cege
Well-known member
Ik zit plots met een gedacht rond gans de inwerkingtreding van de meerwaardebelasting. Het zal voor zover ik lees mogelijk zijn om aan te geven dat bepaalde aandelen tegen een hogere aankoopprijs werden aangekocht dan hun marktwaarde op middernacht 1 januari 2025 (het moment dat er een "foto" genomen wordt). Dit is om verlies opgelopen nog vóór de inwerkingtreding van de meerwaardebelasting vrij te kunnen stellen wanneer het aandeel herstelt.
Waarom niet gewoon PUT opties schrijven die héél diep ITM zitten en vervallen voor eind dit jaar?
Marktprijs van een aandeel is bijvoorbeeld $100 en jij schrijft op $200 (of $150 of whatever de maximum beschikbare strike is) en strijkt hiervoor een premium op van iets meer dan $100. Op uitvoerdatum noteert het aandeel lager dan de strike van $200. Je wordt dus uitgeoefend en bent verplicht aan te kopen tegen de strike van $200 per aandeel. Je hebt hiermee een bewijs dat je het aandeel effectief hebt aangekocht aan $200. Hiermee zou dus alle toekomstig geboekte meerwaarde onder die strike van $200 niet meetellen voor de meerwaardebelasting.
Tijdelijke loophole of niet?
En de meerwaarde op je optie, die is toch ook belastbare meerwaarde.
Ik snap het niet. Opties hebben premiums, transactie kosten, taxen ... Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat die kosten minder zouden zijn dan 10% van je eventuele winst.
Los van de obvious, je wilt niet met een optie zitten in het ijle als je die eigenlijk niet wil. Het aandeel moet maar eens capriolen maken en je moet/mag kopen aan een prijs die je niet wil...

.
.
Weer pijnlijke tijden.