Kleine nieuwtjes

Is een bedrijfswagen niet hetzelfde als dienstwagen? Wat managers en veel te veel anderen krijgen zijn salariswagens.
Op die manier dan misschien wel. Maar in het statement van deze discussie ging het eerder over de salariswagens. Aangezien bij de overheid kun je een dienstwagen gebruiken voor de verplaatsing naar de locatie waar je moet zijn, indien die niet vlot toegankelijk is via het OV. Maar het is geen wagen waarmee je eventjes er een private verplaatsing mee mag doen.

Veel ophef rond de diefstal van een horloge van een vastgoedmakelaar:

Maar toch enige kritische noten erbij:
  • Gewelddadige overvallen zijn in geen enkele omstandigheid goed te keuren, maar als er van iemand gestolen wordt vraag ik me af of dat de politie in dit verhaal ook meer moeite gaat doen omdat het om een zéér rijk persoon gaat die de waarde van een huis of sportwagen casual rond z'n pols draagt, en het dus een diefstal is van een zeer waardevol voorwerp of dat ze evenveel of beter even weinig moeite gaan doen als bij iemand wiens veel minder dikke portefeuille met evenveel geweld gestolen wordt.

• Je leest vervolgens in de domme HLN/Facebook comments dat je niet afgunstig mag zijn op iemand die rijk geworden is door er hard voor te werken, maar laat de heer Bart Versluys nu ééns een schoolvoorbeeld zijn van geërfde rijkdom, vierde generatie uit een geslacht waarin de (over)grootouder ongetwijfeld hard gewerkt heeft in gouden tijden (jaren '50) maar in het hier en nu is dat hard werken natuurlijk vooral geld dat geld genereert dankzij de juiste connecties (Bart Tommelein in Oostende onder andere) en nauwelijks belast wordt wanneer het van de ene op de andere generatie overgaat. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die véél harder werken dan Bart Versluys zelfs maar één jaar in zijn leven heeft moeten doen, om vervolgens in héél hun leven geen spaarpotje van € 350 000 bij elkaar te sparen.

• De link met waarom zo'n horloges populair zijn als "investering" is natuurlijk ook gemakkelijk te leggen: ideaal voor zwarte/illegale transacties, dus ja, als dan zoiets gestolen wordt, kan je je afvragen of daar soms niet meer speelt. Het kan een echte overval zijn of misschien de foute mensen tegen zich in het zadel gejaagd, who knows?

Vind de publieke opinie en die uiteenlopende meningen altijd wat vreemd als het over dit soort berichtgeving gaat.
Veronderstellend dat dit horloge niet aangekocht is door winst uit illegale of mensonterende praktijken ..

• Diefstal is diefstal, niet goed te spreken of het nu over 35 of 350000 euro gaat.
  • Hoe de politie daar mee omgaat indien grotere waarde weet ik zelf ook niet, al durf ik denken dat de inzet voor grotere bedragen natuurlijk hoger zal zijn.
  • De vele afgunst reacties : hoe die mens zijn geld opdoet en of dat nu door hard werken komt of door het zweet van zijn ouders is redelijk irrelevant. Alsof harder werken een vrijgeleide is om meer te mogen uitgeven dan degene met evenveel centen die 'minder' (hoe bewijs je dat ook) hard werkt.
  • Of dat decadentie ten top is laat ik in het midden al vind ik persoonlijk van niet, iedereen koopt doorgaans naar zijn budget en dat gaat snel .. 20 jaar geleden kon ik mij ook niet inbeelden dat ik horloges van 6K zou kopen, nu heb ik er een paar. Kan mij best inbeelden als mijn inkomen blijft stijgen dat mijn smaak ook 'duurder' zal worden. En ja, horloges zijn voor een stukje toch wel een investering mits je de markt wat volgt. (Sommige Rolex modellen gemakkelijk +30/40% over de laatste 10 jaar) Het zijn trouwens ook investeringen die je vlotjes een grens overkrijgt ;)

Laatst bewerkt:
Vind de publieke opinie en die uiteenlopende meningen altijd wat vreemd als het over dit soort berichtgeving gaat.
Veronderstellend dat dit horloge niet aangekocht is door winst uit illegale of mensonterende praktijken ..

• Diefstal is diefstal, niet goed te spreken of het nu over 35 of 350000 euro gaat.

Ik praat het dan ook absoluut niet goed.

• Hoe de politie daar mee omgaat indien grotere waarde weet ik zelf ook niet, al durf ik denken dat de inzet voor grotere bedragen natuurlijk hoger zal zijn.

Een bedenking waar ik me dan ook vragen bij stelde.

• De vele afgunst reacties : hoe die mens zijn geld opdoet en of dat nu door hard werken komt of door het zweet van zijn ouders is redelijk irrelevant.
  • Of dat decadentie ten top is laat ik in het midden al vind ik persoonlijk van niet, iedereen koopt doorgaans naar zijn budget en dat gaat snel .. 20 jaar geleden kon ik mij ook niet inbeelden dat ik horloges van 6K zou kopen, nu heb ik er een paar. Kan mij best inbeelden als mijn inkomen blijft stijgen dat mijn smaak ook 'duurder' zal worden. En ja, horloges zijn voor een stukje toch wel een investering mits je de markt wat volgt. (Sommige Rolex modellen gemakkelijk +30/40% over de laatste 10 jaar) Het zijn trouwens ook investeringen die je vlotjes een grens overkrijgt ;)

Behoorlijk relevant in een land waarin je als je van 'bescheiden komaf' bent op je inkomen een groot deel aan belastingen afgeeft, terwijl inkomsten uit huur of andere vormen van vermogen voor een fractie belast worden.

Ook zéér relevant in een land waarin je als je uit de lagere klasse of middenklasse komt je al snel aan een erfenisbelasting zit van 27% omwille van de waarde van de gezinswoning. Dit terwijl de geslachten Versluys of Frère eerder gewoon 0% kunnen betalen dankzij de nodige fiscaal spitsvondige constructies. Mocht Bart Versluys ook 49,7% (belastingdruk op arbeid) op zijn geërfd vermogen hebben betaald, dan was dit al een heel ander verhaal. Quod non uiteraard. Vandaar mijn bemerking op degenen die hier meteen roepen dat afgunst ongepast is...

Nog steeds irrelevant in de context van een gestolen horloge met een bepaalde waarde, zie niet in waarom mijn mening zou moeten veranderen indien hij al dan niet 49,7% zou betaald hebben. Vind ik dat systematisch uitbuiten van ons systeem dubieus? Uiteraard.
Is het allemaal eerlijk? Uiteraard niet. M

Die diefstal staat nog steeds los van het feit vanwaar het kapitaal kwam (zolang het legaal is). Hypothetisch gezien was het misschien een horloge van 150000 he na zijn 49,7%. Zou nog steeds een golf van afgunst komen dat eigenlijk niks anders dan platte jaloezie is.

Of misschien is de job niet sexy genoeg omdat +- 2000 euro bruto per maand om ‘s avonds en weekends te werken gewoon lachwekkend is? Elke keer maar dat gedoe omdat ze geen volk vinden. Begin met uw personeel deftig te betalen ipv achteraf geschokt te wezen dat niemand nog bij u wilt komen werken.

Je vergeet natuurlijk de zwarte enveloppe die nog steeds courant is in die sector.

Ik dacht (naïef) dat dusver de sectoren waarin nog frequent in het zwart werd betaald aan werknemers (horeca, kapsalons, arbeiders in de bouw) en waarin frequent salariswagens werden uitgedeeld (IT, chemie, farma) niet overlapten. Na hopen coronasteun, een BTW-verlaging, nu als horeca-sector nu ook nog eens salariswagens gaan aanbieden? Ik mag hopen dat de fiscus daar dan inderdaad gewoon als eerste controleert.

Nog steeds irrelevant in de context van een gestolen horloge met een bepaalde waarde, zie niet in waarom mijn mening zou moeten veranderen indien hij al dan niet 49,7% zou betaald hebben. Vind ik dat systematisch uitbuiten van ons systeem dubieus? Uiteraard.
Is het allemaal eerlijk? Uiteraard niet. M

Die diefstal staat nog steeds los van het feit vanwaar het kapitaal kwam. Hypothetisch gezien was het misschien een horloge van 150000 he na zijn 49,7%. Zou nog steeds een golf van afgunst komen dat eigenlijk niks anders dan platte jaloezie is.

Nogmaals (en ik ga mezelf hierna niet nog een derde keer herhalen): ik rechtvaardig de diefstal er helemaal niet mee.
Ik pareer gewoon de opmerkingen die ik online gelezen heb dat mensen afgunstig zijn op het resultaat van hard werk, dit is eerder een resultaat van goed geërfd en "werken" in een sector waarin geld gemakkelijk veel meer geld genereert (bouwpromotor). Jij mag dat platte jaloezie noemen, ik heb zojuist de redenen al gegeven waarom dat niet per se zo is, met name het dubieus uitbuiten van ons systeem.

Je vergeet natuurlijk de zwarte enveloppe die nog steeds courant is in die sector.

Ik dacht (naïef) dat dusver de sectoren waarin nog frequent in het zwart werd betaald aan werknemers (horeca, kapsalons, arbeiders in de bouw) en waarin frequent salariswagens werden uitgedeeld (IT, chemie, farma) niet overlapten. Na hopen coronasteun, een BTW-verlaging, nu als horeca-sector nu ook nog eens salariswagens gaan aanbieden? Ik mag hopen dat de fiscus daar dan inderdaad gewoon als eerste controleert.

Farma is geen typische salariswagen-sector hoor, integendeel.
Consultants in de farma misschien wel maar dat is toch een ander paritair comite en geldt eigenlijk voor alle consultants.

@KnightOfCydonia Ja, en ik wil alleen maar aanduiden dat men altijd wel een nieuwe reden zal vinden voor afgunst te vermommen onder iets anders. Daarom heb ik dat niet persoonlijk op jou maar van zodra iemand het beter heeft (en dat toont) begint de zoektocht naar een reden om dat af te breken. Echter, zodra die reden wegvalt voor persoon X begint men wel een andere reden te zoeken.

Waar ik dus mee wil zeggen indien 'Bart' zijn 49.7% zou betaald hebben, men waarschijnlijk zou beginnen leuteren over het feit dat de centen van zijn familie komen. Neem je dat weg, dan begint het volgende argument, Etc, etc, etc.

En dan heb ik het over de 'publieke' opinie en niet noodzakelijk over jouw mening. We zien dat toch genoeg bij iedereen die decadente aankopen doet? Topsporters vant zelfde .. altijd opnieuw massaal veel comments, artikels, blogs die bol staan van afgunst.

Dus ja, ik begrijp 100% hoe frustrerend dat soort verhalen kan zijn, maar staat los van de feiten.

Fair enough, maar nu is dat verschil en die reden voor wat jij "afgunst" noemt, dus wel een pak meer legitiem dan in jouw hypothetisch scenario indien 'Bart' wél een meer correcte erfbelasting betaald zou hebben. Bovendien weten zowel jij als ik dat hij waarschijnlijk ook geen 27% op de hoogste schijf betaald zal hebben zoals jij of ik zullen betalen als we ooit iets van waarde van onze (groot)ouders erven.

Bovendien, ja, zou in dat scenario de stelling dat mensen niet afgunstig zouden mogen zijn op iets wat gekocht is door er hard voor te werken, wel nog altijd even absurd zijn, want geen correcte weergave van de werkelijkheid. Desondanks, ongeacht of je iets gekregen hebt of er zelf voor gewerkt hebt, maakt niet dat het gestolen mag worden natuurlijk, maar nu herhaal ik mezelf weer met tegenzin.

Enigste vreemde aan die overval is dat de inbrekers precies wisten dat hij op dat moment zijn horloge aan zou hebben.
Nuja, kan natuurlijk zijn dat hij er voor gekend is om iedere keer een dure horloge aan te doen als hij buiten gaat.

Enigste vreemde aan die overval is dat de inbrekers precies wisten dat hij op dat moment zijn horloge aan zou hebben.
Nuja, kan natuurlijk zijn dat hij er voor gekend is om iedere keer een dure horloge aan te doen als hij buiten gaat.
Het is in de avond gebeurd, als hij het al hele dag aan had, had iemand al lang de dieven kunnen tippen bijvoorbeeld.
Of wie weet heeft hij een instagram foto gepost die dag.
Ik vind dit eigenlijk helemaal niet zo'n vreemd detail.

Terug
Bovenaan