
Er is nog vriendschap.
Er is een gedeeld leven.
Er zijn jaren die niet allemaal slecht waren. Er zijn herinneringen die ik niet wil uitwissen. Er zijn momenten waarop ik weet waarom ik gebleven ben. Er is zorg. Er is nabijheid. Er is geschiedenis.
Maar soms overspoelt de bitterheid mij nog altijd.
En soms ook de woede.
Niet omdat zij uiteindelijk geen kinderen wilde.
Een mens mag geen kinderen willen. Een vrouw is geen instrument voor het verlangen van een man. Een lichaam behoort niemand anders toe. Een kind mag nooit het resultaat zijn van dwang, chantage, druk of morele afpersing. Dat weet ik. Dat meen ik.
Mijn woede zit ergens anders.
Mijn woede zit in het verschil tussen wat gezegd werd en wat gedaan werd.
Mijn woede zit in het jarenlange ontwijken.
Mijn woede zit in de hoop die bleef bestaan omdat de waarheid nooit volledig werd uitgesproken.
Mijn woede zit in het feit dat een fundamenteel onderwerp nooit echt eerlijk op tafel kwam te liggen, behalve wanneer het escaleerde. Wanneer ik haar in de hoek dreef. Wanneer zij in razernij vertrok, uren weg met de auto. Alsof mijn vraag een aanval was. Alsof mijn verdriet een misdaad was. Alsof ik onredelijk was omdat ik bleef terugkomen op iets wat vóór ons huwelijk al als essentieel was uitgesproken.
Ik had kunnen leven met een eerlijk nee.
Niet gemakkelijk. Misschien had dat nee ons huwelijk onmogelijk gemaakt. Misschien had het ons uit elkaar gehaald. Misschien had ik dan een ander leven moeten zoeken, met alle pijn, chaos en onzekerheid die daarbij hoorde.
Maar een eerlijk nee had tenminste de waarheid gerespecteerd.
Dan had ik kunnen kiezen.
Dan had ik de pijn gehad van verlies, maar niet de pijn van jarenlange hoop die telkens opnieuw werd gevoed en tegelijk ondergraven.
Wat mij is overkomen, is niet alleen kinderloosheid.
Het is kinderloosheid zonder eerlijk afscheid.
Dat is een andere vorm van rouw.
Er is geen graf. Geen datum. Geen foto. Geen naam. Geen tastbaar verlies dat anderen kunnen erkennen. Niemand brengt bloemen voor het kind dat nooit kwam. Niemand zegt spontaan: wat moet dat moeilijk zijn geweest. Het leven gaat gewoon verder. Je lacht op feestjes. Je koopt vastgoed. Je bouwt vermogen op. Je antwoordt beleefd op vragen. Je speelt mee in het verhaal dat het leven nu eenmaal zo gelopen is.
En ergens vanbinnen woont een leven dat nooit geboren werd.
Ik rouw niet om één specifiek kind.
Ik rouw om de vader die ik niet geworden ben.
Ik rouw om de kleine hand in mijn hand.
Om de eerste schooldag.
Om het dwaze geknutsel op Vaderdag.
Om de puberale ruzies die ik nu zelfs zou koesteren.
Om de kans om fouten te maken en ze weer goed te maken.
Om iemand iets te leren en later te ontdekken dat hij of zij mij intussen zelf iets geleerd heeft.
Om een kind dat op mij leek en toch helemaal zichzelf was.
Om de mogelijkheid om later niet alleen terug te kijken op wat ik had, maar ook op wie ik mee grootbracht.
Ik rouw om de toekomst die niet alleen toekomst bleef, maar langzaam verleden werd.
En ja, ik weet het: ouderschap is geen garantie op geluk. Kinderen kunnen lijden, breken, afstand nemen, teleurstellen, verdwijnen. Kinderen zijn geen verzekering tegen eenzaamheid. Geen pensioenplan voor het hart. Geen bewijs van een geslaagd leven.
Dat weet ik allemaal.
Maar dat neemt mijn verlangen niet weg.
Men zegt soms dat je moet kijken naar wat je hebt, niet naar wat je mist.
Dat is goedbedoeld.
Maar soms is wat je mist zo wezenlijk dat het naast alles blijft staan wat je hebt. Niet als ondankbaarheid, maar als waarheid.
Ik ben niet blind voor mijn privileges. Ik weet dat veel mensen financiële zorgen hebben die ik niet heb. Ik weet dat materiële veiligheid een zegen is. Ik weet dat een mooi huis, comfort en een vermogen het leven makkelijk maken
Maar bezit is geen nageslacht. Comfort is geen betekenis.
Een bankrekening zegt nooit “papa”.
Dit is mijn levensbalans, voor zover ik ze vandaag durf op te maken:
Ik heb veel opgebouwd, maar ik heb niet het leven gekregen — of gekozen — dat ik had willen doorgeven.
Ik heb liefde gekend, maar ook een diepe eenzaamheid binnen die liefde.
Ik ben trouw gebleven, maar soms ten koste van trouw aan mezelf.
Ik heb gezwegen om haar niet te vernederen, maar in dat zwijgen heb ik mezelf jarenlang alleen gelaten.
Ik heb gehoopt, maar soms was hoop gewoon uitgestelde wanhoop.
Ik schrijf dit niet om haar te vernietigen.
Ik schrijf dit omdat ik zelf niet langer vernietigd wil worden door wat nooit gezegd mocht worden.
Er is mildheid in mij.
Niet altijd.
Maar ze is er.
Ik kan zien dat zij misschien ook gevangen zat. In angst. In onvermogen. In schaamte. In iets wat ze zelf niet kon benoemen. Misschien kon zij de waarheid niet aan. Misschien durfde zij niet zeggen dat haar ja eigenlijk een nee was. Misschien hoopte ook zij dat het onderwerp vanzelf zou verdwijnen als het maar lang genoeg werd uitgesteld.
Maar een kinderwens verdwijnt niet omdat men hem negeert.
Hij verandert van vorm.
Eerst is hij hoop.
Dan spanning.
Dan verdriet.
Dan conflict.
Dan stilte.
Dan bitterheid.
En uiteindelijk wordt hij een vraag die je jezelf stelt wanneer de avond valt:
waarom ben ik niet moediger geweest?
Die vraag is misschien de hardste van allemaal.
Want het zou comfortabel zijn om alle schuld buiten mij te leggen. Maar mijn waarheid is pijnlijker. Zij heeft gekozen. Ik heb geslikt. Zij heeft ontweken. Ik ben gebleven. Zij heeft mij niet gespaard. Ik heb mezelf ook niet gered.
Dat inzicht doet geen afbreuk aan mijn verdriet.
Het maakt het alleen eerlijker.
Had ik moeten vertrekken?
Waarschijnlijk wel.
Had ik dat gekund?
Toen blijkbaar niet.
Kan ik mezelf dat vergeven?
Daar ben ik nog niet helemaal.
Misschien is dat waar deze tekst uiteindelijk over gaat. Niet alleen over kinderen. Niet alleen over een huwelijk. Niet alleen over haar keuze en mijn gemis.
Maar over de prijs van niet handelen wanneer je diep vanbinnen al weet dat iets fundamenteels fout zit.
Ik heb lang gedacht dat blijven de milde keuze was.
Nu weet ik dat blijven soms ook laf kan zijn.
Of tragisch.
Of allebei.
En toch wil ik op het einde niet alleen bitter zijn.
Bitterheid mag spreken, maar ze mag niet het laatste woord krijgen. Want als bitterheid het laatste woord krijgt, heeft ze alles gewonnen: mijn verleden, mijn heden en de jaren die mij nog resten.
Ik wil dus proberen dit vast te houden:
Ik ben tekortgedaan, en ik heb ook mezelf tekortgedaan.
Ik ben boos, en ik wil niet alleen uit boosheid bestaan.
Ik heb spijt, en toch was mijn leven niet waardeloos.
Ik mis kinderen, en toch ben ik nog altijd een mens die liefde kan geven.
Niet als vader.
Dat blijft pijn doen.
Maar misschien wel als man die eindelijk de waarheid zegt zonder te schreeuwen.
Als iemand die niet langer doet alsof bezit hetzelfde is als vervulling.
Als iemand die kan zeggen: dit was mijn gemis, dit was mijn fout, dit was mijn liefde, dit was mijn woede, dit was mijn leven.
En misschien is dat de enige erfenis die ik vandaag nog zelf kan kiezen: de waarheid niet langer verstoppen onder fatsoen, comfort of stilte.
Ik heb een mooi leven gebouwd.
Maar niet het leven dat ik had willen doorgeven.
En als daar nog iets waardigs uit kan voortkomen, dan misschien dit: dat niemand die dit leest te lang zwijgt over wat wezenlijk is. Dat niemand een ander geruststelt met een ja dat eigenlijk een nee is. Dat niemand uit angst voor verlies jarenlang blijft wonen in een leven dat hem of haar langzaam vanbinnen uitholt.
Want sommige keuzes zijn zo groot dat ze niet onder het tapijt mogen.
Kinderen krijgen of niet krijgen is zo’n keuze.
Daarover moet men eerlijk zijn. Radicaal eerlijk. Vóór het huwelijk. Tijdens het huwelijk. Niet via ontwijking. Niet via halve waarheden. Niet via leugens op familiefeestjes. Niet via stiltes die de ander langzaam doen twijfelen aan zijn eigen recht om verdriet te hebben.
Eerlijkheid had mij pijn gedaan.
Maar oneerlijkheid heeft mij gevormd rond een leegte.
En met die leegte leef ik nu.
Niet elke dag even zwaar. Niet zonder liefde. Niet zonder schoonheid. Niet zonder dankbaarheid voor wat er wél is.
Maar ze is er.
Ze loopt naast mij, zoals Parkinson nu ook naast mij loopt. Ze herinnert mij eraan dat een mens niet alleen spijt krijgt van wat hij verkeerd doet, maar ook van wat hij te lang laat gebeuren.
Dit is geen proces-verbaal.
Dit is geen vonnis.
Dit is geen vraag om medelijden.
Dit is een late, noodzakelijke poging om mezelf niet langer te verraden.
Een man van 65 die terugkijkt en eindelijk zegt wat hij jarenlang heeft ingeslikt:
Ik had vader willen zijn.
Ik ben het niet geworden.
Ik heb daar verdriet om.
Ik heb daar woede om.
Ik heb daar spijt om.
En toch wil ik proberen niet te eindigen als een man die alleen nog uit gemis bestaat.
Want zelfs een leven dat niet werd doorgegeven, mag nog betekenis krijgen.
Zelfs een man zonder kinderen mag nalaten wat waar was.
En dit is mijn waarheid:
ik heb veel gehad,
maar ik heb gemist wat voor mij het meest vanzelfsprekend leek om ooit te mogen geven.
Een kind.
Een naam.
Een thuis.
Een stuk van mezelf, levend voorbij mij.
Dat is er niet gekomen.
En dat doet nog altijd pijn.