Ik zou er ook op geklikt hebben indien het een andere titel had gehad

. Dus dat zou mij niet hebben doen klikken.
Vind de vrt nws site niet echt gebruiksvriendelijk. Anders zou dat mijn go to nieuws site zijn. Wat het vroeger was

.
Ah ja, gaat over federale ambtenaren. Aangezien het Minister Matz is van de federale regering leek mij dat logisch dat het over hen ging aangezien zij niets te zeggen heeft over de regionale ambtenaren. Statutair karakter is oa. in Vlaanderen ook afgeschaft uitzonderingen daargelaten. Dus daar zijn, voorlopig, toch geen mogelijkheid voor nieuwe statutairen. Al heb ik geen idee hoe het daar zit.
Even opgezocht (zonder mijn vriend):
Neem je ziekteverlof op als statutair personeelslid? Lees op deze pagina wat je kan verwachten.
www.vlaanderen.be
voor 2024 -> krijgt men een teller van 666 stuks die men kan gebruiken (tot 63)
Vanaf 2024 voor gezagsfuncties (ergo degene waar je nog statutair kan voor aangeworven worden) : geen teller, maar geen idee hoe het dan wel werkt. Aangezien men doorverwijst naar Medex... Lijkt alsof het oneindig is zolang Medex dit goedkeurt. Maar zoals gezegd ik begrijp het systeem niet.
Ik vind en vond het federale systeem nog altijd beter dan het Vlaamse... Al is dat al een vorm van een besparing (666/21 -> +/- 31 jaren aan opsparen)
Ik had liever ons systeem voor de volledige maatschappij dan dit van bank van breda. Liefst met de aanpassing dat de werkgever opdraait voor de totale kost gedurende deze termijn. Voordat dit over gaat op de maatschappij. Wat het huidige principe van 30 dagen is. Je hebt dan ook een incentive als werkgever om ervoor te zorgen dat uw werknemers niet ziek worden. En is dat risico er toch bij hen, dan kunnen zij gerust een verzekering afsluiten om die kosten die zij zouden dragen dan te minimaliseren - in het geval het bij hen exorbitant voorkomt of zij gewoon liever werken met een vaste kost dan...
Daarnaast spreekt het voor zich dat dit goedkoper is of zal zijn. Aangezien uw versie nog een verdere beperking is. Uw versie heeft een maximale looptijd van 1 jaar.
Bij de federale overheid is er nog een uitzonderingsmodaliteit, die niet beschreven staat, waarbij je voor erge ziekten mits akkoord Medex 100% kan krijgen ook als uw termijn overschreden is. Maar dat noemt men dan niet ziekteverlof maar disponibiliteit. Maar is een commissie die moet oordelen over het dossier. Geen idee of men dit afschaft, ik acht dit niet het geval.
Naast het feit dat het principe van een overheid is dat ze geen verzekeringen afsluit. Omdat men er vanuit gaat dat tgv schaalvoordelen, beleid, het goedkoper gaat zijn om dit zelf te runnen dan geld te betalen voor een verzekering waaraan het nu potentieel goedkoper kan zijn maar waar in de toekomst verzekeringen de prijs perfect kunnen omhoog gooien. Ik ken namelijk geen enkele verzekering die zijn voorwaarden niet verandert doorheen de tijd of de prijzen niet aanpast tgv marktomstandigheden.
Dus neen ik ben 100% tegen het feit dat men zo'n verzekering zou afsluiten bij een verzekeringsinstantie. Niet omdat ik iets heb tegen verzekeringen. Maar ik zie geen reden om dit te privatiseren en voor een stuk als grabbelton gebruikt te kunnen laten worden om hun objectief van winstmaximalisatie te kunnen realiseren voor hun aandeelhouders.