Kleine vragen: economie & recht

Welke activiteit het is (sommige activiteiten worden anders belast), of je het wettelijk wel kan doen,...
Onderwijs denk ik: ik help wat mensen bij het debuggen bij hun code e.d. Niet door het zelf te doen, maar door ze te begeleiden. Ik vraag er niets voor, maar krijg wel vaak de vraag om iets te ontvangen en ik zeg niet altijd nee :unsure:

Als ik het moet ingeven in de diverse: valt het dan onder het onbelast bijverdienen
Als het een regelmatiger karakter krijgt en ik dan best eenmanszaak opricht, het blijven nobele onbekende online helden, moet ik dan gewoon factuurke opmaken om te "bewijzen" waar het geld vandaan komt?

Onderwijs denk ik: ik help wat mensen bij het debuggen bij hun code e.d. Niet door het zelf te doen, maar door ze te begeleiden. Ik vraag er niets voor, maar krijg wel vaak de vraag om iets te ontvangen en ik zeg niet altijd nee :unsure:

Als ik het moet ingeven in de diverse: valt het dan onder het onbelast bijverdienen
Als het een regelmatiger karakter krijgt en ik dan best eenmanszaak opricht, het blijven nobele onbekende online helden, moet ik dan gewoon factuurke opmaken om te "bewijzen" waar het geld vandaan komt?
is geen onderwijs, eerder consulting. Nu, verschil doet er hier niet toe.

Telt niet als onbelast bijverdienen.

IVM facturatie: anderen kunnen dit beter uitleggen

Factuur is enkel verplicht als zij het voor beroepsdoeleinden aankopen, als de klanten niet aangeven dat het voor hun beroep is (en dat zullen ze wel doen normaal want zij hebben die factuur dan nodig om kost af te trekken), dan hoeft een factuur niet. Maar da's inderdaad de maximum verplichting, met een factuur uit te reiken heb je altijd voldoende gedaan.

Als je het bij die diverse aangeeft zal het belast worden aan 33% + gemeentelijke opcentiemen.

Spaarders bij Belfius krijgen vanaf 1 november meer rente op hun spaargeld. Op de Belfius Fidelity-Spaarrekening stijgt de rente fors naar 2 procent, bij de klassieke spaarrekening naar 1,10 procent. Belfius is de eerste grootbank die haar rente optrekt sinds het succes van de staatsbon deze zomer.

Weet iemand of de herkomst van de gelden een rol speelt bij het verwerven van de getrouwheidspremie?

Ik heb een klassieke spaarrekening bij Belfius.
Stel dat ik op 01/11 deze gelden verplaats naar een Fidelity spaarrekening, zou ik dan de nieuwe getrouwheidspremie uitbetaald krijgen na 12 maanden (ook al betreft het gelden die al bij Belfius stonden)?

In de voorwaarden lees ik:
In geval een titularis van 2 spaarrekeningen bij Belfius Bank minimum 500 euro overdraagt van zijn ene spaarrekening naar zijn andere, zal de lopende periode om de getrouwheidspremie te verwerven niet verbroken worden, maar verderlopen. Het bedrag van de getrouwheidspremie zal worden berekend aan het tarief van iedere spaarrekening dat van toepassing is op het moment van de storting en in functie van het aantal dagen dat het geld op elke spaarrekening heeft gestaan. Vanaf iedere spaarrekening geldt deze regeling slechts voor de eerste 3 overdrachten per jaar die voldoen aan bovenvermelde voorwaarden. Deze regeling geldt niet voor doorlopende opdrachten.

De passage "zal de lopende periode om de getrouwheidspremie te verwerven niet verbroken worden" vind ik verwarrend.
Mijn bedoeling zou net zijn dat ik kan beroep doen op de betere getrouwheidspremie, door 'opnieuw' te starten op 01/11.

Als je via een zichtrekening passeert, verlies je de niet-verworven getrouwheidspremie. Je kan dit vermijden* door eerst naar een andere spaarrekening met dezelfde titularis en bij dezelfde bank over te schrijven en daarna terug naar de High Fidelity-rekening.

* Minstens 500 EUR en max. 3 keer per jaar.
Ik denk dat dit het antwoord is, uit een ander topic, op bovenstaande vraag.
Het is dus niet nodig (zelfs afgeraden) om het geld eerst naar een zichtrekening te zetten (eventueel bij een andere bank, zodat het even weg is van Belfius) om het daarna terug te plaatsen naar de Belfius fidelity rekening?
Gewoon transfer op 01/11 van de gewone naar de fidelity spaarrekening zou voldoende moeten zijn om de nieuwe getrouwheidspremie te kunnen krijgen na 12 maanden?

We hebben met onze buren een overeenkomst bereikt waardoor we hen een som geld betalen in ruil voor acties die we ondernemen op ons perceel. Dit willen we natuurlijk in een propere overeenkomst gieten. Is er hier iemand die een soort van voorbeeldbrief of contract heeft waarop we ons kunnen baseren?

We hebben met onze buren een overeenkomst bereikt waardoor we hen een som geld betalen in ruil voor acties die we ondernemen op ons perceel. Dit willen we natuurlijk in een propere overeenkomst gieten. Is er hier iemand die een soort van voorbeeldbrief of contract heeft waarop we ons kunnen baseren?

Dat klinkt eerder iets dat best via de notaris gaat en geregistreerd wordt?
Want het betreft een onroerend goed.

Stel dat je je perceel later verkoopt, dan heb je best iets geregistreerd en gedefinieerd voor de volgende die erna komt.

Dat klinkt eerder iets dat best via de notaris gaat en geregistreerd wordt?
Want het betreft een onroerend goed.

Stel dat je je perceel later verkoopt, dan heb je best iets geregistreerd en gedefinieerd voor de volgende die erna komt.
Het gaat over een bouwvergunningsaanvraag waarbij we hun handtekening of bezwaar 'afkopen', betaling komt er ook enkel nadat vergunning goedgekeurd is. Het is voornamelijk dat wat we op papier willen. Alles wordt met vergunning uitgevoerd, dus het is niet dat er iets gaat komen wat later problemen kan opleveren.

Het gaat over een bouwvergunningsaanvraag waarbij we hun handtekening of bezwaar 'afkopen', betaling komt er ook enkel nadat vergunning goedgekeurd is. Het is voornamelijk dat wat we op papier willen. Alles wordt met vergunning uitgevoerd, dus het is niet dat er iets gaat komen wat later problemen kan opleveren.
Vredegerecht of notaris.
Ooit iets gelijkaardig gehad bij mijn vorige woning en dat is via notaris gebeurd.
Bij ons moest er ook een heropmeting gebeuren door een landmeter en daarbij zijn de kosten gedeeld tussen buren en ik. Die heropmeting is geregisseerd met bijhorende akte van de notaris.
Geen discussie mogelijk.

Is een pro justitia brief altijd naar de rechtbank gaan?
We hebben een brief gekregen dat onze honden overlast zouden hebben bezorgd aan de buren; Na 22u00 "onophoudelijk lawaai". Dit is zo vastgesteld door een politie inspecteur.

We weten van welke buren het komt. We hebben nooit geen klachten gehad van onze honden van andere buren dus dat ze echt overlast hebben bezorgd lijkt me vreemd.

Soit, die avond waren we inderdaad niet thuis dus het kan wel kloppen dat ze gebalft zouden hebben, uiteraard zeker als er een combi met zwaailichten voor de deur staat en met lichten zitten te schijnen. Maar goed, ...

Ik had me aan een boete verwacht, maar niet aan een pro justitia wat in se een dagvaarding is? Klopt dit?

Is een pro justitia brief altijd naar de rechtbank gaan?
We hebben een brief gekregen dat onze honden overlast zouden hebben bezorgd aan de buren; Na 22u00 "onophoudelijk lawaai". Dit is zo vastgesteld door een politie inspecteur.

We weten van welke buren het komt. We hebben nooit geen klachten gehad van onze honden van andere buren dus dat ze echt overlast hebben bezorgd lijkt me vreemd.

Soit, die avond waren we inderdaad niet thuis dus het kan wel kloppen dat ze gebalft zouden hebben, uiteraard zeker als er een combi met zwaailichten voor de deur staat en met lichten zitten te schijnen. Maar goed, ...

Ik had me aan een boete verwacht, maar niet aan een pro justitia wat in se een dagvaarding is? Klopt dit?

Wat staat in die brief? Heb je dit ontvangen (zie voorbeeld): https://www.verkeerszaken.be/artikel/a/127/Een-dagvaarding-of-Pro-Justitia-ontvangen ?

In een dagvaarding staat steeds een oproeping om te verschijnen voor een rechtbank, dus dat wijst normaal zichzelf uit... Zou me straf lijken dat je hiervoor gedagvaard wordt, dat terzijde.

Hier even verder gaan, lang verhaal kort:

Nieuwe VISA kaart -> Aankoop in media keten in Duitsland -> World line vindt het verdacht -> World line weigert de betaling in 1e instantie
Ik kan de betaling ook niet meer zien in mijn bankapp -> World line zegt in 2e instantie dat de betaling gereserveerd stond, zij die hebben geweigerd maar niet verwijderd, de verkoper zou dit gedaan hebben

Intussen bevestigingsmail van de winkel, product ligt beschikbaar om af te halen incl afhaal QR code dus ik kan rechtstreeks naar het magazijn-> hier staat bij "Uw bestelling is reeds betaald"

Als ik dit vandaag ga halen, is dit dan diefstal?
Ik zou dit nog eens kunnen betalen uit mezelf, maar ik ga dit uiteraard ook geen 2e keer zomaar doen
Als zij seffes bij het afhalen ook niet zeggen dat er nog een som opstaat, die winkel heeft enkel een mail adres, geen fysiek adres of tel nummer van mij.

Nieuwe VISA kaart -> Aankoop in media keten in Duitsland -> World line vindt het verdacht -> World line weigert de betaling in 1e instantie
Ik kan de betaling ook niet meer zien in mijn bankapp -> World line zegt in 2e instantie dat de betaling gereserveerd stond, zij die hebben geweigerd maar niet verwijderd, de verkoper zou dit gedaan hebben

Intussen bevestigingsmail van de winkel, product ligt beschikbaar om af te halen incl afhaal QR code dus ik kan rechtstreeks naar het magazijn-> hier staat bij "Uw bestelling is reeds betaald"

Ik zou dit nog eens kunnen betalen uit mezelf, maar ik ga dit uiteraard ook geen 2e keer zomaar doen
Als zij seffes bij het afhalen ook niet zeggen dat er nog een som opstaat, die winkel heeft enkel een mail adres, geen fysiek adres of tel nummer van mij.
Het is geen diefstal, maar het onrechtmatig bijhouden als men het je terugvraagt, is wel strafbaar. En je blijft een schuld hebben tegenover de media keten als ze zich aan de verkoop houden.

Mijn ouders laten iemand komen voor een offerte van zonnepanelen. Deze persoon rijdt de sectionale poort in bij mijn ouders met zijn wagen. Schade: paar bakstenen van de gevel beschadigd, 1 paneel dat schade heeft en het frame van de poort is ook verwrongen. Garage gaat nog open en toe maar met een aantal ongezonde geluiden en een duidelijk tochtgat op de plaats van het verwrongen frame.

De man is verzekerd, geeft zijn gegevens welke mijn ouders doorspelen aan hun verzekeringsmakelaar. Dat is allemaal verzekerd dus geen probleem.

De verzekeraar vraagt om offertes te bezorgen voor de schade te herstellen. Het bleek al immens moeilijk om iemand hiervoor te laten komen die deze schade wil herstellen. Na 3 maanden uiteindelijk toch 2 offertes bekomen: een van 2.600 euro en een van 3.000 euro. Dit komt quasi neer op een volledige nieuwe poort gezien men het frame niet recht kan krijgen en omdat 1 paneel vervangen een kleurverschil geeft en dus alle panelen moeten vervangen worden om alles terug in de originele staat te krijgen. De poort zelf was ongeveer 15 jaar oud. Verzekeraar niet akkoord en vraagt om nog meer offertes te bezorgen: uiteindelijk nog 3 offertes gekregen van 2.800 euro, 2.600 euro en 3.400 euro.

Verzekeraar nog steeds niet akkoord en stuurt een expert, deze begroot de schade op 1.500 euro. De expert verwijt mijn ouders dat ze op kosten van de verzekeraar een nieuwe poort willen, terwijl zij dus willen dat de poort gewoon terug wordt hersteld zodat ze was. Het frame zou door een klusjesman makkelijk terug recht kunnen geklopt worden met een hamer en 1 paneel in een verschillende kleur is niet zo erg blijkbaar.

Tegenexpert aangesteld en deze ging dan ook akkoord met het voorstel van de eerste expert.

Is er nog een mogelijkheid om hierin tegen te gaan? Kan toch niet zijn dat iemand uw goed beschadigd en dat je uiteindelijk moet opleggen om dit hersteld te krijgen terwijl beide partijen verzekerd zijn?

Mijn ouders laten iemand komen voor een offerte van zonnepanelen. Deze persoon rijdt de sectionale poort in bij mijn ouders met zijn wagen. Schade: paar bakstenen van de gevel beschadigd, 1 paneel dat schade heeft en het frame van de poort is ook verwrongen. Garage gaat nog open en toe maar met een aantal ongezonde geluiden en een duidelijk tochtgat op de plaats van het verwrongen frame.

De man is verzekerd, geeft zijn gegevens welke mijn ouders doorspelen aan hun verzekeringsmakelaar. Dat is allemaal verzekerd dus geen probleem.

De verzekeraar vraagt om offertes te bezorgen voor de schade te herstellen. Het bleek al immens moeilijk om iemand hiervoor te laten komen die deze schade wil herstellen. Na 3 maanden uiteindelijk toch 2 offertes bekomen: een van 2.600 euro en een van 3.000 euro. Dit komt quasi neer op een volledige nieuwe poort gezien men het frame niet recht kan krijgen en omdat 1 paneel vervangen een kleurverschil geeft en dus alle panelen moeten vervangen worden om alles terug in de originele staat te krijgen. De poort zelf was ongeveer 15 jaar oud. Verzekeraar niet akkoord en vraagt om nog meer offertes te bezorgen: uiteindelijk nog 3 offertes gekregen van 2.800 euro, 2.600 euro en 3.400 euro.

Verzekeraar nog steeds niet akkoord en stuurt een expert, deze begroot de schade op 1.500 euro. De expert verwijt mijn ouders dat ze op kosten van de verzekeraar een nieuwe poort willen, terwijl zij dus willen dat de poort gewoon terug wordt hersteld zodat ze was. Het frame zou door een klusjesman makkelijk terug recht kunnen geklopt worden met een hamer en 1 paneel in een verschillende kleur is niet zo erg blijkbaar.

Tegenexpert aangesteld en deze ging dan ook akkoord met het voorstel van de eerste expert.

Is er nog een mogelijkheid om hierin tegen te gaan? Kan toch niet zijn dat iemand uw goed beschadigd en dat je uiteindelijk moet opleggen om dit hersteld te krijgen terwijl beide partijen verzekerd zijn?
Hier ook eens gehad. Expert van de verzekering vond dat er maar 1 paneel moest vervangen worden en wou met moeite enkel daarvoor betalen. Was wel een recente poort, maar kleurverschil was niet onmogelijk volgens leverancier (iets met een verschillend bad). Expert stond ons eerder uit te lachen dat we alle panelen wouden vervangen voor geen kleurverschil. Uiteindelijk het verschil maar zelf betaald en alle panelen vervangen. Ik denk dat je teveel van verzekeringen verwacht.

Het is geen diefstal, maar het onrechtmatig bijhouden als men het je terugvraagt, is wel strafbaar. En je blijft een schuld hebben tegenover de media keten als ze zich aan de verkoop houden.
Hmm oké.
Ik ben dus net daar geweest.
In de winkel iemand gesproken, doorverwezen naar het magazijn. Papieren laten zien en tv meegekregen. Geen één van die twee een opmerking gemaakt of staat precies ook niks in hun systeem dat het niet betaald zou zijn.

Intussen ook een factuur ontvangen met "resterend bedrag : 0,00€"

Als ze hem terugvragen zal ik wel betalen natuurlijk

Hmm oké.
Ik ben dus net daar geweest.
In de winkel iemand gesproken, doorverwezen naar het magazijn. Papieren laten zien en tv meegekregen. Geen één van die twee een opmerking gemaakt of staat precies ook niks in hun systeem dat het niet betaald zou zijn.

Intussen ook een factuur ontvangen met "resterend bedrag : 0,00€"

Als ze hem terugvragen zal ik wel betalen natuurlijk
In theorie heb je nu wel bewijs dat je betaald hebt. Ook al is er niks van je bankrekening afgegaan, dit bewijs is voldoende dat het bedrag geregeld is. Ze kunnen niet bewijzen dat je niet cash afgehandeld hebt.

Ga dat gewoon afhalen, leg de situatie uit en zorg dat het betaald is, die kunnen dat ook bekijken he. Ipv te willen foefelen zou je moeten blij zijn dat je uw tv kan hebben aan die veel lagere prijs waar je over zat te klagen tegenover world line.

In theorie heb je nu wel bewijs dat je betaald hebt. Ook al is er niks van je bankrekening afgegaan, dit bewijs is voldoende dat het bedrag geregeld is. Ze kunnen niet bewijzen dat je niet cash afgehandeld hebt.
Nu je het zegt. Er staat niet op dat het met de visa betaalt zou zijn 😊

Ik zou graag een verzoekschrift willen indienen voor ontbinding van huur.

Is zo'n proces best iets wat ik samen met een advocaat opstart?

Terug
Bovenaan