Kleine vragen: economie & recht

Vraagje over hospitalisatieverzekering:
Wij hebben een hospitalisatieverzekering voor ons dochtertje. Nu heeft mijn partner een groepsverzekering op het werk gekregen waarbij de kinderen ook gedekt zijn.
Officieel moet je blijkbaar een hospitalisatieverzekering opzeggen via aangetekend schrijven en dan stopt ze pas bij de volgende vervaldag, dit zou bij ons binnen 11 maanden zijn. Ik vind dat wat zonde om nu nog 11 maanden dubbel te betalen en vroeg me af de polis niet gewoon gaat stoppen als we de factuur nu gewoon niet betalen?
Of gaat ons dat problemen opleveren buiten dat we door de maatschappij geschrapt worden (wat we eigenlijk wensen natuurlijk).

Wij hebben een hospitalisatieverzekering voor ons dochtertje. Nu heeft mijn partner een groepsverzekering op het werk gekregen waarbij de kinderen ook gedekt zijn.
Officieel moet je blijkbaar een hospitalisatieverzekering opzeggen via aangetekend schrijven en dan stopt ze pas bij de volgende vervaldag, dit zou bij ons binnen 11 maanden zijn. Ik vind dat wat zonde om nu nog 11 maanden dubbel te betalen en vroeg me af de polis niet gewoon gaat stoppen als we de factuur nu gewoon niet betalen?
Of gaat ons dat problemen opleveren buiten dat we door de maatschappij geschrapt worden (wat we eigenlijk wensen natuurlijk).
Gedurende de loop van je contract moet je betalen. Doe je dat niet: verwijlintresten+aanmaningen+deurwaarder,...

Controleer ook of die hospitalisatieverzekering ècht goedkoper is. Mijn ex kon er ook eentje krijgen via het werk, maar per persoon, moest je een franchise betalen van 250 euro per jaar als je werd opgenomen. Wat bij ons dus veel duurder uit kwam dan de verzekering via het werk afsluiten.

Ik vind dat wat zonde om nu nog 11 maanden dubbel te betalen en vroeg me af de polis niet gewoon gaat stoppen als we de factuur nu gewoon niet betalen?
Nooit zomaar eenzijdig stoppen met betalen. Da's het domste wat je kan doen, in eender welke situatie met een contract.

Contacteer je makelaar of verzekeraar eens, misschien is er wel iets mogelijk als de reden is dat je een verzekering van het werk krijgt. Je kan het bij AG bijvoorbeeld relatief vlot omzetten in een goedkopere wachtpolis en dan die daarna opzeggen.

Wanneer je kan aantonen dat je via het werk verzekerd bent, kan je wel vragen om de hospitalisatieverzekering te annuleren in plaats van op te zeggen. Zo werkt het toch bij ons (mits dus bewijs)

Kan je met een VAPH statuut een uitkering krijgen indien je financiële moeilijkheden ondervindt of zou ik me eerder richten naar een leefloon?

Kan je met een VAPH statuut een uitkering krijgen indien je financiële moeilijkheden ondervindt of zou ik me eerder richten naar een leefloon?
Het leefloon van een alleenstaande is minder dan 1000 euro, jouw uitkering is waarschijnlijk hoger?
Je geeft wel niet aan of je nu een inkomen hebt, of niet...

Edit: blijkbaar ietsje meer dan 1200 als alleenstaande.

Het leefloon van een alleenstaande is minder dan 1000 euro, jouw uitkering is waarschijnlijk hoger?
Je geeft wel niet aan of je nu een inkomen hebt, of niet...

Edit: blijkbaar ietsje meer dan 1200 als alleenstaande.
Ik ben momenteel nog een student gedomicilieerd bij 1 ouder met een inkomen van ±1400 + kindergeld.

Maar ik zit op kot en met mijn studietoelage kom ik niet rond. Van thuis uit kan er niets extra bijgelegd worden..Voorlopig heb ik nog niets aangevraagd.

Ik ben momenteel nog een student gedomicilieerd bij 1 ouder met een inkomen van ±1400 + kindergeld.

Maar ik zit op kot en met mijn studietoelage kom ik niet rond. Van thuis uit kan er niets extra bijgelegd worden..Voorlopig heb ik nog niets aangevraagd.
Dat is die uitkering die afhangt van die punten voor zelfstandigheid. Dus hangt af van je soort handicap.

Het bedrag hangt af van je leefsituatie, ik vrees voor leefloon dat ze je kunnen weigeren omdat ouders de plicht hebben financieel bij te dragen aan je studie. Je hebt al een studietoelage en verhoogd kindergeld dus je krijgt al meer -objectief gezien- dan de meeste andere studenten.

Afhankelijk van je verdienvermogen later: stel dat je met jouw beperking zonder veel problemen voltijds kan gaan werken, kan je ook aankloppen bij de sociale dienst van je hogeschool/universiteit om daar te informeren naar een lening om je studiekosten te helpen dragen, mocht die IVT geen piste zijn waarvoor je in aanmerking komt.

Dat is die uitkering die afhangt van die punten voor zelfstandigheid. Dus hangt af van je soort handicap.
Bedankt, naar zoiets als dit was ik opzoek!
Het bedrag hangt af van je leefsituatie, ik vrees voor leefloon dat ze je kunnen weigeren omdat ouders de plicht hebben financieel bij te dragen aan je studie. Je hebt al een studietoelage en verhoogd kindergeld dus je krijgt al meer -objectief gezien- dan de meeste andere studenten.

Afhankelijk van je verdienvermogen later: stel dat je met jouw beperking zonder veel problemen voltijds kan gaan werken, kan je ook aankloppen bij de sociale dienst van je hogeschool/universiteit om daar te informeren naar een lening om je studiekosten te helpen dragen, mocht die IVT geen piste zijn waarvoor je in aanmerking komt.
Zou ik zo'n lening aan een universiteit pas aanvragen nadat ik de piste van leefloon ben afgegaan of zou ik eerst via de universiteit horen of ik een lening kan krijgen?

Zou ik zo'n lening aan een universiteit pas aanvragen nadat ik de piste van leefloon ben afgegaan of zou ik eerst via de universiteit horen of ik een lening kan krijgen?
Ik zou vooral inzetten op de IVT in de eerste plek.

Renteloze studielening kan blijkbaar niet als je al volwaardig studiebeursstudent bent.
Dan kom je bij de banken terecht, maar die verwachten dat je ook gelijk begint met afbetalen en ik vermoed dat je geen studentenjob zal hebben?

STEL dat je voor een leefloon/IVT in aanmerking zou komen, valt je kindergeld wel weg, en je zal vermoedelijk een redelijk hoog bedrag aan kindergeld krijgen? Dan val je ook niet meer ten laste van je ouder waardoor die ook belastingsvermindering etc verliest dacht ik. @JPV ben jij hiervan op de hoogte?

Renteloze studielening kan blijkbaar niet als je al volwaardig studiebeursstudent bent.
Dan kom je bij de banken terecht, maar die verwachten dat je ook gelijk begint met afbetalen en ik vermoed dat je geen studentenjob zal hebben?
Voorlopig kan ik geen studentenjob doen, maar misschien in de verre toekomst opnieuw. Dus IVT en leefloon zijn dan de twee mogelijke pistes?

Voorlopig kan ik geen studentenjob doen, maar misschien in de verre toekomst opnieuw. Dus IVT en leefloon zijn dan de twee mogelijke pistes?
Ik heb hierboven nog iets toegevoegd terwijl jij reageerde. Leefloon zou me ècht verbazen dat je dat krijgt terwijl je thuis blijft wonen. (Simpelweg omdat de ouders "verplicht" zijn je te laten studeren én je al een studiebeurs krijgt)
Als zelfstandig student zou een leefloon wel een optie zijn, maar dan moet je ook echt zelfstandig gaan wonen: niet meer daar gedomicilieerd zijn en dat zal betekenen aan een hogere kost dan je kot waardoor het kan zijn dat je financieel niet eens beter af bent.

Ik heb hierboven nog iets toegevoegd terwijl jij reageerde. Leefloon zou me ècht verbazen dat je dat krijgt terwijl je thuis blijft wonen. (Simpelweg omdat de ouders "verplicht" zijn je te laten studeren én je al een studiebeurs krijgt)
Als zelfstandig student zou een leefloon wel een optie zijn, maar dan moet je ook echt zelfstandig gaan wonen: niet meer daar gedomicilieerd zijn en dat zal betekenen aan een hogere kost dan je kot waardoor het kan zijn dat je financieel niet eens beter af bent.
Bedankt voor de informatie! Ik denk dat ik rond de 220 euro kindergeld heb. Ik heb ook al gedacht aan een zelfstandige student zijn met leefloon, maar weet niet of ik dan beter af zou zijn. Heb veel moeite gehad om al een betaalbaar kot te vinden, een appartement zal nog wel rampzaliger zijn peisk

Leefloon zou me ècht verbazen dat je dat krijgt terwijl je thuis blijft wonen. (Simpelweg omdat de ouders "verplicht" zijn je te laten studeren én je al een studiebeurs krijgt)
Ik heb dat gekregen. Was wel het absolute minimum (ah ja, als samenwonende) én mijn ouders kregen dan geen kindergeld meer (net vanuit die redenering).

IVT is pas als je verdienmogen max 1/3de is, maar als je nog studeert is dat dus wel moeilijker te bepalen. De FOD zegt zelf hierover dit: "Het feit dat een jongere persoon met een handicap nog studeert vormt geen juridisch element om de IVT te weigeren. Bij de evaluatie moet bijgevolg rekening gehouden worden met huidige beperking van de jongere en de impact ervan op de toekomstige werksituatie. "

Ik heb wat opgezocht hierover maar vind niet meteen een antwoord: man en vrouw waren wettelijk samenwonend en zijn nu uit elkaar. Samen hebben ze 1 kind in co-ouderschap, gelijke verdeling. De vrouw heeft een nieuwe partner, feitelijk samenwonend. Bij het uit elkaar gaan is er geen plan opgesteld voor kinderalimentatie, dit wordt onderling geregeld. De vrouw krijgt elke maand de kinderbijslag. Hoe zit het dan met die alimentatie? Kunnen beiden dat onderling overeenkomen en speelt die nieuwe partner een rol met betrekking tot het gezinsinkomen dat hoger ligt bij de vrouw dan bij de man momenteel? Wie zou hoeveel kinderalimentatie moeten bijdragen om correct te zijn?

Ze hebben duidelijk geld nodig bij de overheid. :tongue:

In 2020 moest ik de onroerende voorheffing betalen midden februari 2021
In 2021 moest ik de onroerende voorheffing betalen midden december 2021
In 2022 moest ik de onroerende voorheffing betalen midden november 2021
In 2023 moet ik de onroerende voorheffing reeds betalen BEGIN september 2023

Een vraagje. Klopt het dat als ik eind september betaal ze in feite 'niets' kunnen doen?
Als ik het goed begrijp dan is de nalatigheidsinteresten 0€ tem 30 september 2023 en als ik die datum betaal heeft het geen zin een procedure op te starten?

Laatst bewerkt:
Ze hebben duidelijk geld nodig bij de overheid. :tongue:

In 2020 moest ik de roerende voorheffing betalen midden februari 2021
In 2021 moest ik de roerende voorheffing betalen midden december 2021
In 2022 moest ik de roerende voorheffing betalen midden november 2021
In 2023 moet ik de roerende voorheffing reeds betalen BEGIN september 2023

Een vraagje. Klopt het dat als ik eind september betaal ze in feite 'niets' kunnen doen?
Als ik het goed begrijp dan is de nalatigheidsinteresten 0€ tem 30 september 2023 en als ik die datum betaal heeft het geen zin een procedure op te starten?
Waarom wil je risico lopen om problemen te krijgen voor die 30 dagen?

Sorry ik bedoel onroerende - ik had copy / paste gedaan maar de "on" was er niet bij.

Waarom risico nemen? Ja dat is net de vraag he. Of je problemen krijgt daarmee of ze daar effectief 'niks' kunnen aan doen ;)
Ik snap de beweegreden niet goed?wat denk je te kunnen winnen met die 30 dagen te wachten?

Terug
Bovenaan