Kleine vragen: economie & recht

Mijn huurapp werd verkocht aan een nieuwe eigenaar die werkt via een professionele rentmeester. Die laatste wil mij met alle geweld dwingen de app 'Rentio' te downloaden. Ik heb hier totaal geen interesse in — die app biedt mij enkel een negatieve toegevoegde waarde. Ipv een doorlopende betaalopdracht moet ik nu maandelijks inloggen op die app om de betaling te aanvaarden en manueel te verwerken.

Kan de rentmeester mij verplichten om die app te gebruiken? I.e. kan mijn verhuurder, of iemand die optreed in zijn opdracht, mij eenzijdig een betaalmethode opleggen als die niet in het huurcontract opgenomen werd?
Simpelweg: Nee.

Ik weet niet of dit het juist topic is maar het is een kleine vraag:)

Wij verhuizen morgen tijdelijk(44 dagen max) naar mijn schoonmoeder. Dit omdat ons nieuw huis nog niet af is maar ons huidig huis wel al verkocht. Eind maart zouden we dan effectief naar ons niuew huis gaan.
Wij moeten de sleutels volgende week 24-2 afgeven.

De vraag gaat over domiciliëring. Kunnen wij gewoon officieel verhuizen naar het nieuw huis vanaf volgende week als daar een brievenbus staat? Ook al gaan we wss pas verhuizen eind maart. Hoe snel komen ze dat controleren?

Of moeten wij 2 keer onze domicilie veranderen? Dus eerst naar schoonmoeder en dan nog is naar het nieuw huis?

Kunnen wij nu al "Einde der werken" op het omgevingsloket of mag dat pas als alles af binnen ook af is?

In theorie 2 keer domicilieren. Maar mss best eens de toekomstige wijkagent contacteren, mssnis hij soepel

Situatie:
Ik heb een 5tal jaar geleden een LG OLED gekocht t.w.v. 1598 euro.
Dit toestel vertoont sinds afgelopen jaar serieuze gebreken, wat niet terug te leiden valt tot abnormaal gebruik (gekende problematiek van early-gen OLED's).

Garantie:
De winkel stelt de aankoop van een nieuw toestel voor, gezien reparatie (vervanging van het OLED paneel) niet economisch is.
De garantievoorwaarden, zoals hieronder beschreven, bepalen duidelijk dat mijn "defect" televisietoestel nog 850,14 euro waard is.
De winkel ziet de LG 65C25 aan als het valabele alternatief, en biedt een prijs aan van 1447,86 euro aan, gerekend op een (in mijn ogen te hoge) adviesprijs van 1999,00 euro, m.a.w. een korting van zo'n 551,14 euro.

Ben ik correct om aan te nemen dat dit niét voldoet aan de garantiebepaling zoals hieronder weergegeven?
Indien zo, iemand advies om mijn rechten beter te waarborgen?

SOh91g0.png

Ja
Dreigen met klacht in te dienen bij de inspectie.

Heb je al gevraagd naar hun berekening van die korting?

Ik heb een periodiek onderhoud laten doen aan mijn gasketel als huurder. Deze werd afgekeurd wegens te laag rendement. Wettelijk zou deze blijkbaar minstens 90% moeten halen. Ketel is van 2007.

De keurder heeft het attest nu ook doorgestuurd naar de verhuurder met als opmerking dat het attest maar 3 maanden geldig is en de ketel volledig vervangen moet worden. Nadien moet een nieuw attest opgemaakt worden.

Mijn vragen:
-Wat als de verhuurder de ketel niet wilt vervangen? Ben ik dan schuldig moest er iets misgaan?
-Kan ik eisen om de ketel te vervangen zonder bruggen op te blazen tussen de verhuurder en mijzelf?
-En het nieuw attest dat opgemaakt moet worden, is dit ten laste van mij? Want ik kan er toch weinig aan doen dat die ketel afgekeurd wordt? Of geven ze automatisch een attest af bij een nieuwe ketel?

Mijn vragen:
-Wat als de verhuurder de ketel niet wilt vervangen? Ben ik dan schuldig moest er iets misgaan?
-Kan ik eisen om de ketel te vervangen zonder bruggen op te blazen tussen de verhuurder en mijzelf?
-En het nieuw attest dat opgemaakt moet worden, is dit ten laste van mij? Want ik kan er toch weinig aan doen dat die ketel afgekeurd wordt? Of geven ze automatisch een attest af bij een nieuwe ketel?
Jij hebt gedaan wat je moet doen, de rest is volledig voor rekening van de verhuurder. Als hij niet meewerkt kan je hem via de vrederechter dwingen. Als het zo ver moet komen, dan is de relatie sowieso al verzuurd.

Ja
Dreigen met klacht in te dienen bij de inspectie.

Heb je al gevraagd naar hun berekening van die korting?

Bedankt voor de respons, ik heb het nagevraagd.
De berekening is als volgt:
1598 is de initiële aankoopwaarde.

Afschrijving van 9,36% per begonnen jaar: 6 x 149,57 = 897,42 of indien 5 jaar = 747,85

Aankoopwaarde technisch gelijkwaardig toestel 55CS6: 1199

Dus maximale tussenkomst bij vervanging door een technisch gelijkwaardig toestel = 1199 – 747,85 = 451,15 dit is dus het bedrag dat wij in dit geval tussenkomen bij de garantie op basis van afschrijving.

Ik vind het vreemd dat mijn gebruik van de tv in rekening wordt genomen, maar niét het feit dat mijn televisietoestel t:w.v. 850,14 euro dat onder garantie is kapot is (=verloren waarde). Gaat dit niet in tegen de essentie van een garantie?

Misschien niet de juiste plaats, maar ik wil er ook niet echt een nieuw topic voor aanmaken...
Onze nieuwbouw gaat volgende maand ergens opgeleverd worden. Ik wil dus mijn huur opzeggen omdat ik toch 3 maanden opzeg moet uitdoen
Ik weet dat de opzeg pas begint te tellen vanaf de 1ste dag van de volgende maand. Maar omdat het overmorgen al de 1ste dag is zat ik dus met de vraag of dat als ik nu morgen nog een aangetekende brief stuur, dit dan al geld voor 1 maart?

Ik denk dat de datum van de stempel telt dus vandaag of morgen versturen zou nog goed moeten zijn.
Datum van de eerste aanbieding telt. Kans is dus reëel dat vandaag versturen te laat is. Deurwaardersexploot of persoonlijk gaan overhandigen tegen ontvangstbewijs als je op zeker wil spelen.

Ik weet niet of deze vraag ergens anders beter past.

Vraag ivm verlofdagen bij werkgever in dienstverband.
Waar ik werk hebben ze niet meteen een antwoord klaar...

Stel dat je qua verlof in minuren gaat, je neemt dus meer verlof dan waar je contractueel recht op hebt (mits toestemming leidinggevende).
Dan wordt dit enige tijd later in jouw loon verrekend, of wordt jou gevraagd om het deel loon dat je onterecht uitgekeerd kreeg terug te betalen?

Bij inplannen van onbetaald verlof wordt het meteen afgehouden van jouw loon.
Is dat het enige verschil tussen te veel verlof nemen en onbetaald verlof aanvragen?

Of zit nog ergens een addertje?

Het is onmogelijk om zelf een deel terug te betalen, gezien je een brutoverrekening moet doen. Maar verder is er idd geen verschil.

Offerte ontvangen voor stukje tuinafsluiting en basic poortje. +- 1000 euro + 21% btw. Tuinaannemer eist wel volledige cash betaling (I wonder why...).

Kan hij dat eisen? Ik zou vermoeden dat hij niet kan weigeren om via overschrijving te ontvangen als ik daar specifiek naar vraag?

Offerte ontvangen voor stukje tuinafsluiting en basic poortje. +- 1000 euro + 21% btw. Tuinaannemer eist wel volledige cash betaling (I wonder why...).

Kan hij dat eisen? Ik zou vermoeden dat hij niet kan weigeren om via overschrijving te ontvangen als ik daar specifiek naar vraag?
Hij kan dat eisen, maar jij kan ook best een factuur eisen én pas na overhandiging van de factuur betalen, niet ervoor.

Amerikaanse frigo/diepvries is stuk. (Kortsluiting)
Bestek voor de verzekering. €1299

Krijg ik dit als antwoord:
Het schadebedrag is 1073,55 € exclusief btw.
D.w.z. dat bij voorlegging van de factuur van het nieuwe toestel de betaalde btw wordt vergoed met een maximum van 225,44 €.

Wat moet ik hier uit op maken?

Amerikaanse frigo/diepvries is stuk. (Kortsluiting)
Bestek voor de verzekering. €1299

Krijg ik dit als antwoord:
Het schadebedrag is 1073,55 € exclusief btw.
D.w.z. dat bij voorlegging van de factuur van het nieuwe toestel de betaalde btw wordt vergoed met een maximum van 225,44 €.

Wat moet ik hier uit op maken?
Indien je geen nieuwe frigo koopt je enkel het schadebedrag zonder btw krijgt. Eens je een factuur voorlegt van een nieuw aangekocht frigo krijg je ook die btw erop terug met maximum van 225,44€.

Hoe gaat het in zijn werk als je een advocaat aanspreekt ivm een persoon / bedrijf te dagvaarden?

Gaat over een bestelling op een webshop die niet geleverd wordt en geen contact kan verkregen worden.

Lijkt me een zaak die ik niet kan verliezen, vallen de kosten voor de advocaat en de hele boel dan sowieso op hun rekening of heb ik hier ook risico aan verbonden?

Hoe gaat het in zijn werk als je een advocaat aanspreekt ivm een persoon / bedrijf te dagvaarden?

Gaat over een bestelling op een webshop die niet geleverd wordt en geen contact kan verkregen worden.

Lijkt me een zaak die ik niet kan verliezen, vallen de kosten voor de advocaat en de hele boel dan sowieso op hun rekening of heb ik hier ook risico aan verbonden?
Je kan de kosten van de advocaat zelf niet terugeisen, wel een rechtsplegingsvergoeding.

Terug
Bovenaan