Leuvense school Arabisch in laatste jaar Moderne Talen

Meningen?
Eerste reflex is wel dat er een logica inzit maar toch..

Het artikel zelf zit achter een paywall. Het enige wat ik kan lezen is dat ze het een verplicht vak maken voor de laatstejaars Moderne Talen.

Eerste reactie is dat dit totaal overbodig is en ze beter meer Frans of Duits geven, de kennis van die talen gaat al jaren achteruit dus waarom nog een extra taal toevoegen en het geheel nog meer verwateren. De keuze voor Arabisch is mij ook niet geheel duidelijk, waarom geen Spaans bv? En wat is nu het nut om een taal voor 1 jaar te verplichten, daar leer je bijna niets van bij.

Anderzijds is het wel een kennismaking met een taal met totaal andere grammatica, schrijfwijze etc., dus interessant om daar ook eens van te proeven. Maar voor 1 jaar is dat te weinig, dus ik blijf erbij dat ze beter meer Frans of bv Duits kunnen geven.

Het artikel zelf zit achter een paywall. Het enige wat ik kan lezen is dat ze het een verplicht vak maken voor de laatstejaars Moderne Talen.

Eerste reactie is dat dit totaal overbodig is en ze beter meer Frans of Duits geven, de kennis van die talen gaat al jaren achteruit dus waarom nog een extra taal toevoegen en het geheel nog meer verwateren. De keuze voor Arabisch is mij ook niet geheel duidelijk, waarom geen Spaans bv? En wat is nu het nut om een taal voor 1 jaar te verplichten, daar leer je bijna niets van bij.

Anderzijds is het wel een kennismaking met een taal met totaal andere grammatica, schrijfwijze etc., dus interessant om daar ook eens van te proeven. Maar voor 1 jaar is dat te weinig, dus ik blijf erbij dat ze beter meer Frans of bv Duits kunnen geven.
Je mag me het niet kwalijk nemen, ik krijg veel racistische algoritmes op me afgestuurd.

Maar dit ruikt ook wat naar past u maar al aan, ge gaat Arabisch nodig hebben binnenkort.
Hoe oneerlijk ook voor veel kinderen als je niet die afkomst hebt.

Het idee is studenten die voor talen kiezen ook kennis te laten maken met een taal die niet Indo-Europees is en dus helemaal anders in elkaar zit.

Nu, binnen de EU zou je dan kunnen kiezen voor Fins, Ests, Hongaars(, Baskisch, Iers Gaelic, Breton). Naar de toekomst/buren toe ook voor Turks.

Arabisch valt natuurlijk ook wel te begrijpen.

Laatst bewerkt:
Nu, binnen de EU zou je dan kunnen kiezen voor Fins, Ests, Hongaars(, Baskisch, Iers Gaelic, Breton). Naar de toekomst/buren toe ook voor Turks.
Maar met bv Fins, Ests, etc ben je nadien wel niet zoveel, tenzij in zeer specifieke gevallen.

Turks zou dan evt ook een keuze zijn. Maar Arabisch lijkt me dan nog steeds veel groter in gebruik.

Maar met bv Fins, Ests, etc ben je nadien wel niet zoveel, tenzij in zeer specifieke gevallen.

Turks zou dan evt ook een keuze zijn. Maar Arabisch lijkt me dan nog steeds veel groter in gebruik.
Op zich akkoord, maar ik denk nu niet dat je met eender welke taal die je een jaartje in het secundair krijgt veel potten gaat breken. En uiteindelijk studeren velen nog altijd Latijn of Oud-Grieks, en die talen zijn gewoon dood.

En waarom wel Spaans en geen Arabisch? Toen ik in het middelbaar zat, kregen die trouwens 1u Spaans (omdat de leerkracht toevallig Spaans-Engels had gestudeerd)

Op zich akkoord, maar ik denk nu niet dat je met eender welke taal die je een jaartje in het secundair krijgt veel potten gaat breken. En uiteindelijk studeren velen nog altijd Latijn of Oud-Grieks, en die talen zijn gewoon dood.
Klopt, maar in ieder geval krijg je wel een aanzet van de taal? Enfin, ik weet natuurlijk niet hoe heel nuttig dat is op een jaartje natuurlijk. Maar sowieso maak je daarna wel zelf een keuze in je hogere studies van wat je zelf wil, dus weet niet of het heel veel uitmaakt welke taal ze uiteindelijk geven, als het maar, zoals je zegt, niet Indo-Europees is.

Ik vind dat wel een heel goed initiatief, eigenlijk. Sowieso vind ik het raar om te stellen dat ze meer moeten inzetten op Duits of Frans, omdat ze dat al veel eerder geven in Moderne Talen. Het is ook niet Europese Talen, en de wereld is gewoon een pak kleiner geworden. Je kunt Latijn kiezen om met die structuur kennis te maken, Duits om de Germaanse kant te ontdekken, Frans voor die Romaanse. Maar dan heeft het weinig toegevoegde waarde om daarbovenop nog eens Spaans (opnieuw de Romaanse) of een Scandinavische taal te leren (opnieuw de Germaanse). Fins of Hongaars kan ook, maar passen helemaal niet in een systeem, en zitten in zo'n klein toepassingsgebied dat het ook vrijwel meteen weer uitsterft in je hoofd, omdat het niet gebruikt wordt.

In het middelbare onderwijs is het toch vooral de bedoeling om van alles een beetje te proeven en een beetje een basis mee te krijgen. Natuurlijk kunnen ze niet vlot Duits als ze uit het middelbaar komen, maar Moderne Talen is ook geen richting die je beroepsklaar maakt. Daar hoor je nog mee verder te studeren.

Als je ze dan een beetje wilt laten proeven van een totaal ander systeem, kies je best eentje waar de jongeren mogelijk zo veel mogelijk aanknopingspunten mee hebben om de interesse op te wekken. Dat gaat Chinees minder hebben, en daar moet je ook nog eens leerkrachten voor vinden.

Het andere stuk hieraan zijn een beetje die doemberichten, zoals wat @Sloan zei. Het is alsof 'ze' zeggen: Pas je maar aan, het komt toch. Daar ben ik het totaal niet mee eens. Daar kom ik zo op terug. Dat is al een beetje een complotdenken, alsof die school iets te maken heeft met migratieregels, of de overheid met een of ander plan zit. Maar tot daaraan toe, want dat kan gewoon ongelukkig verwoord zijn.

"Bij 31,4% van de kinderen geboren in het Vlaamse Gewest in 2023 is de taal tussen moeder en kind niet het Nederlands. Frans is de meest gebruikte andere taal (6,5%). Arabisch (4,7%) en Roemeens (2,2%) komen respectievelijk op de tweede en derde plaats. "

4,7% van de kinderen spreekt Arabisch met de moeder in 2023. Dat is geen overrompelende massa aan wie we ons sowieso moeten aanpassen, hè. En die 4,7% zegt niks over hoeveel kinderen alléén Arabisch spreken. Dus daar zit wel een belangrijke nuance.

Dat is ook hoe taal werkt. Onder verschillende invloeden vloeit die net iets anders dan de jaren/eeuwen daarvoor. Maar je ziet dat daar wel een beetje angst achter zit. En de beste bestrijding van angst is onderwijs. Als die kloof er is, kan daar net bij uitstek de taal een brug voor zijn. Dat is hier niet eens het hoofddoel, maar als het goed uitgewerkt is, kan extra kennis nooit negatief zijn. Het kan alleen positieve gevolgen hebben.

Ten slotte heb ik het Moderne Talen-stuk van mijn middelbare richting altijd veruit het meest interessante gevonden. Maar het werd ook veruit het meest naar achteren geduwd gedurende mijn hele schoolcarrière. Er moest nog iets bij, en daar kwam minstens een even grote nadruk op te liggen. Dat het taalstuk wordt uitgebreid, daar zou ik vroeger heel blij mee geweest zijn. En als dat met een totaal vreemd systeem was geweest, zou ik niet te houden geweest zijn.

Ik zou dat dan aanbieden als keuzevak, maar niet verplichten.
Waarom dan Arabisch en geen Chinees / Turks / Japans , ...

Volgens mij is het ook beter om de focus te leggen op minder talen maar dat ze die talen dan wel goed kennen (ik heb op dat uurtje Duits dat ik had in de laatste 2 jaren van het middelbaar weinig geleerd , met daar dan 1 uurtje Arabisch gaan ze ook niet veel bijleren denk ik, een taal kennen vereist dat je er voldoende tijd in investeert en dat vergt ook veel oefening).

Laatst bewerkt:
Dan had ik toch eerder willen zien dat het een keuzevak zou blijven in plaats van een "verplicht" vak. Komt heel raar over om Arabisch te gaan verplichten. Geeft ook weer munitie aan de omvolkingstheorie. En wat ben je met Arabisch voor 1 jaar? Het is een taal die gesproken wordt door honderden miljoenen mensen, maar Engels zal wel de lingua franca blijven in internationale context.

Maar met keuzevakken ga je dan weer extra leerkrachten moeten aantrekken en dat is niet zo evident. Nu goed, het gaat ook maar over 1 school die het aanbiedt, het is geen beleid dat vanuit de Vlaamse Overheid vertrekt.

Chinees verplichten is ook onzinnig. Het is een héél complexe taal die je niet op een jaar tijd gaat beet hebben.

Wij hebben in onze eerste bachelor een hele grote instroom uit de richting moderne talen. Als ik zie hoe slecht het Nederlands & Engels gesteld is, zou ik dat extra uur daarvoor inzetten.

Ik vind dat toch maar vreemd om als verplicht vak te geven. Sowieso dat die klachten gaan krijgen van o.a. ouders.

Belachelijk en waarschijnlijk virtue signaling van de school uit om te tonen hoe "progressief" (lees regressief) de school wel niet is.

edit, ik kan het artikel lezen en heb weer gelijk gekregen:

"Maatschappelijke relevantie

Baeyens wijst ook op de maatschappelijke relevantie. “Een groep leerlingen heeft het Arabisch als moedertaal. Het zou een enorme meerwaarde zijn als we een leerkracht met Arabische roots in huis halen, die als rolmodel kan dienen voor die leerlingen. Leerlingen kunnen zich zo spiegelen aan iemand met een zekere maatschappelijke positie, die verder gestudeerd heeft en daar tevreden over is. Er zijn vandaag te weinig leerkrachten met een migratieachtergrond.”

Lijkt mij toch dat je weinig gaat opsteken door daar dan een uurtje Arabisch te gaan geven in het laatste middelbaar ...
Dan kunnen ze Duits in andere richtingen ook afschaffen, want dat is ook 1 uur.
Je gaat die taal niet vloeiend leren spreken, maar je gaat wel al eens kennis maken met een niet-Europese taal.

Dan kunnen ze Duits in andere richtingen ook afschaffen, want dat is ook 1 uur.
Je gaat die taal niet vloeiend leren spreken, maar je gaat wel al eens kennis maken met een niet-Europese taal.
Je gaat wel veel sneller vooruit in het Duits als Nederlandstalige dan in het Arabisch natuurlijk.

Maar ik volg de uitleg van de school nu ook wel: een kennismaking met een taal die afwijkt van onze taalfamilie. Het doel is dan ook niet om dat te kunnen spreken.

Wij hebben in onze eerste bachelor een hele grote instroom uit de richting moderne talen. Als ik zie hoe slecht het Nederlands & Engels gesteld is, zou ik dat extra uur daarvoor inzetten.
Ik vraag me wel af in hoeverre dat ligt aan de thuistaal. Ik heb sinds vorig jaar ook Ba2 studenten voor een project en de Nederlandse taalfouten in die verslagen zijn soms om te wenen.

Maar dat gaat dan vaak over taalgevoel dat ontbreekt: de jongen dat, het huis die. Nu goed ik lees dat hier ook vaak dus misschien staat dat los van de afkomst.

Terug
Bovenaan