Kleine vragen: economie & recht

Vraag ivm. pandwissel.
Notaris dient een doorhaling & inschrijving te doen (overzetten lening van woning a naar woning b).
Het gaat over een beperkt bedrag aangezien grootste deel van de lening een mandaat was (niet inschrijving).
Toch vind ik de bijhorende aktekosten verkregen van de notaris niet min. Hoe kan ik deze kosten 'controleren'?

alvast dank
md
Kosten zijn wettelijk vastgelegd zoals Mulan zegt.

Voor een pandwissel is dit normaal 550 euro + ereloon berekend op het bedrag van de hypotheek.

Daarnaast heb je normaal gezien 175 euro aan belastingen, en ongeveer 700 euro aan administratieve kosten (inschrijving en doorhaling bij de AAPD, hypotheekstaat, applicaties vastgoed, ...)

Een totaal bedrag rond de 2000-2500 euro dus.

Kosten zijn wettelijk vastgelegd zoals Mulan zegt.

Voor een pandwissel is dit normaal 550 euro + ereloon berekend op het bedrag van de hypotheek.

Daarnaast heb je normaal gezien 175 euro aan belastingen, en ongeveer 700 euro aan administratieve kosten (inschrijving en doorhaling bij de AAPD, hypotheekstaat, applicaties vastgoed, ...)

Een totaal bedrag rond de 2000-2500 euro dus.
klopt idem met aangerekend bedrag

Allé net naar de advocaat geweest. Hij zegt voor zo'n zaak dat ik niet moet mee gaan.
Is een beetje dubbel, weet niet als de rechter milder is ja of nee als je er bij bent of niet.

Nu, los daarvan als ik een hele dag niet kan werken verlies ik ook weeral omzet, kan dan misschien beter gewoon werken.

Hij hoopt op een 800 euro uit te komen... Dat had ik ook in mijn hoofd, dus hopelijk loopt het niet hoger op .

Allé net naar de advocaat geweest. Hij zegt voor zo'n zaak dat ik niet moet mee gaan.
Is een beetje dubbel, weet niet als de rechter milder is ja of nee als je er bij bent of niet.

Nu, los daarvan als ik een hele dag niet kan werken verlies ik ook weeral omzet, kan dan misschien beter gewoon werken.

Hij hoopt op een 800 euro uit te komen... Dat had ik ook in mijn hoofd, dus hopelijk loopt het niet hoger op .
800 euro voor hem en als boete?

Advocaat is gratis via rechtsbijstand hé.

@Chickenlal
Ik heb hier al mijn gedacht gezegd ivm al dan niet fysiek meegaan... :tongue:
Je bent daar trouwens zeker geen volledige dag mee kwijt, toen ik een paar maanden terug naar de politierechtbank moest (iemand die mij had aangereden) was ik op een goed uur terug buiten.

Als boete, dat is eigenlijk zo'n beetje de minimum. Sowieso lig je al aan 300 euro aan dingen die je moet betalen nog voor je boete begint, dan gaat hij er vanuit 50 euro maal 8 dat er bij komt.

De verzekering betaalt de advocaat.

Advocaat is gratis via rechtsbijstand hé.

@Chickenlal
Ik heb hier al mijn gedacht gezegd ivm al dan niet fysiek meegaan... :tongue:
Je bent daar trouwens zeker geen volledige dag mee kwijt, toen ik een paar maanden terug naar de politierechtbank moest (iemand die mij had aangereden) was ik op een goed uur terug buiten.

Nja, ik ga het er toch op wagen gewoon.
Ik ga sowieso die dag al niet veel van werk kunnen zetten, als ik nog eens moet omzet verliezen en daar dan zitten stressen in die rechtbank, ben van nature al redelijk introvert, is echt niets voor mij.

Zal wel zien wat er van komt hé.

Het is een beetje jammer dat je blijkbaar toch ook wel moet afhangen van heeft de rechter een goede of slechte dag...

edit: ik post het resultaat wel in november :D
800 euro is ook wel zuur geven, maar allé ja het is wat het is zeker. Zal proberen die dag zo veel te verdienen dan maar.

Vind mijn straf persoonlijk al zwaar genoeg, dat rijverbod… heeft me genoeg gekost en heb mijn lesje wel geleerd.
Ik ben het volkomen met je eens. Maar uw mening en mijn mening tellen jammer genoeg niet.

Sterker nog als je bij de rechter zou zeggen "Meneer, ik ben van mening dat .." dan onderbreekt hij/zij u erg cru en zegt hij/zij "Ik moet uwe zever allemaal niet weten". Dat klinkt hard, maar die mens ziet tientallen zaken per dag passeren en je bent zeker niet de eerste die gaat zeggen: Ik vind dit niet terecht, ik vind dit niet eerlijk, ik vind ...

De rechter geeuwt innerlijk eens goed kijkt u eens vies aan en klaar. Slaat met zijne hamer en zegt: "Is dat al dat je te zeggen hebt? Ja? Ok! Dat is dan xxx boete en ... Volgende zaak aub!" :support:

Laatst bewerkt:
Hoe zit het qua garantie/werking van elektronica die je in het buitenland koopt? (bv. Duitsland)

Instelling kan je gewoon op NL zetten ga ik vanuit, maar als je stukken hebt. Garantie via het merk of via de winkel te regelen?

Hoe zit het qua garantie/werking van elektronica die je in het buitenland koopt? (bv. Duitsland)

Instelling kan je gewoon op NL zetten ga ik vanuit, maar als je stukken hebt. Garantie via het merk of via de winkel te regelen?
Via de winkel, tenzij er fabrieksgarantie gegeven wordt.

Ik help soms nobele onbekenden met zaken online en die betalen me daar tegenwoordig voor zonder dat ik er om vraag. Het gaat maar om kleine bedragen, maar moet ik hier iets mee fiscaal gezien ofzo? Het komt ook quasi altijd uit het buitenland.

Ik help soms nobele onbekenden met zaken online en die betalen me daar tegenwoordig voor zonder dat ik er om vraag. Het gaat maar om kleine bedragen, maar moet ik hier iets mee fiscaal gezien ofzo? Het komt ook quasi altijd uit het buitenland.
Indien niet regelmatig: vak 15,B2B (diverse inkomsten). Is op deel 2 van de belastingsaangifte.

Indien regelmatig: registratie als zelfstandige.

Dit op basis van best guess gezien je heel weinig info geeft

Indien niet regelmatig: vak 15,B2B (diverse inkomsten). Is op deel 2 van de belastingsaangifte.

Indien regelmatig: registratie als zelfstandige.

Dit op basis van best guess gezien je heel weinig info geeft

Welke info zou je dan nog nodig hebben ? :thinking:
(Bedankt btw)

Ik ben het volkomen met je eens. Maar uw mening en mijn mening tellen jammer genoeg niet.

Sterker nog als je bij de rechter zou zeggen "Meneer, ik ben van mening dat .." dan onderbreekt hij/zij u erg cru en zegt hij/zij "Ik moet uwe zever allemaal niet weten". Dat klinkt hard, maar die mens ziet tientallen zaken per dag passeren en je bent zeker niet de eerste die gaat zeggen: Ik vind dit niet terecht, ik vind dit niet eerlijk, ik vind ...

De rechter geeuwt innerlijk eens goed kijkt u eens vies aan en klaar. Slaat met zijne hamer en zegt: "Is dat al dat je te zeggen hebt? Ja? Ok! Dat is dan xxx boete en ... Volgende zaak aub!" :support:
Dit dus @Chickenlal toen ik er de laatste keer was (Brugge), omdat ik m'n boodschappen aan het uitladen was op het voetpad terwijl ik met 2 wielen op het voetpad geparkeerd stond omdat er een toerist op m'n vaste bewonersplekje stond had ik de malchance van een kloefkapper agent in combi die me op de bon schreef.
Dacht dan maar de pv te betwisten en toen het voorkwam gaf de rechter wel prioriteit aan de aanwezige advocaten en dan de aanwezige individuelen zoals ik, en dan al de rest.

Maar de rechter had alles al goed voorbereid en stelde maar dat ik een voetpad niet moet gebruiken om te parkeren, ze zijn daarvoor niet gemaakt was z'n argument... Boem patat gedaan, doei!

ik vraag me oprecht af waarom ze daar allemaal tijd voor hebben voor zo’n flauwe kul om dat voor de rechter te laten komen.

(Niet alleen ik, ook de verzekering en de advocaat vragen hun dit af :p )

Ik kan mezelf ook niet verdedigen in deze situatie, ik heb het gedaan en daar stopt het. Heb dat ook nooit betwist en zo op het formulier van de agent gezet.

Kijk naar mijn vlekkeloos strafblad, trek uw conclussies en stuur mij de rekening op. Ik betaal die en er is weer tijd om met echte criminelen bezig te zijn ;-)

ik vraag me oprecht af waarom ze daar allemaal tijd voor hebben voor zo’n flauwe kul om dat voor de rechter te laten komen.

(Niet alleen ik, ook de verzekering en de advocaat vragen hun dit af :p )

Ik kan mezelf ook niet verdedigen in deze situatie, ik heb het gedaan en daar stopt het. Heb dat ook nooit betwist en zo op het formulier van de agent gezet.

Kijk naar mijn vlekkeloos strafblad, trek uw conclussies en stuur mij de rekening op. Ik betaal die en er is weer tijd om met echte criminelen bezig te zijn ;-)
Tja flauwekul, zo'n acties komen er natuurlijk omdat de statistieken aantonen dat met je gsm bezig zijn achter het stuur levensgevaarlijk is.

In het algemeen niet meer met andere dingen bezig zijn tijdens het rijden, is de les om hieruit te leren. Niet een analyse van de zin of onzin van ons justitiesysteem.

Tijdens een jaarlijks voetbaltornooi heb ik mijn voet omgeslagen, ondertussen in de gips en toch iets gebroken en gescheurd.
Is de organisator verplicht om een verzekering voor dit type evenement af te sluiten of kunnen zij hun handen hier volledig vanaf houden?

Alvast mijn excuses als ik in het verkeerde topic zit, maar hier had ik het meeste kans op een deftige reactie

Tijdens een jaarlijks voetbaltornooi heb ik mijn voet omgeslagen, ondertussen in de gips en toch iets gebroken en gescheurd.
Is de organisator verplicht om een verzekering voor dit type evenement af te sluiten of kunnen zij hun handen hier volledig vanaf houden?

Alvast mijn excuses als ik in het verkeerde topic zit, maar hier had ik het meeste kans op een deftige reactie
Als je bij een erkende ploeg zit, heb je daar bij je lidgeld ook betaald voor een verzekering.

Waarom zou een organisatie verplicht zijn om een verzekering af te sluiten voor je eigen lichaam, zeker gezien het gewoon om een voet omslaan gaat (en niet om schade veroorzaakt door slechte organisatie)

De voetbalbond heeft verzekeringen voor bepaalde ongevallen, maar doet dit op eigen initiatief.

Terug
Bovenaan