Kleine Beursfeiten

De Tijd is steeds verder aan het afglijden richting churnalism en clickbait met een sausje van hapklare koppen, oppervlakkige podcasts en lichtvoetige vlogs.
Ah dan ben ik niet de enigste die dit al gemerkt heeft. Er zijn nog cava artikels maar heel wat consumenten gerelateerde zaken zijn niet zo diepgravend meer.

Hier begonnen met een dividendportfolio op 15 december, grootste positie aedifica. Bijna 12% erbij ondertussen. Een mens zou nog twijfelen om ze te verkopen :unsure:

PTC Inc en adobe gekocht .PTC is eigenaar van Onshape, een cloud based-cad programma waar ik graag mee werk (heeft momenteel een dipje) en heeft ook wat andere programmas onder zijn naam. https://www.ptc.com/en/news/2025/earnings-results-q4-fy25

xpeng voor de robots.

ik zou nog graag in hyundai investeren die eigenaar is van boston dynamics, maar ik vind geen manier op saxo of mexem om rechtstreeks in dat zuid koreaans bedrijf in te kopen... iemand hier die weet hoe?
Wat is de guideline voor bv bedrijven als een xpeng.
Op de chinese beurs of de amerikaanse beurs kopen?

Hier begonnen met een dividendportfolio op 15 december, grootste positie aedifica. Bijna 12% erbij ondertussen. Een mens zou nog twijfelen om ze te verkopen :unsure:
Verkoop eigen inleg, en koop bij als het zakt :unsure:
Als het niet meer zakt heb je nog altijd uw dividenden zonder iets te moeten doen

Voor mensen die interesse hebben in value stocks:

- Nomad Foods Ltd VGG6564A1057
P/E van 8 en mooi divident.

- Flowers Foods Inc US3434981011
P/E van 11.5 en zeer mooi divident

Beiden gewoon solid bedrijven die je nu gewoon aan extreem goede value kan inkopen.
Dit zijn value stocks. Verwacht hier geen gigantische swings maar gewoon relatief stabiele returns.

Hier negeer ik die ruis zo goed mogelijk. Belangrijkste en leukste metric bij mij om op te volgen is hoeveel dividend ik het volgende volledige jaar verwacht.

En dan moet je iets anders kopen en zo blijf je bezig. Ik heb een excelleke met een aandeel of 15-20 die ik opvolg. De portefeuille zijn er een stuk of 10. Als 1 ver wegloopt (en dividend yield dus zakt), dan switch ik wel eens naar eentje die wat meer dividend geeft. Maar dat is maar heel sporadisch.

Beiden gewoon solid bedrijven die je nu gewoon aan extreem goede value kan inkopen.
Dit zijn value stocks. Verwacht hier geen gigantische swings maar gewoon relatief stabiele returns.
Interessant!

Ik heb recent ook nog naar Cal-Maine (CALM) gekeken, maar voorlopig nog niet gekocht. Het is een producent van eieren met op het eerste gezicht een sterk managementteam. Het aandeel lijkt momenteel aantrekkelijk geprijsd door de lage eierprijzen. Is een cyclische business. Interessant is dat ze hun focus de laatste tijd deels verleggen naar ‘prepared foods’, waardoor ze minder afhankelijk worden van de schommelingen in eierprijzen.

RDDT in de eerste beursdagen van het jaar al +10%, dat begint goed :biglaugh: en vandaag ook een leuk artikel in de WSJ, de wijncolumniste die een leuk opiniestuk schrijft over het goede advies in de wijnsubreddit... Een ideale plek voor...wijnadverteerders. https://www.wsj.com/arts-culture/food-cooking/wine-reddit-tips-210965dd
Ik vraag me toch af waarom de markt zo bullish is om daar een 23x TTM revenue multiple op te plakken.

Denk puur narratief gedreven ('AI winner') omdat Reddit veel gebruikt wordt door de LLM's. Probleem is dat Reddit het (momenteel) nauwelijks kan monetiseren. Ze hebben een klein beetje license revenue, maar dat groeit niet echt en is immaterieel.

Verder groeien ze nu enkel door hogere ARPU door hun ads beter te monetizen, dat is toch ook eindig. De groei in # DAU begint ook stil te vallen.

Nu bon, ze hebben me verder wel op alle vlakken verrast de laatste 2 jaar qua resultaten, dus wie weet blijven ze dat doen.

Is er een specifieke reden waarom je Nomad Foods aanraadt, m.a.w. waarom je verwacht dat de langdurige koersdaling zou omkeren? Niet aanvallend bedoeld maar uit interesse omdat ik het bedrijf wel een beetje ken.

Op 5 jaar tijd is de koers -50% gegaan. Omzet, EBIT, EBITDA, EPS,... zijn al een paar jaar zo plat als een pannenkoek als ik op Yahoo Finance kijk. Food is typisch ook niet de sector waar een groot bedrijf explosieve groei of marge expansie kan verwachten, tenzij bv. door agressieve M&A maar als ze meer dan 30% van de winst als dividend uitkeren denk ik niet dat ze in die richting kijken.

Kan best zijn dat het aandeel overdreven afgestraft is, gezien de sterke koersdaling en de lage P/E ratio maar de vraag is hoeveel vertrouwen de markt zal hebben dat ze die serieuze daling in EBITDA (Q3 2025: -10%) kunnen omkeren.

Interessant!

Ik heb recent ook nog naar Cal-Maine (CALM) gekeken, maar voorlopig nog niet gekocht. Het is een producent van eieren met op het eerste gezicht een sterk managementteam. Het aandeel lijkt momenteel aantrekkelijk geprijsd door de lage eierprijzen. Is een cyclische business. Interessant is dat ze hun focus de laatste tijd deels verleggen naar ‘prepared foods’, waardoor ze minder afhankelijk worden van de schommelingen in eierprijzen.
Inderdaad. Bij mij was voor Cal-Maine op 07/01/2026 ook het alert afgegaan aan 75$. Vooralsnog niet toegehapt. Mogelijk dat ik wacht tot +/-70$.

Is er een specifieke reden waarom je Nomad Foods aanraadt, m.a.w. waarom je verwacht dat de langdurige koersdaling zou omkeren? Niet aanvallend bedoeld maar uit interesse omdat ik het bedrijf wel een beetje ken.

Op 5 jaar tijd is de koers -50% gegaan. Omzet, EBIT, EBITDA, EPS,... zijn al een paar jaar zo plat als een pannenkoek als ik op Yahoo Finance kijk. Food is typisch ook niet de sector waar een groot bedrijf explosieve groei of marge expansie kan verwachten, tenzij bv. door agressieve M&A maar als ze meer dan 30% van de winst als dividend uitkeren denk ik niet dat ze in die richting kijken.

Kan best zijn dat het aandeel overdreven afgestraft is, gezien de sterke koersdaling en de lage P/E ratio maar de vraag is hoeveel vertrouwen de markt zal hebben dat ze die serieuze daling in EBITDA (Q3 2025: -10%) kunnen omkeren.

It doesn't matter eigenlijk. Concept van zoeken naar value is zoeken naar een faire prijs voor een bedrijf.
Het gevoel hebben dat er een bepaalde bodem is en gevoelsmatig lijkt die bodem zeer dichtbij te zijn. Dergelijk bedrijf met zo een resultaten, daar is de koers 1 ding maar dat is niet relevant, dat is net de opportuniteit als het laag is.

Als je een bedrijf hebt dat cyclical is, dat dus op en neer gaat, voeding is heel afhankelijk van importkosten dus met inflatie, die kunnen dat niet helemaal doorrekenen dus die inflatie weegt. Echter de core van de business is super sterk, dat kan vrijwel onmogelijk nog is halveren. Daarvoor hebben ze teveel earnings, teveel geld, daarvoor geven ze teveel divident. Het aandeel kan wel naar 8 of naar 9 maar niet naar 5. Daarvoor hebben ze ook een te mooie long term track record. Eigenlijk is de kans zeer groot dat je daar niet veel kan verliezen maar wel een grote upside. Als inflatie zich stabilisteert en er zijn terug normale marges, is dat pretty much een verdubbeling en dan heb je in tussentijd ook gewoon al die dividenden gehad die door de lage prijs de dag vandaag tussen de 5 en de 10% zitten.

Dat is gewoon een risk-reward positie inschatting. Natuurlijk is Nvidia een meer boeiend bedrijf maar daar betaal je dan ook gewoon een crazy premium prijs voor.
Ik koop liever dit dan Nvidia.

Ik quote hier iemand waar ik het ook met dit aandeel over gehad had en die zei: ''Dit is een aandeel dat rijke mensen kopen om rijk te willen blijven''. Hoe interpreteer je dat: dit zijn relatief safe garanties voor rendement waar je door bovenstaande punten weet dat er een heel deel van het risico is afgeschermd. Die dividend yield zorgt er voor dat dergelijk aandeel ook niet compleet gaat tanken, daar zijn de beleggers te greedy voor.

Ook met die Flower, in geval van crisis gaan zo een bedrijven het nog best ok kunnen blijven doen. Denk je dat mensen geen wonderbread meer gaan kopen als het crisis is? Dat is het enige waar mensen altijd geld aan zullen blijven geven: voeding.

Laatst bewerkt:
Ik vraag me toch af waarom de markt zo bullish is om daar een 23x TTM revenue multiple op te plakken.

Denk puur narratief gedreven ('AI winner') omdat Reddit veel gebruikt wordt door de LLM's. Probleem is dat Reddit het (momenteel) nauwelijks kan monetiseren. Ze hebben een klein beetje license revenue, maar dat groeit niet echt en is immaterieel.

Verder groeien ze nu enkel door hogere ARPU door hun ads beter te monetizen, dat is toch ook eindig. De groei in # DAU begint ook stil te vallen.

Nu bon, ze hebben me verder wel op alle vlakken verrast de laatste 2 jaar qua resultaten, dus wie weet blijven ze dat doen.
Ik vraag me ook sterk af waar Reddit geld gaat uit halen om sterk te blijven groeien, want voorlopig zijn de meeste Redditors toch vrij averse tegenover reclame en het pushen er van.

In het geval van zo'n Amerikaanse dividenden, gaat de bronheffing van 15% daar dan eerst af, en wordt op het resulterende bedrag Belgische RH berekend, of wordt die op het startbedrag berekend? Of is er ergens nog een regeling waar wat gecompenseerd wordt?

In het geval van zo'n Amerikaanse dividenden, gaat de bronheffing van 15% daar dan eerst af, en wordt op het resulterende bedrag Belgische RH berekend, of wordt die op het startbedrag berekend? Of is er ergens nog een regeling waar wat gecompenseerd wordt?

Eerst US, daarna Belgische.

Maar er zijn dubbel taxatie verdragen waardoor het niet de volle pot is. Als ik goed herinner 15% US en dan 30% BE op wat overblijft ipv 30% en 30%.

Maar er zijn dubbel taxatie verdragen waardoor het niet de volle pot is. Als ik goed herinner 15% US en dan 30% BE op wat overblijft ipv 30% en 30%.
Ok dus zo'n 40% belasting. Dat maakt Amerikaanse dividendaandelen natuurlijk snel wat minder interessant als standaardbelegger, al leidt dat bij zo'n Flowers Foods nog altijd tot redelijke bedragen.

Klopt, maar met de US is er geen overeenkomst dus worden beiden afgehouden.
Je kan dat dan terugvorderen via een tax form in te vullen of blijkbaar ook via uw broker tegenwoordig.

Interessant!

Ik heb recent ook nog naar Cal-Maine (CALM) gekeken, maar voorlopig nog niet gekocht. Het is een producent van eieren met op het eerste gezicht een sterk managementteam. Het aandeel lijkt momenteel aantrekkelijk geprijsd door de lage eierprijzen. Is een cyclische business. Interessant is dat ze hun focus de laatste tijd deels verleggen naar ‘prepared foods’, waardoor ze minder afhankelijk worden van de schommelingen

Deze even bekeken. Ik ga deze volgen maar nog niet toehappen. Kan denk ik nog pittig droppen als dat dividend gecut wordt.

Zit nog niet ver genoeg in de cyclus lijkt me. (Geen glazen bol welliswaar)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan