Kleine Beursfeiten

Dat lijkt me zo'n nietszeggende quote ergens van een reddit forum geplukt. Volgt er niet nog "koop dus BTC" ?

Als het waar is dat ETFs de markt verstoren (wat ik niet geloof), dan zou dat willen zeggen dat er bedrijven te veel instroom hebben en andere niet. Dus de crap staat te hoog en de toppers te laag. Als diezelfde logica waar is, weet je wat te doen.

Tenzij de redenering is dat er door ETFs geld naar de markt vloeit die anders niet naar de markt zou vloeien. Index beleggen is zo oud als de straat.
Voor wat het waard is:

Alle ze, iemand heeft een mening die niet in u kraam past en ge gaat direct een beetje condecending doen om u e-penis groter te laten worden?

Ja, uiteraard.

De quote komt nergens van, ik heb wel al redelijk wat interessante boeken gelezen, misschien daardoor?
De verdeling van die "All world ETFs" is niet alles in rommel steken e.

1NVDANVIDIA Corporation4.42%12,738,378
2AAPLApple Inc.4.34%7,933,046
3MSFTMicrosoft Corporation3.90%4,035,228
4AMZNAmazon.com, Inc.2.39%5,220,858
5GOOGLAlphabet, Inc.1.99%3,167,492
6AVGOBroadcom Inc.1.99%2,514,553
7GOOGAlphabet Inc.1.62%2,572,517
8METAMeta Platforms, Inc.1.51%1,188,482
9TSLATesla, Inc.1.29%1,531,196
10TPE: 2330Taiwan Semiconductor Manufacturing Company Limited1.19%13,238,000

Voila de top 10 holding in den all world 25% in dit.. Nu het kan zijn dat ge denkt AI is nog maar aan het begin, maar volgens mij is het wel degelijk een bubbel. Tesla ook wtf.. All world steekt gewoon geld in de populaire aandelen, Tesla is een fucking meme-aandeel.
Er wordt veel geld geleend om dan vervolgens in ETFs te steken. Als er iets misgaat en de beurs crashed een beetje en die leningen moeten terugbetaald worden, dan stuikt alles ineen. Dat is mijn mening en gij moogt de uwe hebben. Maar op die manier gaat ge geen discussie aan e, omhooggevallen pipo.

Dus er is volgens jou een correlatie tussen de valuering van NVIDIA en het feit dat er ETFs zijn ?

All world steekt geen geld in niks, e. All world steekt geld in alles. Waarom zijn al die small caps met 0 liquiditeit dan niet ontploft? Maar specifiek de grote ? Dat er mogelijks een AI bubbel is, dat ga ik niet ontkennen. Maar dat is toch niet de schuld van All World ?

That being said, de big boys zijn 25% van IWDA. De AI hype (op Nvidia na) misschien 50% van de valuering (het is niet dat MSFT of Google 200B companies waren voor er AI LLM was). Dus als die AI waardering er volledig uit valt, is dat wat - 10%-15% IWDA naar beneden. Much ado about nothing.

Wat is de case voor Oxy?

Zoals ik het zie:
  • Olie doet het goed als de economie het goed doet, maar er zijn toch eerder signalen van een zwakkere economie (beurs != economie).
  • Trump "drill baby drill" houdt de olieprijzen graag laag.
  • Eventuele investeringen in Venezuela zijn nog niet voor meteen en op dit moment eerder onzeker. Zou Oxy daar een rol in hebben?
  • Langs de andere kant, als de schaduwvloot van Rusland aangepakt wordt zal er wel een shift in olieproductie komen van Rusland naar andere landen.

Ook wel een beetje "wij van WC-eend" natuurlijk.

En buiten de grote ETF namen zie je toch genoeg hype aandelen waar er ineens een berg geld naar vloeit. Ik weet bv. niet of Tesla nu zoveel meer gekocht wordt omwille van de ETF fondsen die het moeten aankopen als deel van hun indexportefeuille, of nog altijd door andere retail investeerders die de koers zo opdrijven?

US market cap zal zowat 70-75 trillion zijn, waarvan S&P 500 ongeveer 60 trilion is.

Alle (!) AUM voor Blackrock, Vanguard, SPDR, Invesco & Schwab samen: (>80% van de US ETF markt): 10 trillion (en dat zit uiteraard niet allemaal op USA).

Invloed? Zeker. Verstorend? Meh, tenzij ze plots alles samen dumpen, zijn ze hoogstens een resistance laagje in het totaal pakket.

Ook wel een beetje "wij van WC-eend" natuurlijk.
Niet echt. Hij geeft het als verklaring voor de underperformance van Fundsmith en gebruikt de waanzinnige waardering van bv. Tesla als argument waarom hij zijn strategie veiliger acht dan indexknuffelen.
It starts with the seemingly uncontroversial assertion that $1 (or $1m or $1bn) switched between either stocks or bonds (or any other switch) does not affect the intrinsic value of either. If you redeem funds from an active fund like Fundsmith Equity Fund to place them in an index fund it does not alter the valuation of the stocks we have to sell to fund the redemption or the stocks that the index fund buys. However, the NBER paper shows that in reality such a switch has a multiplier effect of anything from 3:1 to 8:1, an average of about 5.5:1.The inflow from such switches pushes up the value of the stocks purchased by an average of five times the amount invested. To say this flies in the face of fundamental investment theory would be a masterly understatement.
Fundsmith's Annual Letter to Shareholders 2025
Ik weet bv. niet of Tesla nu zoveel meer gekocht wordt omwille van de ETF fondsen die het moeten aankopen als deel van hun indexportefeuille, of nog altijd door andere retail investeerders die de koers zo opdrijven?
De ETF's hebben in ieder geval in Q3 van 2025 (het recentste kwartaal waarvoor filings zijn) serieus wat miljarden TSLA moeten inslaan: https://whalewisdom.com/stock/tsla

... dat gezegd zijnde, heeft er nog iemand pareltjes op de watchlist die nog niet relatief duur staan?
Mijn idee voor 2026 is OTL.OL
11% dividend, 4x fcf (kan geskipt worden voor acquisities)
Groei verwacht in de toekomst.

Begin deze maand kocht ik AT.L
Gelijkaardige sector

Aan huidige tin prijs staat
AFM.V aan 4x fcf en 22.5% dividend, wel risico vanwege regio die onstabiel is
MLX.AX aan 5 fcf en 4x fcf zonder cash (ev/fcf), heeft gofere leverage tegenover tin prijs

PBR.A is 4x fcf en 10% dividend aan de huidige lage olieprijs
Met iets hogere olieprijs nog goedkoper en 20% dividend

SOFAFaan 3.5x fcf en ik denk dat bijna de hele fcf naar dividend zal gaan (20-30% yield).

ART.JO (argent industrial) groeit al jaren 15-25%, staat aan 6 p/e en nog beneden bv.

Laatst bewerkt:
Voila de top 10 holding in den all world 25% in dit.. Nu het kan zijn dat ge denkt AI is nog maar aan het begin, maar volgens mij is het wel degelijk een bubbel.
So what, zelfs als enkel die top 10 klappen zou krijgen door een bubbel dan crasht de all world max 25 percent ( dit is naar 0, niet de komende 20j ? ). Als je een lange horizon hebt moet je toch niet in paniek schieten door die top 10?

So what, zelfs als enkel die top 10 klappen zou krijgen door een bubbel dan crasht de all world max 25 percent ( dit is naar 0, niet de komende 20j ? ). Als je een lange horizon hebt moet je toch niet in paniek schieten door die top 10?

Klopt wat die lange horizon betreft maar als de top 10 in elkaar zakt qua beurskoers, kan je wel een grotere crash verwachten dan 25% door een domino-effect dat ook andere aandelen en sectoren hard raakt.
Zie bv. in 2000-2002 of 2007-2008, toen halveerde de S&P 500 in waarde, de impact bleef toen ook niet beperkt tot die ene sector.

Klopt wat die lange horizon betreft maar als de top 10 in elkaar zakt qua beurskoers, kan je wel een grotere crash verwachten dan 25% door een domino-effect dat ook andere aandelen en sectoren hard raakt.
Zie bv. in 2000-2002 of 2007-2008, toen halveerde de S&P 500 in waarde, de impact bleef toen ook niet beperkt tot die ene sector.
Maar 2007-2008 was geen IT bubbel ?

Maar 2007-2008 was geen IT bubbel ?

2000-2002 wel, en 2007-2008 kan je zien als een crash die in gang gezet werd door de financiële sector, die uiteindelijk de hele S&P 500 over sectoren heen liet kelderen.

In ieder geval, voor wat het waard is: ik beleg nog altijd in mijn ETF omdat ik een lange beleggingshorizon heb en ik er zeker van ben dat ik de markt niet kan timen :)

2000-2002 wel, en 2007-2008 kan je zien als een crash die in gang gezet werd door de financiële sector, die uiteindelijk de hele S&P 500 over sectoren heen liet kelderen.

In ieder geval, voor wat het waard is: ik beleg nog altijd in mijn ETF omdat ik een lange beleggingshorizon heb en ik er zeker van ben dat ik de markt niet kan timen :)
Ik ga alvast stilaan afbouwen bij een volgende rally, en terugkeren bij/na een grotere daling. Zilverposities al verminderd met forse winst, extra cash opgebouwd. Waarom? Risk-reward, en ik tegen de quotes ben dat de markt niet te timen is. Men maakt de massa gek met deze quote op het einde van een bullmarket. De risk-reward wordt steeds slechter, steeds gevaarlijker. Maarja, maandelijks bijkopen is natuurlijk interessant in een stijgende bullmarket, totdat de bullmarket over is, en de stress bij een forse daling te groot wordt :help:.

Zoals hierboven al gezegd blijft dat niet bij die 25%..
Ik ben ook nog invested in nen all world ETF. Maar de moment dat al die IPOs van AI komen. Op dat moment ga ik in cash.

Terug
Bovenaan