Kleine Beursfeiten

Wat een melt up van zowat alles.
Kan niet blijven duren zo.

Ik vind toch meer goedkope dingen, vooral in software, payments.
Maar geen cash om iets te kopen momenteel.
Denk ook dat ik mijn cash eerder zou gebruiken om bij te kopen in dingen die ik al heb.

Dit is ironisch toch?
Leveraged bitcoin derivaten en calls op crypto meme aandelen waren op een bepaald moment +50% van uw portefeuille. 😄
Of deze classic value investing move:
Awel dat houdt toch nog 50% value investing over? Het is niet omdat ik die zaken doe dat er geen value investing aan te pas komt... je hoeft niet 100% Graham of Buffet te zijn hoor.

Laatst bewerkt:
Nebius +17%.

Target: 250B $ market cap (vs. 50B $ vandaag), om dan -90% te gaan. We zitten nog steeds short compute, Nebius is 1 van de plays om daar van te profiteren met o.a privileged access tot de beste producten van Nvidia.

Hoe kom ik aan 250B $?
Ik werk backwards.

In een gigantische boom eindigen de meer speculatieve stocks met een -90%. Sommigen meer, sommigen minder. Maar Nebius heeft wel degelijk een waardevol product met hun "AI cloud", dus een fair value van pakweg 25B $ over enkele jaren lijkt mij redelijk. Dus dan doen we daar x10 op tegen de top van de boom.

Investing in 2026.

(Is hier ook maar een kleine positie want...puur speculatie uiteraard)

Laatst bewerkt:
Iemand nog een mening over PACBIO? Blijkbaar zijn de laatste resultaten niet goed gevallen en is het aandeel weer een pak naar beneden gegaan.
Minder marge door discounts, instrumenten sale is minder dan gehoopt omdat academische funding blijkbaar niet vlot doorkomt. Volgende twee kwartalen zijn cruciaal.

Ik ga ILMN volledig verkopen en verder in PACB steken.

Vanochtend ook bijna de helft van mn Umicore verkocht @25.5. Enerzijds omdat ik mn initiële inzet goed terug had verdiend, anderzijds denk ik wel dat er nog een terugval kan komen. Nu moet ik even nadenken vanaf wanneer ik zou overwegen terug in te stappen. Het bedrijf ziet er echt top uit. Ze hebben een paar voelsprieten uit in het batterijsegment, wat nu geen deadweight meer is, en ze zijn hun core business aan het smashen.

Ik heb te weinig tijd om tegoei iets nieuws te zoeken om te investeren dus voorlopig parkeer ik ook deze opbrengst in BRK.

Ik luister sinds een tijdje naar Patrick Boyle zijn podcast, is wel goed moet ik zeggen. Laatste episode gaat over Gamestop/Ebay en is bijzonder hilarisch. @JanusDR , ik vermoed dat je deze ook wel zal kunnen smaken eigenlijk. Ligt volgens mij in jouw lijn van humor :p

Nebius +17%.

Target: 250B $ market cap (vs. 50B $ vandaag), om dan -90% te gaan. We zitten nog steeds short compute, Nebius is 1 van de plays om daar van te profiteren met o.a privileged access tot de beste producten van Nvidia.

Hoe kom ik aan 250B $?
Ik werk backwards.

In een gigantische boom eindigen de meer speculatieve stocks met een -90%. Sommigen meer, sommigen minder. Maar Nebius heeft wel degelijk een waardevol product met hun "AI cloud", dus een fair value van pakweg 25B $ over enkele jaren lijkt mij redelijk. Dus dan doen we daar x10 op tegen de top van de boom.

Investing in 2026.

(Is hier ook maar een kleine positie want...puur speculatie uiteraard)
Ik verwacht hier een boom voor heel deze sector (Iren, Cifr,...) al is Nbis wel de sterkste.

Verschuiving naar BRKb is nu bijna gedaan. Stel dat de beurs nu nog doorstijgt tot september/oktober, kan BRKb mogelijk mee profiteren.
BRK is een aandeel dat by design toch bijna moet achterblijven als de beurzen blijven doorstijgen met de berg cash waarop ze zitten?
Rate hikes kunnen in hun voordeel zijn en met de inflatie die aanwakkert zou dat moeten kunnen maar onze oranje vriend in zijn witte huis wil de rentes vooral naar beneden, inflatie be damned.

BRK is een aandeel dat by design toch bijna moet achterblijven als de beurzen blijven doorstijgen met de berg cash waarop ze zitten?
Rate hikes kunnen in hun voordeel zijn en met de inflatie die aanwakkert zou dat moeten kunnen maar onze oranje vriend in zijn witte huis wil de rentes vooral naar beneden, inflatie be damned.
Klopt dat BRKb in principe achterblijft als de melt-up verder zet, maar momenteel nog beter dan cash denk ik, en minder fel dalingsrisico (maar kan uiteraard ook nog ferm dalen) dan de meer high risk aandelen. BRKb is momenteel uiteindelijk ook "maar" 22,5% van het geheel, maar werkt wel een beetje als "volatiliteitsdemper" denk ik.

En als het niet doorstijgt, kopen ze de helft van corporate america aan bodemprijzen :cheer:

Warsh is daar niet gezet voor rate hikes hoor...

Zet je alu hoedje maar af.

Wat denk je ? Dat die zijn carriere gaat riskeren door rente naar beneden te trekken in een inflatoire omgeving omdat een president die lowest approval ever heeft, door zijn eigen partij ondertussen uitgekotst wordt en niet meer herverkozen kan worden, dat wil ? Wat heeft Warsh te winnen door Trump te pleasen ? Niks. 0,0.

Klopt dat BRKb in principe achterblijft als de melt-up verder zet, maar momenteel nog beter dan cash denk ik, en minder fel dalingsrisico (maar kan uiteraard ook nog ferm dalen) dan de meer high risk aandelen. BRKb is momenteel uiteindelijk ook "maar" 22,5% van het geheel, maar werkt wel een beetje als "volatiliteitsdemper" denk ik.

Hangt er (op basis van historische data, dus geen garantie naar de toekomst toe) vooral vanaf op welke tijdshorizon je naar dat dalingsrisico kijkt: voor sterke dalingen van 1 maand doet BRK.B het niet persé beter dan de S&P 500; als je kijkt naar de slechtste beursjaren heeft BRK.B wel een betere track record.

Het laatste jaar doet BRK.B niet veel, zowel qua activiteit als qua beurskoers, maar hopelijk blijft dat niet duren...

Heel weinig bedrijven die zo snel groeien aan zo een scale. Toch obvious?
Enkel op basis van vier cijfers en de woorden 'niet cyclisch' precies toch niet, want we waren al minstens met twee verward.
Maar je bedoelde dus eigenlijk wat ik al zei:
Aandeel MELI van pre-covid tot nu iets meer dan verdubbeld. Omzet in dezelfde periode bijna +1300%.
Enige bedrijf waar de omzet al zo lang opeenvolgend >30% groeit, met sterke returns on capital dan nog.
Crazy dat de markt dit dumpt

Terug
Bovenaan