Kleine vragen: economie & recht

Ik trouw dit jaar (automatisch gemeenschap van goederen) en het is me toch niet heel helder wat nu van mij is en wat van mij partner, en wat gedeeld. Ik lees online alle goederen en lonen NA het huwelijk verkregen. Vallen hier bv. ook mijn ETF's onder, vorig jaar aangekocht? Of valt dat er buiten? Wat als ik na mijn trouw verder investeer, is dat dan wel van haar?

Ook wel geïnteresseerd of hier nog mensen hun eigen rekening hebben gehouden na het huwelijk. Mij lijkt dat niet zo nuttig meer, gezien alles na de trouw verworven toch gedeeld is.
Je moet oppassen want als je gelden van na het huwelijk stort op een eigen rekening van voor het huwelijk, krijg je vermenging en kan er in doemscenario's zoals overlijden of relatiebreuk discussie zijn of die rekeningen dan ook niet 50/50 zijn geworden.

Ook dividenden zijn gemeenschappelijk, deze herinvesteren creëert ook vermenging.

Best dus geen nieuwe stortingen doen van beroepsinkomsten van na het huwelijk op je eigen rekeningen, en dividenden ook meteen overplaatsen naar een gemeenschappelijke rekening.

Iemand die weet hoe het met verlof zit als je gaat van privé naar overheid? Ik krijg mijn verlofdagen uitbetaald, maar als ik goed begrijp begin ik bij overheid gewoon pro rata voor het lopende jaar, zonder impact op vakantiegeld/eindejaarspremie (die worden gewoon pro rata uitbetaald naargelang wanneer ik in het jaar ben gestart)?

Iemand die weet hoe het met verlof zit als je gaat van privé naar overheid? Ik krijg mijn verlofdagen uitbetaald, maar als ik goed begrijp begin ik bij overheid gewoon pro rata voor het lopende jaar, zonder impact op vakantiegeld/eindejaarspremie (die worden gewoon pro rata uitbetaald naargelang wanneer ik in het jaar ben gestart)?
Inderdaad

Ik heb een vraagje.

Voor de vuilnisophaling werkt de dienst afvalbeheer hier samen met Diftar. Normaal is mijn jaarverbruik +-200€. Maar nu vroegen ze 300€ voorschot. Ik heb echter 200€ gestort want ik verbruik zoveel niet per jaar en dat bedrag is ruim voldoende.

Ik krijg nu een herinneringsbrief in de brievenbus met de waarschuwing als ik het resterende saldo niet betaal er verwijlinteresten worden aangerekend. :unsure: :unsure: :unsure:

Maar kan dit wel? Je moet weten dat men hier werkt met een voorschot voor het betalen van TOEKOMSTIGE afvalbeheerkosten. Dwz vorige week had ik een positief saldo van 9€ en nu is het een positief saldo van ruim 200€ geworden. Elke keer na een vuilnisophaling gaan er dan kosten af van dat bedrag.

Mocht ik onder 0 € staan OK, maar nu is er dus helemaal géén schuld. Dus hoezo verwijlinteresten? Mis ik iets omtrend enige wetgeving of zijn ze hier verkeerd?

Ik heb ook even nagekeken of er een gemeentelijk reglement is of ergens algemene voorwaarden van IOK / Diftar die zeggen dat je dat MOET betalen. Maar ik vind ze niet meteen ...

Het enige wat ik vind in gemeentelijke reglementen
- Zodra je saldo onder €10 zakt, zal IOK een nieuwe betalingsuitnodiging sturen.

Iemand?

Opmerking: Ik ga niet moeilijk doen om moeilijk te doen en ik ga het gewoon betalen. Maar ik vroeg mij af wat de wet hierover zegt.

Ik heb een vraagje.

Voor de vuilnisophaling werkt de dienst afvalbeheer hier samen met Diftar. Normaal is mijn jaarverbruik +-200€. Maar nu vroegen ze 300€ voorschot. Ik heb echter 200€ gestort want ik verbruik zoveel niet per jaar en dat bedrag is ruim voldoende.

Ik krijg nu een herinneringsbrief in de brievenbus met de waarschuwing als ik het resterende saldo niet betaal er verwijlinteresten worden aangerekend. :unsure: :unsure: :unsure:

Maar kan dit wel? Je moet weten dat men hier werkt met een voorschot voor het betalen van TOEKOMSTIGE afvalbeheerkosten. Dwz vorige week had ik een positief saldo van 9€ en nu is het een positief saldo van ruim 200€ geworden. Elke keer na een vuilnisophaling gaan er dan kosten af van dat bedrag.

Mocht ik onder 0 € staan OK, maar nu is er dus helemaal géén schuld. Dus hoezo verwijlinteresten? Mis ik iets omtrend enige wetgeving of zijn ze hier verkeerd?

Ik heb ook even nagekeken of er een gemeentelijk reglement is of ergens algemene voorwaarden van IOK / Diftar die zeggen dat je dat MOET betalen. Maar ik vind ze niet meteen ...

Het enige wat ik vind in gemeentelijke reglementen
- Zodra je saldo onder €10 zakt, zal IOK een nieuwe betalingsuitnodiging sturen.

Iemand?

Opmerking: Ik ga niet moeilijk doen om moeilijk te doen en ik ga het gewoon betalen. Maar ik vroeg mij af wat de wet hierover zegt.
ik denk dat dit per gemeente verschilt, maar bijv. hier zeggen ze dat ze het baseren op uw verbruik van de vorige maanden. Lijkt me idd zo dat je zelf niet kan bepalen wat het bedrag is en dat je gaat moeten betalen. Er staat nergens dat je dit bedrag kan aanpassen.

Ja ik vind geen gemeente reglement dat zegt dat ik verplicht het voorgestelde bedrag moet betalen (als dat er zou zijn hebben ze een punt, maar wie zoekt die vindt?) Bovenstaand linkje heeft tevens wettelijk '0' waarde. Dat is geen gemeente reglement hé.

Dus ik vermoed dat dit een model / standaardbrief is en als ik dwars zou doen dat ze ook niet moeilijk (meer) gaan doen. Iets van 'het sop is de kolen niet waard'.

Swoit ik heb het nu volledig betaald, ik ben gene moeilijke mens op dat vlak :)

Terug
Bovenaan