Kleine vragen: economie & recht

Onroerende voorheffing wordt aan de oudste op het adres (van de eigenaars) gegeven. Vreemd genoeg krijg ik dan zélf weer de gemeentebelasting.
Zeker?

Bij ons komt de onroerende voorheffing steeds op mijn naam binnen, en mijn vrouw is een jaar ouder dan mij.

Of is dit pas recent? Zoals bij de kolommen op de belastingsaangifte?

Zeker?

Bij ons komt de onroerende voorheffing steeds op mijn naam binnen, en mijn vrouw is een jaar ouder dan mij.

Of is dit pas recent? Zoals bij de kolommen op de belastingsaangifte?
vreemd, dat was de uitleg die ik kreeg. Of is bij jou er een verschil in eigenaarsschap van de woning?

Ik ben als jongste 50% eigenaar en krijg ook nog steeds het aanslagbiljet voor de onroerende voorheffing op mijn naam.

Huis samen gekocht toen we al getrouwd waren.
Miss dat de notaris mijn naam ergens eerst heeft gezet of zo?
mss, al staat in de akte bij ons ik eerst. Mijn vriendin woonde wel al in Ieper, mss maakte dat het verschil. Alfabetisch ben ik eerst.

Lijkt een detail, maar ik ben de persoon die bij ons de financiën doet en hoewel het handig is dat alles digitaal toekomt, kunnen ze het blijkbaar maar laten toekomen in 1 e-box. En dat is dat van haar...

Als ik een onderhandse lening geef aan iemand en door de terugbetaling met rente maak ik winst.

Moet ik daar dan belastingen op betalen?

Het zou inderdaad iets zijn die we zouden herhalen. Maar max 1x per jaar.

Valt dat dan onder 'vaak'? En als welke inkomsten telt dat dan?

Het zou inderdaad iets zijn die we zouden herhalen. Maar max 1x per jaar.

Valt dat dan onder 'vaak'? En als welke inkomsten telt dat dan?
1x per jaar is een randgeval. Als dat 'niet aan kennissen/vrienden is, zou ik zeggen dat het een belastbaar inkomen is en je dat moet aangeven als een divers inkomen (33% belastingen). Anders niet.

Laatst bewerkt:
Dit verbaast mij wel, is het dan niet zo dat er bij onderhandse leningen steeds 30% roerende voorheffing moet betaald worden op interesten?

Als het 'gewoon beheer van je geld' is, nee. Als je het vaak doet, wel.

Altijd belast als "roerend inkomen". "Diverse inkomsten" speelt hier geen rol.

§ 1. Inkomsten uit roerende goederen en kapitalen zijn alle opbrengsten van roerend vermogen aangewend uit welken hoofde ook, namelijk:

(...)

2° interest;
(...)

§ 1. Interest omvat:

interest, premies en alle andere opbrengsten van leningen, daaronder begrepen zakelijke-zekerheidsovereenkomsten met betrekking tot financiële instrumenten, van gelddeposito's en van elke andere schuldvordering;
(...)

Dan zou ik persoonlijk voor Xeo zijn suggestie gaan. Jullie houden volledige controle over de erfenis, niets houdt jullie tegen je kind geld toe te schuiven als jullie dat willen tijdens je leven. Uiteindelijk is het kind toch zo goed als niets met de blote eigendom, hij of zij zal pas echt iets tastbaar hebben als jullie beide overleden zijn. Wat jullie willen, het kind een deel van de woning geven maar hem niet de mogelijkheid geven om het te verkopen en zijn/haar deel van het geld zelf uit te geven is ook eerder symbolisch van aard dan dat het financieel iets tastbaar oplevert voor je kind, hij/zij is eigenlijk niks met dat aandeel in de woning want jullie houden in de praktijk 100% controle over zijn eigendom, de situatie voor je kind zou in de praktijk niet anders zijn dan wanneer je kind niks gekregen had.
Valkeniersbeding ?

Merci voor jullie antwoorden.

Wat we eigenlijk willen bereiken is dat we onszelf niet vastzetten en dus als langstlevende volledige beschikking hebben over het geld dat in de woning zit om een nieuwe woning te kopen.
We ook willen vermijden (wat bv met een keuzebeding zou kunnen) is dat de langstlevende de woning verkoopt en het geld verkwanselt waardoor ook het deel dat na het overlijden aan het kind toekomt weg is. Of dat er hertrouwd wordt en een nieuwe woning gekocht wordt met het geld wat dan bv wordt verdeeld onder andere (nieuwe) eigenkinderen of stiefkinderen.

Maar dat is dus blijkbaar praktisch onmogelijk om geregeld te krijgen?
valkeniersbeding

Hallo,

Vraagje over een RVA-schorsing.
In juni was ik (bediende) een week economisch werkloos. Toen ik de maandag erna terug aan de slag was, kwam er controle van de RVA. Ik kon toen mijn controlekaart niet voorleggen. De reden* waarom ben ik gaan toelichten op de RVA. Het heeft niet geholpen, en ik moet mijn uitkering terugbetalen.

Ik heb echter een vraag over de formulering van de hun beslissing:
"U kon uw controlekaart niet voorleggen tijdens de controle. U bewijst niet dat deze activiteit u geen loon of materieel voordeel opleverde. De activiteit die u heeft verricht, moet dus worden beschouwd als arbeid."

Dat was inderdaad arbeid. Ik moest die dag nl. terug aan het werk zijn, zoals vooraf door mijn werkgever aan de RVA doorgegeven.

Is deze formulering ambtenarees voor "je kon dat vakje achteraf open laten'? Of vergissen ze zich, en gaan ze er onterecht vanuit dat ik die week werkloos was?
Je kan toch onmogelijk achteraf frauderen met die kaart als je werkgever braaf vooraf je werk- en stempeldagen heeft doorgegeven?

(*) al bijna 10 maanden aan het mantelzorgen, waarbij ik daar overnacht maar af en toe naar huis kom. 's Avonds met laatste bus naar zorgvrager vertrokken en rugzak met controlekaart thuis laten staan. Dag erna controle. Fout inderdaad, maar wel straffe sanctie....

Thanks!

het is effectief om te vermijden dat je dop voor die dag zou krijgen.
Ja, maar als de werkgever vooraf aan de RVA heeft doorgegeven dat ik die dag werk, kan ik toch niet frauderen?

Enfin ja, ik was inderdaad mijn stempelkaart vergeten maar gezien de omstandigheden (7 jaar daar aan de slag, in opzeg wegens ec. redenen en ondertussen al een ander vast contract) voel ik me wel een gemakkelijke prooi om de cijfers van de gesactioneerde doppers op te krikken 🙂.

Ja, maar als de werkgever vooraf aan de RVA heeft doorgegeven dat ik die dag werk, kan ik toch niet frauderen?

Enfin ja, ik was inderdaad mijn stempelkaart vergeten maar gezien de omstandigheden (7 jaar daar aan de slag, in opzeg wegens ec. redenen en ondertussen al een ander vast contract) voel ik me wel een gemakkelijke prooi om de cijfers van de gesactioneerde doppers op te krikken 🙂.
De werkgever geeft niet aan aan de RVA of je werkt, de werkgever geeft aan of je tijdelijk werkloos bent, en kan dat afhankelijk van het type ook nog achteraf doorgeven.

En de redenen zijn verzachtende omstandigheden, maar minder dan de minimumsanctie kan niet gegeven worden.

Terug
Bovenaan