Kleine vragen: economie & recht

Het was gewoon een vraag, er gaan gewoon mensen zijn die dat al gedaan hebben en ik was gewoon nieuwsgierig. :tongue:

Hint: MAAR eigenlijk als je toch eens zot wil doen, kan je beter een afbetalingsplan aanvragen. ;)

Ik heb dit voor de lol eens gedaan om te zien wat de reactie zou zijn.

Wat veel mensen namelijk niet weten is dat dit perfect mogelijk is en als je geen negatief verleden hebt qua afbetalingen (NBB) dan wordt dit gewoon toegestaan. En ja dat is ZONDER interesten (dat was voor mij nog de grootste verrassing). Meestal stellen ze voor om dan te betalen in 4 of 5 schijven.
En moet je dan minder betalen? Heb je dan ergens een euro meer uitgespaard?

Beetje alles groeperen - want dit is anders gewoon weer nutteloze spam
Waarom wil je risico lopen om problemen te krijgen voor die 30 dagen?
En bedoel je roerende of onroerende voorheffing?
Sorry ik bedoel onroerende - ik had copy / paste gedaan maar de "on" was er niet bij.

Waarom risico nemen? Ja dat is net de vraag he. Of je problemen krijgt daarmee of ze daar effectief 'niks' kunnen aan doen
Ik snap de beweegreden niet goed?wat denk je te kunnen winnen met die 30 dagen te wachten?
Het was gewoon een vraag, er gaan gewoon mensen zijn die dat al gedaan hebben en ik was gewoon nieuwsgierig. :tongue:

Hint: MAAR eigenlijk als je toch eens zot wil doen, kan je beter een afbetalingsplan aanvragen. ;)

Ik heb dit voor de lol eens gedaan om te zien wat de reactie zou zijn.

Wat veel mensen namelijk niet weten is dat dit perfect mogelijk is en als je geen negatief verleden hebt qua afbetalingen (NBB) dan wordt dit gewoon toegestaan. En ja dat is ZONDER interesten (dat was voor mij nog de grootste verrassing). Meestal stellen ze voor om dan te betalen in 4 of 5 schijven.
En moet je dan minder betalen? Heb je dan ergens een euro meer uitgespaard?
Voor mij persoonlijk maakt het inderdaad niet uit - zoals gezegd ik deed dit een keertje voor de 'leut / lol / grap' (en voor 90% hier gaat dit ook géén verschil uitmaken - want de gemiddelde beyondgamer is iets rijker dan Jan Modaal)

Maar mensen die elke cent moeten omdraaien en in de dikke shit zitten kunnen met mijn laatste hint toch gebaat zijn?

Dus jawel voor 'sommige mensen' gaat dit toch zijn nut hebben.

In 2023 moet ik de onroerende voorheffing reeds betalen BEGIN september 2023

Een vraagje. Klopt het dat als ik eind september betaal ze in feite 'niets' kunnen doen?
Als ik het goed begrijp dan is de nalatigheidsinteresten 0€ tem 30 september 2023 en als ik die datum betaal heeft het geen zin een procedure op te starten?
Ik heb het even aan een collega gevraagd die er wel wat van afweet en hij zei:
Neen nalatigheidsinteresten kunnen ze niet aanrekenen (die beginnen dan pas te lopen vanaf 1 oktober) maar ze kunnen wel in het slechtste geval een aanmaningsbrief of herinnering sturen (dit kan ook gewoon digitaal gebeuren). Daar wordt dan enkele eurokes voor gevraagd.

Dus je kan best gewoon tijdig betalen.

Bon, ik heb dus antwoord op mijn (nutteloze?) vraag.

In afwachting van het te pakken krijgen van onze notaris: Iemand hier met kennis van zaken omtrent voorkooprecht bij een pand dat opgenomen is in een leegstandregister?
We zijn een eigendom aan het verkopen. Maar gezien de huidige leegstand geldt hier een voorkooprecht op.
- Hoe vaak wordt dit gelicht? (Het betreft een kleine landelijk gelegen eigendom om af te breken, weinig waarde voor een sociale woonmaatschappij lijkt mij + relatief hoog geprijsd)
- Volgens volgende link zou dit voorkooprecht niet meer gelden voor compromissen getekend na 9 juni 2023. Klopt dit? Of interpreteer ik dit verkeerd.
https://www.vlaanderen.be/lokaal-wo...van-de-woonnoden/recht-van-voorkoop-toepassen

Bedankt!

(Waarom maakt dit voor ons uit? Indien het bijvoorbeeld binnen familiale kring zou kunnen blijven, dan hebben we liever niet dat er eventueel een sociale woonmaatschappij of lokaal bestuur mee aan de haal gaat.)

In afwachting van het te pakken krijgen van onze notaris: Iemand hier met kennis van zaken omtrent voorkooprecht bij een pand dat opgenomen is in een leegstandregister?
We zijn een eigendom aan het verkopen. Maar gezien de huidige leegstand geldt hier een voorkooprecht op.
- Hoe vaak wordt dit gelicht? (Het betreft een kleine landelijk gelegen eigendom om af te breken, weinig waarde voor een sociale woonmaatschappij lijkt mij + relatief hoog geprijsd)
- Volgens volgende link zou dit voorkooprecht niet meer gelden voor compromissen getekend na 9 juni 2023. Klopt dit? Of interpreteer ik dit verkeerd.
https://www.vlaanderen.be/lokaal-wo...van-de-woonnoden/recht-van-voorkoop-toepassen

Bedankt!

(Waarom maakt dit voor ons uit? Indien het bijvoorbeeld binnen familiale kring zou kunnen blijven, dan hebben we liever niet dat er eventueel een sociale woonmaatschappij of lokaal bestuur mee aan de haal gaat.)
Wordt zeer zelden gelicht.

Of het nog van toepassing is hangt ervan af of het (nog) in de officiële databank van voorkooprechten is opgenomen. De notaris moet die in principe volgen, of anders akkoord vragen van de gemeente dat het niet meer van toepassing is.

Ik zou eens naar de dossierbeheerder bij je notaris bellen, en vragen of het nog in de opzoeking over de voorkooprechten staat.
Als het er nog in staat, kan je vragen aan je notaris dat hij of zij eens mailt naar de gemeente om te vragen of het voorkooprecht mag genegeerd worden.

Brief fiscus gekregen.
Ex-partner heeft in 2020 kennelijk niet al zijn inkomsten aangegeven. We waren wettelijk samenwonend.
Er wordt een boete van 10% en uiteraard een herberekening opgelegd. Kan ik bezwaar indienen dat ze die maar bij de ex-partner moeten innen? Of ben ik hier daadwerkelijk financieel verantwoordelijk voor?

Brief fiscus gekregen.
Ex-partner heeft in 2020 kennelijk niet al zijn inkomsten aangegeven. We waren wettelijk samenwonend.
Er wordt een boete van 10% en uiteraard een herberekening opgelegd. Kan ik bezwaar indienen dat ze die maar bij de ex-partner moeten innen? Of ben ik hier daadwerkelijk financieel verantwoordelijk voor?
Ik gok dat @JPV of iemand als @Apelords en @iamhollywood daar het meeste van zullen weten.

Ik gok dat @JPV of iemand als @Apelords en @iamhollywood daar het meeste van zullen weten.
Bezwaar is niet meer mogelijk want aanslagbiljet over die inkomsten is vermoedelijk ouder dan 6 maand. Dat is het enige moment dat je uw ingediende aangifte nog kan wijzigen zonder consequenties.
Jullie hebben beiden die aangifte moeten ondertekenen.

Ik zou beginnen met het telefoonnummer dat op de brief vermeld staat eens te bellen en de situatie uit te leggen.
Maar ik vrees dat je enkel kan hopen op eerlijkheid en goede wil van de expartner dat hij die boete en extra belasting betaalt.

Er zal een nieuw aanslagbiljet gemaakt zijn dat een nieuwe termijn van 6 maand doet starten. Maar da's eigenlijk niet belangrijk, want een bezwaar lijkt me hier geen nut te hebben.

De regels hiervoor zijn onlangs veranderd dacht ik, vanaf inkomsten 2020. Vroeger was de schuld volledig solidair, nu is het zo dat de schuld verdeeld wordt voor wettelijk samenwonenden die geen gemeenschappelijk vermogen hebben. Maar hoe de verdeling precies in elkaar zit weet ik niet, ik denk dat het verdeeld wordt a rato van je aandeel van het inkomen, als je verantwoordelijk bent voor 30% van het gezamenlijk inkomen kan de fiscus maximum 30% van de schuld bij jouw innen, maar opnieuw, niet zeker of het nu zo echt werkt.

Ik zou inderdaad eens bellen naar de nummer op je aanslagbiljet, je situatie uitleggen en vragen of ze een verdeling kunnen maken van jouw schuld en die van je ex, da's iets dat ze regelmatig doen, vroeger was dat puur informatief (of toch als er bij de scheiding geen akkoord gemaakt was over toekomstige belastingsschulden), want beide ex partners bleven beide verantwoordelijk voor de hele schuld, maar nu kan dat wel relevant zijn.

Bezwaar is niet meer mogelijk want aanslagbiljet over die inkomsten is vermoedelijk ouder dan 6 maand. Dat is het enige moment dat je uw ingediende aangifte nog kan wijzigen zonder consequenties.
Jullie hebben beiden die aangifte moeten ondertekenen.

Ik zou beginnen met het telefoonnummer dat op de brief vermeld staat eens te bellen en de situatie uit te leggen.
Maar ik vrees dat je enkel kan hopen op eerlijkheid en goede wil van de expartner dat hij die boete en extra belasting betaalt.

Denk dat die een bericht van wijziging heeft gekregen en nog niet het aanslagbiljet die de aanpassing bevat.

Brief fiscus gekregen.
In principe niet dus

MAAR: opgelet. Ik weet natuurlijk niet in specifiek in jouw geval wat je ex-partner gedaan heeft. Heeft die helemaal niets van inkomsten aangegeven of heeft die iets niet aangegeven?
Want als die helemaal niets had of heel weinig aangegeven indertijd, dan was er een "huwelijksquotient" toegepast en het voordeel daaruit vloeiende gaat wel terugbetaald moeten worden dan. Daar heb jij ook van genoten dan. (Check je origineel aanslagbiljet indien er een huwelijksquotient werd toegepast)

Wat is nu eigenlijk de reden dat overschrijvingen (uitgezonderd instant) in het weekend en op feestdagen nog steeds niet uitgevoerd worden? Hoe fucking achtergesteld is dat eigenlijk?

Hoeveel kan je een staanplaats in een redelijke stad verhuren? Is het een meerwaarde om een elektrisch laadpunt te hebben, hoeveel kan je daar extra voor vragen?

Hoeveel kan je een staanplaats in een redelijke stad verhuren? Is het een meerwaarde om een elektrisch laadpunt te hebben, hoeveel kan je daar extra voor vragen?
Sterk afhankelijk van de stad en locatie in die stad uiteraard. Check eens wat de dichtst bijzijnde parkeergarage vraagt voor een 7/7 24/24 abonnement. Daar moet je uiteraard onder blijven want anders doen mensen dat.

Sterk afhankelijk van de stad en locatie in die stad uiteraard. Check eens wat de dichtst bijzijnde parkeergarage vraagt voor een 7/7 24/24 abonnement. Daar moet je uiteraard onder blijven want anders doen mensen dat.
Ook te zien of het prive/afgesloten terrein/omgeving is.
Iemand die een oldtimer wil stallen zal die niet dagenlang in een publieke ondergrondse garage willen zetten.

Brief fiscus gekregen.
Die 10% gaat er in praktijk enkel bijkomen als het bedrag dat je moet bijbetalen hoger is dan 2500€.

Ouders hebben een schenking zonder registratie gedaan aan mijn zus, voor aankoop van een woning. Ze willen mij hetzelfde bedrag schenken, maar gezien er geen cash meer vrij is willen mijn ouders mij effecten schenken.

Is dat dezelfde regeling als een schenking zonder registratie? Moet niet gemeld worden aan belastingsdienst, maar als ouders binnen 3j overlijden zijn er successierechten verschuldigd? Of moet dit net wel gemeld worden aangezien het geen geld maar effecten betreft?

Terug
Bovenaan