Leuvense school Arabisch in laatste jaar Moderne Talen

Fantastisch idee om een niet Europese taal als proeverij aan te bieden in het middelbaar. Zeker niet als keuzevak, maar verplicht.

Zowel de motivatie om een taal te ontleden die ver af staat van de gekende talen, kan alleen maar een meerwaarde zijn. Ook een leraar die de taal beheerst en de cultuur kent om meer duiding te geven is een meerwaarde.

Een diversiteit binnen het lerarenkorps is imo een must zodat leerlingen voldoende mogelijkheden krijgen om voorbeeldfiguren te hebben.

Anderzijds had ik, vanuit mijn achtergrond als sociaal werker, liever een vak gezien die soft skills in verf zet. Maar ik denk dat iedereen in het werkveld wel iets kan zeggen wat er list in het onderwijs als we met pas afgestudeerden/stagiairs te maken krijgen.

Een diversiteit binnen het lerarenkorps is imo een must zodat leerlingen voldoende mogelijkheden krijgen om voorbeeldfiguren te hebben.

Dat kan toch ook sowieso zonder dat vak?

Waarom zou leerkracht met migratieachtergrond geen wiskunde, Frans, economie, fysica, chemie,... kunnen geven?

Deze gaat wel alle kanten op. Dus één alinea in de tekst bewijst voor jou dat het "virtue signaling" is. Er staat letterlijk het woordje OOK in, maar omdat je in die alinea bevestiging ziet van jouw vooringenomen standpunt, zie je de rest niet meer.

Die 'ook' stond ook in mijn post. Het is allesbehalve de hoofdreden, maar het speelt ook mee. Dat kan toch? En verder zou ik wel eens willen weten hoe dat volgens jou "regressief" is. Extra kennis aanbieden, is regressief? Een positief rolmodel aanbieden aan leerlingen en meer leerlingen motiveren/integreren is regressief?
Ik lees tussen de lijnen en ja 1 uurtje Arabish is puur virtue signalling en zal leerlingen echt niets bijleren. Trouwen Chinees is economisch veel belangrijker en ook een totaal andere taalstructuur. Maar weeral 1 uur is belachelijk, dat konden ze beter besteden aan een taal of vak dat ze wel moeten gebruiken wanneer ze de arbeidsmarkt betreden.

En wat voor positief rolmodel? Een allochtone leerkracht dat 1 uur Arabisch geeft is dat dan volgens u, dat gaat het "integreren" echt bevorderen denk je? Ik denk het niet. Weeral, dit is gewoon een "progressieve" promo stunt van de school. En ja, virtue signalling dat uiteindelijk niets bijdraagt is regressief, de kwaliteit in het onderwijs is al erg genoeg...

Ik lees tussen de lijnen en ja 1 uurtje Arabish is puur virtue signalling en zal leerlingen echt niets bijleren. Trouwen Chinees is economisch veel belangrijker en ook een totaal andere taalstructuur. Maar weeral 1 uur is belachelijk, dat konden ze beter besteden aan een taal of vak dat ze wel moeten gebruiken wanneer ze de arbeidsmarkt betreden.

En wat voor positief rolmodel? Een allochtone leerkracht dat 1 uur Arabisch geeft is dat dan volgens u, dat gaat het "integreren" echt bevorderen denk je? Ik denk het niet. Weeral, dit is gewoon een "progressieve" promo stunt van de school.
Niemand uit het ASO betreedt meteen de arbeidsmarkt, toch? Waarom is dat voor dit ene vak de maatstaf en voor de andere niet?

Dat kan toch ook sowieso zonder dat vak?

Waarom zou leerkracht met migratieachtergrond geen wiskunde, Frans, economie, fysica, chemie,... kunnen geven?
Akkoord dat deze vakken door iedereen gegeven kunnen worden.

Echter binnen een taal zitten er ook uitdrukkingen die er gekomen zijn vanuit een cultuur context. De meerwaarde dat iemand dit kan uitleggen vanuit zijn eigen cultuur is natuurlijk groter dan van iemand die het uit een boekske heeft geleerd.

Dit laatste kan voor mij voor andere vakken. Ik ben ervan overtuigd dat leskrijgen van iemand die beroepsmatig met zijn stof bezig is, het vak interessanter kan maken dan iemand die gewoon de stof overbrengt.

En? Als ze verder studeren zijn ze ook niets met dat ene uurtje Arabisch hoor.
Behalve dat je, zoals in het artikel staat als hoofdreden, en zoals in mijn post staat, je hebt laten proeven van een ander stelsel naast Romaans en Germaans. Dat er ook een totaal andere manier bestaat van taal en grammatica, want het is meer dan gewoon "een ander alfabet". Het is superinteressant hoe die taal in elkaar zit. Gewoon een voorbeeldje: wij kennen vervoegingen puur als achtervoegsels. Dat is zo in elke Europese taal die je gaat geven. Maar bij het Arabisch zit dat anders in elkaar. Een combinatie van voor- en achtervoegsels geeft de tijd aan, en daarbij kan er nog een voorvoegsel komen om de relatie met de andere woorden aan te duiden ("van" of "en"). Gewoon al dat laten zien, opent nieuwe inzichten, en dat is het enige doel. Niet vlot kunnen vervoegen in het Arabisch.

Indertijd zelf eerste generatie geweest die plots 2 uur spaans kreeg ten nadele van 1 uur wiskunde en 1 uur bio, 1 uur fysica, 1 uur chemie zag samensmelten tot 2 uur "natuurwetenschappen".

Die 2 uur was te beperkt om "vlot" te zijn, leerlingen waren weinig gemotiveerd en de wetenschappelijke vakken beperken was m.i eerder een vloek dan een zegen voor de algemene ontwikkeling.

Beter 1 uur programmeren geven om hen wat STEM-achtergrond te geven, zelfs in Economie - Moderne Talen.

Behalve dat je, zoals in het artikel staat als hoofdreden, en zoals in mijn post staat, je hebt laten proeven van een ander stelsel naast Romaans en Germaans. Dat er ook een totaal andere manier bestaat van taal en grammatica, want het is meer dan gewoon "een ander alfabet". Het is superinteressant hoe die taal in elkaar zit. Gewoon een voorbeeldje: wij kennen vervoegingen puur als achtervoegsels. Dat is zo in elke Europese taal die je gaat geven. Maar bij het Arabisch zit dat anders in elkaar. Een combinatie van voor- en achtervoegsels geeft de tijd aan, en daarbij kan er nog een voorvoegsel komen om de relatie met de andere woorden aan te duiden ("van" of "en"). Gewoon al dat laten zien, opent nieuwe inzichten, en dat is het enige doel. Niet vlot kunnen vervoegen in het Arabisch.
Ja is interessant maar het Chinees is dat ook en heeft ook een totaal andere structuur en is nog vreemder en verder voor ons dan het Arabisch, dus waarom hebben ze dan voor het Arabisch gekozen dat ook nog eens minder nuttig is economisch gezien.

Weeral is puur virtue signalling. En 1 uurtje Chinees or Arabisch is gewoon veel te weinig vind ik om echt iets bij te leren of de taal grondig te ontleden.

Ja is interessant maar het Chinees is dat ook en heeft ook een totaal andere structuur en is nog vreemder en verder voor ons dan het Arabisch, dus waarom hebben ze dan voor het Arabisch gekozen dat ook nog eens minder nuttig is economisch gezien.

Weeral is puur virtue signalling. En 1 uurtje Chinees or Arabisch is gewoon veel te weinig vind ik om echt iets bij te leren of de taal grondig te ontleden.
Maar je negeert constant een deel van mijn post :D nu weer een ander:
Waarom geen Chinees/Turks/Japans... Dat vind ik ook, maar ten eerste moet je de leerkrachten ervoor vinden. Iéts minder mensen die Japans kunnen geven dan Arabisch, lijkt me. En ten tweede moet je ook zo veel mogelijk een haak kunnen slaan in de leerlingen. Als ze het nooit tegenkomen ergens, gaat het het ene oor in en het andere uit. Als ze een reden hebben om te luisteren (om een deel van hun omgeving te kunnen verstaan of leren kennen), gaat dat beter.

En inderdaad, uiteraard is 1 uurtje niet genoeg om een taal grondig te ontleden.

Het is de richting Moderne Talen. Zoals eerder aangehaald... een leerkracht die het Chinees beheerst is veel moeilijker te vinden dan iemand het Arabisch. Als ze daar dan wat cultuur bijbrengen zoals in het Latijn ik over de Romeinen had, dan lijkt me dat echt wel een meerwaarde. Ik denk bvb aan:
- Waar onze cijfers vandaan komen (Algebra...)
- De verwantschap met Spaanse woorden (en plaatsen zoals Alhambra)
- linken met moderne wereld kan ook natuurlijk.

Jongeren die moderne talen volgen van een non-europese taal laten proeven lijkt me echt wel een goed idee.

Maar je negeert constant een deel van mijn post :D nu weer een ander:
Excuses, ja is een feit dat er een leerkracht voor moet te vinden zijn maar is weeral een none issue gewoon omdat 1 uur toch te weinig is dus beter dat uur aan iets anders besteden.

Trouwens tegenwoordig met AI en andere digitale hulp kan men ook een vreemde taal aanleren of toch een basis. Een leerkracht Frans, etc is al genoeg om dat in goede banen te leiden denk ik.

Excuses, ja is een feit dat er een leerkracht voor moet te vinden zijn maar is weeral een none issue gewoon omdat 1 uur toch te weinig is dus beter dat uur aan iets anders besteden.

Trouwens tegenwoordig met AI en andere digitale hulp kan men ook een vreemde taal aanleren of toch een basis. Een leerkracht Frans, etc is al genoeg om dat in goede banen te leiden denk ik.
Heh... dus 1 uur is te weinig, en nu is zelfs niks al genoeg, want AI leert je de basis aan? Een leerkracht Frans moet Chinees geven omdat een leerkracht die Arabisch spreekt Arabisch laten geven tijdverspilling is?

Is dit niet allemaal vergezocht om maar absoluut geen Arabisch te moeten geven? Wat is het probleem exact met het Arabisch, want ik lees hier "waarom geen Spaans" (andere structuur) en "waarom geen Chinees" (geen native speakers genoeg, en geen gedeeld interesseveld). Maar ik lees hier nergens waarom geen Arabisch?

Heh... dus 1 uur is te weinig, en nu is zelfs niks al genoeg, want AI leert je de basis aan? Een leerkracht Frans moet Chinees geven omdat een leerkracht die Arabisch spreekt Arabisch laten geven tijdverspilling is?

Is dit niet allemaal vergezocht om maar absoluut geen Arabisch te moeten geven? Wat is het probleem exact met het Arabisch, want ik lees hier "waarom geen Spaans" (andere structuur) en "waarom geen Chinees" (geen native speakers genoeg, en geen gedeeld interesseveld). Maar ik lees hier nergens waarom geen Arabisch?
Soms lees je ook maar wat je wilt hoor. Ja 1 uur is te weinig maar als ze het toch willen doordrukken kunnen ze hulpmiddelen gebruiken. En Arabisch geven gewoon omdat er daar wel leerkrachten voor zijn is absurd.

De conclusie blijft hetzelfde 1 uur is te weinig om welke taal het ook gaat en dat deze school speciaal voor Arabisch heeft gekozen ipv andere belangrijkere vreemde talen (zeker economisch) is naar mijn mening puur een progressieve promo stunt van de school.

Ik heb dat één uurke Duits altijd tijdverspilling gevonden. We leerden dan wat woordjes zonder de grammatica deftig te leren. En grammatica is mijns inziens wel heel belangrijk als je een taal wil leren. Dat zijn de fundamenten waar een taal juist op gebouwd is.

Ik zie ook niet in hoe je nog maar de basis grammatica en het alfabet van een taal zoals Arabisch gaat leren door ze dan in het laatste jaar 1 of 2 uurtjes Arabisch te geven. Zoals dat je ook geen Chinees gaat leren met 2 uurtjes in het laatste jaar.

Misschien is een niet-Europese taal aanleren als keuzevak niet slecht hé. Als ze dan zouden kunnen kiezen tussen Chinees, Japans, Arabisch of wat dan ook. Maar dan zouden ze misschien beter 3-4 uur les krijgen per week in die taal gedurende de laatste 2 jaren ofzo. In plaats van daar een uurke verplicht Arabisch naar hun kop te smijten, waar niemand dan iets aan heeft of in geïnteresseerd is wellicht.

Laatst bewerkt:
Soms lees je ook maar wat je wilt hoor. Ja 1 uur is te weinig maar als ze het toch willen doordrukken kunnen ze hulpmiddelen gebruiken. En Arabisch geven gewoon omdat er daar wel leerkrachten voor zijn is absurd.

De conclusie blijft hetzelfde 1 uur is te weinig om welke taal het ook gaat en dat deze school speciaal voor Arabisch heeft gekozen ipv andere belangrijkere vreemde talen (zeker economisch) is naar mijn mening puur een progressieve promo stunt van de school.
Het doel is niet om die jongeren bij afstuderen vlot Arabisch te laten praten. Het doel is om hen inzicht te geven in de werking van een niet-Europese taal, wat wel degelijk een meerwaarde is voor leerlingen die talen studeren en daar mogelijk in gaan voortstuderen. En voor dat doeleinde is 1 uur per week wel degelijk voldoende.

Het Arabisch is de meest gesproken niet-Indo-Europese taal in ons land, en heeft daardoor een grotere maatschappelijke relevantie dan Chinees, Japans, Swahili, Hebreeuws, ... Het kan zijn dat Chinees economisch relevanter is, maar opnieuw, het doel van deze school is niet om leerlingen af te leveren die zich vlot kunnen uitdrukken in die vreemde taal. Wat, als je economische relevantie nastreeft, wel belangrijk is.

Er zijn scholen in Vlaanderen die Chinees aanbieden overigens, maar die beginnen daar vaak vroeger mee dan het laatste jaar.

En waarom wel Spaans en geen Arabisch? Toen ik in het middelbaar zat, kregen die trouwens 1u Spaans (omdat de leerkracht toevallig Spaans-Engels had gestudeerd)

Omdat Spaans een romaanse taal is en dus veel meer aanknopingspunten heeft met Frans, waardoor je gemakkelijker die taal leert? Wat ga je leren met 1 jaar Arabisch? Dan kies je veel beter voor een taal die aanknoopt en het studeren vergemakkelijkt.

Waarom zou hier in België trouwens Arabisch geleerd moeten worden, dat slaat eigenlijk toch nergens op.

Omdat Spaans een romaanse taal is en dus veel meer aanknopingspunten heeft met Frans, waardoor je gemakkelijker die taal leert? Wat ga je leren met 1 jaar Arabisch? Dan kies je veel beter voor een taal die aanknoopt en het studeren vergemakkelijkt.

Waarom zou hier in België trouwens Arabisch geleerd moeten worden, dat slaat eigenlijk toch nergens op.
En waarom Spaans wel?
De uitleg is net exact wat jij zegt: om studenten kennis te laten maken met een niet Romaanse of Germaanse taal.

En waarom Spaans wel?
De uitleg is net exact wat jij zegt: om studenten kennis te laten maken met een niet Romaanse of Germaanse taal.

Dat was mijn initiële reactie inderdaad. Ik heb zelf een niet-Europese talenstudie gedaan aan de KULeuven en dat biedt zeker een meerwaarde.
Maar dan blijft de vraag waarom Arabisch en niet bv Chinees of Hindi, wat ook een totaal andere taal is dan onze Europese talen.

En dan lees ik dat de gedachtengang van die school:

Maatschappelijke relevantie​

Baeyens wijst ook op de maatschappelijke relevantie. “Een groep leerlingen heeft het Arabisch als moedertaal. Het zou een enorme meerwaarde zijn als we een leerkracht met Arabische roots in huis halen, die als rolmodel kan dienen voor die leerlingen. Leerlingen kunnen zich zo spiegelen aan iemand met een zekere maatschappelijke positie, die verder gestudeerd heeft en daar tevreden over is. Er zijn vandaag te weinig leerkrachten met een migratieachtergrond.”

Dit is wel echt het totaal verkeerde signaal geven.
Ze zouden veel beter zorgen dat er veel meer leerkrachten Nederlands, fysica, biologie, etc. met migratieachtergrond zijn dan een vak Arabisch verplichten waar ze dan begot 1 leerkracht voor gaan mogen aannemen. Wat een belachelijke reden.

Mja zo leer je ook wel eens hoe andere talen in elkaar zitten.
Ik ben ook snel weg met talen, maar toen ik Thais moest leren kon ik ook mijn hele denkwijze en aanknopingspunten weggooien.

Het opent de ogen hoe een taal totaal anders kan zijn als je van een andere basis vertrekt en dat zet je toch aan daar anders over te denken omdat je ook niet anders kan dan dat denkkader weg te gooien.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan