Kleine vragen: economie & recht

Dat is eigenlijk wel de grote horror van verhuurder zijn: huurders. Huizen/appartementen verhuren is easy income (gezien het KI hier nog keilaag is), maar is toch moeilijk om goede huurders te vinden. Je zou als huisbaas voor minder beginnen discrimineren tussen kandidaat-huurders. 😅
Als er nu een vriendelijk, afgeborsteld gezin zich aanbiedt, en ook nog zo'n werkloze flodder met tattoos in z'n nek, welke huisbaas zou er niet alles aan doen om de tweede af te wimpelen? :oi22: Ook al kan schijn soms erg hard bedriegen.

Denk dat ik het via een advocaat ga laten behandelen. Kwestie welke onzin halen ze boven op zo'n proces, en de stress die erbij komt hoef ik ook niet. Het heeft mij sowieso al geld genoeg gekost. Een paar honderd meer of minder gaat het verschil niet echt maken. Ben er wel als de dood voor dat ze nog het kot zouden afbreken als ze er eenmaal uit moeten. Een kale kip kunt ge niet pluimen dus dat is fluiten naar de centen boven de huurwaarborg. Gelukkig wel 3 maanden maar daar zit ik al aan door de huurachterstand. Grellig wel als ik alles optel van verwijlinteresten, administratiekosten, wederverhuur, rechtsplegingsvergoeding, .... dan zou dat mens na het proces met minstens 5k schuld zitten.

Dat is eigenlijk wel de grote horror van verhuurder zijn: huurders. Huizen/appartementen verhuren is easy income (gezien het KI hier nog keilaag is), maar is toch moeilijk om goede huurders te vinden. Je zou als huisbaas voor minder beginnen discrimineren tussen kandidaat-huurders. 😅
Als er nu een vriendelijk, afgeborsteld gezin zich aanbiedt, en ook nog zo'n werkloze flodder met tattoos in z'n nek, welke huisbaas zou er niet alles aan doen om de tweede af te wimpelen? :oi22: Ook al kan schijn soms erg hard bedriegen.
Pa overleden, dochter van paard gevallen, burn-out, mama zelfmoordneigingen. Ik kan inmiddels een boek schrijven over de excuses.

Wat er precies allemaal van waar is valt onmogelijk te achterhalen en eerlijk, dat zijn mijn zaken of problemen ook niet.

Denk dat ik het via een advocaat ga laten behandelen. Kwestie welke onzin halen ze boven op zo'n proces, en de stress die erbij komt hoef ik ook niet. Het heeft mij sowieso al geld genoeg gekost. Een paar honderd meer of minder gaat het verschil niet echt maken. Ben er wel als de dood voor dat ze nog het kot zouden afbreken als ze er eenmaal uit moeten. Een kale kip kunt ge niet pluimen dus dat is fluiten naar de centen boven de huurwaarborg. Gelukkig wel 3 maanden maar daar zit ik al aan door de huurachterstand. Grellig wel als ik alles optel van verwijlinteresten, administratiekosten, wederverhuur, rechtsplegingsvergoeding, .... dan zou dat mens na het proces met minstens 5k schuld zitten.
Een advocaat zal je sowieso redelijk veel geld kosten, ik zou de verhuurdersbond gebruiken en alles zelf opstellen, gezien het redelijk straightforward is. Ik zou als rechter denk ik ook soepeler zijn voro een verhuurder die zelf komt, omdat het minstens dan oogt dat hij het geld ook kan gebruiken tov een verhuurder die gewoon zijn advocaat stuurt (wat toch iets meer overkomt als enkel ook hebben voor het geld en voor het menselijk aspect).

Een advocaat zal je sowieso redelijk veel geld kosten, ik zou de verhuurdersbond gebruiken en alles zelf opstellen, gezien het redelijk straightforward is. Ik zou als rechter denk ik ook soepeler zijn voro een verhuurder die zelf komt, omdat het minstens dan oogt dat hij het geld ook kan gebruiken tov een verhuurder die gewoon zijn advocaat stuurt (wat toch iets meer overkomt als enkel ook hebben voor het geld en voor het menselijk aspect).
Maar ik vraag mij dan af wat als ze daar dan ineens staan met een pro deo?

In principe heb ik wel het geluk dat ik slechts een contract van een jaar heb afgesloten.

Eén telefoontje tijdens haar vakantie kostte Leona 300 euro

Ik heb hier een vraag bij.

Bij Orange bijvoorbeeld als je op reis vergeet het pack "Best Destination" te nemen dan betaal je maar liefst 12€ in bijvoorbeeld de VS per MB dat je surft.
De echte kost voor Orange is echter maximaal 20€ per GB denk ik? (de prijs voor Best Destination) als het al zoveel is (vermoedelijk kost het in praktijk Orange zelfs nog veel minder). Of mis / vergeet ik iets? Waarom zou het orange zoveel geld kosten, als je gewoon een optie vergeet aan te vinken ??

Dwz dat als je die optie dacht aangevinkt te hebben maar dit toch niet gedaan hebt (oeps, foutje) en je surft voor 1 GB dan betaal je: 12000€ (!) voor een verbruik van 'iets of niks'.

Kan Orange dat bedrag dan echter wel effectief opeisen? Wat als je naar de rechter stapt? Want ik dacht altijd dat het bedrag 'redelijk' moet zijn tov de werkelijke kost voor Orange.

20€ vs 12000€ .. nou .. dat verschil is groot he. :D

Hoe kan ik de therapeutische relatie van de arts intrekken die mij (zonder mijn uitdrukkelijke toestemming) een GMD heeft aangesmeerd?

Blijkbaar kan dit voor de arts die GMD beheert, niet ingetrokken worden?
Via mijngezondheid.be lukt dit niet.

Hoe kan ik de therapeutische relatie van de arts intrekken die mij (zonder mijn uitdrukkelijke toestemming) een GMD heeft aangesmeerd?

Je kan dat zelf niet doen en een arts kan dat enkel aanvragen als dat gekoppeld wordt aan een consult.
Je zal dus naar een andere arts moeten gaan en expliciet zeggen dat je wenst dat die je GMD over neemt.

Is dat niet gratis?

Een GMD kost je geen geld èn je krijgt er zelfs korting mee op je remgeld. Bij je GMD-beheerder betaal je een lager tarief.
(enkele euro's maar)

@Xeo
Het gaat mij om het principe.
Na jaren nog eens naar een huisarts geweest en nu ik eens check blijk ik een GMD te hebben?
Ik wens deze therapeutische relatie in te trekken.
Maar doordat er GMD bijstaat kan dit niet? Nochtans nergens aangegeven.

In de privé moet ge voor alles een papier laten tekenen ivm informatieverstrekking en GDPR etc, en dokters gaan effe zonder info een GMD aanmaken?

Al een mail gestuurd via de website van myhealth, maar eens benieuwd..

Men stuurt mij van het kastje naar de muur, zowel cozo als CM verwijzen me nu door “mijngezondheid” omdat zij die data beheren.
Geen van beiden kan me zeggen waarom (indien) men een therapeutische relatie met GMD niet online kan stopzetten. Nochtans niet meegedeeld op de website.

Natuurlijk, voorlopig reactie van de eerste lijn daar.
Ipv te zeggen dat ze het niet weten, maar het gaan opzoeken? Neen, doorverwijzen..

Van RIZIV wel mail gehad dat het aanleggen van een GMD zonder toestemming van de klant (patiënt) een inbreuk is. Zij verwijzen me door naar de CM (maar daar weten ze het niet) omdat zij de medische prestaties beheren en deze prestatie (GMD) is wel aangerekend…

Patiëntenrechten in België!

Eén telefoontje tijdens haar vakantie kostte Leona 300 euro

Ik heb hier een vraag bij.

Bij Orange bijvoorbeeld als je op reis vergeet het pack "Best Destination" te nemen dan betaal je maar liefst 12€ in bijvoorbeeld de VS per MB dat je surft.
De echte kost voor Orange is echter maximaal 20€ per GB denk ik? (de prijs voor Best Destination) als het al zoveel is (vermoedelijk kost het in praktijk Orange zelfs nog veel minder). Of mis / vergeet ik iets? Waarom zou het orange zoveel geld kosten, als je gewoon een optie vergeet aan te vinken ??

Dwz dat als je die optie dacht aangevinkt te hebben maar dit toch niet gedaan hebt (oeps, foutje) en je surft voor 1 GB dan betaal je: 12000€ (!) voor een verbruik van 'iets of niks'.

Kan Orange dat bedrag dan echter wel effectief opeisen? Wat als je naar de rechter stapt? Want ik dacht altijd dat het bedrag 'redelijk' moet zijn tov de werkelijke kost voor Orange.

20€ vs 12000€ .. nou .. dat verschil is groot he. :D

Contract is contract hé. Betalen zal je normaal gezien moeten. Ik denk wel dat je een limiet buiten bundel kan instellen, dat je meteen geblokkeerd wordt.

Vergeet niet: Orange itt tot in België "huurt" bandbreedte voor elke gebruikte GB bij een lokale providor in de USA. Ze hangen dus af van de goedwillendheid van de lokale telecomproviders. En ze schrijven daar effectief dus €€€ over naar Amerika. Voor de data in België is er een vaste kost (installatie en onderhoud van de telecommasten/netwerk). Iedere extra GB op dat netwerk heeft een marginale kost van 0€ voor Orange.
Ik vermoed ook wel dat Orange als grote internationale groep wel wat onderhandelingsmarge heeft om die groothandelsprijzen stevig naar beneden te onderhandelen. Die 12.000€ zal hoofdzakelijk in hun eigen zak gestoken worden.

Terug
Bovenaan