Leuvense school Arabisch in laatste jaar Moderne Talen

Beetje flauw natuurlijk, want de christelijke traditie is er ook eentje van broederlijk naast elkaar leven en anderen niet te veroordelen, ook al volgen ze je geloof niet.

Maar jij vindt dus dat op een katholieke school geloofstekens mogen, maar slechts van 1 geloof. Dat mag. Maar de link naar die taallessen snap ik toch echt niet?

*Zucht*

Nogal een geluk dat de christelijke traditie er eentje is van broederlijk naast elkaar leven. Je zou het eens omgekeerd moeten proberen...

Maar waarom schrijf je je in op een katholieke school als je per se symbolen van een andere religie wil dragen? Ga dan naar het gemeenschapsonderwijs of zo.
Ik ga mijn zoon toch ook niet inschrijven bij de jeugd van Club Brugge om hem naar de trainingen te sturen in een Anderlecht tenue?

Ik heb ook nergens iets gezegd of zelfs geinsinueerd dat ik wil dat er op een katholieke school enkel katholieke symbolen mogen.
Ik ben volledig anti-religie, dus ik zou niet liever hebben dat alle* religieuze symbolen verdwijnen.

*Uitgezonderd op religieuze plaatsen zoals Kerken, Moskeeën, Synagoges, ... En in musea of historisch relevante plaatsen uiteraard.

En waarom je er de link naar taallessen erbij sleurt terwijl ik een post quote die puur over hoofddoeken gaat snap ik ook niet.

*Zucht*

Nogal een geluk dat de christelijke traditie er eentje is van broederlijk naast elkaar leven. Je zou het eens omgekeerd moeten proberen...

Maar waarom schrijf je je in op een katholieke school als je per se symbolen van een andere religie wil dragen? Ga dan naar het gemeenschapsonderwijs of zo.
Ik ga mijn zoon toch ook niet inschrijven bij de jeugd van Club Brugge om hem naar de trainingen te sturen in een Anderlecht tenue?

Ik heb ook nergens iets gezegd of zelfs geinsinueerd dat ik wil dat er op een katholieke school enkel katholieke symbolen mogen.
Ik ben volledig anti-religie, dus ik zou niet liever hebben dat alle* religieuze symbolen verdwijnen.

*Uitgezonderd op religieuze plaatsen zoals Kerken, Moskeeën, Synagoges, ... En in musea of historisch relevante plaatsen uiteraard.

En waarom je er de link naar taallessen erbij sleurt terwijl ik een post quote die puur over hoofddoeken gaat snap ik ook niet.

Maar de christelijke waarden zijn broederlijk naast elkaar leven, zeg je zelf. Dan is dit toch niet in strijd daarmee? Valt toch perfect te rijmen, ook met het idee dat er godsdienstvrijheid is.

Maar goed, dat is het hoofddoekendebat, waar er al andere topics voor zijn. Dit vond ik wel een interessant debat dat over iets helemaal anders gaat. Of ging. Want die post ging niet puur over hoofddoeken, aangezien het een reactie was op een post die de link maakt met het taalonderwijs, en dat is ook het onderwerp. Daarom dat ik het je vraag, niet erbij sleur… dit is toch een praatplatform?

Wat daar mis mee is? Ik vind dat flagrante onderdrukking van meisjes, zelfs los van de ideologische lading van het symbool daarnaast.
Bovendien valt zelfs in de categorie [16,18] het risico op verregaande groepsdruk niet uit te sluiten, waardoor voor meisjes voor wie de school voorheen een vrijhaven was, dat dat ook gewoon een plek is waar ze moeten doen wat hun ouders/broers/gemeenschap hen toe verplicht.
Kan je hier eens in detail het verschil met spaghettibandjes uitleggen?

*Zucht*

Altijd maar zagen over moslims die niet willen integreren, maar als ze zich dan openstellen voor andere culturen, dan ist weer niet goed?
Ik snap zo'n ingesteldheid niet.

Altijd maar zagen over moslims die niet willen integreren, maar als ze zich dan openstellen voor andere culturen, dan ist weer niet goed?
Ik snap zo'n ingesteldheid niet.

Wie zaagt hier over Moslims die niet willen integreren?

Wat heeft uw eigen religieuze symbolen willen dragen in godsnaam met integreren te maken, laat staan met openstellen voor andere culturen? Dat is net het tegenovergestelde.

Kan je hier eens in detail het verschil met spaghettibandjes uitleggen?

Neen, want ik zie het verband niet.

Overigens spaghetti-bandjes zijn in de meeste scholen ook verboden, omdat je van leerlingen ook een beetje deftige kledij mag verwachten, niet te bloot, niet religieus verhuld.

Neen, want ik zie het verband niet.

Overigens spaghetti-bandjes zijn in de meeste scholen ook verboden, omdat je van leerlingen ook een beetje deftige kledij mag verwachten, niet te bloot, niet religieus verhuld.
En wat is de achterliggende reden van de hoofdband?
In de Koran staat dit zo:
"En zeg tegen de gelovige vrouwen dat zij hun blikken neerslaan en hun kuisheid bewaken en dat zij hun schoonheid niet onthullen behalve datgene wat daar zichtbaar van is" aka "niet te bloot".

En wat is de achterliggende reden van de hoofdband?
In de Koran staat dit zo:
"En zeg tegen de gelovige vrouwen dat zij hun blikken neerslaan en hun kuisheid bewaken en dat zij hun schoonheid niet onthullen behalve datgene wat daar zichtbaar van is" aka "niet te bloot".

Vreemd toch dat je dan alsnog veel moslima's ziet met opzichtige makeup, etc. Dus dat fabeltje gaat toch echt niet volledig op.
Het is tegenwoordig evenzeer een symbool van enerzijds culturele segregatie, en anderzijds van onderdrukking, want er is nog altijd een verschil tussen een beetje bescheidenheid door niet bijna in zwemkleding te komen, en een kind bijna volledig in te pakken.

Vraag je je als verdediger van de hoofddoek ook af waarom je wel de hiyab zou toelaten, maar niet de niqab?

Verder stel ik met enige zelfmoderatie voor hier niet het hele hoofddoekendebat te hernemen, maar het feit dat de school die vanaf dit jaar Arabisch als keuzevak aanbiedt, wordt wel degelijk in een andere context geplaatst als ze tegelijkertijd hun hoofddoekenbeleid herzien, en op een vrij verregaande manier: hoofddoek moet daar immers ook kunnen als de 12-jarigen op uitstap gaan... Triest.

Vreemd toch dat je dan alsnog veel moslima's ziet met opzichtige makeup, etc. Dus dat fabeltje gaat toch echt niet volledig op.
Het is tegenwoordig evenzeer een symbool van enerzijds culturele segregatie, en anderzijds van onderdrukking, want er is nog altijd een verschil tussen een beetje bescheidenheid door niet bijna in zwemkleding te komen, en een kind bijna volledig in te pakken.

Vraag je je als verdediger van de hoofddoek ook af waarom je wel de hiyab zou toelaten, maar niet de niqab?
Omdat er bij een niqab ook praktische problemen naar boven komen. Maar ik vind ook niet dat wij bvb een algemeen niqab-verbod moeten gaan doen.

Omdat er bij een niqab ook praktische problemen naar boven komen. Maar ik vind ook niet dat wij bvb een algemeen niqab-verbod moeten gaan doen.

Als je enige bezwaren daarbij de praktische zijn, dan schort er wat mij betreft héél wat met jouw moraliteit en gaan we in deze echt géén common ground vinden. Dit gaat ook nog eens om een context van onderwijs van kinderen hé (min 16-jarigen).

Ik zou overigens probleemloos zo'n verbod invoeren, tot (voor corona (?)) bestond dat ook buiten de carnavalsperiode: her verbod om het gezicht volledig te bedekken, en als je regelmatig nog eens in Brussel komt zie je ook hoe men tegenwoordig creatief mondmaskers gebruikt om dit verbod te omzeilen.

Terug
Bovenaan