Kleine Beursfeiten

Ik zit plots met een gedacht rond gans de inwerkingtreding van de meerwaardebelasting. Het zal voor zover ik lees mogelijk zijn om aan te geven dat bepaalde aandelen tegen een hogere aankoopprijs werden aangekocht dan hun marktwaarde op middernacht 1 januari 2025 (het moment dat er een "foto" genomen wordt). Dit is om verlies opgelopen nog vóór de inwerkingtreding van de meerwaardebelasting vrij te kunnen stellen wanneer het aandeel herstelt.

Waarom niet gewoon PUT opties schrijven die héél diep ITM zitten en vervallen voor eind dit jaar?

Marktprijs van een aandeel is bijvoorbeeld $100 en jij schrijft op $200 (of $150 of whatever de maximum beschikbare strike is) en strijkt hiervoor een premium op van iets meer dan $100. Op uitvoerdatum noteert het aandeel lager dan de strike van $200. Je wordt dus uitgeoefend en bent verplicht aan te kopen tegen de strike van $200 per aandeel. Je hebt hiermee een bewijs dat je het aandeel effectief hebt aangekocht aan $200. Hiermee zou dus alle toekomstig geboekte meerwaarde onder die strike van $200 niet meetellen voor de meerwaardebelasting. :oi22:

Tijdelijke loophole of niet?

En de meerwaarde op je optie, die is toch ook belastbare meerwaarde.

Ik snap het niet. Opties hebben premiums, transactie kosten, taxen ... Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat die kosten minder zouden zijn dan 10% van je eventuele winst.

Los van de obvious, je wilt niet met een optie zitten in het ijle als je die eigenlijk niet wil. Het aandeel moet maar eens capriolen maken en je moet/mag kopen aan een prijs die je niet wil...

En de meerwaarde op je optie, die is toch ook belastbare meerwaarde.
Die optie loopt af in 2025 dus daar zit nog geen meerwaarde op. Je doet dit om via een vestzak-broekzak manier aandelen aan te kopen aan een hogere aankoopprijs dan de effectieve marktprijs.

Ik snap het niet. Opties hebben premiums, transactie kosten, taxen ... Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat die kosten minder zouden zijn dan 10% van je eventuele winst.

De premium wordt aan u uitbetaald wanneer je schrijft. Transactie kosten zijn peanuts (een paar euro per optie). Anno 2025 zijn er ook gewoon helemaal geen taksen op opties (op de TOB bij uitoefening na, maar die heb je bij rechtstreekse aankoop dus ook).

Los van de obvious, je wilt niet met een optie zitten in het ijle als je die eigenlijk niet wil. Het aandeel moet maar eens capriolen maken en je moet/mag kopen aan een prijs die je niet wil...
De verplichting hebben om 100 aandelen te kopen aan $200/aandeel (waar je eerst een premium van $100/aandeel hebt opgestreken bij het schrijven van de covered PUT optie), of diezelfde 100 aandelen in portefeuille hebben is qua risico hetzelfde. Daalt het aandeel naar $80 dan is de waarde in uw portefeuille gehalveerd en je hebt 100 x ($100-$80) = $2000 verlies.
Bij die optie zit je met eenzelfde verlies: 100 x ($200 - $80 -$100 van de premium die je al hebt gekregen) = $2000 verlies

Zo, m'n derde succesvolle "round trip" met $WING puts is bij deze afgesloten.
Put verkocht tijdens een onverwachte maar welgekomen koersdip vandaag (zonder nieuws?).
$54 -> $83. Leuke trade(tje).

Het aandeel kan imo zeker nog lager gaan. Alleen is US consumer spending data de laatste tijd toch beter dan verwacht. Dus ik neem het zekere voor het onzekere voor Q3 ER in oktober. Mocht de koers naar aanloop van die ER toch opnieuw naar $340/350 spurten, kijk ik opnieuw naar puts.

Te midden van de UNH miserie elders wel iets meer geluk gehad.
Mijn Wingstop (en Chipotle) puts begin deze week verkocht met mooie winst. En vandaag plots $WING +26% na een beter dan verwachte ER. Dodged a bullet.
Zonet een nieuwe put positie ingenomen: 1x Jun26 $360P voor $54.
Aandelenkoers as we speak $364.
Thesis is simpel: een restaurantketen met negatieve same store sales growth die tegen een P/S van 15 noteert. Ze openen wel nieuwe restaurants gelijk zot, maar de impact daarvan (% gezien) zal met de tijd afzwakken. 1 minder kwartaal en/of een consumer slowdown aan de horizon en de koers implodeert opnieuw.
Theoretische estimated returns van de nieuwe put bij verschillende koersen hieronder:

Bekijk bijlage 42923

Bij saxo krijg je het geld van de optie verkoop wel bij het schrijven maar de gerealiseerde winst is er pas nadat de optie is vervallen, doorverkocht of uitgeoefend.

Dus als je Microsoft put in december 2025 verkoopt voor 5000 en op 1 januari 2026 staat die op 4800 en op 31 december 2026 wordt die uitgeoefend dan is de meerwaarde 4800 eurootjes.

Laatst bewerkt:
En nog even over LULU:

Wat research light gedaan gisteren.
Volgens een aantal bronnen zoals TickerTrends en C. Camillo, ziet de social en web data er niet zo sterk uit.
Fintwit is ook heel positief over het aandeel, wat vaak een contra-indicator is.

Google Trends ziet er relatief OK voor domestic (US), en best positief voor ROW, maar mogelijks is de relevantie en kwaliteit van die data minder groot dan in het verleden door de opkomst van AI queries.

US:
1756999656232.png

UK:
1756999532240.png

S-K:
1756999409554.png

JP:
1756999473321.png

DE:
1756999293589.png

Dat gezegd zijnde, de koers van American Eagle toont wat er mogelijk is bij extreem lage verwachtingen...
Dus er is hoop.
Het wordt rekenen op iets betere in-store spending het afgelopen kwartaal en een degelijke outlook.

Naast LULU Sep25 + Nov25 calls ook nog Guidewire (GWRE) Dec25 + Jan26 puts voor straks. Niet al teveel vertrouwen in, want volgens mij komt er een beat aan (top line consensus $337M). Toch houdt iets mij tegen om ze nu al van de hand te doen. Ik had vanaf het begin (aankoop begin juni) gehoopt op een sub $200 print om ze met mooie + van de hand te doen, maar die is er nooit gekomen. Dus tegen beter weten in toch bijhouden.

Bij saxo krijg je het geld van de optie verkoop wel bij het schrijven maar de gerealiseerde winst is er pas nadat de optie is vervallen, doorverkocht of uitgeoefend.

Dus als je Microsoft put in december 2025 verkoopt voor 5000 en op 1 januari 2026 staat die op 4800 en op 31 december 2026 wordt die uitgeoefend dan is de meerwaarde 4800 eurootjes.

Nogmaals het ideale voorbeeld van de gemiddelde discussie hier. Je zit helemaal naast de essentie. Helemaal. Je eigen grootsheid misschien even parkeren en eens fatsoenlijk lezen.

Braze mooi omhoog after hours, LULU “zwaar” omlaag.
Beide after hours reeds dichtbij mijn “eerste” targets (Braze 34-35$ - LULU 160-170$). Mogelijk gedeeltelijke position switch binnenkort.
BILL after hours +8,65%. “Exclusive-Starboard built big stake in BILL Holdings, may run board fight” . https://www.investing.com/news/stoc...-in-bill-holdings-may-run-board-fight-4225335
Gassy zijn BILL thesis gaat helemaal uitkomen 👌.
Met Braze en BILL samen 22,5% van PF verwacht ik morgen een mooi groene dag 🤞.

Laatst bewerkt:
Naast LULU Sep25 + Nov25 calls ook nog Guidewire (GWRE) Dec25 + Jan26 puts voor straks. Niet al teveel vertrouwen in, want volgens mij komt er een beat aan (top line consensus $337M). Toch houdt iets mij tegen om ze nu al van de hand te doen. Ik had vanaf het begin (aankoop begin juni) gehoopt op een sub $200 print om ze met mooie + van de hand te doen, maar die is er nooit gekomen. Dus tegen beter weten in toch bijhouden.

1757017909617.png

Een droge 0/2 🙃

$LULU ondermaats. US negatieve groei... 1.5% impact op portfolio morgen.
$GWRE iets sterker dan ik had gedacht. $356M, waar ik had gerekend op $345-350M. Guidance ook wel sterk, dus duidelijk de foute keuze geweest om m'n puts niet te verkopen. Ik verwacht +- 0.5% impact op portfolio.

Edit: Fintwit strikes again met $LULU. Keer op keer incorrect. Eigenlijk best een twitter en stocktwits sanity check doen voor elke (long) positie die ik wil aangaan. Als dat aandeel trending is bij retail, hard pass.

Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 43960

Een droge 0/2 🙃

$LULU ondermaats. US negatieve groei... 1.5% impact op portfolio morgen.
$GWRE iets sterker dan ik had gedacht. $356M, waar ik had gerekend op $345-350M. Guidance ook wel sterk, dus duidelijk de foute keuze geweest om m'n puts niet te verkopen. Ik verwacht +- 0.5% impact op portfolio.

Edit: Fintwit strikes again met $LULU. Keer op keer incorrect. Eigenlijk best een twitter en stocktwits sanity check doen voor elke (long) positie die ik wil aangaan. Als dat aandeel trending is bij retail, hard pass.
Forward guidance is wat LULU vooral nekt. Uiteindelijk missen ze dit Q dat vol uitdagingen zat maar met 10 miljoen. EPS up en dergelijke meer. Geen slechte cijfers maar een paar waarschuwingen.

Ik blijf er nog wel vertrouwen in hebben voor dezelfde redenen. Ik ga een stukje bijkopen morgen. Wel de laatste DCA voor LULU want stake is anders te groot.

De koersschommelingen van Braze zijn in het verleden meestal vrij negatief geweest na earnings release. Bij negatieve reactie sluit ik niet uit dat het naar +/- 23$ kan gaan komende tijd. Aangezien de negatieve koersreactie van Braze na earningsrelease de laatste jaren, twijfel ik momenteel om op mijn aankoop van 13/08 aan 24,84$ (30% van mijn Braze aandelen) winst te nemen. Zou zo'n 9% winst opleveren. Dit om de risk-reward wat veiliger te stellen. Dit zou dan wel een vermindering van de winst zijn bij positieve koerssprong. Bij positieve verrassing zie ik de beurskoers mogelijk richting 34-35$ gaan de komende weken. Ik reken dus eigenlijk op een potentiële daling richting 23$ of een potentiële stijging richting 34-35$.
@Walter: indien Braze naar 34-35$ gaat zou ik al gedeeltelijk winst nemen (denk zelfs dat ik eerste plukje winst een half uur na opening neem; hangt ook van koersverloop van LULU af; kleine positionswitch). Kan de komende maanden ook nog naar 37-38$ en op langere termijn als er weer nieuwe bullish elementen bijkomen natuurlijk nog hoger. Maar in dit korte tijdsframe mik ik vooral richting 34-35$. Mijn GAK door tussentijds traden ligt rond 24$.

Laatst bewerkt:
M.b.t. Braze dat hier vermeld wordt. Het is idd een mooie beweging, maar Euhm, het komt (zelfs recent) toch van hoger? In juni zat het zelfs rond de 35-36 USD. Voor Trump aan zijn tirade begon zat het zelfs tegen de 50 USD. Dus tof als je er recent bent in gestapt (of in 2022), maar anders is het toch gewoon back to start? Is uiteraard een mooie beweging, daar niet van.

Terug
Bovenaan