Locatie en agenda delen in een relatie en/of gezin

Wij gebruik(t)en life360 toen de kinderen naar een verder gelegen school gingen. Dat was praktisch ivm halen en brengen. Zo kon je zien wie al op weg was van of naar school. En later, toen de kinderen zelfstandiger werden, gebruikten we het om bij te houden waar ze ongeveer waren. Als geruststelling voor jezelf. Een tussenstap bij het zelfstandiger worden en loslaten.

Moet ook zeggen dat een overlastgevend en overlastbezorgende buurman ook een reden was om op deze manier wat extra ogen op de situatie te hebben (voor het geval ze deze man tegen kwamen, zouden ze bellen en sprong ik op de fiets en kon ik ze vinden zonder te hoeven communiceren). Er waren wel afspraken met de politie maar dit gaf ons meer geruststelling. Gelukkig kreeg de buurman op andere vlakken genoeg problemen om zoet mee te zijn en verdwenen wij uit zijn hoofd.

Het was een tijd zeer handig maar je kijkt er steeds minder naar als je het niet echt nodig hebt. Soms nog om te zien wie er langs de supermarkt komt, als je toevallig nog wat nodig hebt.

Een gedeelde agenda hebben we ook maar die hangt in de keuken. Misschien zijn er nu betere apps dan toen maar wij vinden het teveel gedoe en er ging teveel fout. En daarbij, als wij het niet voor ons zien, opgeschreven, dan is het uit elk ons hoofd. Wij pakken niet onze telefoons om elk onze eigen agenda icm die van de ander te bespreken. Toch hebben we elk onze digitale agenda maar de gemeenschappelijke is op papierA2 formaat in de keuken.

Laatst bewerkt:
Wij hebben een app waar we de locatie kunnen zien van alle gezinsleden. We hebben die hoofdzakelijk om de kinderen te kunnen volgen als met de fiets naar school gaan. Om te zien of ze veilig zijn toegekomen, of als ze platte band hebben, het regent, ... en ze vragen om hen te komen halen. Dat is gemakkelijker dan hen vragen waar ze exact zijn.

Mijn vrouw en ik kunnen zo elkaar inderdaad ook zien. Ik heb daar geen probleem mee eigenlijk. Ik rij nu af en toe met de fiets naar m'n werk, en dan is ze gerust dat ze kan zien dat alles ok is. Wij springen ook af en toe eens binnen bij onze ouders en zo. Dus ipv ongerust te worden en te moeten bellen kijken we vlug op die app en zijn we op de hoogte. Of dat ze kijkt waar ik ben op weg naar huis zodat het eten klaar is als ik thuiskom.
Wij doen exact het zelfde, ben ik iets geruster met de kinderen als ze met de fiets onderweg zijn.
En ook een gedeelde agenda, gemakkelijk wie wa welke afspraken ingepland heeft.

Gedeelde agenda hier met het gezin.
Gewoon makkelijk om elkaars werk/bijberoep/hobby's/... te kunnen inpassen.
Locatie delen heb ik/ hebben we nog nooit nood aan gehad. Wat ik wel soms eens durf doen is als ik met de fiets op weg ben mijn locatie aanzetten op whatsapp. Maar24/7 kunnen monitoren waar mijn significant other uithangt heb ik 0,0 behoefte aan.

Maar24/7 kunnen monitoren waar mijn significant other uithangt heb ik 0,0 behoefte aan.
Uit ervaring kan ik zeggen dat 24/7 niet te doen is, zelfs 1 uur op een week al niet, laat staan op een dag. Het is natuurlijk dodelijk saai en in de praktijk vraag je tijdens het avondeten hoe de dag was en wat morgen op de planning staat. Je vergeet het ook snel (althans, ik wel) dus je kijkt niet, behalve als er nood aan de man is. Een dergelijke app voedt niet de behoefte om te controleren. Dat lijkt mij eerder andersom.

Omdat mijn man veel onderweg is, vergaderingen vaak uitliepen en niet altijd de telefoon op kan nemen als er een kind opgehaald moest worden van de opvang of een boodschap, even kijken waar hij is en dan besluiten of je het zelf doet of niet nodig is. Dat is wat er handig aan is. Dan belde ik vaak alsnog eerst ipv kijken waar hij was. Maar de aanleiding was een agressieve en gestoorde buurman en zorgen om de veiligheid van de kinderen (zoals ik hierboven schreef).

Uit ervaring kan ik zeggen dat 24/7 niet te doen is, zelfs 1 uur op een week al niet, laat staan op een dag. Het is natuurlijk dodelijk saai en in de praktijk vraag je tijdens het avondeten hoe de dag was en wat morgen op de planning staat. Je vergeet het ook snel (althans, ik wel) dus je kijkt niet, behalve als er nood aan de man is. Een dergelijke app voedt niet de behoefte om te controleren. Dat lijkt mij eerder andersom.

Omdat mijn man veel onderweg is, vergaderingen vaak uitliepen en niet altijd de telefoon op kan nemen als er een kind opgehaald moest worden van de opvang of een boodschap, even kijken waar hij is en dan besluiten of je het zelf doet of niet nodig is. Dat is wat er handig aan is. Dan belde ik vaak alsnog eerst ipv kijken waar hij was. Maar de aanleiding was een agressieve en gestoorde buurman en zorgen om de veiligheid van de kinderen (zoals ik hierboven schreef).
Goh ik bedoelde het zo niet hoor.
Door de gedeelde agenda (die we beiden wel goed bijhouden)kan ik wel redelijk goed volgen waar mijn partner uithangt als ik ze nodig heb. Wat we beiden wel doen (beetje een natuurlijke reflex eigenlijk) is wanneer iets uitloopt of we vast staan in het verkeer even een berichtje sturen. Zo neem je ook al een stuk het "waar blijft hij/zij nu, hij moest al thuis geweest zijn normaal" weg.
En s'avonds als ik bv een vergadering heb waar geen einduur op staat zal ik ook altijd een berichtje sturen als ik op weg ben naar huis.

Gedeelde agenda. Maakt het plannen met de kinderen, activiteiten, etentjes, werk, sport,... veel makkelijker. In de app kunnen ook lijstje gehangen worden. Wij steken daar een boodschappenlijst in. Telkens we zien dat er iets op is of we iets nodig hebben steken we het daar in. Diegene die dan in de winkel staat heeft automatisch een lijstje wat er nog allemaal nodig is. Eens aangekocht worden die zaken geschrapt.

Tracken doen we (nog) niet. Er is daar totaal geen behoefte aan eigenlijk. Eens de kinderen met de fiets naar school gaan of uitgaan zal dat sowieso eens op tafel gegooid worden. Maar dat is een andere discussie, in eerste instantie om te controleren waar ze uithangen indien we ongerust zijn, aan de andere kant kan het niet de bedoeling zijn om elkaar continu te controleren en vrijheid weg te nemen.

Mag ik dit een enge evolutie vinden?

Als ik het mij goed herinner heeft kenneke2.0 zijn zoon autisme en heeft z'n vrouw de laatste jaren meer tijd in het ziekenhuis doorgebracht dan iets anders. Dus in zijn geval snap ik wel goed dat je dan wel permanent wilt kunnen volgen waar zij zijn. Niet als controle maar als voorzorgsmaatregel.

Als ik het mij goed herinner heeft kenneke2.0 zijn zoon autisme en heeft z'n vrouw de laatste jaren meer tijd in het ziekenhuis doorgebracht dan iets anders. Dus in zijn geval snap ik wel goed dat je dan wel permanent wilt kunnen volgen waar zij zijn. Niet als controle maar als voorzorgsmaatregel.

Ja, de contekst waarin het tracken plaatsvindt, is belangrijk. En als je dingen deelt met de mensen waar je bekend mee bent en het gebeurt in goed vertrouwen dan is dat niet eng oid..

In dat geval snap ik dat goed. Maar ik zie hier ook nog andere mensen reageren.

Ik heb het voor de duidelijkheid over je kinderen in het algemeen te tracken. Daar zou ik vroeger niet blij mee zijn geweest.

Ik heb het voor de duidelijkheid over je kinderen in het algemeen te tracken. Daar zou ik vroeger niet blij mee zijn geweest.

Hmm, ik weet niet.. als dat betekent dat je ouders je eerder op de fiets naar school laten gaan, bijvoorbeeld, kan het een kinds zelfstandigheid juist vergroten. Nogmaals: je vergeet die hele app behalve in nood.

Zoals June aangeeft, kan het ervoor zorgen dat je als ouder je kind sneller ergens alleen laat naar toe gaan. Bij ons onze 10 jarige zoon, alleen naar zijn grootmoeder fietsen ( 5km verder op) Alhoewel ik het heb mogen horen van de vrouw en oma dat ze het beiden nog te vroeg vonden.

Anderzijds is dat iets dat je bespreekt binnen je gezin en wanneer je het wel of juist niet gaat gebruiken. En er is inderdaad wel een verschil om een 15 jarige te tracken die met zijn vrienden weg is dan in in mijn voorbeeld een 10 jarige die alleen met de fiets is.

Zoals June aangeeft, kan het ervoor zorgen dat je als ouder je kind sneller ergens alleen laat naar toe gaan. Bij ons onze 10 jarige zoon, alleen naar zijn grootmoeder fietsen ( 5km verder op) Alhoewel ik het heb mogen horen van de vrouw en oma dat ze het beiden nog te vroeg vonden.

Anderzijds is dat iets dat je bespreekt binnen je gezin en wanneer je het wel of juist niet gaat gebruiken. En er is inderdaad wel een verschil om een 15 jarige te tracken die met zijn vrienden weg is dan in in mijn voorbeeld een 10 jarige die alleen met de fiets is.
Dan heeft de 10 jarige ook al een smartphone?
Of gebruikte je dan iets anders om te tracken?

Dan heeft de 10 jarige ook al een smartphone?
Of gebruikte je dan iets anders om te tracken?
Ja, ze hebben hier eigenlijk allemaal een smartphone/tablet. Wordt vooral gebruikt voor spelletjes/youtube/netflix.

Oudste is de enige met een simkaart. Hij zat vorig jaar op een musicalkamp, waarbij ze hun "huiswerk" en videos via whatsapp doorkregen. Werd ook tijdens de les gebruikt.

Bijkomend door thuisonderwijs zit hij zijn vrienden niet op school of zelfs wekelijks door de afstand en dan kan hij zou nog met hun contact houden .

Ja, ze hebben hier eigenlijk allemaal een smartphone/tablet. Wordt vooral gebruikt voor spelletjes/youtube/netflix.

Oudste is de enige met een simkaart. Hij zat vorig jaar op een musicalkamp, waarbij ze hun "huiswerk" en videos via whatsapp doorkregen. Werd ook tijdens de les gebruikt.

Bijkomend door thuisonderwijs zit hij zijn vrienden niet op school of zelfs wekelijks door de afstand en dan kan hij zou nog met hun contact houden .

Het gekke is hier juist een ander beleid op school: mobiel of thuis of in de kluis.. wordt je gesnapt met een mobiel in je hand (pauze) of op je tijdends de les, moet je om 8 uur op school komen, meen ik. Als ouder ben ik daar heel blij mee.

Het gekke is hier juist een ander beleid op school: mobiel of thuis of in de kluis.. wordt je gesnapt met een mobiel in je hand (pauze) of op je tijdends de les, moet je om 8 uur op school komen, meen ik. Als ouder ben ik daar heel blij mee.
Thuis is het beleid hetzelfde hoor. Tijdens de dag liggen de smartphone en tablets in de kast en worden ze niet gebruikt. Na "schooltijd" kan het wel beperkt.

In normale omstandigheden zou ik dat ook nooit doen en ben er geen voorstander van zelf. Mij gaat het ook wat om de veiligheid van mij´ zoon en vrouw.

In normale omstandigheden zou ik dat ook nooit doen en ben er geen voorstander van zelf. Mij gaat het ook wat om de veiligheid van mij´ zoon en vrouw.

Je wordt heel snel in een hoekje geduwd maar dat zegt wat van de beperkte gedachte van de ander, vind ik. Geen kind is hetzelfde en als ouder lever je maatwerk omdat je jezelf kent (en jouw dna) en jouw partner (en diens dna deels en diens familiegeschiedenis) en daarbij je kind natuurlijk heel goed kent.. Soms hebben kinderen een tussenstapje nodig omdat ze de hele (ontwikkelings)stap nog niet in één keer kunnen maken, Je wilt wel dat ze zelfstandigheid leren op een veilige manier en bij het proberen net iets zelfverzekerder komen dan ze erin gingen. Soms heb je een onconventionele aanpak nodig. Dus laat je niet in een hoek duwen waarbij jij jouw (veiligheids)keuze moet verantwoorden want er zijn mensen die niet luisteren en op je inblijven hameren omdat ze met hun beperkte gedachten geen voorstellingsvermogen hebben.

Over (on)veligheid hoef je nooit in discussie te gaan naar mijn mening. En wat dat is, weet jezelf vaak het beste.

Je wordt heel snel in een hoekje geduwd maar dat zegt wat van de beperkte gedachte van de ander, vind ik. Geen kind is hetzelfde en als ouder lever je maatwerk omdat je jezelf kent (en jouw dna) en jouw partner (en diens dna deels en diens familiegeschiedenis) en daarbij je kind natuurlijk heel goed kent.. Soms hebben kinderen een tussenstapje nodig omdat ze de hele (ontwikkelings)stap nog niet in één keer kunnen maken, Je wilt wel dat ze zelfstandigheid leren op een veilige manier en bij het proberen net iets zelfverzekerder komen dan ze erin gingen. Soms heb je een onconventionele aanpak nodig. Dus laat je niet in een hoek duwen waarbij jij jouw (veiligheids)keuze moet verantwoorden want er zijn mensen die niet luisteren en op je inblijven hameren omdat ze met hun beperkte gedachten geen voorstellingsvermogen hebben.

Over (on)veligheid hoef je nooit in discussie te gaan naar mijn mening. En wat dat is, weet jezelf vaak het beste.
How, hier wordt weer lekker fel gereageerd. Is dat nodig?

Ik geeft toch aan dat ik hem in dat geval snap.

Het is sowieso een discussie van niks. Zolang je als koppel beiden erover eens zijt om al dan niet locaties te delen, is dat prima. Kinderen daarentegen hebben niks te willen en moeten braaf luisteren naar hun ouders :unsure: .

Het is sowieso een discussie van niks. Zolang je als koppel beiden erover eens zijt om al dan niet locaties te delen, is dat prima. Kinderen daarentegen hebben niks te willen en moeten braaf luisteren naar hun ouders :unsure: .

This is not a fucking democracy !

"Daarom is geen antwoord"
- "Wel ja, als je zelf ooit mama bent, mag je ook regels bepalen. Hop, naar bed."
*Mopper mopper en met zware voeten de trap op*

:laugh:

Terug
Bovenaan