Lente & zomer 2025

Toch nog eventjes bij stilstaan dat we maart hebben afgesloten met maar liefst 199u zonneschijn! Wat vrij normaal is... moesten we juni zijn 🙂. En slechts 7,8mm neerslag.

ben al efkes aant wachten op de sensatieberichten in de media ivm langdurige droogte ? :oi22:
Die komen eraan hoor, nog even wachten tot de sensatieberichten rond Tom Waes, Trump en de treinstakingen uitgeput zijn...

Die komen eraan hoor, nog even wachten tot de sensatieberichten rond Tom Waes, Trump en de treinstakingen uitgeput zijn...

Misschien moet ik nog rap mijn auto wassen vooraleer dat verboden wordt door de aanhoudende droogte :unsure:

Toch wel een heel mooi begin van de lente vind ik. Onze magnolia is al voorbij haar hoogtepunt, de kerselaar in het dorp stilaan ook en overal zie je meer en meer groen. Naast herfst toch mijn favoriete seizoen.

Het is wel effectief al iets te lang droog om goed te zijn hoor.
euh, als je een nieuw gazon gezaaid hebt misschien wel ja. Maar verder is er nog water in overvloed hoor. Op sommige velden hier in de buurt staan nog altijd plassen, en zelfs als ik hier een spade in de grond steek is de grond nog bijna modder op 5-10cm diepte. Beken zitten ook nog allemaal goed vol.
Nee, het is goed dat we eindelijk een droge periode hebben, een ramp was volgens mij niet ver meer af.

Af en toe een kleine bui zou ook tof zijn voor de hooikoortslijders. Voorlopig valt het (bij mij althans) nog mee, maar als de graspollen vrij komen zijn zo lange droge periodes minder aangenaam omdat alles gewoon blijft rond waaien.

Af en toe een kleine bui zou ook tof zijn voor de hooikoortslijders. Voorlopig valt het (bij mij althans) nog mee, maar als de graspollen vrij komen zijn zo lange droge periodes minder aangenaam omdat alles gewoon blijft rond waaien.
Zelf gelukkig geen last van, maar mijn vrouw en haar zus wel en dat lijkt me geen pretje.

Doet me er wel aan denken dat ik straks mijn nieuw gazon moet sproeien (ja, dat klinkt fout).

De paardenwei hier is eindelijk aan het drogen.
Sinds het begin van de natte periode periode eind 2023 is er een grote plas ontstaan die nu pas volledig is opgedroogd. De ondergrond is nog wat modderig maar te doen.
Een paar meter verder in de wei ligt het wat hoger en is het kurkdroog en stoffig. Dus ik kan best geloven dat men op sommige heides al voorzichtig moet zijn.

Het is wel effectief al iets te lang droog om goed te zijn hoor.

Dit bedoel ik dus met klimaathisteriek :)
Vorige zomer te nat: Klimaat!
Nu te droog: Klimaat!

Maart was inderdaad te droog maar we hebben afgelopen maanden genoeg buffer opgebouwd, en zitten nog altijd perfect op een normaal 2025 qua neerslag. Er zijn ook nergens problemen gemeld met droogte, zeker gezien het heel natte 2024.
Een droog veld of gazon betekend niet dat er een algemene droogte is he ;) Het is eronder wat telt!

Alles is normaal: https://waterinfo.vlaanderen.be/

Dit bedoel ik dus met klimaathisteriek :)
Vorige zomer te nat: Klimaat!
Nu te droog: Klimaat!

Maart was inderdaad te droog maar we hebben afgelopen maanden genoeg buffer opgebouwd, en zitten nog altijd perfect op een normaal 2025 qua neerslag. Er zijn ook nergens problemen gemeld met droogte, zeker gezien het heel natte 2024.
Een droog veld of gazon betekend niet dat er een algemene droogte is he ;) Het is eronder wat telt!

Alles is normaal: https://waterinfo.vlaanderen.be/
Dat het weer minder veranderlijk is dan vroeger lijkt mij wel een gevolg van de klimaatopwarming, je hebt regelmatig perioden dat het weer vastgeroest zit in een bepaald patroon, de vorige jaren extreem veel regen en nu heel droog.

Voor mijn vers gezaaid gazon zou een buitje welkom zijn, maar voorlopig zitten de putten nog goed vol.
Verder een uitermate saai weertype, maar wel genieten zonder meer. En goed voor de zonnepanelen.

Voor mijn vers gezaaid gazon zou een buitje welkom zijn, maar voorlopig zitten de putten nog goed vol.
Verder een uitermate saai weertype, maar wel genieten zonder meer. En goed voor de zonnepanelen.
vooral dat laatste. Al dagen aan een stuk gewoon een perfecte curve. Ik haal momenteel rendementen die ik normaal maar in mei of juni haal.

Zie nu toch de wisselvalligheid toenemen vanaf zondag 13/04. Zit al een paar dagen bij ECMWF en nu ook bij GFS.
De natuur kan het wel gebruiken. Zolang we niet vertrokken zijn voor maandenlange miserie is het voor mij allemaal goed, want ik heb nog altijd PTSD van vorig jaar en het jaar ervoor.

Ondanks de wisselvalligheid zal het wel redelijk zacht zijn, dus geen koude voorjaarsbuien. Regen bij 15°C is toch minder onaangenaam dan hagel bij 5°C.

De natuur kan het wel gebruiken. Zolang we niet vertrokken zijn voor maandenlange miserie is het voor mij allemaal goed, want ik heb nog altijd PTSD van vorig jaar en het jaar ervoor.

Ondanks de wisselvalligheid zal het wel redelijk zacht zijn, dus geen koude voorjaarsbuien. Regen bij 15°C is toch minder onaangenaam dan hagel bij 5°C.
De natuur heeft nog wel overschot hoor, alles groeit en bloeit perfect en het staat nergens te droog.
Zelfs het grondwater staat nog overal hoog.

De natuur heeft nog wel overschot hoor, alles groeit en bloeit perfect en het staat nergens te droog.
Zelfs het grondwater staat nog overal hoog.
Op de kaart op die link kan je zien dat een groot deel van Vlaanderen nog altijd bijna met z'n voeten in het water staat (hier in Heist-op-den-Berg ook), maar er zijn toch gebieden waar het blijkbaar wel echt droog is, zoals het noorden van Antwerpen.
Vraag uit nieuwsgierigheid: heeft het daar dan zoveel minder geregend dan hier? Of zijn de grondwaterstanden daar altijd veel lager? Of nog een andere factor?

Terug
Bovenaan