Lasercutting en laser engraving

Joeri

Redacteur
Crowdfunder FE
Platinum Trophy
Xtool.png

Een lasercutter of laser engraver aangeschaft? Problemen? Heb je tips nodig of wil je je ervaringen delen?
Dat kan in dit topic.

Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met lasercutting?

Heb al enkele 3D-printers staan en ik denk er al lang aan om een lasercutter te kopen, iets in de aard van de Xtool P2.
In vergelijking met 3D-printen is het natuurlijk een stukje duurder ...

Echte ervaring niet. Wel maak ik de modellen voor 3d printen of de contouren/tekeningen voor het lasercutten voor een collega van mij.

Ik heb ook enkele 3D printers staan en we gaan ook bekijken om uit te breiden met een lasercutter binnen enkele maanden. Een van de tips die ik al meegekregen heb is om een "zwaar" genoeg model te nemen zodat je ook effectief kan cutten en niet alleen graveren.

Na lang twijfelen de xTool F1 Ultra aangeschaft. Nog maar 1 ding gegraveerd (het standaard testproject dat ze meesturen) (simpel visitekaartje) en ben al onder de indruk.

Gisteren voor de allereerste keer ooit in een makerspace geweest en een laptophouder gesneden uit 6mm mdf.
Ik heb een eindje geleden een kist gemaakt waarin ik mijn oud laptopscherm gemonteerd heb, die nu als extra monitor functioneert. De bedoeling was om een mobiele ergonomische werkplek met twee schermen te maken:
Eén krat waar zowel laptop als extra scherm zit alsook voedingen, toetsenbord, muis, ethernetkabel alsook papieren en schrijfgerief.
De laptophouder functioneert ook als bescherming voor het extra scherm als alles in de kist zit.
Nu heb ik eenderwaar in ons huis of op de baan een volwaardige werkplek die ik in minder dan een minuut opstel.

Modelleren ging enorm simpel met Onshape. Die software heeft een speciale module om al de box joints voor de lasercutter te maken en houdt zelfs rekening met de kleine dikte die de laser wegsnijdt om de joints perfect te doen passen.

Eigenlijk grappig dat ik het als mijn 'eerste' lasersnijproject ervaar want ik heb eigenlijk jaren stalen stukken uitgetekend die gelaserd werden voor mijn werk. Maar dan stuur je gewoon de dxf door en zie je er voor de rest nooit meer iets van. Toch iets voldoeninggevender om de machine zelf je eigen ontwerp te zien uitsnijden.

Bijlagen

• 20250924_141940.jpg
    20250924_141940.jpg
    2,7 MB · Weergaven: 24
  • 20250924_124056.jpg
    20250924_124056.jpg
    2,1 MB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
Gisteren voor de allereerste keer ooit in een makerspace geweest en een laptophouder gesneden uit 6mm mdf.
Ik heb een eindje geleden een kist gemaakt waarin ik mijn oud laptopscherm gemonteerd heb, die nu als extra monitor functioneert. De bedoeling was om een mobiele ergonomische werkplek met twee schermen te maken:
Eén krat waar zowel laptop als extra scherm zit alsook voedingen, toetsenbord, muis, ethernetkabel alsook papieren en schrijfgerief.
De laptophouder functioneert ook als bescherming voor het extra scherm als alles in de kist zit.
Nu heb ik eenderwaar in ons huis of op de baan een volwaardige werkplek die ik in minder dan een minuut opstel.

Modelleren ging enorm simpel met Onshape. Die software heeft een speciale module om al de box joints voor de lasercutter te maken en houdt zelfs rekening met de kleine dikte die de laser wegsnijdt om de joints perfect te doen passen.

Eigenlijk grappig dat ik het als mijn 'eerste' lasersnijproject ervaar want ik heb eigenlijk jaren stalen stukken uitgetekend die gelaserd werden voor mijn werk. Maar dan stuur je gewoon de dxf door en zie je er voor de rest nooit meer iets van. Toch iets voldoeninggevender om de machine zelf je eigen ontwerp te zien uitsnijden.
Cool project! Past alles van op de foto in die koffer?

Cool project! Past alles van op de foto in die koffer?
Het enige dat er niet in gaat op die foto is de zetel en dat witte bakje. Ik moet wel crammen om al de kabels er deftig in te krijgen. ik moet op de bodem nog een soort vaste indeling voor alles maken. En het stekkerblok is nogal groot en breed. laptop past in de gleuf in de laptopstaander, en al de rest ligt eronder.

Het enige dat er niet in gaat op die foto is de zetel en dat witte bakje. Ik moet wel crammen om al de kabels er deftig in te krijgen.
Haha, jammer van de zetel wel, dat zou pas een volledige setup zijn.

Ik neem aan dat ge al wat voorkennis moet hebben van bijvoorbeeld dat lasercutten als ge dat dan in zo'n makerslab wilt gaan maken? Betaal je dan per sessie + materiaal of hoe werkt dat?

Laatst bewerkt:
Haha, jammer van de zetel we, dat zou pas een volledige setup zijn.

Ik neem aan dat ge al wat voorkennis moet hebben van bijvoorbeeld dat lasercutten als ge dat dan in zo'n makerslab wilt gaan maken? Betaal je dan per sessie + materiaal of hoe werkt dat?
Ik heb het voordeel dat ik al heel mijn professionele carriere met CAD-software werk, maar eigenlijk is dat voordeel ook maar beperkt.

Als je deze video volgt weet je exact wat te doen op voorhand:

Uiteindelijk stap je dus naar de makerspace met een USB stick met een dxf bestand erop. Dat is een bestandsformaat dat gewoon wat lijnen bevat.

Ik had op voorhand volgende vragen/twijfels:
1) Is de indeling van de stukken op mijn DXF belangrijk? Als ze allemaal naast elkaar staan, is dat dan niet te breed voor de cutter?
2) in welk opzicht moet ik rekening houden met de dikte van de laser zelf? Snijdt die 0,01mm of 0.1mm weg? Kan dat een verschil betekenen voor hoe goed de stukken uiteindelijk in elkaar passen?

Uiteindelijk was dat eerste geen probleem want de software van de lasercutter liet toe om de stukken apart te snijden, en je kon ook makkelijk instellen waar op de houtplaat je juist iets wou uitsnijden. Zo heb ik geen nieuwe plaat gebruikt, maar eentje waar al veel dingen waren uitgesneden. Ik kon perfect gewoon puzzelen waar ik mijn zaken kon uitsnijden om zo economisch mogelijk om te gaan met het plaatmateriaal.

Het tweede was ook niet zo essentieel, ik gebruikte de default setting uit Onshape en dat ging vrij goed. Sowieso moest ik het wel lijmen achteraf.

De betaling gebeurt op vrijwillige basis. aan de ingang van de makerspace staat een doneerpotje. Ik heb er tien euro ingestoken. Alleen als je grootschalige dingen of voor commerciële doeleinden wilt printen zijn er afspraken nodig.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan