Ik vind dat wel een heel goed initiatief, eigenlijk. Sowieso vind ik het raar om te stellen dat ze meer moeten inzetten op Duits of Frans, omdat ze dat al veel eerder geven in Moderne Talen. Het is ook niet Europese Talen, en de wereld is gewoon een pak kleiner geworden. Je kunt Latijn kiezen om met die structuur kennis te maken, Duits om de Germaanse kant te ontdekken, Frans voor die Romaanse. Maar dan heeft het weinig toegevoegde waarde om daarbovenop nog eens Spaans (opnieuw de Romaanse) of een Scandinavische taal te leren (opnieuw de Germaanse). Fins of Hongaars kan ook, maar passen helemaal niet in een systeem, en zitten in zo'n klein toepassingsgebied dat het ook vrijwel meteen weer uitsterft in je hoofd, omdat het niet gebruikt wordt.
In het middelbare onderwijs is het toch vooral de bedoeling om van alles een beetje te proeven en een beetje een basis mee te krijgen. Natuurlijk kunnen ze niet vlot Duits als ze uit het middelbaar komen, maar Moderne Talen is ook geen richting die je beroepsklaar maakt. Daar hoor je nog mee verder te studeren.
Als je ze dan een beetje wilt laten proeven van een totaal ander systeem, kies je best eentje waar de jongeren mogelijk zo veel mogelijk aanknopingspunten mee hebben om de interesse op te wekken. Dat gaat Chinees minder hebben, en daar moet je ook nog eens leerkrachten voor vinden.
Het andere stuk hieraan zijn een beetje die doemberichten, zoals wat
@Sloan zei. Het is alsof 'ze' zeggen: Pas je maar aan, het komt toch. Daar ben ik het
totaal niet mee eens. Daar kom ik zo op terug. Dat is al een beetje een complotdenken, alsof die school iets te maken heeft met migratieregels, of de overheid met een of ander plan zit. Maar tot daaraan toe, want dat kan gewoon ongelukkig verwoord zijn.
In het themarapport Taal en nationaliteit geven we cijfers tot op gemeenteniveau over nationaliteit, herkomst en taal van kinderen.
www.opgroeien.be
"Bij 31,4% van de kinderen geboren in het Vlaamse Gewest in 2023 is de taal tussen moeder en kind niet het Nederlands. Frans is de meest gebruikte andere taal (6,5%). Arabisch (4,7%) en Roemeens (2,2%) komen respectievelijk op de tweede en derde plaats. "
4,7% van de kinderen spreekt Arabisch met de moeder in 2023. Dat is geen overrompelende massa aan wie we ons sowieso moeten aanpassen, hè. En die 4,7% zegt niks over hoeveel kinderen alléén Arabisch spreken. Dus daar zit wel een belangrijke nuance.
Dat is ook hoe taal werkt. Onder verschillende invloeden vloeit die net iets anders dan de jaren/eeuwen daarvoor. Maar je ziet dat daar wel een beetje angst achter zit. En de beste bestrijding van angst is onderwijs. Als die kloof er is, kan daar net bij uitstek de taal een brug voor zijn. Dat is hier niet eens het hoofddoel, maar als het goed uitgewerkt is, kan extra kennis nooit negatief zijn. Het kan alleen positieve gevolgen hebben.
Ten slotte heb ik het Moderne Talen-stuk van mijn middelbare richting altijd veruit het meest interessante gevonden. Maar het werd ook veruit het meest naar achteren geduwd gedurende mijn hele schoolcarrière. Er moest nog iets bij, en daar kwam minstens een even grote nadruk op te liggen. Dat het taalstuk wordt uitgebreid, daar zou ik vroeger heel blij mee geweest zijn. En als dat met een totaal vreemd systeem was geweest, zou ik niet te houden geweest zijn.