Het verbaast mij eigenlijk (en tegelijkertijd ook eigenlijk niet) dat velen toch fan zijn van die tracking (en/of het zelfs gebruiken).
Ik kan de praktische redenen (zoals bv. met zelfstandigen) nog wel ergens begrijpen, maar voor mij wakkert dat teveel dat gevoel aan van altijd en overal 'in control' te willen zijn. Veel valt nu al op te lossen met een klein berichtje en anderzijds kan je met de technologie van tegenwoordig ook heel vlot even vanuit de wagen bellen, als dat nodig is.
En om dan nog iets stout te zeggen: van de mensen die zeggen dat het om praktische redenen of om veiligheidsredenen is, vraag ik me hoeveel er zijn die stiekem toch ook blij zijn dat ze hun partner op die manier al eens kunnen controleren
Dat alleen al is een grote reden om het niet te gebruiken. Dat zorgt toch eigenlijk alleen maar voor meer stress en ongerustheid
Bij de kinderen zou ik het zéker al niet doen. Hoeveel pubers zouden daar ook oprecht mee instemmen? Hard om te zeggen, maar als er onderweg iets met je kind gebeurt (een ongeval bv.) dan kom je het vroeg of laat wel te weten omdat je een telefoontje krijgt. Ik zie daar echt de meerwaarde niet van in om een 'bolletje te kunnen volgen'. Wat doe je dan als dat stopt op een plaats waarvan je het niet verwacht? Direct in paniek schieten? Als een gek beginnen bellen? Zit je dan iedere ochtend 10x te checken of hij/zij al op school is aangekomen? Vreselijk lijkt me dat...
Als puber bleef ik een paar straten verder na schooltijd ook wel eens praten met vrienden. Dat geeft met zo'n tracker dan toch ook gewoon een volledig verkeerd beeld voor je ouders.
Toen ik vroeger een GSM kreeg, moest ik aan mijn moeder ook laten weten of ik ergens was toegekomen. Vreselijk, want als kind zit je met extra 'stress', want je mag niet vergeten te SMS'en. Als ouder zit je (onnodig) met extra stress wanneer je kind het vergeet te sturen. Dat vermijd je dan wel met zo'n tracker, maar het systeem/gevoel blijft hetzelfde. De voordelen wegen voor mij niet op tegen de nadelen.
Maar goed, we wijken misschien iets teveel af zo