Wel, ik wil het wel nog eens zien. De fuel pods komen ook niet terug vermoedelijk. Dus dan zitten we al 15x disposable rocket.
Dat ga ik allemaal niet ontkennen overigens. Mijn punt was dat we nog ver weg zijn van een quantum leap tgo de Saturn die 70 y geleden operationeel was in routine. Er moet veel goed gaan om de valuering te rechtvaardigen. Maar aan de recente koersen te zien, lijkt de markt het ook te snappen.
Dat kan allemaal zijn, maar echt een 'you' problem (van SpaceX dus). Op een bepaald moment moet je kunnen zeggen dat het fyisch niet mogelijk is om iets te doen. Ze zijn al geland op de maan 70y geleden, zonder refueling en zonder computers etc. Dat ze dan nu afkomen met 15 refueling pods om hetzelfde te doen als 70y geleden. Lame oplossing. Weinig veelbelovend als dat de beste oplossing was waarmee ze afkomen.
Ik ben pretty sure dat dat bijtanken nadien pas gekomen is eens de raket al te ver in ontwikkeling zat om nog aan te passen. Of een quirk om wat NASA miljarden binnen te sleuren voor de Artemis missies
Conceptueel/theoretisch slaat dat nergens op, he. Je schiet een rakket propvol met brandstof de lucht in en je kunt een minieme fractie brandstof overhouden de lancering en orbit. Doe dat 15x en steek al die brandstof in een 16e raket die dan genoeg naft heeft om in een baan rond de maan te raken en daar ga je dan een Orion capsule ontmoeten die apart gelanceerd is en mensen moeten overstappen etc etc. Er is toch niemand die denkt 'efficient', 'goed idee', 'we hebben geen andere oplossing nodig'. Terwijl dat 70y geleden gewoon was 1) schiet SAturn de lucht in 2) knal naar de maan 3) lander landt 4) lander stijgt terug op.
I could be wrong, maar ik geloof nooit dat dat op enige relevante termijn probleemloos verloopt.
Ja, dat snap ik allemaal wel. Punt blijft dat ze al mannetjes en auto's en whatever op de maan gedropt hebben 70y geleden.