Laadpaal bij uitdiensttreding

Vierkant

Well-known member
Sinds oktober staat hier een laadpaal via mijn werkgever. Ik ga uit dienst en heb die paal eigenlijk niet meer nodig. Logischerwijs willen ze een deel van de kosten recupereren a 1700 euro. Te veel voor mij om gewoon aan de muur te hebben hangen. Ze vielen een beetje van hun stoel toen ik vroeg naar de optie om ze terug te geven.. uiteraard hangen daar voor hun ook kosten aan vast voor deinstallatie.

Iemand die hier al ervaringen mee heeft?

Dei-nstallatie? Zet de zekering en aardlek uit en draai hem zelf van de muur… moeilijk is dat niet.
Weet niet hoe het met installatiekosten zit, maar mogelijks moet je daar ook nog 3/4de van, ongeacht dat je het station terug inlevert.

Ik heb de installatie (a 800€ bruto) zelf betaald. De hardware wordt na 4 jaar van mij.

Sinds oktober staat hier een laadpaal via mijn werkgever. Ik ga uit dienst en heb die paal eigenlijk niet meer nodig. Logischerwijs willen ze een deel van de kosten recupereren a 1700 euro. Te veel voor mij om gewoon aan de muur te hebben hangen. Ze vielen een beetje van hun stoel toen ik vroeg naar de optie om ze terug te geven.. uiteraard hangen daar voor hun ook kosten aan vast voor deinstallatie.

Iemand die hier al ervaringen mee heeft?
Staat dat niet gewoon omschreven in je car policy? Hier is het verplicht de restwaarde te betalen, terugnemen doen ze niet.

Dit staat in onze Car Policy, ik vermoed dat bij andere werkgever soortgelijke bepalingen in zullen staan.
Wanneer arbeidsovereenkomst binnen 4 jaar na installatie beëindigd wordt om gelijk welke reden, dan heeft de Begunstigde de keuze tussen twee mogelijkheden:
* Aankoop van het laadstation, het bedrag zal degressief zijn (-25% afschrijving per volledig jaar) en aande Begunstigde aangerekend worden;
* Demontage van het laadstation, de kosten hiervan worden aangerekend aan de Begunstigde.

In geval van verhuis zullen de kosten van de demontage/herinstallatie of van alleen de demontage (indienhet laadstation niet op de nieuwe woonplaats kan worden geïnstalleerd) van het laadstation aan hemworden gefactureerd.
Maar in dat geval zou ik persoonlijk gewoon vragen wat de prijs is als ze het gewoon moeten komen ophalen. Uiteindelijk is het maar zekering af, kabel afkoppelen, laadstation van de muur vijzen.

Ze gaan zich niet gaan bezig houden met de kabel tussen u kast en het station uit de grond/van de muur te halen.

bezint eer ge begint! hier komt er geen van de werkgever aan de muur.
Net nog gehoord: collega heeft zijn laadpaal 2 maand.
Net ontslagen.

Binnen u eerste jaar is dat 100% te betalen, daarna ook -25% per verstreken jaar.
Van ne paal van een energiefirma waar ge zelf nooit voor zou kiezen, met baggere support en dat over 5j niet meer bestaat.

Nuttig topic voor de googlezoekers imo.

bezint eer ge begint! hier komt er geen van de werkgever aan de muur.
Net nog gehoord: collega heeft zijn laadpaal 2 maand.
Net ontslagen.

Binnen u eerste jaar is dat 100% te betalen, daarna ook -25% per verstreken jaar.
Van ne paal van een energiefirma waar ge zelf nooit voor zou kiezen, met baggere support en dat over 5j niet meer bestaat.

Nuttig topic voor de googlezoekers imo.
Hangt er vanaf natuurlijk. Hier hangt gewoon een Alfen Pro van de werkgever die ik volledig zelf onder controle heb. En over 2 jaar is die van mij.

(Als ik plots word ontslagen trek ik dat ding van de muur en gooi ik het de bureau van HR binnen)

Ontslag krijgen lijkt mij toch 'their loss'.
Als je zelf opstapt snap ik dat je het moet terugbetalen.
Geen probleem hoor. Trekken ze netjes van uw nog uit te betalen loon af. Kunt ge gaan zagen dat dat niet mag via de vakbond, maar betalen gaat ge doen als dat zo in de policy staat.

Ik zou ook rekening houden met uw volgende werkgever? Krijg je daar ook een EV, moet daar ook een laadpaal gezet worden of krijg je een laadpaal? Afhankelijk daarvan kan het ook gewoon interessanter zijn om hem over te nemen.

Geen probleem hoor. Trekken ze netjes van uw nog uit te betalen loon af. Kunt ge gaan zagen dat dat niet mag via de vakbond, maar betalen gaat ge doen als dat zo in de policy staat.
Ja hangt af van hoe het er in staat, maar ik denk dat ze hem toch ook mooi terug gaan krijgen.
Is toch wat in dezelfde trend van over budget gaan en met een eigen bijdrage zitten.
Altijd begrepen dat als je onstalgen wordt dit vervalt en als je ontslag krijgt je het resterende bedrag meteen moet afstaan.

Ik ga hem gewoon laten hangen denk ik. Ik heb een bak van alfen. Elektrisch rijden is de toekomst dus finaal ga ik toch zo'n bak nodig hebben met of zonder bedrijfswagen + die bak eraf halen en dan bij een nieuwe werkgever er weer een nieuwe bak laten aanhangen zijn mss ook weer extra boringen en schade. Lijkt me beter om die bak dan gewoon te laten hangen.

Een laadpaal overnemen is toch enkel de moeite als het <<1000 euro nog kost. Anders laat je ze beter weghalen, de leidingen blijven toch zitten en dat is het grootste werk als je een nieuwe laadpaal laat installeren. Die Alfen laadpalen heb je erg weinig controle over, dan zet je beter een eigen slimme laadpaal.

Een laadpaal overnemen is toch enkel de moeite als het <<1000 euro nog kost. Anders laat je ze beter weghalen, de leidingen blijven toch zitten en dat is het grootste werk als je een nieuwe laadpaal laat installeren. Die Alfen laadpalen heb je erg weinig controle over, dan zet je beter een eigen slimme laadpaal.
Omdat een dikke helft van de kost inderdaad niet de laadpaal zelf is, is de kous niet af met de paal terug te geven. Los van of dat de leasemaatschappij (of eender welke onderaannemer daarvan) dat ding zal terug willen.

Wat is het probleem eigenlijk met een alfen? Je kan die volledig met modbus controleren en heeft een paar "slimme" standaard functies zoals solar en p1 laden. Maar zijn er veel laadpalen die dat niet hebben?

Ik zou die paal houden, het resterende lease bedrag ophoesten en dan is hij van u. Uw volgende werkgever moet er geen installeren en je hangt bijgevolg niet opnieuw voor 4j vast aan de werkgever met een boete moest je willen veranderen.

Ik zou die paal houden, het resterende lease bedrag ophoesten en dan is hij van u. Uw volgende werkgever moet er geen installeren en je hangt bijgevolg niet opnieuw voor 4j vast aan de werkgever met een boete moest je willen veranderen.
Je werkgever moet ook nog met dat systeem willen werken. Of je hangt zelf vast aan een abonnementskost of je moet elke maand zelf je verbruik doorsturen.

Die palen gezet door leasemaatschappijen heb je vaak niet alle wachtwoorden van om alles in te stellen. Of ze komen met een betalend abonnement. Veel gedoe als je dan een andere werkgever hebt die met split billing wilt werken. Want je hebt je oude werkgever en degene die de paal heeft gezet, en je hebt je nieuwe werkgever. Iedereen wijst naar elkaar en jij als leek mag het oplossen.

Alfen is verouderd en lelijk en duur. Ze hebben gewoon goede deals met de plaatsers van leasemaatschappijen. Praktisch niemand kiest voor Alfen uit vrije keuze.

Dit is dus exact de reden waarom ik al een jaar de laadpaal van het werk weiger.

Al meermaals gevraagd of ik zelf iets kan zetten. Hoe te factureren, wat met abonnementskosten etc. Wat bij vertrek. Die spuuglelijke paal waar je niets kan op instellen heb ik liever niet.

Helaas zeer incompetente hr. 1 persoon voor meerdere landen en is te lui om specifiek dingen per land uit te vogelen.

Ik heb er ondertussen een sport van gemaakt om te laden bij de duurste publieke laadpalen die ik kan vinden. Als zij dwaas doen, speel ik het spel mee.

is er een manier om je eigen paal laten factureren zonder die paal volledig of semi publiek te zetten?

Terug
Bovenaan