Kleine Beursfeiten

Iemand die BMW recent van dichtbij heeft bekeken?

O8svawo.jpeg

Zelf geen analyse van de cijfers gedaan maar buikgevoel:

- Zwaar jaar omwille van de hetze rond EV’s en terugvallende winst door grote terugroepacties 2024
- Lancering nieuw EV platform Q1 2026 waar veel van verwacht wordt => Gunsterige periode om nieuwe EV’s te lanceren?
- Productie van de SUV’s zit reeds in US (Spartanburg) => Ontlopen importtarieven?
- De komende jaren beslist om nog steeds benzine, diesel, hybride, elektrisch én vanaf 2028 waterstof te produceren => Welk merk doet beter?
- Performance modellen worden in de toekomst aangeboden in EV vorm maar de benzinevarianten blijven 6/8 cilinders behouden
Laat waterstof uit je case. Waterstof voor auto's, metro, train, bus,... is geen efficiënte technische en economische oplossing. Net zoals voor residentiële verwarming trouwens. Er zijn bindende EU doelstellingen rond waterstof waar alle lidstaten aan de slag mee moeten, maar de toepassingen zijn heel selectief ondanks wat de waterstof lobby je wil doen geloven (Ik zit zelf in de sector) Vermoedelijk gewoon een marketingprojectje van BMW.

Iemand die BMW recent van dichtbij heeft bekeken?

O8svawo.jpeg

Zelf geen analyse van de cijfers gedaan maar buikgevoel:

- Zwaar jaar omwille van de hetze rond EV’s en terugvallende winst door grote terugroepacties 2024
- Lancering nieuw EV platform Q1 2026 waar veel van verwacht wordt => Gunsterige periode om nieuwe EV’s te lanceren?
- Productie van de SUV’s zit reeds in US (Spartanburg) => Ontlopen importtarieven?
- De komende jaren beslist om nog steeds benzine, diesel, hybride, elektrisch én vanaf 2028 waterstof te produceren => Welk merk doet beter?
- Performance modellen worden in de toekomst aangeboden in EV vorm maar de benzinevarianten blijven 6/8 cilinders behouden
Zonder ingreep van Europa op vlak van legislatie mbt batterijen etc gaat China de Europese autosector fisten met twee vuisten tegelijk. En Tesla hangt aan de tiet van Amerika zelf.

Aller zeg, opletten hè iedereen. Het is niet omdat Racing_genk zijn case maakt dat je meteen moet volgen. Maar als je het toch doet niet gaan klagen als het eens niet goed gaat :nono::oi22:

*Kuch kuch*:unsure:

Laatst bewerkt:
Ik snap eig niet dat zoveel aandeelhouders dit pikken bij D'ieteren (getuige de huidige koers).

Dhr Malone heeft bij Telenet een aantal jaar geleden hetzelfde gedaan. Qua value is dat bedrijf nog maar een schim van wat het ooit geweest is.

Nu, onze overheid heeft bij Proximus jarenlang dezelfde toeren uitgehaald, hoog dividend uitkeren aan zichzelf om het begrotingstekort op te vullen en nu maar klagen dat de investering in fiber te traag gaat.

AVGO na earnings weer +10% hoger.
Voor zij die geïnterresseerd zijn, mijn portefeuille:

CurrencySymbolDescriptionSector
GBPDGEDIAGEO PLCConsumer Non-Cyc
USDABTABBOTT LABORATORIES .Healthcare
USDAPDAIR PRODUCTS & CHEMICALS INCBasic Materials
USDAVGOBROADCOM INCTechnology
USDDISDISNEYEntertainment
USDJNJJOHNSON & JOHNSONHealthcare
USDJPMJPMORGAN CHASEFinancials
USDKOCOCA-COLA CO/THEConsumer Non-Cyc
EURMCLVMHConsumer Cyclicals
USDMRKMERCK & CO INCHealthcare
USDMSFTMICROSOFTTechnology
USDNKENIKE INC -CL BConsumer Cyclicals
USDNVONOVO-NORDISK A/S-SPONS ADRHealthcare
USDOREALTY INCOME CORPReal Estate
USDOXYOCCIDENTAL PETROLEUM CORPEnergy
USDPMPHILIP MORRIS INTERNATIONALConsumer Non-Cyc
USDSBUXSTARBUCKS CORPConsumer Cyclicals
USDTRVTRAVELERS COS INC/THEFinancials
USDUSBUS BANCORPFinancials
USDVVISA INC-CLASS A SHARESTechnology
USDXYLXYLEM INCIndustrials
Sinds deze post serieus wat veranderd. Heb serieus wat getrimmed, verkocht en andere zaken bijgekocht in't jaar. Had ook serieus wat cash nodig gezien ik een huis heb gekocht. Nieuw aangekochte bedrijven meer gefocust op tech (maar allemaal div payers) Salesforce, Mastercard & Alphabet. Ik post hier inderdaad niet iedere move, schrijf dit eigenlijk meer voor mezelf neer 😅

Stocks
ABT ABBOTT LABORATORIES . Healthcare
APD AIR PRODUCTS & CHEMICALS INC Basic Materials
AVGO BROADCOM INC Technology
CRM SALESFORCE INC Technology
GOOG ALPHABET INC-CL C Telecomm
MA MASTERCARD INC - A Technology
MRK MERCK & CO INC Healthcare
MSFT MICROSOFT CORP Technology
NVO NOVO-NORDISK A/S-SPONS ADR Healthcare
V VISA INC-CLASS A SHARES Technology

AVGO gisteren na earnings weer +10% hoger. Dit jaar weer van 108 dollar naar 205 (bij opening vandaag), +90%. En dividend ook +11%.
Heb AVGO hier in juni 2021 eerste keer mijn bull thesis neergeschreven. Sindsdien +300%

Laatst bewerkt:
Ik heb een positie genomen in Mobileye. Grote marktspeler in drive assist, camera, en autonomous driving. In dat laatste gaat Tesla met alle aandacht lopen, maar de rest wordt gebruikt in elke nieuwe auto. In drive assist en camera is hun technologie superieur.

Terecht zware klappen gekregen sinds december 2023 door dalende inkomsten. China was daar een grote factor in. Heel de markt is overspoeld door Chinese wagens en China heeft de voorkeur om dergelijke systemen in China zelf te ontwikkelen en tegen lage prijzen. (Het feit dat het een Israëlisch bedrijf is, heeft wss ook niet geholpen in algemeen sentiment?). Ook hadden ze wat tegenslag dat enkele grote spelers die in de pipeline zatten hun beslissing hebben uitgesteld.

Ik denk dat de bodem bereikt is: ze zijn zich succesvol aan het "de-risken" van China om de afhankelijkheid te verminderen, die ooit meer dan 30% van de inkomsten uitmaakte. Een conservatieve prognose, zonder nieuwe flashy deals, zou hun inkomsten tegen het einde van het decennium nog steeds verdrievoudigen. Huidige stockvalue prijst weinig groei in. Als ik kijk naar hun business development pipeline ir.mobileye.com/static-files/89d7d4eb-e6bd-42a2-b32b-2053822daa6e lijkt de pijplijn te groeien, en twee spelers staan op het punt om genomi¬neerd te worden. Ondertussen zijn de restricties + tarieven op Chinese technologie in US en mogelijks ook EU een feit en dat zal er niet op verbeteren wat alvast voorkomt dat low cost China technologie de markt overspoelt. Omgekeerd zullen ze in China hierdoor ook niet veel rapen, maar dat lijkt dus al ingeprijsd + afhankelijkheid is verminderd.

Ik had het al langer op de radar, maar momentum lijkt me nu goed: vanuit technisch oogpunt ziet het er nu heel goed uit op alle LT/MT en KT grafieken + onlangs maakte de CEO van Lyft een al dan niet onbedoelde onthulling over Honda als klant van Mobileye, hoewel die niet officieel zijn aangekondigd. Speculatief i know, maar Honda (7e grootste automaker ter wereld) heeft zijn samenwerking met GMs inferieure zelfrijdende technologie wel onlangs beëindigd... Er is heel veel short interest(+-30%) De kans dat short-sellers hun posities moeten afdekken is aanzienlijk want ze krijgen hun gelijk maar niet, als daar een catalyst bijkomt (Honda?) is short squeeze een mogelijkheid, nog te monitoren of deze short-posities ook daadwerkelijk gedwongen moeten worden gesloten. Voorts ook upgrades in ratings door analisten laatste tijd. Intel CFO heeft erop gehint dat ze wss een positie zullen verkopen, maar weegt voor mij veel te licht ivgl bovenstaande, er zijn veel mogelijke redenen daarvoor. Voorts zijn ze volgens mij ook meegesleurd in het negatieve sentiment rond intel.

Kwestie van transparant te zijn: in deze fase van de bull market doe ik niet aan buy and hold dus ik twijfel ook niet om snel buiten te gooien als ik niet meer overtuigd ben/als de catalyst te lang op zich laat wachten.

Kiezen is verliezen 🥲😂

Miljaar Miljaar 🤣 nuja goed, had het moeten weten - echter moet ik gewoon stoppen met portfolio elke dag te checken met aandelen als JOE en MSGE.

investing should be dull, it shouldn't be exciting; investing should be more like watching paint dry or grass grow

I.p.v. daarvan iets meer tijd steken om maandelijks genoeg gespaard te krijgen 🤩

Afgelopen weken / maanden toch wat gefrustreerd aan het geraken met het absoluut gebrek aan performance van AMD in wat afgetekend HET jaar van de AI bubbel/bull market is. -13% YTD (-40% ten opzichte van hun piek dit jaar) terwijl de Nasdaq lekker op +32% staat. :puke:
Fundamenteel niets mis met dat aandeel en toekomstige groei en marges zien er meer dan in orde uit.

Gelukkig ook een stevige positie in TSM die het wel goed doet.

Terug
Bovenaan