Kleine Beursfeiten

turbootje ING gekocht net nu, afstraffing lijkt me fel overdreven, -9% op nochtans niet zo'n slechte cijfers?
ING al een tijdje in port - niet zo'n slechte cijfers lijkt op het eerste zicht conservatief uitgedrukt. Rentebesluit en het feit dat de rente -inkomsten nauwelijks nog stijgen en ook gewoon gaan dalen - maar dat is gewoon gekend, maar verder behoorlijk dividend + wellicht inkoop eigen aandelen, meer klanten, verhoging kosten voor klanten - mss dat de markt dan verwacht dat er net klanten gaan verhuizen - maar dat lijkt me nogal ver gezocht?

ING al een tijdje in port - niet zo'n slechte cijfers lijkt op het eerste zicht conservatief uitgedrukt. Rentebesluit en het feit dat de rente -inkomsten nauwelijks nog stijgen en ook gewoon gaan dalen - maar dat is gewoon gekend, maar verder behoorlijk dividend + wellicht inkoop eigen aandelen, meer klanten, verhoging kosten voor klanten - mss dat de markt dan verwacht dat er net klanten gaan verhuizen - maar dat lijkt me nogal ver gezocht?
Ik heb de indruk dat uw port dit jaar klappen aan het krijgen is...
Wachten op beterschap!

Ik heb de indruk dat uw port dit jaar klappen aan het krijgen is...
Wachten op beterschap!
Voorlopig YTD +1,48% - maar dat zal na vandaag rond de 0 belanden vrees ik, Oxy en AMG doen echt pijn en met nog redelijk wat financials in port (ING, KBCA, UBS) wordt dat mogelijks nog spannend.

GAK 54,79, voor de duidelijkheid is het YTD dat het pijn doet - maar het jaar is nog jong en 2024 zal vermoedelijk geen walk in the park worden maar we moeten erdoor.
YTD is eigenlijk ook niet zo relevant...je kunt op een jaar +50% hebben en een jaar -20%. Het is pas na een paar jaar dat je echt kan zien of je beter doet dan de index tenzij je echt gaat zitten traden op korte termijn.
Zeker met sommige olie aandelen want dat is heel volatiel :crazy:

van -10% naar -6% ondertussen, blijft overdreven maar gaat in de juiste richting tenminste... en US gaat groen openen, dan trekt Europa meestal nog wel wat bij voor dag af te sluiten 🥳

Kan iemand even uitleggen waarom de 10 year bond rate vandaag zakt ? Lijkt mij niet zo logisch na de speech van Powell gisteren?
Ik vermoed dat er dan nog veel andere factoren meespelen ook die de rate hiervan bepalen?

Wanneer ga jij nu eindelijk eens big tech kopen ipv die rare stockpicks 🧐

+1,48 is trouwens best goed

kweet het - op termijn (dit en 1-2 jaar) moet ik daar gewoon eens één en ander kopen en niet denken aan de prijs. Er zal toch wel ergens eens een correctie komen want die big tech is echt wel sterk gestegen de laatste 12 maanden.

Heb wel gezien dat ik een tech fonds heb dat het eigenlijk best goed doet (amper slechter dan de ETF).

kweet het - op termijn (dit en 1-2 jaar) moet ik daar gewoon eens één en ander kopen en niet denken aan de prijs. Er zal toch wel ergens eens een correctie komen want die big tech is echt wel sterk gestegen de laatste 12 maanden.

Heb wel gezien dat ik een tech fonds heb dat het eigenlijk best goed doet (amper slechter dan de ETF).
We hebben net de grootste tech correctie gehad van de laatste 21 jaar...

Ik ga hier niet beweren dat het nu de moment is om in tech te stappen. Maar als je in 2022 niet in tech stapte, zal het denk ik nooit gebeuren. En dat moet ook niet natuurlijk, je kan gerust zonder tech outperformen. (maar met een gediversificeerde portfolio ex-tech wordt dat al moeilijker imo) :p

Over welk tech fonds en welke ETF spreek je dan?
Een tech fonds zou het de laatste tijd sowieso zeer goed moeten doen met grote correlatie met bv. de S&P500 omdat de koersgroei daarvan ook grotendeels gedreven is door dat handjevol tech bedrijven. Dus zeker niet onlogisch, al is mijn ervaring met veel van die thematische fondsen (niet enkel tech) dat ze vaak heel sterk correleren met een bredere ETF, vaak tegen wat hogere jaarlijkse fees.

Kan iemand even uitleggen waarom de 10 year bond rate vandaag zakt ? Lijkt mij niet zo logisch na de speech van Powell gisteren?
Ik vermoed dat er dan nog veel andere factoren meespelen ook die de rate hiervan bepalen?
De markt denkt dat de FED de rente in de verdere toekomst feller zal moeten laten zakken door ze nu wat langer op het huidige niveau te houden.

Gemist? Huidige prijs is nog steeds onder mijn GAK.
Er is 1 (één!!) goed-nieuws feit geweest die de koers hoger heeft geduwd.
Hou je bingo-kaart voor 2024 maar al klaar.
Vier maal 1 van onderstaande aankruisen is de hoofdprijs.

“PTSB leningen krijgen verlaagde risk rating”
“PTSB krijgt groen licht om kapitaal-provisies voor leningen te verminderen”
“PTSB kondigt voor het eerst sinds crisis dividend aan”
“PTSB realiseert record-earnings”
“Meerderheid van PTSB aandelen voor eerst sinds bankencrisis in privé handen”
“PTSB marktaandeel groeit met x%”
“Analyst x changes from “Hold” to “Buy”

En ik schat de kans hoog in dat er 4 van deze effectief aangekruist mogen worden. Anders zou ik er ook niet met 30% van mijn portfolio inzitten.

Daarnaast is het aandeel momenteel amper beschikbaar via brokers, door internationale beleggers compleet onbekend en is het aandeel dan ook nog eens super illiquide. Dit kan allemaal ook veranderen.
Hoop dat ik die bingo-kaart over een maandje eens kan bovenhalen 😬.

De markt denkt dat de FED de rente in de verdere toekomst feller zal moeten laten zakken door ze nu wat langer op het huidige niveau te houden.
Thanks! Ligt het aan mij of is dat wel heel wishful thinking? Zelfs al houden ze de rente nu te lang hoog ( als in: zolang totdat ze effectief zwaar begint te bijten), dan nog gaan ze de rente toch nooit tot lager dan hun gewenst niveau verlagen? Anders riskeren ze weer de inflatie te fuelen?

Over welk tech fonds en welke ETF spreek je dan?
Een tech fonds zou het de laatste tijd sowieso zeer goed moeten doen met grote correlatie met bv. de S&P500 omdat de koersgroei daarvan ook grotendeels gedreven is door dat handjevol tech bedrijven. Dus zeker niet onlogisch, al is mijn ervaring met veel van die thematische fondsen (niet enkel tech) dat ze vaak heel sterk correleren met een bredere ETF, vaak tegen wat hogere jaarlijkse fees.

BNP Paribas Funds Disruptive Technology Privilege Capitalisation
https://www.morningstar.be/be/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000PX9W

En zoals je aangeeft: de kosten drukken het rendement - maar daar zal dit jaar verandering in komen - de fondsen gaan naar cash en vervolgens in stapjes naar ETF's.

Terug
Bovenaan