Kleine Beursfeiten

Zeer anekdotisch, maar mijn niet-technische kennissen gebruiken nu op hun gsm allemaal chatgpt ipv google search.

Anderzijds heeft Google wel andere troeven; ik zou bv. niet weten hoe te overleven zonder google maps, android, of gmail.

Maar search is natuurlijk hun dikke cashcow, en daar lijkt de weg slechts in 1 richting te kunnen gaan, nl. naar beneden.
Langs de andere kant hebben ze wel het distributiekanaal (android) in handen, dus misschien kunnen ze gewoon hun eigen ai er genoeg doorpushen.

Laatst bewerkt:
Zeer anekdotisch, maar mijn niet-technische kennissen gebruiken nu op hun gsm allemaal chatgpt ipv google search.

Anderzijds heeft Google wel andere troeven; ik zou bv. niet weten hoe te overleven zonder google maps, android, of gmail.

Maar search is natuurlijk hun dikke cashcow, en daar lijkt de weg slechts in 1 richting te kunnen gaan, nl. naar beneden.
Langs de andere kant hebben ze wel het distributiekanaal (android) in handen, dus misschien kunnen ze gewoon hun eigen ai er genoeg doorpushen.

Google Gemini op Android is al bijna even straf.

Buiten de EU heb je hun "AI Overview" die rechtstreeks beschikbaar is via de Google Search en min of meer hetzelfde doet. Momenteel nog niet beschikbaar in de EU. (volgens Google omwille van regulering). Daardoor verliezen ze inderdaad wel market share, ik gebruikte op vakantie gewoon die AI Overview terwijl ik nu ook veel ChatGPT of een andere LLM gebruik.

Het distributiekanaal hebben in een wereld waar LLM's meer naar een commodity aan het evolueren zijn, lijkt mij cruciaal. Zo kan je idd je eigen AI erdoor pushen.

Vooral Apple profiteert enorm, ze hebben een groot distributiekanaal, geen search market share te verliezen, en AI search/LLM zal makkelijker lokaal op hun apparaten kunnen draaien. Hun chips zijn er perfect voor (ze delen geheugen slim tussen verschillende onderdelen) De kost van het runnen van zo'n LLM kunnen ze meer doorschuiven naar de gebruiker door de inference kost naar het apparaat zelf te duwen.

Gelukkig voor Google hebben ze via Android ook veel distributie in handen. Google heeft ingezet op TPU (hun speciale AI-chips) wat minder interessant is geworden en sowieso hebben ze in het search gebeuren veel te verliezen en weinig market share te winnen.

Then again, Google is veel meer dan alleen search en hun waardering is niet van de pot gerukt. Apple innoveert al jaren amper en teert vooral op hun bestaande ecosystemen dus ernaar traden doe ik (nu) niet.

Melexis zwaar onderuit. Er komt wel een dividendje van 2,4€ aan (ex 20/05/2025).
Gekocht aan 53,9€.

Laatst bewerkt:
Uwe collega toch?
Idd, heeft maar 2 posities meer: 90% Spotify en 10% Deceuninck, heeft verleden jaar op Spotify na alles verkocht en in deze 2 gestoken en kan stilaan dromen van een nieuw huis - zijn eigen woorden: héél veel geluk, hij is gestart met beleggen in 2022/2023.

Als je echt een hoofdvogel treft kan het echt snel gaan natuurlijk, zelfs met een behapbaar bedrag (initieel gestart met 20k, uitgebreid naar 50k eigen inleg).

Google search beat, groeit aan 12,5% y/y. Chatgpt bestaat nu al 2,5 jaar en de cijfers wijzen erop dat het hun gewoon niet veel doet.
Alleszins voorlopig zo maar ik verwacht dat dit zo zal blijven. En persoonlijk ken ik bijna niemand die LLMs gebruikt voor search.
Markt reageert negatief vooral door de cloud miss( uitgelegd dat dit door capacity constraint was zoals bij msft ) en veel hogere capex dan verwacht ( 75B vs 57B). Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat hier een goeie ROI zal op worden bekomen zoals in het verleden al was bij google.
Long google 7% positie sinds jan 2024.

Google search beat, groeit aan 12,5% y/y. Chatgpt bestaat nu al 2,5 jaar en de cijfers wijzen erop dat het hun gewoon niet veel doet.
Alleszins voorlopig zo maar ik verwacht dat dit zo zal blijven. En persoonlijk ken ik bijna niemand die LLMs gebruikt voor search.
Markt reageert negatief vooral door de cloud miss( uitgelegd dat dit door capacity constraint was zoals bij msft ) en veel hogere capex dan verwacht ( 75B vs 57B). Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat hier een goeie ROI zal op worden bekomen zoals in het verleden al was bij google.
Long google 7% positie sinds jan 2024.
Waar heb je dat cijfer gevonden van 12,5%?

Ik zie wel:
Google Services revenues increased 10% to $84.1 billion, reflecting the strong momentum across Google
Search & other and YouTube ads.

Edit: Ik zie het al
Q4 2024 Supplemental Information (in millions, except for number of employees; unaudited)
Revenues, Traffic Acquisition Costs (TAC), and Number of Employees
Quarter Ended December 31,
2023 2024
Google Search & other $ 48,020 $ 54,034

Maar dat zegt niets over search volume? Ze kunnen ook search 10% meer gemonitized hebben? Als je google search results bekijk de laatste tijd is het meer sponsored dan iets anders.

Ik heb een startpositie gekocht (met de optie te verdubbelen indien nog eens -20%), desondanks:
  • Teleurstellende inschatting Melexis m.b.t. eerdere outlookverlaging n.a.v. gekende doch groter dan verwachte voorraadcorrectie
  • Aanvullende ook geen concrete zichtbaarheid op verbetering
  • Quasi zekerheid dat er nog eens gevochten zal worden m.b.t. importtarieven welke de markt nog meer onder druk zetten
  • mogelijks nog risico op nodige prijsdalingen
  • China die een plaats op het wereldtoneel zal verwerven - meer gespreide markt, maar Melexis maakt daar ook deel van uit.
Anderzijds is de situatie wat ze is en is een verlaging van voorraden ook gewoon tijdelijk, de sector draait ook al even op een laag pitje - wat herstel in de toekomst lijkt me dan ook gewoon realistisch te zijn. Geduld zal nodig zijn want Q1/Q2 zal niet goed zijn. Het lijkt niet duur te zijn.

Terug
Bovenaan