Kleine Beursfeiten

Netflix disrupted door AI slop?

Call me skeptical. En wat velen lijken te vergeten is dat een business runnen meer is dan code of images/videos te genereren. Netflix heeft de distributie, zij kunnen gewoon zelf die (AI) content maken of eventueel opkopen.

Also als de WBD deal erdoor komt hebben die nog genoeg IP voor decennia. En hold your horses zodra grote studio's het Games Workshop IP ontdekken. Dan is het hek helemaal van de dam.

Daar heeft Amazon zich al goed ingenesteld, geen idee van wat nu het uiteindelijke definitieve contract is maar wat uitlektte bij de originele samenwerking was dat redelijk verregaand in Amazon hun voordeel tov andere gegadigden. Tot zelfs drafts waar GW net niet alle IP praktisch weggaf.

GW is btw ook een van mijn beste posities en daar zie ik nog ruimte voor groei als ze eindelijk eens deftig voet aan wal krijgen in Azie/India

Daar heeft Amazon zich al goed ingenesteld, geen idee van wat nu het uiteindelijke definitieve contract is maar wat uitlektte bij de originele samenwerking was dat redelijk verregaand in Amazon hun voordeel tov andere gegadigden. Tot zelfs drafts waar GW net niet alle IP praktisch weggaf.

GW is btw ook een van mijn beste posities en daar zie ik nog ruimte voor groei als ze eindelijk eens deftig voet aan wal krijgen in Azie/India
Wist ik niet, dan moet ik dringend Amazon kopen.
Jaloers, ik heb ze in 2020 een tijdje gehad (eind 2020 zoals al de rest toen verkocht voor een huis 💀) en tussen 2008-2016 effectief 40k gespeeld. Ik wist first hand wat voor overpriced verslavende brol dat was en heb het toch nooit teruggekocht.

Netflix disrupted door AI slop?

Call me skeptical. En wat velen lijken te vergeten is dat een business runnen meer is dan code of images/videos te genereren. Netflix heeft de distributie, zij kunnen gewoon zelf die (AI) content maken of eventueel opkopen.
Maar Netflix is niet de enige die de distributie doet en het is nu ook niet dat Netflix zo'n batterij fantastische legacy content heeft. In dat opzicht zou die WB deal wel eens veel belangrijker kunnen zijn dan mensen nu zouden verwachten.

Wist ik niet, dan moet ik dringend Amazon kopen.
Jaloers, ik heb ze in 2020 een tijdje gehad (eind 2020 zoals al de rest toen verkocht voor een huis 💀) en tussen 2008-2016 effectief 40k gespeeld. Ik wist first hand wat voor overpriced verslavende brol dat was en heb het toch nooit teruggekocht.
Yep, Amazon heeft een licensing deal voor GW-content en zelfs al een 40k-serie in (pre)productie met Henry Cavill als executive producer.
Neem dan nog DoW4 en Total War:40k die onderweg zijn qua games en ik denk dat de komende jaren licensing/IP alleen maar een groter deel in hun inkomsten gaat worden. Vooral omdat dat extra is, bovenop hun stabiele, gestaag groeiende/stijgende corebusiness.

Ik geef eerlijk toe dat ik bij GW ook wel veel chance heb gehad, toevallig net verkocht rond de piek net voor Trumps Tarif crash (aan +- +35% tov gak) en terug kunnen kopen zo rond de tariefbodem, staat nu terug +20%.
Geen superhot aandeel maar gewoon solide groeier

Tot er eens een serieuze bear market is. Losing strategy long-term imo.
als ge een aandeel vasthoud en een covered call erop doet en tgaat naar beneden dan kunt ge die covered call gewoon terugkopen aan een lagere prijs (of laten expiren) imho zijde dan wat beschermd als het zakt. En alst stijgt en ge wilt nog niet verkopen dan rolled ge gewoon uw optie hoger naar een latere datum.

tegenover als ge een aandeel houd en tzakt naar beneden, dan zakt het zonder dat ge er iets aan hebt.
kzie er niet direct een nadeel in

Vergeet DEME, GILD, DGX, ENGI etc etc niet. Ook allemaal 15-20-30% al dit jaar. Zelfs ABI al +25% dit jaar.

Er is meer in de wereld dan overpriced SaaS.

Maar ook, BEL20 verplettert de rest - dubbele cijfers sinds Januari

Ook wel omdat redelijk wat van de zwaargewichten in die index de laatste jaren dikke double digits verloren waren in koers. Nu software / tech / AI tijdelijk uit de gratie is, wordt er precies behoorlijk gesprongen op consumer goods en andere sectoren die een aantal jaar niet populair waren.

Minder licenties, maar elk bedrijf wordt er meer afhankelijk van... Prijs omhoog dus per licentie. Alle
All else being equal, zal Fotoshop toch evenveel of minder verkocht worden ? Of Adobe sign of consoorten ?

Je hebt tegenwoordig op random Android telefoons AI features waarmee je gezichten van foto's kunt wisselen, mensen verwijderen, achtergronden aanpassen, etc. En dat op een draagbaar device, on-the-spot. Je trekt 4 foto's, swap swap swap, klaar. Werk thuis aan de computer ? 0,0. Waarom zou bomma of bompa nog een duur fotoshop licentie kopen ?

Idem met video editing. Zoveel zo goed als gratis AI-powered tools, veelal native op je telefoon, waarom nog een commerciele tool gebruiken ? Ik kan perfect 10 foto's nemen met telefoon, stich in een panorama - duurt 3 sec. Random AI tool, smijt het erin, video in 3, muziekje onder, klaar.

Illustrator, idem. Hier op het werk gebruikten we vroeger commerciele toestanden om simpele diagrammen te maken. Lucidchart of draw.io of whatever hype van de maand. Is allemaal opgezegd. Je kunt 90% van je simpele diagrammen gewoon aan chatgpt vragen. En je krijgt het in een open format terug, dus je bent niet vendor locked in.

Acrobat en DocuSign gaan wel niet te veel klop krijgen. Maar hoeveel brengen die op in het grotere geheel ?

En Firefly AI zal misschien wat extra revenue binnen brengen, maar compenseert dat wat ze elders verliezen ? Ik vrees van niet.

Ik denk dat het een misvatting is dat de consument meer wil betalen voor iets omdat het plots een AI stempel krijgt. De consument heeft ook niet ergens een zak geld liggen dat ze niet gebruikten waarvan ze plots denken 'wel wel wel, laat ik meer betalen voor mijn software omdat er AI in zit, ik heb hier toevallig nog een zak geld liggen'. Moest dat het geval zijn, hadden de vendors de prijzen in het verleden wel al opgedreven.

Versta me niet verkeerd, ik heb geen expliciete mening over Adobe, daar ken ik de pricing etc niet goeg genoeg van. Ik weet enkel dat a) AI een druk zet op de prijzen van commerciele software waar de software het product (obviously excluding AI software zoals Copilot en Gemini) en b) de consument een relatief vast budget (impliciet, expliciet, you name it) heeft dat ze willen spenderen aan software. Als ze veel spenderen aan Gemini en consoorten, zal dat er niet meer zijn voor Adobe en consoorten. Netto zet dat druk op de software vendors in het algemeen. Misschien gaan A B C D vooruit gaan en E F G H achteruit - I dunno. Maar als groep gaan ze achteruit gaan.

En best case gaan ze niet achteruit, maar gaan ze minder snel vooruit dan voordien en zal de waarderings multiple in elkaar krimpen. Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer.
Als je ziet hoe duur al die AI capex is momenteel kan je haast niet anders denken dat zelfs de simpele at home AI gemonteriseerd gaat worden, one way or another. In eerste instantie al uw data verzamelen en verkopen etc maar op een bepaald momend is er een shift zoals bij Youtube : gratis en vol reclame of betaalde smooth experience. Kan niet anders.

En AI gaat sommige zaken simpeler maken etc, een bedrijf gaat van bepaalde software minder licenties nodig hebben daardoor maar het gaat gewoon 2x zo duur worden en in de constante zoektocht naar efficiëntie en concurrentiële voordelen zie ik alle bedrijven ook vlot spenden om niet achter te blijven.

Het is vooral kijken wie zijn sector het best en vlotst in een AI-jasje steekt. Het kan soms zo simpel zijn als een voordelige verdeling van de copyrights.

Ik zie een bedrijf als Adobe daar wel in winnen en de cijfers zeggen dat momenteel ook wel.

Minder licenties, maar elk bedrijf wordt er meer afhankelijk van... Prijs omhoog dus per licentie. Alle

Als je ziet hoe duur al die AI capex is momenteel kan je haast niet anders denken dat zelfs de simpele at home AI gemonteriseerd gaat worden, one way or another. In eerste instantie al uw data verzamelen en verkopen etc maar op een bepaald momend is er een shift zoals bij Youtube : gratis en vol reclame of betaalde smooth experience. Kan niet anders.

En AI gaat sommige zaken simpeler maken etc, een bedrijf gaat van bepaalde software minder licenties nodig hebben daardoor maar het gaat gewoon 2x zo duur worden en in de constante zoektocht naar efficiëntie en concurrentiële voordelen zie ik alle bedrijven ook vlot spenden om niet achter te blijven.

Het is vooral kijken wie zijn sector het best en vlotst in een AI-jasje steekt. Het kan soms zo simpel zijn als een voordelige verdeling van de copyrights.

Ik zie een bedrijf als Adobe daar wel in winnen en de cijfers zeggen dat momenteel ook wel.

Het is toch mijn mening dat velen hier er te dicht met de neus op kijken ipv eventjes uit te zoomen.

Ik zie het als volgt.

Non-software bedrijven spenderen veel/heel veel/beetje minder veel (*schrappen wat niet past) aan AI (copilot, Cursor, Gemini, ...). Het is in elk geval meer dan 0. Als dat productiviteitswinst oplevert, zal dat recurrent worden/blijven en wordt dat gewoon een lijntje in de boekhouding.

Ik zie niet in waarom bedrijven plots evenveel zouden blijven betalen voor de andere software als ze betalen voor productiviteitswinst met Gemini en consoorten. Dat zou toch nogal onlogisch zijn ? Leve AI, leve productiviteit. We gaan ervoor betalen en wat het vervangt, gaan we evenveel blijven betalen.

Dat AI bij de developer veel kost en capex en whatnot. Irrelevant. Als het niet productief is, krijg je er geen centen voor en ga je er uit. Jammer voor openAI dat ze 100000mrd spenderen, maar als niemand ervoor wil betalen omdat het geen productiviteitswinsten oplevert, byebye.

Zoals altijd stroomt het geld naar waar de productiviteit zit. Faxen en telefoons zijn er ook gewoon uitgeknikkerd toen internet er kwam. Dat was ook een vervanging, traag maar gestaag. De consument is bereid X te betalen voor een type service. De efficientste krijgt dat pakketje geld.

Dus finaal is het een binaire keuze tussen "AI neemt de wereld over --> legacy software zakt" of "AI gaat boom en bust --> legacy software blijft". Maar het kan niet beiden zijn.

En de gedisrupteerden kunnen korte-termijn de prijs van een seat naar boven trekken en proberen hun inkomsten te beschermen. Maar je kunt het onvermijdbare niet vermijden. Zie je de mgmt meeting al ? "Waarom betalen we nog altijd evenveel voor applicatie XYZ als we miljoenen in Gemini ploffen? - "We hebben de helft van het aantal seats maar de seats zijn in prijs verdubbeld". "euh, ja, fuck off". En dan gaan ze daar ter plekke mogen kiezen of ze geld in AI ploffen of legacy software. En dan zitten we opnieuw in de binaire keuze van hierboven.

En FUD en market craziness en sentiment en multiple compression en whatnot. Dat heeft er allemaal weinig mee te doen op lange termijn. Kijk naar Nokia of Blackberry of gelijken. Er is sentiment en FuD en multiple compression/expansion over de jaren heen. Maar long-term zijn ze toch sliiiiiide down wegens gepasseerd.

Terug
Bovenaan