Kleine Beursfeiten

Ik weet zelfs niet of die effectief kopen of gewoon iets synthetisch doen om de index te shadowen (swaps, opties, iets anders, ...).

Bottomline is dat ETF joining gewoon een move is en geen fundamentele buy pressure die de prijs naar boven duwt.

Het is een mix, sommige zijn physical replication trackers en die kopen effectief alle onderliggende aandelen, andere zijn synthetisch en kopen niet aan; nog andere zitten een beetje tussenin (sampling) en kopen de voornaamste of meest verhandelde onderliggende aandelen om de aankoop- en verkoopkosten te beperken t.o.v. volledige physical replication.

Duur, inferieur product tov competitor en slagen er niet in om te stijgen in een bull market. Ik zie het niet...
beste X86 cpu's op de markt, marktleider in datacenter cpu's, marklteider in desktop cpu's, marktleider in laptop cpu's ( gaat nek aan nek met het beste dat apple heeft) , marktleider in console chips, op 1 na beste fabrikant van AI chips en in bepaalde workloads zelf beter dan het beste wat nvidia te bieden heeft.

p/e is hoog omdat hun overnames hier allemaal inzitten. xilinx, pensando, zt systems

hun non gaap P/E is lager dan nvidia. is nvidia hier dan niet de ovepricede stock? ;)

Lisa su is ook een top ceo. heeft dat bedrijf uit het slijk gehaald en intel omver gepist met een r&d budget dat zo goed als 0 was en had competitie op 2 fronten. Nu ze intel verslagen hebben, zijn ze nog maar net all in gegaan op AI.

• Record Data Center segment revenue of $3.5 billion was up 122% year-over-year and 25% sequentially primarily driven by the strong ramp of AMD Instinct™ GPU shipments and growth in AMD EPYC™ CPU sales.

persoonlijk meer fan van TSMC omdat elke chipfabrikant daar aan de kassa passeert, maar daar zit je met het china <---> taiwan risico.

Moest ik Nu kopen, amd boven nvidia anyday. rekening houden met het feit dat amd pas bestellingen opnam voor MI300 in december 2023. Nog massas markt af te snoepen van nvidia, maar net zoals met intel duurt dit heel lang. Die zitten ook nog met een market share van 80% in servers ook al zijn deze zwaar inferieur aan wat amd verkoopt. Amd snoept gewoon jaarlijks een % of 5 marktaandeel weg bij intel, ik veronderstel dat dit gelijkaardig gaat zijn met nvidia, want die kunnen niet volgen met de bestellingen.

Ik heb mij indertijd ook een audi Q5 gepakt van het werk omdat ik geen jaar wou wachten op mijn bmw x3... ook al vond ik de bmw net iets beter ;)

Laatst bewerkt:
Technisch kan je dan wel gelijk hebben, risk/reward bekeken vind ik het niet de moeite.

Ze zijn er al niet in geslaagd om te performen in een bull markt. Een challenger in de AI market zoals AMD zal het moeilijker hebben als er een correctie komt in 2025 dan Nvidia (lagere margins, speculatieve groei, lagere FCF, lagere profitability, minder geld voor R&D...) Reken daarbij nog dat slechts 35% revenue uit USA komt en 50% uit Asia, met Trump in office is dat ook een groot risico.

Ivgl met Nvidia is het dan mss wel goedkoper, het blijft duur geprijsd voor een challenger in onzekere marktomstandigheden.

AMD hun processoren zijn goed. Ik zou zonder twijfel gaan voor AMD moest ik een nieuwe PC samenstellen.

Hun GPU's daarentegen zijn minder efficiënt dan Nvidia (Nvidia is beter qua features zoals Raytracing en DLSS), en ze zijn niet in die mate goedkoper dat je zou staan te springen om een AMD kaart aan te schaffen. 't Is een spijtige zaak voor de gamer. AMD zou een betaalbare GPU moeten hebben die Nvidia wegblaast in dat prijssegment. Ze verkopen ook liever minder GPU's aan een te hoge prijs. Meestal is AMD wel ietsje sneller dan Nvidia voor dezelfde prijs maar het verschil is gewoon niet groot genoeg. Ik zou geen 100-200 euro minder betalen voor AMD voor een GPU die dan slechter is in Raytracing, geen DLSS heeft en meer verbruikt. Ik ben nu zelf aan 't twijfelen wat ik zou doen, wachten op de nieuwe nvidia kaarten of niet. Ik zal deze week eens zien hoe die nieuwe Indiana Jones game loopt :)

Nuja tegenwoordig is het allemaal AI waar het grote geld te rapen valt en daar is Nvidia ook veel beter in heb ik de indruk.

Als je de grafiek van AMD bekijkt zijn ze dit jaar wel serieus gedropt tegenover hun high eerder dit jaar. Ik zou als aandeel eerder AMD kopen dan Nvidia, zit toch meer upside in denk ik.

Laatst bewerkt:
Ondertussen zijn ze ongeveer alle winst kwijt terwijl er toch echt wel een enorme koopdruk zou moeten zijn tussen nu en 2 weken wanneer ze effectief toetreden tot de S&P500... bizar?
Laatste 2 dagen redelijk wat verkoopdruk op tech stocks die het de laatste maanden relatief goed hebben gedaan, dus dat heeft er vermoedelijk wel mee te maken. Alle SaaS is gezakt.

Verder vond ik volgende studie van McKinsey dat het effect toont op de stock price na index inclusion. Uiteindelijk is dat een heel tijdelijk effect: https://www.mckinsey.com/featured-i...the-ephemeral-effect-of-stock-index-inclusion

Ik had een deel van mijn positie verkocht na de 10% stijging en gisteren weer grotendeels teruggekocht. Had dat hier misschien ook kunnen delen maar kan hier niet elke transactie zetten natuurlijk. :)

Laatst bewerkt:
Vond je het met die 10% stijging te hoog gewaardeerd, of rekende je gewoon op een terugval na de sterke stijging (wat vaak gebeurd) om eerst winst te nemen en nadien terug te kopen?

AMD hun processoren zijn goed. Ik zou zonder twijfel gaan voor AMD moest ik een nieuwe PC samenstellen.

Hun GPU's daarentegen zijn minder efficiënt dan Nvidia (Nvidia is beter qua features zoals Raytracing en DLSS), en ze zijn niet in die mate goedkoper dat je zou staan te springen om een AMD kaart aan te schaffen. 't Is een spijtige zaak voor de gamer. AMD zou een betaalbare GPU moeten hebben die Nvidia wegblaast in dat prijssegment. Ze verkopen ook liever minder GPU's aan een te hoge prijs. Meestal is AMD wel ietsje sneller dan Nvidia voor dezelfde prijs maar het verschil is gewoon niet groot genoeg. Ik zou geen 100-200 euro minder betalen voor AMD voor een GPU die dan slechter is in Raytracing, geen DLSS heeft en meer verbruikt. Ik ben nu zelf aan 't twijfelen wat ik zou doen, wachten op de nieuwe nvidia kaarten of niet. Ik zal deze week eens zien hoe die nieuwe Indiana Jones game loopt :)

Nuja tegenwoordig is het allemaal AI waar het grote geld te rapen valt en daar is Nvidia ook veel beter in heb ik de indruk.

Als je de grafiek van AMD bekijkt zijn ze dit jaar wel serieus gedropt tegenover hun high eerder dit jaar. Ik zou als aandeel eerder AMD kopen dan Nvidia, zit toch meer upside in denk ik.
hun marketing kan wel beter, Intel maakt enorm veel promo rond hun nieuwe Copilot + pc's met Lunarlake en met TOPS van 65 , Amd kon dit al in de huidige generatie maar haast niemand die het weet :) persoonlijk ook eigenaar van een AMD Ryzen7

@Forzaracing

Startprijzen van Digi zijn bekend. Nu wachten op de prijsreactie van Orange & Telenet. De prijsoorlog is in gang gezet.
Een fiber 500mbps lijn bij Digi is meer als 6x goedkoper als bij Px. Vandaag -6.8%, op een dikke 2 weken 23% naar beneden.
De CEO mag opnieuw binnenkort opnieuw naar het parlement.

Zoals daarnet al geschreven: totdat Orange zijn prijzen verlaagt. En daarna Telenet/Base volgt.
Ze hebben al geanticipeerd met prijsverlagingen via hun dochtermerken: Orange met Hey, Telenet met Base en Proximus met Scarlet en Mobile Vikings. Dat de hoofdproviders nu plots hun prijzen neerwaarts gaan bijstellen zie ik eerlijk gezegd niet gebeuren.

Vandaag terug vrij grote shortpositie in Palantir opgebouwd... Puur op waardering eigenlijk, dus niet risicoloos, maar short interest is zeer laag, dus ik ga het er toch op wagen.

Ik wacht nog even de opname in de NASDAQ 100 af op 13 december, in de week daarna ga ik er ook aan beginnen. Welke strike price & expiry date heb je genomen ?

Denk dat Bavarian Nordic stilaan interessant wordt: https://www.bavarian-nordic.com/investor/news/news.aspx?news=7024

- De travel health divisie presteert beter dan verwacht
- Bavarian Nordic kocht in 2020 de vaccins Rabipur en Encepur van GSK. Hiervoor was technologieoverdracht nodig naar de eigen productiefaciliteiten van Bavarian. Voor Rabipur is deze succesvol afgerond, voor Encepur bijna. Hierdoor kan Bavarian binnenkort volledig zelfstandig deze vaccins produceren, wat vanaf 2026 verbeterde brutomarges zal afleveren.
- De afgelopen jaren hebben de overnames van Rabipur en Encepur (GSK) en Emergent BioSolutions aanzienlijke kosten meegebracht. De laatste betaling van 1,7 miljard DKK zal echter in eerste helft 2025 plaats vinden. De overnames hebben de toekomstige kasstroom en winstgevendheid van Bavarian versterkt.
- De integratie van de activa van Emergent BioSolutions is bijna afgerond.
- Een herstructurering van de R&D-organisatie zal vanaf 2025 een jaarlijkse besparing van DKK 50-75 miljoen opleveren. Deze besparingen dragen bij aan het financieren van strategische initiatieven, waaronder aandeleninkoopprogramma.

Pfft, alles staat zo duur. Goed voor mijn long index posities, maar ik zou graag nog eens actiever traden in iets dat goedkoop staat, bij voorkeur iets dat kan boomen als de boel crasht. Mss opties op bitcoin (of de ETF's toch) eens bekijken, die IV zou torenhoog moeten zijn. Ofwel in de EUR/USD traden, maar het interest verschil tussen beiden maakt elke short positie in de USD weer zo duur.

Klein beetje $/€ winst genomen: klein stukje Alphabet verkocht @190 en Solvay bijgekocht.

M.b.t. Solvay heb ik ergens met een half oog iets gelezen over nakende prijsonderhandelingen Europa m.b.t. Natriumcarbonaat - deze zouden mogelijks onder druk komen te staan - maar ik kan er niets meer van terugvinden.

Ook de bouwsector in Europa zal een, zij het beperkte, negatieve impact hebben. Het staat ook wat gekend als dividend -aandeel - in combinatie met groene ambities zou dat mogelijks een effect kunnen hebben.

Ik geloof dat ze tegen volgend jaar ook een productieverhoging gaan hebben in de VS die zou toelaten om goedkoper te leveren, ten koste van een plant in - ik dacht Spanje.

Terug
Bovenaan