Kleine Beursfeiten

Klopt, maar met de US is er geen overeenkomst dus worden beiden afgehouden.
Je kan dat dan terugvorderen via een tax form in te vullen of blijkbaar ook via uw broker tegenwoordig.

Bolero regelt dat allemaal voor mij. Zelfs de bewijzen van adres leveren ze aan de fiscus aan. Je betaalt 2 euro per transactie meer, maar easy life.

Overigens, mijn favoriete cyclus speeltje - Glencore - lijkt naar de uitgang te gaan. Buyout aan ATH ? Of toch op zijn minst boven de 500.

Koop @ 3.87
Koop @ 2.28
Verkoop @ 5.38
Koop @ 3.68 (nota bene 30 oktober 2025 - strakke timing)

Ook dikke dividenden ontvangen over de jaren heen.

Ik ga kortelings een aandeel met behoorlijk verlies verkopen via Bolero. Wat moet ik doen om in orde te zijn? Liefst geen shizzle met belastingaangiftes.

Ik ga kortelings een aandeel met behoorlijk verlies verkopen via Bolero. Wat moet ik doen om in orde te zijn? Liefst geen shizzle met belastingaangiftes.
Standaard zal KBC – Bolero de belasting automatisch inhouden. Kies je liever voor opt-out? Dan kan je vanaf eind januari 2026 je keuze eenvoudig regelen in de Bolero-app, KBC Mobile, KBC Touch of in je KBC-kantoor. Je ontvangt daarover eind januari bijkomende informatie.

Voorlopig moet je dus niets speciaals doen...

Ik heb hier een emmer corporate stock gekregen aan bodemprijzen maar ook een hele hoop aan prijzen hoger dan de huidige koers (of de koers van 31/12). Ik heb vele daarvan getransfereerd naar Bolero aan koersen nog eens een pak lager dan nu.

Ik kies het zekere voor het onzekere en ga opt out doen en de administratie zelf bijhouden. Ik heb niet veel zin om meerwaarde belastingen te betalen voor iets wat ik gekregen heb aan 200, 31/12 150 was en uiteindelijk verkoop aan 180 of zo.

Mijn excelleke is al klaar. Overigens onmogelijk dat de fiscus dit ooit proper kan enforcen :laugh:

Maar goed, mijn excelleke is zonder foefelare.

Standaard zal KBC – Bolero de belasting automatisch inhouden. Kies je liever voor opt-out? Dan kan je vanaf eind januari 2026 je keuze eenvoudig regelen in de Bolero-app, KBC Mobile, KBC Touch of in je KBC-kantoor. Je ontvangt daarover eind januari bijkomende informatie.

Voorlopig moet je dus niets speciaals doen...
Inhouden van een belasting over een verlies? Dat lijkt me niet correct?

Ik heb hier een emmer corporate stock gekregen aan bodemprijzen maar ook een hele hoop aan prijzen hoger dan de huidige koers (of de koers van 31/12). Ik heb vele daarvan getransfereerd naar Bolero aan koersen nog eens een pak lager dan nu.

Ik kies het zekere voor het onzekere en ga opt out doen en de administratie zelf bijhouden. Ik heb niet veel zin om meerwaarde belastingen te betalen voor iets wat ik gekregen heb aan 200, 31/12 150 was en uiteindelijk verkoop aan 180 of zo.

Mijn excelleke is al klaar. Overigens onmogelijk dat de fiscus dit ooit proper kan enforcen :laugh:

Maar goed, mijn excelleke is zonder foefelare.

Mijne staat ook klaar.

Zal het zelf wel regelen, dan weet ik dat het correct is

Verplichtte mededeling dat de wettekst nog niet bekend is dus dat we bezig zijn met tijdelijke informatie. Sommige dingen zijn wel al bekend. Ik zal de FAQ van jouw broker nemen.

Inhouden van een belasting over een verlies? Dat lijkt me niet correct?

Minderwaarde is altijd via belastingsaangifte. Zie ook FAQ Bolero:
Om de voorfinanciering te vermijden zou de wetgever een mogelijkheid tot 'opt out' voorzien. Daarbij zal je aan je financiële instelling kunnen laten weten dat je geen inhouding aan de bron wenst en dat je zelf de nodige gegevens zal vermelden in je eigen aangifte. In deze aangifte kun je ook de gerealiseerde minderwaarden verrekenen en wordt de vrijstelling toegepast.

En dan voor historische hogere aankoopwaarden is het nog niet bekend hoe men het moet aantonen volgens FAQ Bolero:
Als je een aandeel hebt gekocht voor 31 december 2025 aan een hogere prijs dan de waarde op de foto, zal je deze hogere aankoopprijs in rekening mogen brengen in plaats van de waarde op de foto. Welke bewijsstukken je daarvoor moet aanleveren is nog niet bekend.

Of het jaar dat de AI-bubble barst natuurlijk. Dit is niet sustainable die runs.
Dit toch wel. @JanusDR zei vorig jaar dat hij in zijn broek kakte wanneer hij naar de grafieken keek maar ondertussen zal hij wel niet de enige meer zijn. Het gaat momenteel toch wel erg hard (veel te hard in mijn ogen) en ik vraag me toch luidop af wanneer de zeepbel barst (en of die wel zal barsten want als Ai ook kan deliveren zat de markt er wel juist op).

AI staat nog in de kinderschoenen en kan nog alle kanten uit, stel dat er een doorbraak komt van autonoom rijden bvb - die impact valt niet te bevatten, en zo zijn er nog tal van zaken. Enige blootstelling behouden lijkt me verplicht voor iemand met een gespreide portefeuille.

Ik snap niet dat de vergelijking met de .com bubble van rond het millenium hier niet meer gemaakt wordt. Natuurlijk is AI here to stay maar letterlijk elk bedrijf dat iets van AI doet of ontwikkelt, is zo extreem bloated in valuatie. Er zullen tig bedrijven zijn die inderdaad gekke dingen zullen doen maar het grootste deel gaat ongetwijfeld nog zeer zware correcties in het gezicht krijgen. Niet elk bedrijf gaat een succes worden hoor :)

Videogames hebben dat ook doorgemaakt. Arcade successen, iedereen moest consoles maken en het is gewoon compleet geimplodeerd. Dit is ook gewoon een cyclus van innovatie - hypetrain - reality check - crashing down - markt krijgt maturiteit - paar key spelers blijven over en groeien door

^^ Sowieso, maar afhankelijk van welk stuk van de chain je op focust, zit je al in een "mature" booming markt om het zo te zeggen.

Zoals ASML is er de facto maar één dus ook al hebben ze in China ver een werkende copie, voor de grofweg komende 10 jaar zitten die wel goed.
TSMC als foundry is ook een key player in dat geheel, en op die schaal foundries zetten en operationeel krijgen, is ook iets dat jaren vraagt, dus ook zij zitten redelijk goed voor de komende 10 jaar, abstractie van China vs Taiwan kwestie.
En dan heb je de Micron, Samsung, SK Hynix, constellatie die ook wel hun "monopolie" hebben dat hen nog wel een tijdje op rozen zet.

Downstream AI is very much in the works, maar the fundamentele waarde van die hardware boeren zit nog goed; voor hen zal vooral bepalend zijn hoe een uiteindelijke switch naar QPU's / Quantum hardware ook door hen bepaald kan blijven worden.

Ik snap niet dat de vergelijking met de .com bubble van rond het millenium hier niet meer gemaakt wordt.

Forward P/E van tech tijdens dotcom steeg 90% en 200% in de twee jaren voor 2000 omdat er in de noemer bij geen enkele tech stock iets te vinden was. Totaal niet te vergelijken met nu. Forward P/E van tech tijdens de AI boom is in de periode van 2024 en 2025 al 2 jaar vlak. Niks gestegen. Hyperscaler capex ivglm cash flow is nog niet de helft van wat Telco tijdens .com investeerde, als % van GDP nog niet eens een vierde etc etc.

Point is dat er genoeg vergelijkingen, maar ook verschillen te vinden zijn. Een voorspellende waarde is er niet.

Ik snap niet dat de vergelijking met de .com bubble van rond het millenium hier niet meer gemaakt wordt.
moet dat hier elke dag gemaakt worden misschien? als ge door de thread scrollt ziet ge elke week zo'n post.

Het grote verschil met toen is dat er toen nog maar een klein deel van de wereldbevolking op het net zat... en dan meestal nog op 56k modems.
wie kan er nu eerlijk nog zeggen dat die nog nooit van AI gebruik gemaakt heeft? al is het maar om simpelweg sneller een antwoord te vinden op een vraag dan door eindeloze paginas te zitten scrollen.
AI is er om te blijven en tzal imho alleen maar groeien, en snel, op korte termijn

moet dat hier elke dag gemaakt worden misschien? als ge door de thread scrollt ziet ge elke week zo'n post.

Het grote verschil met toen is dat er toen nog maar een klein deel van de wereldbevolking op het net zat... en dan meestal nog op 56k modems.
wie kan er nu eerlijk nog zeggen dat die nog nooit van AI gebruik gemaakt heeft? al is het maar om simpelweg sneller een antwoord te vinden op een vraag dan door eindeloze paginas te zitten scrollen.
AI is er om te blijven en tzal imho alleen maar groeien, en snel, op korte termijn
Niemand zegt toch dat AI zal verdwijnen. Eerder dat niet ieder bedrijf dat bezig is met AI de vruchten van de investering zal plukken of dat iedere toepassing die men nu voor ogen heeft ooit geld zal opbrengen.

Terug
Bovenaan