All else being equal, zal Fotoshop toch evenveel of minder verkocht worden ? Of Adobe sign of consoorten ?
Je hebt tegenwoordig op random Android telefoons AI features waarmee je gezichten van foto's kunt wisselen, mensen verwijderen, achtergronden aanpassen, etc. En dat op een draagbaar device, on-the-spot. Je trekt 4 foto's, swap swap swap, klaar. Werk thuis aan de computer ? 0,0. Waarom zou bomma of bompa nog een duur fotoshop licentie kopen ?
Idem met video editing. Zoveel zo goed als gratis AI-powered tools, veelal native op je telefoon, waarom nog een commerciele tool gebruiken ? Ik kan perfect 10 foto's nemen met telefoon, stich in een panorama - duurt 3 sec. Random AI tool, smijt het erin, video in 3, muziekje onder, klaar.
Illustrator, idem. Hier op het werk gebruikten we vroeger commerciele toestanden om simpele diagrammen te maken. Lucidchart of draw.io of whatever hype van de maand. Is allemaal opgezegd. Je kunt 90% van je simpele diagrammen gewoon aan chatgpt vragen. En je krijgt het in een open format terug, dus je bent niet vendor locked in.
Acrobat en DocuSign gaan wel niet te veel klop krijgen. Maar hoeveel brengen die op in het grotere geheel ?
En Firefly AI zal misschien wat extra revenue binnen brengen, maar compenseert dat wat ze elders verliezen ? Ik vrees van niet.
Ik denk dat het een misvatting is dat de consument meer wil betalen voor iets omdat het plots een AI stempel krijgt. De consument heeft ook niet ergens een zak geld liggen dat ze niet gebruikten waarvan ze plots denken 'wel wel wel, laat ik meer betalen voor mijn software omdat er AI in zit, ik heb hier toevallig nog een zak geld liggen'. Moest dat het geval zijn, hadden de vendors de prijzen in het verleden wel al opgedreven.
Versta me niet verkeerd, ik heb geen expliciete mening over Adobe, daar ken ik de pricing etc niet goeg genoeg van. Ik weet enkel dat a) AI een druk zet op de prijzen van commerciele software waar de software het product (obviously excluding AI software zoals Copilot en Gemini) en b) de consument een relatief vast budget (impliciet, expliciet, you name it) heeft dat ze willen spenderen aan software. Als ze veel spenderen aan Gemini en consoorten, zal dat er niet meer zijn voor Adobe en consoorten. Netto zet dat druk op de software vendors in het algemeen. Misschien gaan A B C D vooruit gaan en E F G H achteruit - I dunno. Maar als groep gaan ze achteruit gaan.
En best case gaan ze niet achteruit, maar gaan ze minder snel vooruit dan voordien en zal de waarderings multiple in elkaar krimpen. Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer.