Kleine Beursfeiten

Ik weet niet of de bodem hier al bereikt is. Je betaalt 5 miljard voor pakweg 500M recurring EBIT en een sterke marktleider in recycling en katalysatoren. Op zich niet duur maar zolang die EBIT elk jaar weggepist wordt in de batterij materialen die geen winst maken ipv naar shareholders... Wat ben je ermee?

Heb zelf liggen pushen bij de (nu voormalige) CEO voor buybacks maar die wou dat niet, al het geld moest in de batterij materialen want die zouden meer opleveren dan buybacks... Slaagt op niks.

knife - falling - catch?

Voor een turbo te veel risico voor mij, combo CEO + diverse factoren vandaag die niet echt gunstig zijn voor Umicore + (te) grote investeringsplannen.

Anderzijds voor wie een eerste aankoop overweegt en tijd heeft - wat @NotoriousP aangeeft + LT zou beterschap moeten brengen - maar voor de EV markt zijn dat meerdere jaren.

5y (bijna zelfs 10Y) bereikt... Nieuwe CEO, marktleider, ... Leuk startpunt.

Korte samenvatting waarom die YoY cijfers van Q4 zo erbarmelijk waren?

Laatst bewerkt:
Umicore? Omdat de metaalprijzen sterk gezakt zijn in 2023. De eerste kwartalen hadden ze nog contracten lopen op basis van metaalprijzen van 2022 maar naar het einde van het jaar niet meer.

Eerste gedacht he, heb de Q4 resultaten zelf nog niet vergeleken maar dit springt bij mij direct naar boven.

2021 en 2022 hadden uitzonderlijk hoge rhodium prijzen.

Umicore? Omdat de metaalprijzen sterk gezakt zijn in 2023. De eerste kwartalen hadden ze nog contracten lopen op basis van metaalprijzen van 2022 maar naar het einde van het jaar niet meer.

Eerste gedacht he, heb de Q4 resultaten zelf nog niet vergeleken maar dit springt bij mij direct naar boven.

2021 en 2022 hadden uitzonderlijk hoge rhodium prijzen.
Als ik heel kort even bijlees (https://www.tijd.be/ondernemen/zwar...et-te-zetten-na-plotse-exit-ceo/10546649.html) :

- Sinds Miedrich categoriek de dieperik in door investeringen zonder rendement (mis gegokt op de vraag van type batterijen)
- Investeringsplan van 3.8miljard nu gesnoeid
- Bart Sap nieuwe CEO, is eigen kweek en aan zijn intern traject te zien echt wel gekweekt om CEO te worden (wel op zich strikte finance achtergrond)
- 2024 was sowieso voorspeld om een krimpjaar te worden voor hen dus goed deel van dip in inkomsten is sowieso ingecalculeerd, maar in de tweede helft zouden we al beterschap moeten zien van nieuwe/uitgestelde activiteiten (https://www.umicore.com/en/investors/financial-results/q1-2024-business-update-and-outlook/)

Benieuwd waar dat naartoe gaat. Maar tempted om in te stappen. Met een tried and proven CEO was dit voor mij wel bijna een done deal denk ik.

Geen toegang tot de tijd maar als de batterij plannen echt de koelkast in gaan (en hopelijk die afdeling verkopen want intern is deze financieel al afgesplitst en dus klaar voor verkoop) dan stap ik ook terug in.

Geen toegang tot de tijd maar als de batterij plannen echt de koelkast in gaan (en hopelijk die afdeling verkopen want intern is deze financieel al afgesplitst en dus klaar voor verkoop) dan stap ik ook terug in.
Gezien de achtergrond van die Bart Sap heeft die vermoedelijk al jaren gezien wat wel/niet rendeerde in de cijfers en de batterijmeuk was naar verluid echt wel de dada van de vorige CEO. Het zou wel een heel duidelijke turn zijn/afschudden van de legacy van de vorige in de vorm van een cut van slechte investeringen én de sale van zwakke activiteiten.

Ik hoop het, normaal bij de mid year resultaten zal hij de wending aankondigen. Meestal is er dan ook een interne Q&A, ik ga dan wel proberen te pushen voor meer shareholder gericht beleid (buybacks).

Alvast een miniscule (<1%) gekocht.

Laatst bewerkt:
even een lijstje gemaakt van insider buys bij Umicore, die los staan van verloning / uitvoeren van warranten/opties:
(laatste kolom is totaal bedrag)
23-Apr​
Garrett Mark
100.050​
02-Apr​
Raets Laurent
49.950​
27-Mar​
Grynberg Marc (edit: SELL)
131.250​
01-Mar​
Thomas Leysen
967.600​
22-Feb​
Chombar Françoise
101.793​
02-Oct​
Olbrechts Geert
22.100​
25-Sep​
Chombar Françoise
200.081​
22-Aug​
Olbrechts Geert
14.086​

Geen idee in hoeverre zij al instap overheid & wissel CEO / verandering strategische plan konden aanvoelen en meegenomen hebben in hun overweging (vnl. dan die meer recente aankopen).

Laatst bewerkt:
Umicore staat ook al een tijdje op m'n watchlist voor een LT-positie met een target tussen €15-€18 als eerste aankoop. Nu de conversatieve outlook voor de komende jaren stilaan is ingeprijsd, hoop ik op wat goed nieuws bij de resultaten van H1 2024 eind juli.

even een lijstje gemaakt van insider buys bij Umicore, die los staan van verloning / uitvoeren van warranten/opties:
(laatste kolom is totaal bedrag)
23-Apr​
Garrett Mark
100.050​
02-Apr​
Raets Laurent
49.950​
27-Mar​
Grynberg Marc
131.250​
01-Mar​
Thomas Leysen
967.600​
22-Feb​
Chombar Françoise
101.793​
02-Oct​
Olbrechts Geert
22.100​
25-Sep​
Chombar Françoise
200.081​
22-Aug​
Olbrechts Geert
14.086​

Geen idee in hoeverre zij al instap overheid & wissel CEO / verandering strategische plan konden aanvoelen en meegenomen hebben in hun overweging (vnl. dan die meer recente aankopen).
Fyi: die van Marc is een sell

Ik zit nog op +- 50% cash in de portefeuille voor dit soort situaties. :unsure: Ik open straks een positie en zet nog een alert voor moest ie onder 18 gaan.

Terug
Bovenaan