Kopen op plan

Nada

Member
Wie heeft ervaring met kopen op plan?
  • Een interessante piste of het begin van een nachtmerrie?
  • Meerkost t.o.v. zelf bouwen?
  • Tips en aandachtspunten?
  • Is er nog onderhandelingsmarge bij de prijs?
  • Mijn idee is dat eens je getekend hebt er niet echt meer een incentive is voor de projectonwtikkelaar om goed zijn best te doen, het geld is toch al binnen. Hoe wordt dit voorkomen?

De bouwheer is aansprakelijk voor de geleverde werken he, dus die doet beter zijn best :). Verder werken die met onderaannemers. Zij contacteren je voor je afwerking (badkamer, keuken, tegels, ...). Dat gebeurt rechtstreeks via de firma's. Als je standaardafwerking neemt ga je nooit meerprijs betalen, als je exclusiever wilt gaan in de trend van zwarte klinken, kranen enzovoort loop het snel op. Denk dat binnen mijn project de prijs per extra stopcontact €75 was, om een idee te geven.

Verder moet je rekening houden met welke afwerking mogelijk is binnen je m², toch voor een appartement. Standaardafwerking = gewone douchecabine. Als je een inloopdouche wilt die ruimer uitkomt moet je je adem inhouden en met je achterwerk tegen je muur schuiven om er in te geraken. Goed afspreken dus... En alles goed opvolgen :).

Je hebt 10j garantie op alle bouwwerken ook. Wet Breyne.

De bouwheer is aansprakelijk voor de geleverde werken he, dus die doet beter zijn best :). Verder werken die met onderaannemers. Zij contacteren je voor je afwerking (badkamer, keuken, tegels, ...). Dat gebeurt rechtstreeks via de firma's. Als je standaardafwerking neemt ga je nooit meerprijs betalen, als je exclusiever wilt gaan in de trend van zwarte klinken, kranen enzovoort loop het snel op. Denk dat binnen mijn project de prijs per extra stopcontact €75 was, om een idee te geven.

Verder moet je rekening houden met welke afwerking mogelijk is binnen je m², toch voor een appartement. Standaardafwerking = gewone douchecabine. Als je een inloopdouche wilt die ruimer uitkomt moet je je adem inhouden en met je achterwerk tegen je muur schuiven om er in te geraken. Goed afspreken dus... En alles goed opvolgen :).

Je hebt 10j garantie op alle bouwwerken ook. Wet Breyne.

Niet elke promotor of bouwfirma werkt op de manier zoals jij zegt hé. Sommigen begeleiden je in die materiaalkeuze en gaan dus mee naar de leveranciers, anderen hebben dan weer een eigen toonzaal waar de materialen gekozen worden. Elke firma heeft zo zijn eigen manier van werken.

Daarbij is die prijs van 75€ per extra stopcontact echt serieus overdreven, zou ik nooit aanvaarden.

En de 10 jarige aansprakelijkheid gaat niet over 10 jaar garantie op alle bouwwerken, maar 10 jaar aansprakelijkheid voor de algemene bouw op zich en de bijhorende zware fouten, zaken die te maken hebben met stabiliteit, waterdichtheid,...

Aangezien de onderaannemers vaak vastliggen, verlies je hier ook onderhandelkracht op prijzen. Zoals aangehaald zit er vaak een standaardconfiguratie in de originele prijs (en da's vaak gene vette). Wil je wat extra toeters en bellen in bv. je keuken (een eiland, speciale kasten,...), dan zal je vaak een pak mogen bijbetalen, zonder over de prijs te kunnen discussiëren.

Ik heb het wel gedaan op plan. Had er simpelweg de tijd niet voor om aan alles zelf te beginnen, maar wou wel een nieuwe woonst die safe zit voor de komende jaren qua energievereisten etc. Dus leek mij dat een goed compromis.
Qua tips... altijd alles goed dubbelchecken op de plannen/schema's en uzelf goed voorbereiden over wat je wenst. 't Gebeurt meer dan eens dat bepaalde wijzigingen niet gecommuniceerd worden naar alle partijen, en ik heb er zelf wel een aantal keer moeten achter zitten om te zien dat al mijn vereisten effectief opgenomen werden.

Denk bv. ook na over elektrische voorziening. Wil je later een laadpaal, zonnepannelen,...? Wil je kunnen koken op een inductievuur van 9000W? Zorg dan dat die mogelijkheid er zeker is.

//edit: hier was't trouwens 42€ excl. per extra stopcontact :p

Laatst bewerkt:
Niet elke promotor of bouwfirma werkt op de manier zoals jij zegt hé. Sommigen begeleiden je in die materiaalkeuze en gaan dus mee naar de leveranciers, anderen hebben dan weer een eigen toonzaal waar de materialen gekozen worden. Elke firma heeft zo zijn eigen manier van werken.

Daarbij is die prijs van 75€ per extra stopcontact echt serieus overdreven, zou ik nooit aanvaarden.

En de 10 jarige aansprakelijkheid gaat niet over 10 jaar garantie op alle bouwwerken, maar 10 jaar aansprakelijkheid voor de algemene bouw op zich en de bijhorende zware fouten, zaken die te maken hebben met stabiliteit, waterdichtheid,...
Die 10j garantie gaat inderdaad over aansprakelijkheid op de bouw :). Die prijs van €75 is inderdaad zwaar overdreven, maar dat was bij mij de prijs :p te nemen of te laten, dan kan je dat nog overdreven vinden...

Verder zit je nog met je voorlopige en definitieve oplevering... Je bent vaak wel ingedekt tegen fouten of defecten.

Zonet terug van de immoverkoper en deze wist ons te vertellen dat er een voorschot moest betaalt worden van zo'n €15.000 bij het tekenen van een intentieverklaring. Pas daarna wordt dan een eigenlijke compromis opgesteld. Dit voorschot krijg je niet terug indien er geen compromis getekend wordt.

Is dit een normale gang van zaken? Zelf vind ik dit heel vervelend, want dat betekent dat je quasi geen onderhandelingsmacht meer hebt.

Zonet terug van de immoverkoper en deze wist ons te vertellen dat er een voorschot moest betaalt worden van zo'n €15.000 bij het tekenen van een intentieverklaring. Pas daarna wordt dan een eigenlijke compromis opgesteld. Dit voorschot krijg je niet terug indien er geen compromis getekend wordt.

Is dit een normale gang van zaken? Zelf vind ik dit heel vervelend, want dat betekent dat je quasi geen onderhandelingsmacht meer hebt.
Is an sich niet supervreemd, maar wel een serieuze uitzondering, en lichtjes verdacht.

Technisch gezien heb je bij het mondeling overeenkomen van de koop reeds een overeenkomst (als in, je doet een bod en dit bod wordt aanvaard). Als je je dan zou terugtrekken zou dit betekenen dat je dan een schadevergoeding moet betalen, van "normaal 10%". (Ongeacht of dat voor of na het tekenen van een compromis is. Hangt af van hoe strikt men het wilt 'spelen'.)

Echter is het wel een vreemd gegeven aangezien er wel degelijk ook goede redenen kunnen zijn voor het geld wel terug te krijgen (uitzonderlijk). Indien je graag het huis wens te hebben zou ik de 15k op de derdenrekening van je notaris laten storten en dit zo communiceren naar de immoverkoper. Dat is het veiligste voor jezelf en willig je ook de wensen van de immoverkoper in (al zal deze hier niet blij mee zijn kan deze hier niet niet mee akkoord gaan).

Edit: Wel even in de war. Immoverkoper is toch iets heel anders dan kopen op plan? Want ik spreek nu over koop van een woning. Bij bouwplannen kan dit inderdaad wel anders zijn. Of bedoel je de aannemer ipv immoverkoper?

Voorschotten altijd bij een notaris laten storten, niet op rekening Immo!
Als de Immo failliet gaat ben je het kwijt

Hier was de optieprijs opgenomen in de compromis, ong. 11k, en dient gestort op de derdenrekening vd notaris.
Dat werd bij ons overeengekomen om al te gelden als voorschot (deel grondwaarde).

Edit: Wel even in de war. Immoverkoper is toch iets heel anders dan kopen op plan? Want ik spreek nu over koop van een woning. Bij bouwplannen kan dit inderdaad wel anders zijn. Of bedoel je de aannemer ipv immoverkoper?
Immo's doen op projecten op plan. Was hier ook met een immo.

Ik heb ook gekocht op plan: compromis getekend en pas bij de notaris het gedeelte betaald wat al af was (grond en deel ruwbouw).
Geen voorschot betaald.

Hier was de optieprijs opgenomen in de compromis, ong. 11k, en dient gestort op de derdenrekening vd notaris.
Dat werd bij ons overeengekomen om al te gelden als voorschot (deel grondwaarde).

Immo's doen op projecten op plan. Was hier ook met een immo.
Het is inderdaad een gelijkaardig scenario. Immo verkoopt het project op plan van een projectontwikkelaar en vraagt een soort optieprijs nog voor de compromis getekend is.

Kon jij die optieprijs nog terugkrijgen? Als je sowieso de optieprijs kwijt bent, kan je toch nergens meer onderhandelen, want ze weten ook dat je niet meer weg kan omdat je dan 15k kwijt bent ...

Bij mij diende die wel pas betaald te worden na de ondertekening van de compromis, en te storten voor een limietdatum. Als de optie niet gelicht werd door mezelf (er van uit gaande dat dit agv een persoonlijke keuze is) dan ben je idd die premie kwijt (denk dat zij die nodig hebben om al tegemoet te komen aan de registratierechten, zelfs al zie je er zelf van af((?). Er staan in de comromis wel altijd een groot deel opschortende voorwaarden (langs beide kanten), zodat als er iets misgaat langs hun kant, je dat geld niet gewoon kwijt bent.

Op welk vlak zou je dan nog willen onderhandelen? Totaalprijs? Bij verkopen op plan wordt dat eigenlijk niet veel gedaan (heb ik indertijd vaak gelezen). Behalve als er bepaalde quota niet gehaald worden, dacht ik. (bv. we willen x % van een woonproject verkocht hebben voor een bepaalde datum). Soms geeft men ook korting als je als eerste in een project intekent, maar dat was hier niet het geval.

K
Wie heeft ervaring met kopen op plan?
  • Een interessante piste of het begin van een nachtmerrie?
  • Meerkost t.o.v. zelf bouwen?
  • Tips en aandachtspunten?
  • Is er nog onderhandelingsmarge bij de prijs?
  • Mijn idee is dat eens je getekend hebt er niet echt meer een incentive is voor de projectonwtikkelaar om goed zijn best te doen, het geld is toch al binnen. Hoe wordt dit voorkomen?
  • Hoe lang duurde de werkelijke oplevertermijn en week deze af van de planning?
Op korte tijd zoveel vragen? Kan dat niet in één topic? "Nieuwsgierig vraagt veel." Zo vervuil je de rest niet.

Hier ook gekocht op plan en SOD, ik zou het direct opnieuw doen.

De prijzen vielen mee.

Extra stopcontacten, mooiere badkamer, etc. kost allemaal wat natuurlijk, maar die meerprijzen waren niet onverantwoord imo. En zeg nu zelf, wat is 75 euro voor een extra stopcontact op een huis van 360 000 euro?

Hier ook gekocht op plan en SOD, ik zou het direct opnieuw doen.

De prijzen vielen mee.

Extra stopcontacten, mooiere badkamer, etc. kost allemaal wat natuurlijk, maar die meerprijzen waren niet onverantwoord imo. En zeg nu zelf, wat is 75 euro voor een extra stopcontact op een huis van 360 000 euro?

Dertig euro boven de marktconforme prijs en twee dagen eten voor een gezin van vier. Die logica van wat is x euro nu op y bouwkost is te zot voor los te lopen

Grote nadeel is wel dat je vasthangt aan vooropgestelde leveranciers, echt onderhandelen over korting zal er dus helaas niet inzitten. Kan toch al veel schelen op een mooie keuken, badkamer,...

Dertig euro boven de marktconforme prijs en twee dagen eten voor een gezin van vier. Die logica van wat is x euro nu op y bouwkost is te zot voor los te lopen
Och geen probleem hé.

Iedereen die zo denkt die wil ik gerust mijn rekeningnummer doorgeven en alle facturen die onder die vermelde uitgaven liggen mogen ze dan dat verschil naar mij overmaken.

Ik wil hen daar gerust van dienst mee zijn hoor !!!
Opgelet : dit is een gunst, geen recht. Zeer belangrijk dit !

Goja. Kijk, ik werk totaal zelf niet in die wereld of iets dergelijks. Wel hebben wij zo een woning aangekocht en inderdaad, het was iets van een 70 - 80 euro voor een extra stopcontact. Je hebt sowieso een basis aantal stopcontacten, maar ik wou er echt redelijk veel. Ik denk dat ik uiteindelijk een 800 euro extra had opgelegd voor 10 extra stopcontacten (dan was het goed voor ons). De basisprijs van de woning was eigenlijk echt oké, zeker gezien de ligging en het feit dat je dan in een energiezuinige woning woont, modern afgewerkt, lage kosten qua energieverbruik, 10 jaar garantie op serieuze gebreken, enz. Ik vind eerlijk gezegd die 800 euro dan peanuts op het totaalbedrag en uiteindelijk ga je daar ook niet op besparen, je moet er uiteindelijk héél lang wonen en zomaar even een stopcontact achteraf bijslijpen in een nieuwe woning doe je liever ook niet. Aan de andere kant, in onze omgeving waar we toen bouwden was er gewoonweg geen beschikbare grond dat al niet in handen was van een projecteigenaar (regio Gent). Dus hadden we eigenlijk niet veel keuze.

Je kan klagen over de prijs bij extra's (badkamer, keuken etc waar je niet kan onderhandelen) maar je hebt langs de andere kant ook voordelen, bv. de architectkosten zullen een pak lager liggen dan wanneer je alles zelf wilt doen. Hier waren de architectkosten 1.6% van de totale projectprijs (SOD), volgens mij ligt dit bij je eigen project een pak hoger.

Ik heb de totale prijs die ik betaal voor mijn SOD grondig vergeleken met de gangbare woningprijzen in de buurt en heb zeker niet teveel betaald.

Terug
Bovenaan