Kleine nieuwtjes

Vind het een beetje dubbel, aan de ene kant is het misschien geen goed signaal en ik ben absoluut voor het promoten van meer fietsen. Aan de andere kant denk ik dat een btw verlaging voornamelijk weer zal dienen om veel te dure koersfietsen en speed pedelecs te subsideren, mensen die het zich toch al konden veroorloven. Ik vraag me af of de doelgroep echt bereikt wordt en het meer mensen op de fiets in plaats van in de auto krijgt. Als je geen geld hebt gaat een dure fiets nog steeds duur blijven en tweedehands vind je wel goedkoop goede (oudere, niet-elektrische) fietsen.

Dan zijn de onderstaande pistes beter lijkt me, ALS de besparing van het niet verlagen van de btw dan ook toegepast wordt natuurlijk...

Klopt, dacht dat dat meer ingerburgerd was... Dan zou voor mij een logischere stap geweest zijn om die vergoeding te verplichten. Ipv een BTW op 6% te zetten.

Dat is dan ook wel op kap van de werkgevers natuurlijk. Mij lijkt een systeem bv wel goed waarbij je verplicht vent fietsvergoeding te geven als je op een of andere manier transport toch al compenseert (transportvergoeding voor wagen, bedrijfswagen, OV abo etc). Het geld is er dan duidelijk wel voor beschikbaar en dan moet fietsvergoeding ook altijd een optie zijn.
Of fietsplannen via werkgever fiscaal promoten, zo draagt zowel de staat als de WG bij en is het winwin voor de WN.

Als je de fiets écht wilt promoten moet je niet afkomen met een simpele BTW verlaging oid. Gewoon deftig investeren in fietsinfrastructuur. Geen suggestiestroken, maar échte fietspaden. Genoeg mensen die de fiets schuwen omdat ze zich niet veilig voelen op allerhande baantjes. En ik kan ze geen ongelijk geven.

Dit is voor mij toch wel het allerbelangrijkste, fietsen is al super goedkoop en toegankelijk voor de kortere afstanden (tenzij het allemaal elektrisch moet zijn natuurlijk). De infrastructuur is een vaak genoemde barriere voor over te stappen op de fiets (geen goede fietspaden, fietsen vlak naast een heel drukke weg en geen aangenamere alternatieve weg, etc.).

Ik heb van een bepaald bedrijf ooit gehoord dat ze bewust geen fietsvergoeding geven om het fietsen niet aan te moedigen. Het gaat om fysieke jobs en de kans op valpartijen met kneuzingen, breuken,... met de fiets is nu eenmaal groter dan met de auto.

Nochtans zijn er onderzoeken die aantonen dar het ziekteverzuim bij fietspendelaars lager ligt dan de autopendelaars. Ze zijn gezonder, fitter en hebben een hogere weerstand. (Heb niet direct de bron bij de hand).
Dat is statistisch natuurlijk, zo'n bedrijf onthoudt enkel dat Jos met de fiets is gevallen en 2 maand afwezig was en Jan in de loop van 5 jaar wel 3 maand vaker ziek heeft thuisgezeten. Of er was toevallig (statistisch) geen Jan aanwezig in het bedrijf.

Voor veel mensen zal dat toch meespelen. Ik zie hier bvb een Stromer van 7000€ staan. Die wordt dus bijna 1000€ goedkoper door die btw-verlaging.
Kopen particulieren dat dan? :oops: Ik dacht dat allemaal aangeschaft was via fietslease en eventueel overgekocht na de leasetermijn.

Ga jij echt geen fiets kopen omdat het op 21% BTW staat?
Ga jij echt uw woon-werk verkeer niet doen met de fiets omdat die op 21% BTW staat ?

In mijn ogen is dat geen factor in de bepaling of je dat al dan niet gaat aankopen en al dan niet gaat doen.
Op een pedelec is het nominale verschil tussen 6% en 21% al serieus de moeite imo. En da's net de categorie fietsen die makkelijk wagens vervangt. De maatregels kan zo wel mensen over de streep trekken.
Als is het huidige landschap wel helemaal anders dan 3 jaar geleden toen die wet werd goedgekeurd.

Klopt, dacht dat dat meer ingerburgerd was... Dan zou voor mij een logischere stap geweest zijn om die vergoeding te verplichten. Ipv een BTW op 6% te zetten.
Helemaal mee eens. Dat zou nog een grotere incentive zijn.
Als je de fiets écht wilt promoten moet je niet afkomen met een simpele BTW verlaging oid. Gewoon deftig investeren in fietsinfrastructuur. Geen suggestiestroken, maar échte fietspaden. Genoeg mensen die de fiets schuwen omdat ze zich niet veilig voelen op allerhande baantjes. En ik kan ze geen ongelijk geven.
Agreed, het is niet de beste maatregel maar het is iets. En dat wordt gewoon weer de vuilbak ingekieperd.

Er is een fiscale vrijstelling van 35 euro / maand (2022) indien je bedrijfswagen hebt die niet uitsluitend voor privé-doeleinden gebruikt (woon-werk valt in dit geval niet onder privé)

Weet alleen niet of je die ook krijgt als je ook fietsvergoeding krijgt (@JPV weet jij dat?)
Het loopt technisch via een andere weg, je geeft die fietsvergoeding niet aan want het is volledig vrijgesteld normaal. Terwijl die 35 euro het maximum is dat is vrijgesteld als je met een bedrijfswagen rijdt. Bij een fietsvergoeding hoef je dus geen vrijstelling te krijgen want die vergoeding wordt gewoon niet bij je inkomen geteld, bij een bedrijfswagen wordt je VAA wel bij je inkomen geteld (en mag je daarna max 35 euro vrijstellen).

Het loopt technisch via een andere weg, je geeft die fietsvergoeding niet aan want het is volledig vrijgesteld normaal. Terwijl die 35 euro het maximum is dat is vrijgesteld als je met een bedrijfswagen rijdt. Bij een fietsvergoeding hoef je dus geen vrijstelling te krijgen want die vergoeding wordt gewoon niet bij je inkomen geteld, bij een bedrijfswagen wordt je VAA wel bij je inkomen geteld (en mag je daarna max 35 euro vrijstellen).
Enkel vrijgesteld tot 24 cent per kilometer, maar imo kan je dat dus niet met elkaar combineren want die 35 euro is ook vrijstelling voor woon-werkverkeer vergoeding maar als je uw auto niet gebruikt daarvoor moet je die eigenlijk aangeven als puur privé en wordt die 35 euro niet toegepast

The fuck? VLD moet haar prioriteiten toch ook eens beter leren stellen. Of misschien wat beter op communicatie letten…

Nu goed, natuurlijker transport dan een paard kan niet 🤣

The fuck? VLD moet haar prioriteiten toch ook eens beter leren stellen. Of misschien wat beter op communicatie letten…

Nu goed, natuurlijker transport dan een paard kan niet 🤣
errr die stoten ook methaan uit he.. En ge moet dat voederen. Een stalen ros heeft toch meer voordelen ? :unsure:

<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="nl" dir="ltr">Ik denk dat België die BTW-verlaging op paarden niet gaat doorvoeren omdat politieke partijen die dit zouden steunen zich acuut gaan realiseren dat ze liever toch boven de kiesdrempel blijven.</p>&mdash; Marc Van Ranst (@vanranstmarc) <a href=" ">April 7, 2022</a></blockquote> <script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

Savage

errr die stoten ook methaan uit he.. En ge moet dat voederen. Een stalen ros heeft toch meer voordelen ? :unsure:
Dan dienen al die lintbebouwing gazonnetjes ook nog voor iets. VLD klimaatplan: elk gezin hun eigen paard en kar, ( behalve zelfstandigen die hebben een suv natuurlijk) :unsure:

Nee ik kan alleen Marc Van ranst beamen hier. Op fietsen geen verlaging goedkeuren maar dan op paarden wel zou je niet mogen kunnen verkopen.

Dan dienen al die lintbebouwing gazonnetjes ook nog voor iets. VLD klimaatplan: elk gezin hun eigen paard en kar, ( behalve zelfstandigen die hebben een suv natuurlijk) :unsure:

Nee ik kan alleen Marc Van ranst beamen hier. Op fietsen geen verlaging goedkeuren maar dan op paarden wel zou je niet mogen kunnen verkopen.

een sport utility veulen?

Lijkt me al bij al wel een statussymbool zo een paard. Tis toch wel een verkeerd signaal dat hier een belastingsverlaging op komt. (en daar nog fier op bent)

Lijkt me al bij al wel een statussymbool zo een paard. Tis toch wel een verkeerd signaal dat hier een belastingsverlaging op komt. (en daar nog fier op bent)
Zeker omdat de verpaarding van de samenleving (in Vlaanderen) een bestaand probleem is voor de openbare ruimte.
België is op zich niet verplicht dit toe te passen geloof ik, dus het zou me wel enigszins verbazen mochten ze het doen eerlijk gezegd. Anders is dit weer een "er is probleem X, we moeten er iets aan doen, maar we gaan het BTW tarief aanpassen om X in stand te houden". Beetje vergelijkbaar met Mac's redenering over de 6% renovatie + lintbebouwing.

Zeker omdat de verpaarding van de samenleving (in Vlaanderen) een bestaand probleem is voor de openbare ruimte.
België is op zich niet verplicht dit toe te passen geloof ik, dus het zou me wel enigszins verbazen mochten ze het doen eerlijk gezegd. Anders is dit weer een "er is probleem X, we moeten er iets aan doen, maar we gaan het BTW tarief aanpassen om X in stand te houden". Beetje vergelijkbaar met Mac's redenering over de 6% renovatie + lintbebouwing.
Idd, wordt gewoon toegevoegd aan de lijst van producten waaruit landen kunnen selecteren om er al dan niet een lager BTW percentage op toe te passen. Er zijn heel wat producten die daar op staan waar België geen verlaging voor toepast.

De naam van de firma zou ik nu ook niet meteen vertrouwen :unsure:
chauffeur heeft positieve drugstest afgelegd... :(

chauffeur heeft positieve drugstest afgelegd... :(

Al die goedkope busmaatschappijen boezemen mij echt geen vertrouwen in.
tiental jaar geleden naar Parijs geweest met zo'n cheap busmaatschappij.

Met eurolines.
Heenweg: gestopt door de Belgische politie, bus of chauffeur was niet in orde met papieren. Moesten overstappen op een andere bus.
Terugweg: Gigantische barst op de voorruit, chauffeurs haalde wagens in op de pechstrook. Daar betrapt door de Franse politie.

Die rijden met die bus rond alsof het een patserwagen is :p.

Terug
Bovenaan