Lang verhaal kort, ik dreig straks tweemaal "slachtoffer" te worden van vochtschade aan de gevel van mijn appartementsblok.
- Er is vochtschade aan de crepi van de buitengevel, zowel vooraan als achteraan de blok. De oorzaak is kortweg dat de bouwheer heeft nagelaten een plint te voorzien onderaan de gevel, waardoor vocht van onderaan de bodem kan opstijgen, de crepi is slecht geïsoleerd, en brokkelt af.
Buurvrouw heeft een offerte laten maken door een vakman die dit vaststelt, in een poging om via een aanmaning de bouwheer die destijds de appartementen aan ons verkocht, aan te porren dit zelf nog te laten maken.
- deze bouwheer heeft echter geld zat, en rekent erop dat mensen niet bij hem gaan procederen voor een "luttele" € 4000, voor mij is dit echter wel véél geld, een aantal kleine toekomstdromen moeten dan wééral de lange baan op en ik ben dan weeral een jaartje ouder.
...
- Indien we echter kiezen voor de "redelijke" route, dan betekent dit dat we dus die andere vakman zélf gaan betalen om voor eens en voor altijd van de vochtproblemen verlost te zijn...
Mijn aandeel in de gemeenschappelijke delen is echter 420/1000 op zich valt mijn aandeel in ... alleen een stuk van de gevel die stuk is ligt aan mijn terras.
Het terras is van mij, maar ik zie de gevel desondanks wél nog als gemeenschappelijke delen. Want het dak ligt enkel boven de duplex van mijn bovenbuurvrouw, maar als daar iets stuk aan gaat, moet ik ook meebetalen... dan kom ik ook niet weg met het excuus dat ik daar eigenlijk geen nood aan heb.
Nu lijkt mijn bovenbuurvrouw desondanks te verwachten dat ik méér betaal dan mijn eerlijk deel, omdat ik ook exclusief genot heb van mijn terras...
Straks ben ik dus 2 tweemaal slachtoffer: éénmaal van de aannemer die weigert zijn gebrekige werk te herstellen, een tweede maal van mijn bovenbuurvrouw die verwacht dat ik meebetaal aan de schade aan de voorgevel, maar de gevel aan mijn terras volledig voor mijn rekening neem. Ik heb geen dure advocaten in de familie, mijn bovenbuurvrouw haar vader was rechter, de aannemer/opdrachtgever van het pand zit op miljoenen euro's. Moet ik dan straks echt 3/4 van die herstelling op mij gaan nemen?