KUL Rechten uit boeken vs hoorcollege?

mila

New member
Ik vroeg me af of je rechten aan de KUL volledig via de boeken kan leren, aangezien de meeste zijn geschreven door de docent zelf of moet je per se aanwezig zijn tijdens de hoorcolleges? Zou het mogelijk zijn?

Ik vroeg me af of je rechten aan de KUL volledig via de boeken kan leren, aangezien de meeste zijn geschreven door de docent zelf of moet je per se aanwezig zijn tijdens de hoorcolleges? Zou het mogelijk zijn?
Er zijn er genoeg in het verleden die het gedaan hebben. Je moet dan wel mensen vinden om groepswerken mee te doen en natuurlijk samenvattingen vinden van wat de docent zegt (want dan weet je wat hij belangrijk vindt).

Of jij dat kan, hangt niet enkel af van de cursussen, maar ook of je daar enigszins mee om kan gaan. Voltijds studeren bvb in combinatie met voltijds werken is niet eenvoudig.

Ik heb heel de bachelor gedaan met zo goed als nooit naar de lessen te gaan. In de master ben ik wel meer naar de les gegaan, omdat dat veel gemakkelijker is.
Alles uit de cursus/boeken leren is inefficiënt, omdat weten waar de prof de nadruk op legt en wat/hoe hij op het examen gaan vragen de meeste punten oplevert naar mijn mening.
Voor sommige vakken ga je sowieso notities nodig hebben wegens gebrek aan een cursus of boek die mooi overeenkomt met de leerstof.
Maar eigenlijk zou je best voor alle vakken aan notities moeten geraken. (Ik had een kotgenoot die mij alle notities gaf dus dat hielp enorm)
Dan zijn er inderdaad nog de groepswerken. En meestal de eerste les met info over bijvoorbeeld een paper die je moet schrijven en hoe dat werkt/wat je moet doen.

Dus het is niet zozeer de leerstof studeren dat het probleem is. Iedereen met een beetje intelligentie kan rechten studeren. Wel op de hoogte zijn van hoe het vak in elkaar zit en wat er verwacht wordt. Zonder die info is het heel moeilijk.

In de bachelor kan dat meestal, in de master zijn er meerdere vakken waar er geen allesomvattende cursus beschikbaar is.
Tegenwoordig begrijp ik dat er onder de studenten wel iets georganiseerd zou worden waarbij lessen worden opgenomen en via onderlinge verdeling uitgetypt tot een studentencursus.

Mijn persoonlijke ervaring uit de rechtenopleiding is dat het perfect kan om de leerstof op uzelf te blokken en er zo door gesparteld te raken. Maar een jurist zijn gaat niet enkel over kennis, maar ook meer over een bepaalde manier van denken. Die manier van denken leer je m.i. toch het beste aan door de lessen bij te wonen.

Uhm alles kan, ik ben ook tamelijk weinig naar hoorcolleges gegaan en er steeds vlotjes doorgeraakt.
Maar je gaat altijd wel met een zekere 'achterstand' aan de blok beginnen als je nooit naar een hoorcollege bent geweest (of de opnames niet bekijkt). Ok de meeste proffen lezen gewoon letterlijk hun pdf/ppt en/of handboek af, maar hier en daar laten ze toch een hint vallen over wat er op het examen meer/minder aandacht aan besteed wordt.

Zorg wel dat je voldoende socializet. Ik ging ook amper naar de les, maar was wel heel actief in het 'studentenleven'. Universiteit is zoveel meer dan cursussen blokken.

Terug
Bovenaan