Kleine Beursfeiten

In 2021 zijn hier verlieslatende SaaS gepasseerd aan een price to revenue van meer dan 80 :)

Dan vind ik Nvidia wel meevallen.
Mja, recurring =/= non-recurring revenue toch ook groot verschil.

NVDA kan zomaar negatieve revenue growth hebben, gaat bij SaaS niet snel gebeuren. Zelfs Zoom, dat meer dan 300% groeide in de COVID boom, heeft geen enkel kwartaal met negatieve groei gekend sindsdien.

Niet ter verdediging van een P/S van 80 hoor, dat sloeg inderdaad nergens op. Gewoon dat ik het niet 100% vergelijkbaar vind en dat de markt terecht een premium geeft aan voorspelbare omzet en cash flow. :)

Misschien niet, maar dan kregen ze waarschijnlijk 5B subsidie om meer methaan uit te stoten.

Dat neemt niets weg van het feit dat er dus bijna een militaire staatsgreep was in Brazilië, ware het niet van Biden acties.
Wat gebeurt er met de aandelenprijs van een staatsbedrijf in zo'n geval? :)

Vandaar dat die bedrijven dus terecht een discount krijgen wegens veel hoger tailrisk, dat was mijn punt.
Niet dat je er tussendoor geen geld mee kan verdienen (zie Rusland aandelen in 2003-2008, of 2016-2021).
Dan zou PBR nu wellicht maar rond de $5 waard zijn, en zou het dividend >100% zijn.

Goh, google leert mij dat zij haar belang wel grotendeels heeft opgebouwd aan veel hogere koersen dan vandaag (o.a. in 2021).

Huidige marketcap = 1,36 miljard... Verwachte revenue voor 2024 van 230-250 miljoen ( en ze gaven hierbij aan dat ze conservatief waren gelet op shitty macro) oftewel 15-25% revenue groei.
Mature peers (wel ruimer bekeken omdat er behalve Illumina eigenlijk niet zo veel echte beursgenoteerde peers zijn, @cege heet ze hier al eens opgesomd) zitten rond de 20% nettomarge en waarderen momenteel tegen een PE van 25-35 (waarbij de meeste toch boven de 30 zitten). Hun groei is veel minder dan 15-25%. Misschien zijn hun PE ratios niet 100% indicatief omdat de scope van deze bedrijven niet helemaal hetzelfde is, maar geeft toch een indicatie. Illumina was in het verleden ook steeds duur gewaardeerd.

Stel dat we uitgaan van 240 miljoen revenue en (op termijn) 15% nettomarge = P/E van 37 aan huidige koersen. Heel veel groei zit er dus niet echt ingeprijsd aan huidige koersen.

Dit terwijl ze waarschijnlijk de groei terug zal versnellen eens de macro beter wordt (en Onso op kruissnelheid komt). Ze hebben nog 630 miljoen cash en de eerste schijf van +- 440 miljoen van hun convertible notes komt pas op maturity begin 28 (financiële kost is met +- 1,4% ook te verwaarlozen, hun rente-inkomsten zullen zelfs hoger liggen dan hun uitgaven). Tweede schijf ergens in 2030.

Uiteraard is de grote assumptie hier dat ze ooit winstgevend worden, maar die gross profit margins zullen normaal alleen maar toenemen van zodra de consumables de bovenhand beginnen te nemen in de revenue.

Die revenue guidance van 230-250 miljoen is btw nog altijd een groei van 15-25% in een shitty macro omgeving en waarbij de afgetekende marktleider (en voornaamste competitor) in zijn laatste earnings call heeft aangegeven niet verwacht te zullen groeien in 2024. Ze zijn dus marktaandeel aan het winnen. Toch ook niet onbelangrijk.

25% groei is nog altijd on track om de 500M te hitten 2026-2027.

Je moet niet veronderstellen dat ze profitable gaan zijn met 20% marges in 2026 of 2027. Je moet op termijn gewoon rekenen met 20% marge voor elke dollar die de deur uit gaat. Wij draaien zelfs in kutjaren 2023/beginning 2024 30% op onze machines. Overall marge is nog altijd rond de 25-28%.

Een machine met consumables maken is een relatieve fixed cost business. Je hebt machines, pusht met engineering naar deftige gross margin. Eens dat op punt staat is je R&D cost basically 0 voor die machines. Machines gaan de deur uit met 60-70% gross margin. Consumables met whatever je business nodig heeft. Dat gaat van 1% tot 99% marge ifv pricing scheme. Illumina is ook 'nogal creatief' in hoe ze hun machines met flowcells pricen/plaatsen.

Die flowcell revenue is 0 risk en recurring. Ik weet nog dat ik vroeger zelf 2M framework agreements mocht aftekenen met Illumina voor flowcells voor 4y levering. Waren prijzen met tiers. Bestel er X per Q en kost Y per flowcell. Bestel er A en kost B. Was zodanig geregeld dat het altijd 100-150k per kwartaal was. flowcell visibility is 100% en easy.

Machines zijn tricky. Ik denk wel dat ze in Q3 Q4 een spurtje getrokken hebben om replacement installments te doen. Machine placement is redelijk spotty en kan wat op en neer gaan. Minder sequencen gaan bedrijven niet rap doen. Maar machine vervangen of een extra machine uitstellen wel. Maar goed, ook daar gaan ze wel goeie visibility hebben.

Anyway, bottom line is. Revenue = recurring en je moet er van uit gaan dat elke dollar revenue op termijn 20% profit is. Cashflow zwart/winst tegen 2026 zou al een succes zijn.

En de huidige CEO heeft Illumina in de periode 2005-2016 mee groot gemaakt, dus die kent wel het klappen van de zweep denk ik dan:)

Dat zijn allemaal rare sjarels in die sequencing business. Ik heb nog met een vorige hoge pief van PacBio samengewerkt. Die had 200M revenue onder zijn hoede en VP whatever. Maar elke discussie kon die nog al die sequencing blockers en moleculen uit zijn hoofd en kon die op een half uurtje R&D in de juste richting duwen als ze al 2 w vast zaten :laugh:

In 2021 zijn hier verlieslatende SaaS gepasseerd aan een price to revenue van meer dan 80 :)

Dan vind ik Nvidia wel meevallen.

Dat vind ik ook. Ik word hier uitgelachen met mijn pacbio ding. Die staan aan 6 - 7 - 8 x revenue en het is achterlijk terwijl al de tech darlings aan 50 - 100x revenue staan en dat is de next big thing....

Over NVIDIA gesproken. Ik vind het moeilijk te bevatten dat dat recurring revenue is.

Beetje zoals de spoorlijnen fiascos in de USA vroeger.

Iedereen doet capex capex capex in parallel (sporen leggen dus). En dan blijkt de markt de klein en er blijft 1 over en al de rest blijft over met waardeloze excess hardware.

Over NVIDIA gesproken. Ik vind het moeilijk te bevatten dat dat recurring revenue is.

Beetje zoals de spoorlijnen fiascos in de USA vroeger.

Iedereen doet capex capex capex in parallel (sporen leggen dus). En dan blijkt de markt de klein en er blijft 1 over en al de rest blijft over met waardeloze excess hardware.
Het zijn AI cards met 80-90% margin. En wellicht enorme overordering.
Concurrentie zal opdagen en die marges gaan zakken en en enorme impact hebben op de resultaten.
Natuurlijk niet priced in.

CUDA (toolkit om code op NVIDIA GPU's te laten draaien) zorgt voor een stevige moat voor NVIDIA. AMD probeert al jaren om er iets tegenover te zetten, zonder veel succes.
CUDA is een stevige moat ja.
Maar niet 80-90% marges stevig in zo een grote markt.
Uiteindelijk is compute/$ relevant.

Ik werk op professioneel gebied samen met NVIDIA voor sommige hardware optimized dingen die ze doen. Niet AI related.

2y geleden hadden we geen GPU machines in AWS. Moesten we altijd gaan smeken en weet ik veel wat om een pre-allocated blokje van 20 machines of zo in AWS te krijgen via Nvidia. Sinds een maand of 12 is alles er beschikbaar wat we moeten hebben aan spot bradeerprijzen. Dus lijkt me dat AWS volgepropt zit ondertussen met GPUs en dat de markt daar post hype piek is.

That being said, die NVIDIA resultaten zijn wel verbluffend. Wat vroeger 10h duurde om te computen, duurt nu nog 30 min of zo. En dat is gewoon bestaande algos die wat refactored zijn door NVIDIA om op GPUs te lopen en gaan met de banaan. exact hetzelfde als vroeger, alleen 20x zo snel. Als dat voor AI hetzelfde of nog beter is qua speed/performance, woopdiewoop

Qua kost in AWS. Zo'n GPU is ~ 4x duurder dan CPU per minuut, maar je hebt maar 1/20 runtime. Dus nog altijd giga savings. En Nvidia licencieert die algos echt aan centjes (denk dat we < 0.1% van totale cost aan algo licenties betalen). Zolang we maar GPUs opvreten zijn ze content. Ik heb deze week nog eens gecheck. We hebben vorig jaar tienduizenden compute uren gehad. Zonder GPU was dat 1 of 2M compute uren geweest. Dat had wat kostelijk geweest.

Maar die markt lijkt me
a) zo lucratief en zo hoge marges dat iemand vroeg of laat inbreekt en die marges naar beneden donderen
b) zo overhyped met AI dat iedereen ondertussen wel zijn modelletje getraind heeft, zijn GPU bak staan heeft

(I could be wrong)

Zolang NVIDIA sterk gaat, ben ik gelukkig. Vanaf het wat kwakkelt in NVIDIA is het gedaan met sympathiek zijn tgo ons. Als alles goed gaat, mogen we travellen op hun kosten, krijgen we alles voe de voe niks en kunnen ze AWS in de juiste ricthing duwen voor ons.

Nvidia is gewoon op elk vlak in hun markten heer en meester. Ik voel geen reden om te verkopen, al heb ik er wel zin in gehad recent. Ik ga niet meer bijkopen, maar ik laat het gewoon zijn beloop gaan nu. Omdat het een eerste aankoop is van post-eigendom-kopen-heropbouw-portefeuille ben ik er niet rijk mee geworden, maar het is van begin tot einde wel een top pick geweest.

Mijn AMD aandelen had ik beter ook wat langer bijgehouden. :unsure:

Iemand al iets van EVS gezien ? De invite op hun website is een meeting om 12h snachts... - _ -

Full-year Highlights
• Order intake outpacing revenue at EUR 192.9 million, including EUR 7.4 million of Big Event Rental (BER).
• Revenue performance landing north of our guidance at EUR 173.2 million, growing 16.9% vs. FY22 despite being an uneven year without major Big Event Rental activity.
• Operating expenses are well controlled, with a start of depreciation of some intangible assets in 4Q23.
• EBIT closes in at EUR 41.1 million, landing EUR 2.3 million above our guidance, following the associated revenue performance.
• Healthy net profit at EUR 36.9 million (21.3% net margin) resulting in fully diluted earnings per share of EUR 2.65. Second half Highlights
• Strong order intake of EUR 108.9 million.
• Revenue for the second half of 2023 at EUR 85.8 million, growing 6.6% compared to the same period last year.
• Net profit amounts to EUR 15.8 million, leading to fully diluted earnings per share of EUR 1.13.

Outlook
• The important order intake of 2023 has considerably fueled the order book to be delivered in future periods. The total order book at the end of 2023 is of EUR 153.2 million, growing 12.9% compared to the same period last year.
o The order book reserved for 2024 is estimated at EUR 100.4 million, growing 16.9% compared to beginning of the year 2023. Out of this number, EUR 7.4 million is reserved for Big Event Rentals. Post closing, we secured additional Big Event Rental contracts.
• Based on the order book and current market dynamics, the revenue guidance for the year 2024 is set at EUR 180-195 million.
• EVS plans a controlled increase in number of team members in order to support further growth.
• We expect to pay out dividends in 2024 in line with our dividend policy, namely a base dividend per share of EUR 1.10.

image.png

Dus dat was tot 2 maanden geleden eigenlijk -50% sinds uw aankoop, maar dan nu plots x3, terwijl ik zie dat de winst pas op 5 maart is, en ze een omzet heeft van 2 miljoen euro voor een marktkapitalisatie van 364 miljoen?
Wat missen we hier van nieuws?:)

Goed ja, ik ken het product niet, misschien is het een wondermiddel.

Maar wat ik wel weet is dat veel slaap wordt veroorzaakt door overgewicht, en daar is sinds een jaar van 2 wel degelijk een wondermiddel tegen.
Dus van Nyxoah blijf ik alvast mijlenver weg. De berenkoffer is zo groot als maar kan zijn.
Apneu hangt bijlange niet enkel samen met overgewicht, ik ken veel zeer mensen dien niet dik zijn en toch apneu hebben. En de meeste slapen met zo'n stofzuigerdarm op hun gezicht.

Weer 5 aandelen NVDA verkocht. Aan 779.10 ditmaal. Nog 31 stuks over. Ik heb er hoe dan ook dikke winst op gemaakt dus ik ben blij :). Ondertussen zit ik aan een GAK van $200.
Ik denk vaak: "ik verkoop niet", maar met individuele aandelen heb in gewoon al veel te veel pech gehad door te lang te houden als ze dik op winst stonden.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan