Leerkrachtentopic

Eland

Well-known member
Ik hoop dat er hier niet te veel zorg- en verpleegkundigen, opvoeders, kleuterjuffen, maatschappelijk werkers, afvalophalers, ... meelezen.
Kleuterjuffen? :P Ik viel achterover van de eerste loonbrief van een kleuterjuf die ik zag. Wetende hoe sommigen die job uitvoeren, betaalt dat niet slecht.

Ik hoop dat er hier niet te veel zorg- en verpleegkundigen, opvoeders, kleuterjuffen, maatschappelijk werkers, afvalophalers, ... meelezen.
Ik dacht dat je het sarcasme wel van ver kon ruiken maar blijkbaar toch niet :P
Voor alle duidelijkeid, dat was dus niet serieus.
Maar natuurlijk haal je wel enkele slechte voorbeelden aan. Sommige zijn nu eenmaal jobs die belangrijk zijn in een samenleving, maar die gewoon gedaan worden uit noodzaak. Het afval ophalen is vrij rechtlijnig in evaluatie, job goed doen is het vuil ophalen en job niet goed doen is niet ophalen. Dat is cru gezegd maar wel de realiteit. Dat daar geen gigantische verloning aan verbonden is dat een gevolg daarvan.

Dat is totaal anders voor een verpleegkundige waar je voor moeten studeren, waar er nuance in de job zit, waar er sprake is van een roeping en waar de verloning gewoon buiten promotie laag is.

Een kleuterjuf krijgt voor hetgeen ze moet doen voldoende loon. Ook dit zijn mensen met een roeping en passie voor hun werk. Het probleem daar is dat de budgetten voor kleuteronderwijs veel te laag zijn waardoor gedreven kleuterjuffen vaak veel van hun loon investeren in het uitoefenen van hun job. Maar je hebt er ook die dit niet doen, zij doen minder moeite maar hun loon is er daarom niet minder op. Daar heerst een structureel probleem en geen probleem bij de verloning.

Kleuterjuffen? :P Ik viel achterover van de eerste loonbrief van een kleuterjuf die ik zag. Wetende hoe sommigen die job uitvoeren, betaalt dat niet slecht.
2544,51 euro bruto startsalaris (1842,18 netto), stijgt naar 4567,97 indien 36 jaar ancienniteit (2741,76 euro netto). Wel geen extralegale voordelen (maaltijdcheques, ...), zelfs geen woon-werkvergoeding (indien je met de auto komt) en geen volledige eindejaarspremie. En ja, er is het pensioen en de vakantieregeling, maar je kan m'n vriendin morgen de ganse dag op school vinden (mezelf en de 2 kinderen inclusief) om de eigen klas te poetsen...

ze zoeken nog mensen in 't onderwijs naar 't schijnt, zo weinig werken voor zo'n hoog loon, 'k zou er spontaan zelf voor gaan!! :love:
Ge moet het toch kunnen voor zo'n nest staan. En vroeger nog wat meer respect van de ouders dan de laatste jaren... (van horen zeggen)
Chapeau in ieder geval.

maar nee gij, is een easy peazy jobke! 30 2,5-jarigen in een klas is keirustgevend en ze zijn bovendien allemaal zindelijk! leerkrachten zijn toch redelijk lui van karakter (goh, ja diegene die ik ken toch hé) en niet zo intelligent (allez ja kan zijn dat er ergens een slimme tussenzit hé, maar van wat ik zie...), wat goed uitkomt want die peuters kunnen alles zelf hé, ge laat die gewoon wa spelen en klaar. en die waardering die ge ervoor krijgt! de middelen! nooit werk na uw uren! een droomjob, altijd vakantie en dan nog keiveel betaald worden. :D
/s
Toch meer betaald en meer verlof dan de verzorgsters in de creche :p

Ik begrijp die reacties, in drukte me heel ongelukkig uit. Ik bedoel dat ik serieus wat mensen ken die 'niks' kunnen maar dan voor dat redelijk loon (1840 netto is toch niet niks voor een starter, en je hebt veel vakantie en een goed pensioen) toch aan de bak geraken.

Ik begrijp die reacties, in drukte me heel ongelukkig uit. Ik bedoel dat ik serieus wat mensen ken die 'niks' kunnen maar dan voor dat redelijk loon (1840 netto is toch niet niks voor een starter, en je hebt veel vakantie en een goed pensioen) toch aan de bak geraken.
Gelukkig hebben ze dan wel een Bachelor in "niets kunnen" en hoera, jarenlange jobonzekerheid! 🥳🥳🥳

2544,51 euro bruto startsalaris (1842,18 netto), stijgt naar 4567,97 indien 36 jaar ancienniteit (2741,76 euro netto). Wel geen extralegale voordelen (maaltijdcheques, ...), zelfs geen woon-werkvergoeding (indien je met de auto komt) en geen volledige eindejaarspremie. En ja, er is het pensioen en de vakantieregeling, maar je kan m'n vriendin morgen de ganse dag op school vinden (mezelf en de 2 kinderen inclusief) om de eigen klas te poetsen...
Daar heb je dus uw structureel probleem. Dat is niet normaal, dat is zo gegroeid door een gebrek aan middelen en voldoende juffen die gek genoeg zijn het te doen.
ze zoeken nog mensen in 't onderwijs naar 't schijnt, zo weinig werken voor zo'n hoog loon, 'k zou er spontaan zelf voor gaan!! :love:
Naar wat ik hoor en zie is het toch verdomd moeilijk om aan de bak te geraken. Mijn buurvrouw staat nu op een uitkering, geen uitzicht op dat ze op 1 september werkt heeft. Doet al 4 jaar de 1ne korte vervanging na de andere, of speelt vlinder om de groep te vergroten en dingen te doen die niemand anders wilt. Er is een overaanbod aan kleuterjuffen, of toch alvast hier en de omliggende gemeenschappen.

Naar wat ik hoor en zie is het toch verdomd moeilijk om aan de bak te geraken. Mijn buurvrouw staat nu op een uitkering, geen uitzicht op dat ze op 1 september werkt heeft. Doet al 4 jaar de 1ne korte vervanging na de andere, of speelt vlinder om de groep te vergroten en dingen te doen die niemand anders wilt. Er is een overaanbod aan kleuterjuffen, of toch alvast hier en de omliggende gemeenschappen.
Waarom gaan mensen er toch van uit dat, als je een diploma kleuteronderwijs hebt, je ook een job als kleuterjuf zou moeten "aangeboden" krijgen? Vergeet niet dat er mensen zijn die hun diploma behalen (soms nipt door de korte stages geraken), maar in de praktijk gewoon geen maanden, laat staan een jaar lang voor een klas kunnen staan en de verantwoordelijkheid tegenover ouders overnemen.

Nu, er is idd een redelijk aanbod aan kleuterjuffen in een aantal regio's. itt tot quasi alle andere leerkrachtenjobs in het verplicht onderwijs is dat nu eens géén knelpuntberoep.

Soit, als deze discussie verder gaat, verplaats ik die naar een leerkrachtentopic :)

Mensen die zeggen dat ze hard werken is weer iets anders dan degenen die het effectief doen. Vaak omgekeerd evenredig ^^
Dat is ook zo met studenten.
Diegene dat zeggen dat ze veel studeren zijn dan degene die eindigen met 50% - terwijl diegene dat zeggen dat ze weinig studeren dan eindigen met 80-90%.

kleuterleerkracht worden = "niks kunnen" is dan niet ongelukkig uitgedrukt natuurlijk.
Nee, da's gewoon verkeerd gelezen van jou, want dat staat er helemaal niet. 🤨

Ik zeg niet dat je om die job goed uit te voeren niks moet kunnen. Integendeel. Mijn vriendin is kleuterjuf en heeft kwaliteiten die ik niet heb en die nodig zijn om die job goed uit te voeren. Er zijn echter bij haar op school alleen al enkele leerkrachten die die kwaliteiten totaal niet bezitten en even goed dat loon krijgen. Dat is ook van waaruit mijn eerste post was vertrokken.

Om die job -naar mijn normen- goed te doen, moet je veel kunnen. Ik hoor gewoon hier op school dat enkele vast benoemde leerkrachten gedrag vertonen dat echt niet bij een goeie leerkracht past (i.e. niks voorbereiden, afwezig zijn tijdens toezichten, ...). Dan vind ik dat je dat loon niet waard bent, hoe lastig het ook is om voor een groep van 15 kleuters te staan.

Plus dat ik 1840 netto voor een starter geen slecht loon vind. Da's meer dan normaal voor een hogeschoolstudie en ik ken genoeg masters die aan minder begonnen zijn.

Edit: Begrijp mij aub niet verkeerd he. Ik ga +/- 1 op 2 weekends zelf mee naar school omdat mijn vriendin vaak handen te kort komt om een klas voor te bereiden op een nieuw thema etc. Mijn punt was vooral dat je dankzij die barema's, het systeem van vaste benoemingen in het onderwijs en op de hogeschool een instroom die voor een groot stuk bestaat uit mensen die er niet voor gemaakt zijn, uiteindelijk veel mensen hebt die die job niet goed uitvoeren en toch hetzelfde loon krijgen. Dat was ongelukkig verwoord en hoop ik met deze post rechtgezet te hebben

Laatst bewerkt:
Waarom gaan mensen er toch van uit dat, als je een diploma kleuteronderwijs hebt, je ook een job als kleuterjuf zou moeten "aangeboden" krijgen? Vergeet niet dat er mensen zijn die hun diploma behalen (soms nipt door de korte stages geraken), maar in de praktijk gewoon geen maanden, laat staan een jaar lang voor een klas kunnen staan en de verantwoordelijkheid tegenover ouders overnemen.

Nu, er is idd een redelijk aanbod aan kleuterjuffen in een aantal regio's. itt tot quasi alle andere leerkrachtenjobs in het verplicht onderwijs is dat nu eens géén :)
Is dat geen heel rare uitspraak? Het doel van een opleiding te volgen, en uw diploma te halen, is toch om ook werk te vinden in deze sector met dat diploma?
Men moet u niks geven. Maar als je als bachelor kleuteronderwijs geen werk kan vinden in een kleuterklas of iets wat ermee te maken heeft, wat moet je dan doen?
En bijkomend waarom laten we dan elk jaar 50 studenten hun diploma halen als er op jaarbasis maar 15 nodig zijn?

Ook in de andere niveaus van het onderwijs is er op sommige vakken een overaanbod hoor. Lagere school is ook niet dat je veel plaatsen hebt. Ja je hebt in het middelbaar vakken waar men om leerkrachten smeekt, maar dat zijn dan ook de complexe vakken, het heeft een reden waarom er meer leerkrachten Nederlands - Engels afstuderen dan latijn - wiskunde bijvoorbeeld.

Nu is dit nog een apart topic ook, met deze (schandalige) openingspost. 😅 Dat vraagt om iets meer duiding.

Ik heb zelf een lerarendiploma voor een knelpuntvak. De reden voor mij om er niet direct te beginnen is dat ik niet heel mijn leven aan scholen verbonden wil zijn. Ik vermoed gewoon dat wanneer ik een vast contract zou krijgen voor een redelijk mooi loon, met mooie voorwaarden en de eerste zware jaren (want dat zijn de eerste jaren normaal) achter de rug, de financiële en tijdsincentive om de school te verlaten niet meer aanwezig is. Als ik al enkele jaren dezelfde lessen geef, zijn die gefinetuned en is het qua voorbereidingen/toetsen/... veel minder werk. Laat mij dan maar mooi m'n loopbaan afsluiten tegen mooie voorwaarden in het onderwijs.

De enige lesgevende functie die ik in deze fase van mijn leven zou willen uitvoeren, is iets deeltijds op een univ/hogeschool, en dan zou ik nog aan cherrypicking doen en niet in richtingen waar mijn vak geen hoofdvak is willen lesgeven.

Terug
Bovenaan